• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات
        آتنا سادات جزایری سیدمهدی الوانی
        در این تحقیق به بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش استان تهران پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استان تهران می باشند. با مراجعه به اداره کارگزینی تعداد کارشناسان 493 نفر تعیین ش چکیده کامل
        در این تحقیق به بررسی اثرات فراموشی سازمانی بر یادگیری و پذیرش نوآوری‌های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش استان تهران پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استان تهران می باشند. با مراجعه به اداره کارگزینی تعداد کارشناسان 493 نفر تعیین شده است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 216 نفر تعیین شد. نتایج تحقیق نشان داد، فراموشی سازمانی هدفمند بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی تاثیر مثبت و معنادار دارد. بعلاوه نتایج تحقیق نشان داد که فراموشی سازمانی تصادفی بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی تاثیر منفی و معکوس دارد. بعلاوه نقش میانجی یادگیری سازمانی در ارتباط با تاثیر دو بعد فراموشی سازمانی (هدفمند و تصادفی) بر پذیرش نوآوری فناوری اطلاعات پذیرفته شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر ارزیابی 360 درجه بر عدالت سازمانی ادراک شده و پایداری شرکت
        حسین خنیفر اردشیر شیری حاتم خلیلی پور مصدق خلیلی پور
        روندهای زیست محیطی در مورد محیط طبیعی، از بین بردن منابع طبیعی در حال حاضر یکی از مهمترین چالش های دولت و صنعت در سراسر جهان است. از سوی دیگر ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین فعالیت های منابع انسانی در هر سازمانی است و عدالت سازمانی ادراک شده کارکنان یکی از عوامل مهمی است چکیده کامل
        روندهای زیست محیطی در مورد محیط طبیعی، از بین بردن منابع طبیعی در حال حاضر یکی از مهمترین چالش های دولت و صنعت در سراسر جهان است. از سوی دیگر ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین فعالیت های منابع انسانی در هر سازمانی است و عدالت سازمانی ادراک شده کارکنان یکی از عوامل مهمی است که اهمیت ارزیابی را بیش از پیش نشان داده است. از این رو ﻫﺪﻑ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ۳۶۰ درجه بر عدالت سازمانی ادراک شده و پایداری شرکت است. پژوهش از نظر نحوه گرآوری داده ها از نوع توصیفی - همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاد شد و برای روایی آن از نظر خبرگان استفاده گردید و به منظور بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه تحقیق را کارکنان و کارشناسان شرکت فولاد اهواز تشکیل می دهند که به کمک روش نمونه گیری تصادفی ساده 310 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از مشخص شدن نرمال بودن داده ها با استفاده از ضریب چولگی و کشیدگی از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری به منظور بررسی فرضیات تحقیق استفاده شد. نتایج نشان دهنده این است که ارزیابی 360 درجه تأثیر مثبت و معناداری بر عدالت سازمانی (توزیعی، رویه ای و تعاملی) دارد، همچنین عدالت رویه ای و تعاملی تأثیر مثبت و معناداری بر پایداری شرکت دارد ولی تأثیر عدالت توزیعی بر پایداری شرکت معنادار نبود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر قابلیت بازاریابی پویا با رویکرد سلسله مراتبی
        محمود محمدیان سارا افتخار‌پور
        قابلیت‌های بازاریابی فرآیندهای یکپارچه و منسجمی هستند که برای اعمال مهارت‌های جمعی، دانش و منابع شرکت طراحی می‌شوند و باعث شناسایی نیازهای بازار می‌شوند و ارزش کالا و خدمات شرکت را بهبود می‌بخشند شرکت به کمک این قابلیت‌ها قادر است تا خود را با شرایط متغیر بازار تطبیق ده چکیده کامل
        قابلیت‌های بازاریابی فرآیندهای یکپارچه و منسجمی هستند که برای اعمال مهارت‌های جمعی، دانش و منابع شرکت طراحی می‌شوند و باعث شناسایی نیازهای بازار می‌شوند و ارزش کالا و خدمات شرکت را بهبود می‌بخشند شرکت به کمک این قابلیت‌ها قادر است تا خود را با شرایط متغیر بازار تطبیق دهد و از فرصت‌های بازار در جهت مقابله با تهدیدهای رقابتی استفاده نماید. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر قابلیت بازاریابی پویا است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده، نمونه‌ای متشکل از 384 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت بیمه ایران انتخاب می‌گردد. روش مورد استفاده در این تحقیق برای اولویت‌بندی معیارها روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مؤلفه‌های، احساس و درک، یادگیری، پیکربندی مجدد، هماهنگ‌سازی و یکپارچگی بر قابلیت پویا تأثیر داشته و معیار احساس و درک با وزن نسبی 362/0 از میان عناصر تأثیرگذار بر قابلیت پویا بیشترین تأثیر را دارد و مؤلفه یادگیری با وزن نسبی 227/0 در اولویت بعدی قرار می‌گیرد. همچنین، عنصر پیکربندی مجدد با وزن نسبی 218/0 در اولویت سوم، عنصر یکپارچکی با وزن نسبی 117/0 در اولویت چهارم و عنصر هماهنگی با وزن برابر 076/0 در اولویت پنجم می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارتباط بین حاکمیت شرکتی و رشد شرکت با تاکید بر نقش محدودیت مالی
        قاسم نصرت یونس بادآور نهندی
        هدف این تحقیق مطالعه ارتباط بین حاکمیت شرکتی و رشد شرکت با تاکید بر نقش محدودیت مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای رسیدن به این هدف در این پژوهش با استفاده از نمونه آماری 121 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که شامل 726 مشاهد چکیده کامل
        هدف این تحقیق مطالعه ارتباط بین حاکمیت شرکتی و رشد شرکت با تاکید بر نقش محدودیت مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. برای رسیدن به این هدف در این پژوهش با استفاده از نمونه آماری 121 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که شامل 726 مشاهده بین سال های 1389 تا 1394 می باشد به آزمون فرضیه ها پرداخته شد. جهت اندازه گیری حاکمیت شرکتی از 2 شاخص (تمرکز مالکیت و درصد مالکیت نهادی) و برای اندازه گیری رشد شرکت از سه شاخص(رشد داراییها، رشد فروش و رشد سود) استفاده گردید و برای اندازه‌گیری محدودیت مالی از شاخص کاپلان و زینگلاس که توسط راعی و حصارزاده (1388) مطابق با محیط ایران تعدیل شده است استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین مالکیت نهادی و تمرکز مالکیت با رشد شرکت ارتباط مثبت معنی داری وجود دارد و محدودیت مالی بر رابطه بین حاکمیت شرکتی و رشد شرکت تاثیرگذار نمی باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقش سبک رهبری خدمت‌گزار بر خلق‌و‌خو و عملکرد کارکنان در خلق شهرت هتل‌ها
        داود کیاکجوری فرانک پایدار علیرضا بناگر فاطمه ساغری
        هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک رهبری خدمت گزار در خلق شهرت هتل ها با میانجی گری خلق و خو و عملکرد کارکنان بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 300 نفر از رهبران و کارکنان هتل نارنجستان شهرستان نور بودند که درنهایت، براساس جدو چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک رهبری خدمت گزار در خلق شهرت هتل ها با میانجی گری خلق و خو و عملکرد کارکنان بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش تعداد 300 نفر از رهبران و کارکنان هتل نارنجستان شهرستان نور بودند که درنهایت، براساس جدول مورگان نمونه ای برابر 169 نفر جهت انجام پژوهش، به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه سبک رهبری خدمت گزار حضرتی با پایایی 86% پرسشنامه ارزیابی عملکرد اچیو با پایایی 86% و شهرت سازمانی فومبران و ونریل با پایایی 85% می باشد که پایایی آن ها براساس ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. به منظور بررسی فرضیات پژوهش از روش معادلات ساختاری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارLISREL استفاده شده است. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که 1. سبک رهبری خدمت گزار بر خلق و خوی کارکنان تأثیر دارد 2. خلق و خوی کارکنان بر عملکرد کارکنان تأثیر دارد 3. عملکرد کارکنان بر خلق شهرت هتل تأثیر دارد 4. خلق و خوی کارکنان بر خلق شهرت هتل ها تأثیر دارد 5. سبک رهبری خدمت گزار بر خلق شهرت هتل ها تأثیر دارند. از نتایج حاصل از پژوهش حاضر، می توان در تدوین راهبردهای رهبری و منابع انسانی استفاده کرد و سازمان های مشابه بالاخص سازمان های خدماتی می توانند با انتخاب سبک رهبری خدمت گزار و تقویت آن بر رفتار و عملکرد کارکنان خود تأثیر گذاشته و درنهایت رفتار کارکنان به عنوان برندی جهت شناساندن سازمان و درنتیجه شهرت سازمان درنظر گرفته شود تا بدین گونه بتوان در دنیای بسیار رقابتی بر رقبا پیشی گرفت و در صنعت ماندگار شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رتبه‌بندی و ارزشیابی روشهای سنتی ارزیابی عملکرد سازمانی با محتوای تئوری و با استفاده از یک روش تصمیم‌گیری ادغامی
        آبتین ایجادی مقصودی محمد خلیل‌زاده اشکان حافظ‌الکتب
        ارزیابی عملکرد کارکنان یک سازمان یکی از فاکتور های کلیدی در بهینه سازی و بهبود کیفیت انجام فرآیندهای سازمانی می باشد. منابع انسانی در سازمان های پویای امروزی از دارایی های با ارزش سازمان بوده و ارزیابی کلی عملکرد این دارایی ها محرک موثری برای بهبود بخشیدن به ارزش آتی آن چکیده کامل
        ارزیابی عملکرد کارکنان یک سازمان یکی از فاکتور های کلیدی در بهینه سازی و بهبود کیفیت انجام فرآیندهای سازمانی می باشد. منابع انسانی در سازمان های پویای امروزی از دارایی های با ارزش سازمان بوده و ارزیابی کلی عملکرد این دارایی ها محرک موثری برای بهبود بخشیدن به ارزش آتی آنها می گردد. در نتیجه انتخاب و اجرای روش ارزیابی عملکرد مشخص از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور انتخاب روش خاص ارزیابی عملکرد کارکنان، مشخصه ها و معیار های روش های ارزیابی عملکرد کارکنان برای مقایسه ی روش های با یکدیگر با توجه به پژوهش های پیشین ادبیات تحقیق طرح شده اند. در این پژوهش پس از انتخاب و رتبه بندی بهترین روش ارزیابی عملکرد به کمک تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره ی تاپسیس، مالتی مورا با وزن دهی ساده و مالتی مورا با وزن دهی آنتروپی، به مقایسه و بررسی بین رتبه بندی های روش های ارزیابی عملکرد پرداخته شده است، سپس با مقایسه ی بین روش های نوین مالتی مورا با روش های سنتی وزن دهی جمعی ساده و تاپسیس به وسیله ی ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن به مقایسه ی بین تکنیک های تصمیم گیری انجام می گیرد. پس از رتبه بندی روش های ارزیابی عملکرد به وسیله ی روش های تصمیم گیری محاسبه شده در این پژوهش با توجه به مساله ی انتخاب شده با توجه ادبیات پیشین تحقیق به رتبه بندی روش های متداول و مرسوم ارزشیابی عملکرد پرداخته شده است. همچنین با مقایسه روش های سنتی تاپسیس و روش وزن دهی جمعی ساده با روش مالتی مورا این نتیجه حاصل شد که این روش ها همبستگی مثبت و بالایی با یکدیگر دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه بین عوامل مؤثر بر انسجام کاری
        افسانه خلج احمد راه چمنی
        هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین عوامل مؤثر بر انسجام کاری است. این پژوهشِ کاربردی به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، پارسیان و کارآفرین در استان البرز بود که 520 نفر به روش نمونه‌گیری احتمالی به عنوان نمون چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین عوامل مؤثر بر انسجام کاری است. این پژوهشِ کاربردی به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، پارسیان و کارآفرین در استان البرز بود که 520 نفر به روش نمونه‌گیری احتمالی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند‌. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه گریس و همکاران (2017) استفاده شد که روایی محتوایی آن طبق نظر اساتید و متخصصان و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. فرضیه‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم‌افزار LISREL8.54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که پشتیبانی داخلی بر کیفیت ارتباط سازمانی و ارتباط روانی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ کیفیت ارتباط‌ سازمانی بر ارتباط روانی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ اجتماعی کردن داخلی بر کیفیت روابط بین‌ فردی تأثیر مثبت و معناداری دارد، اما بر ارتباط روانی تأثیر معناداری ندارد؛ کیفیت روابط بین ‌فردی بر ارتباط روانی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین، 2/17 درصد اثر کل پشتیبانی داخلی بر ارتباط روانی توسط متغیر میانجی کیفیت ارتباط سازمانی تبیین می‌شود؛ و 3/41 درصد اثر کل اجتماعی کردن داخلی بر ارتباط روانی توسط متغیر میانجی کیفیت روابط بین ‌فردی تبیین می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی و بحران مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
        شاهده رضائی امیر محمدزاده
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکتها و بحران مالی آنها می باشد. برای ارزیابی حاکمیت شرکتی شرکتهای تحت بررسی، از چهار بعد افشاء و شفافیت، ترکیب هیئت مدیره، حق رأی سهامداران، ساختار مالکیت و کنترل استفاده شده است. نمونه مورد بررسی شامل 102 شر چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکتها و بحران مالی آنها می باشد. برای ارزیابی حاکمیت شرکتی شرکتهای تحت بررسی، از چهار بعد افشاء و شفافیت، ترکیب هیئت مدیره، حق رأی سهامداران، ساختار مالکیت و کنترل استفاده شده است. نمونه مورد بررسی شامل 102 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1394 می باشد. شاخص Q توبین، بازده کل دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام برای سنجش عملکرد و همچنین، شاخص رتبه Z برای سنجش بحران مالی استفاده شد. برای بررسی رابطه بین متغیرها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است. نتایج به دست آمده دلالت بر این دارد که کیفیت حاکمیت شرکتی تأثیر معنی داری بر بازده کل دارایی ها، بازده حقوق صاحبان و ارزش شرکت دارد. همچنین کیفیت حاکمیت شرکتی تأثیر معنی داری بر بحران مالی ندارد. پرونده مقاله