بررسی تاثیر دورههای آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر افزایش مهارتهای شغلی مبتنی بر ICT از دیدمعلمان شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: های ضمن خدمت ICT, مهارتهای شغلی, مهارتهای طراحی, مهارتهای اجرایی, مهارتهای ارزشیابی, مهارتهای پژوهشی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره های آموزشی ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر افزایش مهارت های شغلی مبتنی بر ICT از دید معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 90-1389 است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان مرد مقطع متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 90-89 میباشد. بر این اساس نمونه ای به حجم 175 معلم با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مهارت های شغلی است. داده های این تحقیق با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، درصد فراوانی و خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد میان مهارت های شغلی (طراحی، ارائه و مهارت های پژوهشی فعالیت های آموزشی و درسی) مبتنی بر ICT از دید معلمان شرکت کننده در تمامی دوره های ضمن خدمت ICT و شرکت نکرده در تمامی دوره های ضمن خدمت ICT تفاوت معناداری وجود دارد.اما میان مهارت ارزشیابی مبتنی بر ICT میان دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.بنابراین میتوان گفت شرکت در دوره های ضمن خدمت ICT میتواند به افزایش مهارت های شغلی(طراحی، ارائه و پژوهش) مبتنی بر ICT در معلمان منجر گردد.
The purpose of the study was to investigate the effect of ICT in-service courses on increasing ICT-based job skillsfrom teachers' viewpoints in Tehran city in academic year of 2010-2011. The research population included all male teachers at Tehran high schools. In order to carry out the study, 175 teachers were selected by multistage cluster sampling. Data collection tool was a job skill questionnaire. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics (frequency, percentage frequency and chi-square). The results showed that there was a significant difference between teachers who participated and those did not participate in all ICT in- service courses regarding ICT-based job skills (design, implementation, research). But there was not a significant difference on ICT-based assessment skills between the two groups. So, participating in ICT in-service courses may enhance teachers' job skills (design, presentation and research).