تصمیم گیری در سطح کلان برای حل مسائل و مشکلات کلان توسط دولت ها برای رسیدن به مصالح و منافع عامه مردم را خط مشی گذاری میگویند. که فرآیند آن به طور کلی بعد از احساس مشکل و ادراک مشکل شامل تدوین خط مشی، اجرای خط مشی و ارزیابی خط مشی میشود. باید توجه داشت که علم خط مشی گ چکیده کامل
تصمیم گیری در سطح کلان برای حل مسائل و مشکلات کلان توسط دولت ها برای رسیدن به مصالح و منافع عامه مردم را خط مشی گذاری میگویند. که فرآیند آن به طور کلی بعد از احساس مشکل و ادراک مشکل شامل تدوین خط مشی، اجرای خط مشی و ارزیابی خط مشی میشود. باید توجه داشت که علم خط مشی گذاری عمر چندانی نداشته، اما به دلیل تاثیرات عمیق آن در یرطرف کردن مشکلات و مسائل عامه جامعه در زمینه های مختلف از جمله خط مشی گذاری فرهنگی، خط مشی گذاری فضای مجازی و خط مشی گذاری اقتصادی و غیره، از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و مورد توجه و اقبال ویژه ای قرار گرفته است. یکی از حوزه های خط مشی گذاری، فرهنگ است. اما به دلیل پیچیدگی موضوع فرهنگ و وسعت قلمرو تحقیقات در زمینه شناخت شناسی فرهنگ و از همه مهم تر عدم وجود ساختار، فرآیند خط مشی گذاری که خود امری نیازمند دقت و تمرکز است، در این زمینه بسیار پیچیده میشود؛ بنابراین خط مشی گذاری فرهنگی نسبت به سایر زمینه ها حائز اهمیت و دقت فراوانی از سوی خط مشی گذاران میباشد . در این مقاله به دنبال بحث درباره مبانی نظری فرهنگ از نگاه دانشمندان داخلی و خارجی و بررسی خط مشی گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران هستیم .
پرونده مقاله
تحقیق حاضر پژوهشی است کاربردی، توصیفی پیمایشی و کمی که با هدف بررسی رابطه میان رهبری معنوی و توانمندسازی در جامعه آماری شامل دبیران زن مقطع متوسطه شهرستان ساوه (در حدود 238 نفر) انجام پذیرفت. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و جدول مورگان، تعداد نمونه 148 نفری برای ت چکیده کامل
تحقیق حاضر پژوهشی است کاربردی، توصیفی پیمایشی و کمی که با هدف بررسی رابطه میان رهبری معنوی و توانمندسازی در جامعه آماری شامل دبیران زن مقطع متوسطه شهرستان ساوه (در حدود 238 نفر) انجام پذیرفت. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و جدول مورگان، تعداد نمونه 148 نفری برای تکمیل پرسشنامه های پژوهش در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد نرم افزار AMOS در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسشنامه بررسی شد و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش دوم، ضرایب t برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از رابطه مثبت و معنادار رهبری معنوی و توانمندسازی از یک سو و از سوی دیگر رابطه مثبت رهبری معنوی با ابعاد توانمندسازی است.
پرونده مقاله
ابزارها بخش مهمی از هر حرفه محسوب میشوند .در اختیار داشتن ابزار مناسب و آگاهی از چگونگی کاربرد آن ها،یک مدیر حرفه ای را از یک مدیر آماتور متمایز میسازد واین امکان را فراهم میآورد تا افراد متخصص و حرفه ای بهتر،سریع تر و کامل تر در صحنه رقابت حضور یابند.ابزار و فنون هم چکیده کامل
ابزارها بخش مهمی از هر حرفه محسوب میشوند .در اختیار داشتن ابزار مناسب و آگاهی از چگونگی کاربرد آن ها،یک مدیر حرفه ای را از یک مدیر آماتور متمایز میسازد واین امکان را فراهم میآورد تا افراد متخصص و حرفه ای بهتر،سریع تر و کامل تر در صحنه رقابت حضور یابند.ابزار و فنون همراه با شیوه های مدیریت و زیرساختار سازمانی،مؤلفه ای بنیادی از کیفیت جامع(TQ) هستند.
این مقاله به طرح و معرفی برخی از پرکاربردترین ابزارها و فنون آماری که میتوانند در کمک به سازمان ها برای طراحی سؤالاتشان، طرح فرآیندها و شناخت و حل مشکلات و مسایل کیفیت بسیار کارساز باشند، میپردازد.
پرونده مقاله
یکی از حوزههای مباحث قرآنی در ارتباط با مدیریت اسلامی، قصص قرآنی است. در داستان های تاریخی قرآن در کنار مردان بزرگ به زنان بزرگ نیز اشاره شده است. زنان ممتاز و برگزیدهای که در فراست و هوش سرشار و در توانایی بر درک حقایق و حل مسایل و رویدادهای اجتماعی و سیاسی و مبارزه چکیده کامل
یکی از حوزههای مباحث قرآنی در ارتباط با مدیریت اسلامی، قصص قرآنی است. در داستان های تاریخی قرآن در کنار مردان بزرگ به زنان بزرگ نیز اشاره شده است. زنان ممتاز و برگزیدهای که در فراست و هوش سرشار و در توانایی بر درک حقایق و حل مسایل و رویدادهای اجتماعی و سیاسی و مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم از منزلت بالایی برخوردار بودند.
این زنان مدیرانی کارآمد بودند که توانستند در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، فرهنگی، خانوادگی و... بدرخشند. از این رو به عنوان الگوهای مدیریت زنان معرفی شدهاند. چنان که از مدیرانی غیر مسؤول و ناکارآمد نیز در قطب منفی سخن به میان آمده است. که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره میگردد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اضطراب اینترنت در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد رودهن روی گروه نمونه ای به حجم 384 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه اجرا شده است. از این تعداد 300 پرسشنامه قابل استفاده دریافت شد و مورد تحلیل چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اضطراب اینترنت در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد رودهن روی گروه نمونه ای به حجم 384 نفر که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه اجرا شده است. از این تعداد 300 پرسشنامه قابل استفاده دریافت شد و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 82 درصد پاسخگویان پایین تر از حد متوسط (نمره 3) دچار اضطراب اینترنتی بودند. درکل نتایج تفاوت معنا داری را بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی جامعه مورد مطالعه و نمره متوسط اضطراب اینترنتی (نمره3) نشان داد (.../.=p:4./12-t=) و مشخص شد که اضطراب آن ها در جامعه از سطح متوسط پایین تر بود. همچنین بین میانگین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان مرد و زن و نیز بین نمرات اضطراب اینترنتی دانشجویان گروه های مختلف تحصیلی مورد مطالعه تفاوت معنا داری یافته نشد. (5./.<p). درمجموع، به نظر میرسد ارتقای میزان سواد اطلاعاتی، سواد رایانه ای و آشنایی افراد با اینترنت درکاهش اضطراب اینترنتی آن ها موثر باشد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و نگرش نسبت به ازدواج در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران است. حجم نمونه طبق اصول صحیح و علمی 388 نفر است که پس از حذف پرسشنامههای معیوب، 377 پرسشنامه باقی مانده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
جهت جم چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و نگرش نسبت به ازدواج در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران است. حجم نمونه طبق اصول صحیح و علمی 388 نفر است که پس از حذف پرسشنامههای معیوب، 377 پرسشنامه باقی مانده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
جهت جمع آوری دادهها از ابزار:
الف) پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید.
ب) پرسشنامه پیش از ازدواج (PMI).
جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و ...) و به منظور آزمون سؤالهای پژوهش از آمار استنباطی (همبستگی و رگرسیون) استفاده شده است. نتایج نشان داد:
بین سبک دلبستگی ایمن با و نگرش نسبت به ازدواج رابطه معناداری وجود دارد. از روی نمره سبک دلبستگی میتوان نگرش نسبت به ازدواج را مورد پیشبینی قرار داد
بین سبک دلبستگی اجتنابی با نگرش نسبت به ازدواج رابطه معناداری وجود ندارد
بین سبک دلبستگی اضطرابی با نگرش نسبت به ازدواج رابطه معناداری وجود ندارد
بین سبک دلبستگی ایمن با نگرش نسبت به حل تعارض رابطه معناداری وجود دارد.
بین سبک دلبستگی اجتنابی با نگرش نسبت به حل تعارض رابطه معناداری وجود دارد.
بین سبک دلبستگی اضطرابی با نگرش نسبت به حل تعارض رابطه معناداری وجود ندارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر افزایش مهارت های شغلی مبتنی بر ICT از دید معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 90-1389 است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان مرد مقطع متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 90-89 میباشد. بر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر افزایش مهارت های شغلی مبتنی بر ICT از دید معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 90-1389 است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان مرد مقطع متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 90-89 میباشد. بر این اساس نمونه ای به حجم 175 معلم با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مهارت های شغلی است. داده های این تحقیق با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد فراوانی و خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد میان مهارت های شغلی (طراحی، ارائه و مهارت های پژوهشی فعالیت های آموزشی و درسی) مبتنی بر ICT از دید معلمان شرکت کننده در تمامی دوره های ضمن خدمت ICT و شرکت نکرده در تمامی دوره های ضمن خدمت ICT تفاوت معناداری وجود دارد.اما میان مهارت ارزشیابی مبتنی بر ICT میان دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.بنابراین میتوان گفت شرکت در دوره های ضمن خدمت ICT میتواند به افزایش مهارت های شغلی(طراحی، ارائه و پژوهش) مبتنی بر ICT در معلمان منجر گردد.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق مطالعه و بررسی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با کشورهای (امریکا، کانادا) جهت آگاهی از مولفههای برنامه درسی از جمله تعیین اهداف، محتوی، روشهای یاددهی و یادگیری، منابع آموزشی و ارزشیابی آموزشی به منظور دستیابی به تناسب، همخوا چکیده کامل
هدف این تحقیق مطالعه و بررسی برنامه درسی دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی ایران و مقایسه آن با کشورهای (امریکا، کانادا) جهت آگاهی از مولفههای برنامه درسی از جمله تعیین اهداف، محتوی، روشهای یاددهی و یادگیری، منابع آموزشی و ارزشیابی آموزشی به منظور دستیابی به تناسب، همخوانی و دستاوردهای آن میباشد. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، کیفی از نوع مقایسه ای – تطبیقی تنظیم شده است که چهار مرحله بردی: 1. توصیف 2. تفسیر 3. همجواری و 4. مقایسه را شامل میگردد. جامعه آماری مورد نظر به صورت انتخابی بوده است که شامل دو کشور ایالات متحده امریکا و کانادا میباشد. نمونهگیری با درجه اهمیت و پیشرفت دانشگاه های کشورهای مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند. در امریکا پنج دانشگاه ماساچوست، هاروارد، میشیگان، کالیفرنیا، مینوسوتا در کانادا 3 دانشگاه تورنتو، اوتاوا، کالگاری را در بر میگیرد.ابزار پژوهش، برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز جهت پاسخدهی به پرسش ها، فیشبرداری از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارش های تحقیقی، مراجعه به پایاننامهها و رسالههای دوره دکتری، مصاحبه با متخصصان که در آن کشورها فارغالتحصیل شدهاند یا فرصت مطالعهای یافتند، نتایج این تحقیق نشان میدهد که در دانشگاه های آمریکا و کانادا در مقایسه با دانشگاه ایران مولفههای برنامه درسی از جامعیت، عمق و درونزایی بیشتری برخوردار بوده و جنبه پژوهشی وکاربردی دارند.
پرونده مقاله