• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تاثیر هوشمند سازی مدارس بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر رودهن
        زینب میرهاشمی روته محبوبه عبداللهی
        هدف پژوهش مقایسه انگیزه پیشرفت تحصیلی و انگیزه‌ به تحصیل دانش آموزان دوره دوم متوسطه کلاس‌های هوشمند و عادی رودهن بوده است. روش پژوهش توصیفی مقایسه‎ای بوده است. جامعه آماری دانش‎آموزان دوره دوم متوسطه کلاس‌های عادی و هوشمند مدارس به تعداد 1532 نفر بود. 101 نفر ب چکیده کامل
        هدف پژوهش مقایسه انگیزه پیشرفت تحصیلی و انگیزه‌ به تحصیل دانش آموزان دوره دوم متوسطه کلاس‌های هوشمند و عادی رودهن بوده است. روش پژوهش توصیفی مقایسه‎ای بوده است. جامعه آماری دانش‎آموزان دوره دوم متوسطه کلاس‌های عادی و هوشمند مدارس به تعداد 1532 نفر بود. 101 نفر به روش غیر تصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‎ی انگیزه پیشرفت تحصیلی سادات کاظمی (1386) و انگیزه به تحصیل قلی پور و بهرامی حصاری (1375) بود. پایایی پرسشنامه‎ها با استفاده از آلفای کرون‎باخ برای انگیزه پیشرفت 83/0 و انگیزه به تحصیل 91/0 محاسبه‌شده، برای تجزیه‌وتحلیل داده‎ها در بخش آمار استنباطی از آزمون پیرسون کای اسکوئر، تحلیل واریانس یک متغیری دوراهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده‌شده، یافته‎ها بیانگر آن است که بین دانش آموزان کلاس‌های عادی و هوشمند و دختر و پسر به لحاظ انگیزه پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. بین کلاس عادی و هوشمند و جنسیت در تبیین انگیزه پیشرفت تحصیلی تعامل معنادار وجود ندارد. بین کلاس‌های عادی و هوشمند به لحاظ انگیزه تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد. بین دانش آموزان دختر و پسر به لحاظ انگیزه‌ی تحصیلی و بین نوع کلاس و جنس در تبیین انگیزه‌ی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه بین عدالت سازمانی وتمایل به ترک شغل کارکنان (مورد مطالعه: سازمان امورمالیاتی کشور)
        معصومه وفاجو غلامحسین حیدری
        چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و تمایل به ترک شغل کارکنان (مورد مطالعه: سازمان امورمالیاتی کشور) است. ارزیابی چرایی ترک سازمان بوسیله کارکنان از این جنبه حائز اهمیت است که می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار مدیران سازمان قرار دهد تا بتواند نر چکیده کامل
        چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و تمایل به ترک شغل کارکنان (مورد مطالعه: سازمان امورمالیاتی کشور) است. ارزیابی چرایی ترک سازمان بوسیله کارکنان از این جنبه حائز اهمیت است که می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار مدیران سازمان قرار دهد تا بتواند نرخ ترک خدمت کارکنان را کاهش داد ، چرا که حفظ کارکنان واجد شرایط یکی از موضوعات مهم منابع انسانی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان هیاتهای حل اختلاف مالیاتی سازمان امور مالیاتی است که باتوجه به این که 130 نفر می باشند کلیه آنان بعنوان جامعه آماری تلقی گردیدند. ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده و روش گردآوری اطلاعات میدانی است و برای تعیین روایی متغیرهای تحقیق از روش محتوایی و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. به منظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از SPSS ورژن 16 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین عدالت سازمانی ( عدالت توزیعی- عدالت رویه‌ای- عدالت مراوده‌ای) وترک شغل کارکنان رابطه معکوس وجود دارد. یعنی با افزایش عدالت سازمانی در هیاتهای حل اختلاف سازمان امورمالیاتی، میزان ترک شغل کارکنان کاهش می یابد. همچنین نتایج نشان داد که با اطمینان 99 درصد رابطه معنادار بین عدالت سازمانی با تمایل به ترک شغل کارکنان وجود دارد. کلمات کلیدی: تمایل به ترک شغل ،عدالت سازمانی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر خرد رهبران بر شادکامی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانشگاه آزاد اسلامی (مورد: شهر تهران)
        شیما شعله کار بهزاد شوقی سید یوسف صالحی
        این پژوهش با هدف بررسی تأثیر خرد رهبران بر شادکامی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری داده‌ها توصیفی- همبستگی و همین-طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش اساتید هیئت‌علمی چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی تأثیر خرد رهبران بر شادکامی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری داده‌ها توصیفی- همبستگی و همین-طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش اساتید هیئت‌علمی دانشگاه‌های آزاد شهر تهران بودند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، تعداد 700 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد که همگی اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت بودند. به‌منظور گرداوری داده‌ها از سه پرسشنامه استاندارد خرد آردلت (2003)، شادی آکسفورد آرگایل و همکاران (1989) و هوش هیجانی مایر و همکاران (1999) استفاده شد. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، توصیف داده‌ها از طریق میانگین، انحراف معیار و ... و از طریق نرم‌افزار Spss-21 و استنباط آماری داده‌ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار LISREL-v8.80 انجام پذیرفت. ویژگی‌های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم‌افزار برای بررسی فرضیه‌های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفه‌های پژوهش مناسب بود؛ هم‌چنین خرد رهبران بر شادکامی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی تأثیر داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه بین هوش اخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیم گیری اخلاقی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان ساوه
        امیر حسین محمد داودی محدثه مطهری
        هدف‌این پژوهش تعیین رابطه بین هوش‌اخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیم‌گیری اخلاقی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان ساوه بود. از جامعه آماری مدیران با تعداد 113 نفر، نمونه‌ای به تعداد 90 نفر بر اساس جدول‌مورگان و شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربر چکیده کامل
        هدف‌این پژوهش تعیین رابطه بین هوش‌اخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیم‌گیری اخلاقی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان ساوه بود. از جامعه آماری مدیران با تعداد 113 نفر، نمونه‌ای به تعداد 90 نفر بر اساس جدول‌مورگان و شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا در زمره تحقیقات توصیفی- همبستگی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه‌های هوش اخلاقی لنیک و کیل(2005) با ضریب آلفای کرونباخ 88/0 ، پرسشنامه قضاوت اخلاقی کلبرگ و میهلک (1999) با ضریب آلفای کرونباخ 908/0 و پرسشنامه تصمیم‌گیری اخلاقی الانگو و همکاران (2010) با ضریب آلفای کرونباخ 73/0 می‌باشد. با اجرای پرسشنامه بر روی گروه نمونه، داده‌ها جمع‌آوری و با استفاده از نرم افزار 22SPSS و‌مدل‌های آماری تحلیل رگرسیون چند متغیره و همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد بین متغیرهای هوش اخلاقی و قضاوت اخلاقی با تصمیم‌گیری اخلاقی مدیران ارتباط معناداری وجود داشته است. همچنین مولفه های "درستکاری"، "مسئولیت‌پذیری"، "دلسوزی" و "گذشت" بر روی هم تقریباً 6/29 درصد از تغییرات مربوط به "تصمیم‌گیری اخلاقی" مدیران مدارس ابتدایی شهر ساوه را تبیین می‌کنند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تأثیر سرمایه معنوی وسرمایه اجتماعی برفرهنگ سازمانی کارکنان دانشگاه آزاداسلامی واحددماوند
        پری ناز بنی سی هانیه فرهودی
        پژوهش حاضر تأثیر سرمایه‌های معنوی و اجتماعی را بر فرهنگ سازمانی کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند مورد بررسی قرار می‌دهد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند به تعداد 175 نفر تشکیل می‌دهند. بر اساس جد چکیده کامل
        پژوهش حاضر تأثیر سرمایه‌های معنوی و اجتماعی را بر فرهنگ سازمانی کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند مورد بررسی قرار می‌دهد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند به تعداد 175 نفر تشکیل می‌دهند. بر اساس جدول مورگان تعداد 118 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار به کار گرفته شده در این پژوهش پرسشنامه می باشد که برای سنجش سرمایه معنوی از پرسشنامه زوهر (2005) با 19 سوال، برای سنجش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه دنیسون(1985) با 60 سوال،برای سنجش سرمایه اجتماعی از پرسشنامهﻛﻮﻫﻦ و ﭘﺮوﺳﺎک (2001)با 23 پرسش استفاده شد. آلفای کرانباخ برای پرسشنامه سرمایه معنوی عدد75/0، سرمایه اجتماعی عدد 79/0 و برای فرهنگ سازمانی عدد 78/0 بدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش دارد .آزمون به کار برده شده در این پژوهش آزمون t تک نمونه‌ای می باشد. همچنین به منظور بررسی تأثیر سرمایه‌های معنوی و اجتماعی بر فرهنگ سازمانی از نرم افزار SmartPLSاستفاده شده است.نتایج پژوهش نشان دادندکه از دیدگاه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، وضعیت موجود فرهنگ سازمانی و همه ابعاد آن از وضعیت مطلوبی برخوردار بود.در مورد سرمایه معنوی(بجز مولفه‌های؛ ابعاد چشم‌انداز محوری و ارزش محوری، کل‌نگری و دگرخواهی)و برای سرمایه اجتماعی(بجز مولفه؛هنجارهای مشارکت و همکاری) در وضعیت مطلوب قرار دارد. همچنین تأثیرسرمایه‌های معنوی اجتماعی و مولفه‌های تشکیل‌دهنده آن‌ها بر فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاداسلامی واحددماوند در سطح اطمینان 95 درصد معنادار شده‌ بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی ابعاد ومولفه های نابرابری های آموزشی ار دیدگاه مدیران آموزشی ودانش آموزان مناطق آموزشی شهر مشهد به منظور ارائه مدل مدیریتی مطلوب
        رضا رأفتی حسن شهرکی پور فتاح ناظم
        پژوهش حاضر ، به شناسایی ابعاد ومولفه های نابرابری های آموزشی ار دیدگاه مدیران آموزشی ودانش آموزان مناطق آموزشی شهر مشهد به منظور ارائه مدل مدیریتی مطلوب انجام گرفت که از نوع توصیفی – تحلیلی وجامعه آماری ،205336نفر دانش آموز و 2019 نفر مدیرکه ازطریق جدول مورگان 384 چکیده کامل
        پژوهش حاضر ، به شناسایی ابعاد ومولفه های نابرابری های آموزشی ار دیدگاه مدیران آموزشی ودانش آموزان مناطق آموزشی شهر مشهد به منظور ارائه مدل مدیریتی مطلوب انجام گرفت که از نوع توصیفی – تحلیلی وجامعه آماری ،205336نفر دانش آموز و 2019 نفر مدیرکه ازطریق جدول مورگان 384 نفر دانش آموز و323 نفر مدیر به عنوان نمونه آماری به شیوه نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب ، ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که روایی محتوایی پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید وپایایی آن پس از اجرای آزمایشی از طریق آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0بدست آمده ، داده ها با روش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار (SPSS) ولیزرل وبه کمک ضریب همبستگی پیرسون ،رگرسیون چند گانه وآزمون تی تحلیل شد،که یافته های پژوهش :نتایج این پژوهش بر وجود یک الگوی رابطه معنا داری و مستقیم بین شاخص های متغیرهای مستقل عوامل زمینه خانوادگی ، فرآیند مدرسه ، برونداد و نتایج ، درونداد با متغیر وابسته نابرابری های آموزشی حکایت دارد.غیر های مستقل و متغیر وابسته است با توجه به شاخص های الگو سازی می توان استدلال کرد مدل ارائه شده از برازش خوبی برخوردار بوده وانطباق مطلوبی بین مدل به تصویر امده و یا مدل ساختاری شده با داده ها فراهم آمده است به عبارتی بهتر متغیر های فوق صلاحیت لازم را جهت استفاده در قالب یک مدل نهایی پژوهش را دارند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مدیریت رفتارهای سیاسی در سازمان
        جعفر ترک زاده فائزه فریدونی
        سازمان‌ها در جوامع امروزی نقش مهمی را در رشد و پیشرفت جوامع و بشریت ایفاء می‌کنند؛ بنابراین دستیابی به اهداف سازمان‌ها به صورت کارآمد و اثربخش همواره به عنوان ضرورتی برای رفاه افراد و کل جامعه به شمار می‌آید؛ در این مسیر کارمندان سازمان‌ها مسئولیت‌های اساسی را برای تحقق چکیده کامل
        سازمان‌ها در جوامع امروزی نقش مهمی را در رشد و پیشرفت جوامع و بشریت ایفاء می‌کنند؛ بنابراین دستیابی به اهداف سازمان‌ها به صورت کارآمد و اثربخش همواره به عنوان ضرورتی برای رفاه افراد و کل جامعه به شمار می‌آید؛ در این مسیر کارمندان سازمان‌ها مسئولیت‌های اساسی را برای تحقق اهداف سازمانی متحمل می‌شوند. در واقع در جهان رقابتی و به سرعت در حال تغییر، موفقیت سازمان‌ها به رفتار، عملکرد و نگرش کارمندان بستگی دارد. امروزه در سازمان‌ها رفتارهای سیاسی جزء جدایی ناپذیر رفتار افراد می باشد از این رو امکان حذف چنین رفتارهایی در سازمان وجود ندارد، اما میتوان از چگونگی میزان شیوع آن‌ها در سازمان و تأثیری که اینگونه رفتارها درسازمان دارند، آگاهی یافت و همچنین به نحو صحیحی آن ‌ها را مدیریت نمود. دراین مقاله، ضمن مرور و بررسی رفتارهای سیاسی که شامل بازی‌های سیاسی (شورش‌گری، ایجاد بازی‌های قدرت، رویکرد بازی‌های قدرت محور، امپراتوری‌سازی، قدرت تخصص، ایجاد قدرت فرمانروایی، قدرت رقابتی، حایجاد اردوهای رقابتی، بازی تغییر، بازی افشاء گرانه و تخریب رقباء، ترک تازی) تاکتیک‌های سیاسی (چاپلوسی کردن، ایجاد شبکه ارتباطی، مدیریت اطلاعات، مدیریت برداشت‌ها و ادراکات، ائتلاف سازی و سپر بلاسازی دیگران) و بازی‌های قدرت (ترک سازمان، اعتراض و وفاداری) می‌باشد؛ چگونگی مدیریت و کنترل آنها نیز تشریح شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل EFQM در دانشگاه آزاد اسلامی
        محمدرضا ایمانی گله پردسری فتاح ناظم صمد کریم زاده
        هدف این پژوهش شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در دانشگاه آزاد اسلامی، بود. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) می باشد. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد چکیده کامل
        هدف این پژوهش شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در دانشگاه آزاد اسلامی، بود. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) می باشد. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 1535 نفر بود. حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری 20 نفر تعیین و این افراد با روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران 320 نفر به عنوان نمونه تعیین و این افراد با روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و در بخش کمی یک پرسشنامه محقق ساخته 97 سوالی تعالی سازمانی با تاکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا بود. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی روش داده بنیاد می باشد، همچنین در بخش کمی از روش‌های آمار توصیفی و در بخش استنباطی از روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته پژوهش، مولفه های تعالی سازمانی با تاکید بر مدل تعالی بنیاد اروپایی، را شامل یادگیری، بهره وری کارکنان، نتایج مشتری، نوآوری کارکنان، رهبری، خط مشی و استراتژی، مشارکت و منابع، فرایندها، نتایج کلیدی عملکردی، کارکنان، نتایج کارکنان و نتایج جامعه شناسایی نموده است. پرونده مقاله