شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل EFQM در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمحمدرضا ایمانی گله پردسری 1 , فتاح ناظم 2 , صمد کریم زاده 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران
3 - گروه علوم تربیتی،واحد رودهن،دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن،ایران
کلید واژه: رهبری, استراتژی, تعالی سازمانی, نتایج کاری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد تعالی سازمانی با تأکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا در دانشگاه آزاد اسلامی، بود. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) می باشد. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 1535 نفر بود. حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری 20 نفر تعیین و این افراد با روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران 320 نفر به عنوان نمونه تعیین و این افراد با روش نمونه-گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی یک پرسشنامه محقق ساخته 97 سوالی تعالی سازمانی با تاکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا بود. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی روش داده بنیاد می باشد، همچنین در بخش کمی از روشهای آمار توصیفی و در بخش استنباطی از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. یافته پژوهش، مولفه های تعالی سازمانی با تاکید بر مدل تعالی بنیاد اروپایی، را شامل یادگیری، بهره وری کارکنان، نتایج مشتری، نوآوری کارکنان، رهبری، خط مشی و استراتژی، مشارکت و منابع، فرایندها، نتایج کلیدی عملکردی، کارکنان، نتایج کارکنان و نتایج جامعه شناسایی نموده است.
The purpose of this study was to Identifying dimensions of organizational excellence with emphasis on EFQM model in Islamic Azad University. The research method was fundamental in terms of purpose and in terms of data type it was a combination (qualitative-quantitative) one. The statistical population of the qualitative research part included academic experts and managers of the Central Organization of Islamic Azad University. In the quantitative part, all the staff of the Central Organization of Islamic Azad University were 1535 people participated in the study. The sample size in the qualitative part was determined using the theoretical principle of saturation. Twenty people were selected by purposeful method. In the quantitative part, 320 people were selected as the sample using Cochran's formula and by random sampling method. The data collection instrument was a semi-structured interview in the qualitative part. In a quantitative part, a researcher-made questionnaire which had 97 organizational excellence questions with an emphasis on EFQM. The method of data analysis in qualitative part, was data based; also, in the quantitative part, descriptive statistics methods were used and in the inferential part of the factor analysis methods exploration were used. The results showed that the components of organizational excellence in Islamic Azad University, with emphasis on the model of European Quality Management Foundation, including learning, employee productivity, customer results, employee innovation, leadership, policy and strategy, partnerships and resources, processes, key performance results, employees, staff results and Community result were identified.
_||_