مقدمه و هدف پژوهش: نقش رسانه به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در افکار عمومی و فرهنگ جوامع را، نمیتوان در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی نادیده گرفت؛ لذا این پژوهش با هدف شناسایی جایگاه و نقش رسانه در دیپلماسی فرهنگی طراحی و اجرا گردید.
روش پژوهش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع پ چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: نقش رسانه به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در افکار عمومی و فرهنگ جوامع را، نمیتوان در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی نادیده گرفت؛ لذا این پژوهش با هدف شناسایی جایگاه و نقش رسانه در دیپلماسی فرهنگی طراحی و اجرا گردید.
روش پژوهش: مطالعه حاضر توصیفی از نوع پیمایشی میباشد؛ ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با روش صوری و اعتبار محتوا و پایایی آن با روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مقدار آن 93/0 به دست آمد. جامعه آماری این پژوهش اساتید حوزهی علوم ارتباطات، مدیریت امور فرهنگی و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات به تعداد 40 نفر بودند که همه آنها از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که رسانه در دیپلماسی فرهنگی و نیز در تبادل فرهنگی، اشاعه فرهنگی و فرهنگ پذیری به عنوان مؤلفههای اصلی دیپلماسی فرهنگی نقش مؤثری داشته است.
نتیجهگیری: رسانه توانسته است در تبیین و ترویج ارزشهای فرهنگی در سایر کشورها، در توسعه روابط فرهنگی بینالمللی و در فراهم آوردن بستر و زمینهای برای مطالعه آداب و رسوم و سنن فرهنگها نقشی عمده داشته باشد. رسانه با گسترش و توسعه روابط مردم با مردم در جهان میتواند باعث اتحاد و یکدلی افکار عمومی جوامع شود و نیز بستر و زمینهای برای آگاهسازی نسبت به نقاط مثبت سایر فرهنگها و نقاط منفی فرهنگ خودی فراهم آورد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: این مقاله برآمده از پژوهشی که با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است، نظر جامعه نمونه در خصوص وضعیت مؤلفه های هویت ایرانی اسلامی از لحاظ قومی و قبیلهای، ایرانی، دینی (اسلامی)، مذهبی (شیعه) و جهانی جمعآوری، سپس با استفاده از عملیات و محاسبات آماری وضعیت چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: این مقاله برآمده از پژوهشی که با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است، نظر جامعه نمونه در خصوص وضعیت مؤلفه های هویت ایرانی اسلامی از لحاظ قومی و قبیلهای، ایرانی، دینی (اسلامی)، مذهبی (شیعه) و جهانی جمعآوری، سپس با استفاده از عملیات و محاسبات آماری وضعیت هویت به لحاظ اهمیت و اولویت عضویت در جوامع، ارتباط فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی، تعلّق خاطر به هویت ایرانی اسلامی در میان جامعه آماری سنجیده شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر را با توجه به ماهیت تحقیق و موضوعیت یک پژوهش توصیفی تحلیلی است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه انجام شده و محقق در گام نخست اعتبار داده های جمعآوری شده را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محک زده، سپس اطلاعات جمعآوری شده، دستهبندی و تجزیه و تحلیل گردید. در این تحقیق با آزمون نسبت مؤلفه های هویت ایرانی-اسلامی مورد سنجش قرار گرفت و با آزمون فریدمن مؤلفه های هویت ایرانی-اسلامی بر اساس اهمیت و رتبه درجهبندی گردید.
یافتهها: نتایج به دست آمده از تحقیق نشان می دهد اکثر دانشجویان بر این باورند که: فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی عجین شده است و گسترش اسلام در جهان باعث رضایت و خشنودیشان می گردد؛ بین فرهنگ ایرانی و فرهنگ شیعه فاصله ای وجود ندارد و شیعه بودن نشانه ایرانی بودن است؛ احساس تعلّق به هویت ایرانی اسلامی دارند.
نتیجهگیری: در راستای ارتقاء مؤلفههای هویت ایرانی-اسلامی در میان دانشجویان در محورهای اجرای موارد ذیل پیشنهاد میگردد: حفظوارتقاییکپارچگیبینهویتایرانیواسلامی؛ تأکیدبرباورهایاسلامی، ایرانی،منطقهای،محلیوقومی؛ تأکیدمتوازنبرتمامیاَبعادهویت ایرانی-اسلامی در دانشگاه؛ بسترسازیبرایتربیت دانشجویانهویتیابوهویتجو در دانشگاه.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: پرسش از کیستی و هویت افراد و ملتها از دغدغههای فکری بشر در طول تاریخ بوده است. در عصر جهانی شدن و ارتباطات تاکید بر هویت ملی و دینی اهمیت ویژهای دارد. هدف از این مقاله بررسی تأثیر نقش خانواده در حفظ هویت ملی و دینی جوانان در جامعه مورد مطالعه و در چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: پرسش از کیستی و هویت افراد و ملتها از دغدغههای فکری بشر در طول تاریخ بوده است. در عصر جهانی شدن و ارتباطات تاکید بر هویت ملی و دینی اهمیت ویژهای دارد. هدف از این مقاله بررسی تأثیر نقش خانواده در حفظ هویت ملی و دینی جوانان در جامعه مورد مطالعه و در سال 1390 میباشد.
روش پژوهش: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مقاله، تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و علّی-مقایسه ای میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل جوانان 25-18 ساله منطقه 1 و 5 شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، نمونهای به حجم 71 نفر انتخاب شد و با بهرهگیری از تکنیک پرسشنامه هویت ملی و دینی و استفاده از روشهای آماری تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر، نتایج حاصل از پرسشنامهها، بررسی شدند و هویت مطرح شده با ویژگیهای فردی و خانوادگی آنان در ارتباط قرار داده شد.
یافتهها:.با توجه به یافتههای حاصل از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، میتوان گفت در سطح معنیداری 05/0 ارتباط بین هویت ملی و دینی تأیید شده و مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر 40 /0 شده است همچنین با توجه به یافتههای حاصل از تحلیل مسیر میتوان گفت تأثیر متغیر پایبندی ملی والدین بر هویت ملی تأیید میشود که دارای ضریب استاندارد 22/0 میباشدونیز تأثیر متغیر عملکرد آموزشی دینی والدین بر هویت دینی تأیید شده و این متغیر دارای ضریب استاندارد 42/0 میباشد.
نتیجهگیری: بین هویت ملی و دینی جوانان ارتباط معنیدار و مستقیم وجود دارد. عملکرد آموزشی والدین در زمینه مسائل دینی تأثیر مستقیم و معنیدار بر هویت دینی جوانان دارد. پایبندی خانواده هها به مسائل ملی تأثیر مستقیم و معنیدار بر هویت ملی جوانان دارد. پایبندی خانوادهها به مسائل دینی، تأثیر مستقیم و معنیدار بر هویت ملی جوانان دارد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در جامعه ما نیز امروزه مفهوم کجروی دارای مصادیق و موارد متعدد و متنوعی است که یکی از آنها پدیده وندالیسم و یا رفتارهای وندالیستی نام دارد. که در این پژوهش به نقش مدیریت فرهنگی در مواجهه با این مفهوم، انواع، زمینهها، علل و راهکارهای مهار یا کنترل آن چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در جامعه ما نیز امروزه مفهوم کجروی دارای مصادیق و موارد متعدد و متنوعی است که یکی از آنها پدیده وندالیسم و یا رفتارهای وندالیستی نام دارد. که در این پژوهش به نقش مدیریت فرهنگی در مواجهه با این مفهوم، انواع، زمینهها، علل و راهکارهای مهار یا کنترل آن پرداخته خواهد شد.اهداف پژوهش حاضر عبارتاند از 1)تبیین نقش مدیریت فرهنگی در مواجهه با وندالیسم؛ 2) ارائه راهکارهای مدیریت فرهنگی در حوزه مدیریت شهری جهت مواجهه با مسئله وندالیسم
روش پژوهش: این پژوهش از حیث هدف کاربردی است و از نظر روش نیز تحقیق همبستگی میباشد که در پی توصیف ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای موثر بر مدیریت فرهنگی در مواجهه با وندالیسم میباشد.
یافتهها: مؤلفه مدیریت فرهنگی به عنوان ضعیفترین مؤلفه ارزیابی میگردد که نشان از ضعف نقش مدیریت فرهنگی در مواجهه با پدیده وندالیسم دارد که این به معنای عدم کارایی مدیریت فرهنگی نمیباشد بلکه به معنی دور بودن از وضعیت مطلوب است که با به کار بستن تمهیدات لازم به سمت آن نیل میکنیم.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد در بین مؤلفههای پنجگانه مدیریت فرهنگی، برنامهریزی فرهنگی با 36/0 تأثیرگذارترین مؤلفه فرهنگی محسوب میشود.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: طراحی الگوی اسلامی ایرانی مدیریت پوشش از دیدگاه مدیریت ارزش است. تحقیق از نوع مطالعات غیر تجربی و کاربردی است.
روش پژوهش:1) در مرحله وزن دهی به مدل مفهومی تحقیق از نظرات 289 کارشناس (شامل: طراحان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و صاحبنظران حوزه و دان چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: طراحی الگوی اسلامی ایرانی مدیریت پوشش از دیدگاه مدیریت ارزش است. تحقیق از نوع مطالعات غیر تجربی و کاربردی است.
روش پژوهش:1) در مرحله وزن دهی به مدل مفهومی تحقیق از نظرات 289 کارشناس (شامل: طراحان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و صاحبنظران حوزه و دانشگاه)، در خصوص ارزیابی وضعیت موجود مدیریت پوشش استفاده شده؛ 2) در مرحله اولویت بندی ارزشهای تحقیق، نظرات 44 نفر از خبرگان توسط پرسشنامه محقق ساخته طراحی مدل بررسی شده و برای تعیین اولویت ارزشها از تکنیک دلفی استفاده گردید. مدل (AGIL) پارسونز را به عنوان چهار بُعد مدل تحقیق انتخاب شد و سپس ارزشهای بلانچارد و اوکانر را با توجه به کسب نظر از خبرگان، بومی نموده به عنوان شاخص های مدل جا نمایی شده است.
نتیجهگیری:
1) بر مبنای الگوی طراحی شده پژوهش میتوان فعالیت های مدیریت پوشش در کشور را ارزیابی نمود و بهبود بخشید.
2) اهداف مطرح شده مبتنی بر شناسایی و دستیابی جهت مدیریت پوشش در کشور، مؤلفه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در بهبود مدیریت پوشش تا حد امکان محقق شده است.
3) ارزش شادابی با 7/30 درصد، ارزش سودآوری با 2/28 درصد، ارزش هویت 2/23 درصد و ارزش سلامت با 9/17 درصد به ترتیب چهار ارزش برتر مدل طراحی شده قرار گرفتند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: در میان عوامل موثر بر بهرهوری سازمانی، نیروی انسانی از نقش موثر و تعیین کنندهای برخوردار است. بالطبع هر سازمانی برای دستیابی به چشمانداز و اهداف توسعهای خود باید به کیفیت و ارتقاء و بهسازی نیروی انسانی خود اهتمام ویژهای نماید. با توجه به اهمیت مو چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: در میان عوامل موثر بر بهرهوری سازمانی، نیروی انسانی از نقش موثر و تعیین کنندهای برخوردار است. بالطبع هر سازمانی برای دستیابی به چشمانداز و اهداف توسعهای خود باید به کیفیت و ارتقاء و بهسازی نیروی انسانی خود اهتمام ویژهای نماید. با توجه به اهمیت موضوع بهرهوری در مدیریت و تنوع و اهمیت نقش زنان در بهرهوری، هدف اصلی این مقاله، بررسی وضعیت بهروهوری زنان در بانک کشاورزی میباشد.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی پیمایشی میباشد. در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از کلیه کارکنان زن شاغل در ادارات مرکزی بانک کشاورزی که تعداد آنها 384 نفر میباشد. حجم نمونه این پژوهش از طریق جدول کرجکسی و مورگان حدود 195 نفر محاسبه گردید که نمونه مورد نظر به صورت تصادفی ساده از میان جامعه مورد نظر انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این مقاله پرسشنامه استاندارد مقیمی (1388) میباشد.
یافتهها: با توجه به بار عاملی هر عامل و ادبیات موضوع بهرهوری و محتوای گویههای پرسشنامه، عاملهای به دست آمده را به این صورت میتوان نامگذاری کرد: عامل اول: بهرهوری نیروی انسانی، عامل دوم: بهرهوری از نظر مدیریت صحیح، میباشد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان داد، از نظر افراد نمونه مورد پژوهش، مؤلفههای بهروری زنان در بانک کشاورزی در حد بالا ارزیابی میگردد. ولی در مؤلفه بهرهوری نیروی انسانی چون میانگین تجربی با میانگین نظری تفاوت معناداری ندارد، میتوان چنین استنباط کرد که وضعیت بهرهوری نیروی انسانی زنان شاغل در بانک کشاورزی در حد متوسط میباشد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزشی پرسنل نمایندگی شرکت گواه (ایران خودرو دیزل) با استفاده از مدل ارزشیابی کریک پاتریک می باشد.
روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ ماهیت جزء پژوهش های توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه م چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزشی پرسنل نمایندگی شرکت گواه (ایران خودرو دیزل) با استفاده از مدل ارزشیابی کریک پاتریک می باشد.
روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ ماهیت جزء پژوهش های توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان شرکت گواه (480 نفر) در سال (91- 90) تشکیل می دهند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای استفاده شده است و حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 214 نفر تعیین شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته براساس مقیاس لیکرت استفاده شده است که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.97% محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک گروهی و آزمون t گروههای مستقل استفاده شده است.
یافتهها: یافته های حاصل از پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه مدیران و کارکنان دورههای آموزشی شرکت گواه در مراحل چهارگانه واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج اثربخش می باشد و بین دیدگاه مدیران و کارکنان درباره اثربخشی دورههای آموزشی تفاوت معناداری وجود ندارد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: ایران از نظر جاذبههای فرهنگی بسیار غنی است و از لحاظ پتانسیلهای فرهنگی در بین ده کشور اول دنیا قرار دارد. هنگامی که منابع گردشگری فرهنگی به خوبی شناسایی شود، اثرات مثبتی چون حفظ و پایدار ماندن میراث فرهنگی، هنرها، سنتها و آداب و رسوم ملتها در اجتم چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: ایران از نظر جاذبههای فرهنگی بسیار غنی است و از لحاظ پتانسیلهای فرهنگی در بین ده کشور اول دنیا قرار دارد. هنگامی که منابع گردشگری فرهنگی به خوبی شناسایی شود، اثرات مثبتی چون حفظ و پایدار ماندن میراث فرهنگی، هنرها، سنتها و آداب و رسوم ملتها در اجتماع و محیط فرهنگی به دنبال خواهد داشت. هنر برنامه ریزان و مدیران گردشگری در بخش دولتی و خصوصی آن است که با اعمال شیوهای صحیح ضمن افزایش اثرات مثبت توسعه گردشگری فرهنگی، اثرات منفی آن را به حداقل برسانند. هدف از تحقیق حاضر تأثیر عوامل موثری همچون عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تبلیغاتی، زیرساختی، مدیریتی و آموزشی بر گسترش جذب گردشگری فرهنگی شهر کرمانشاه است.
روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات توسعهای و از نظر جمع آوری دادهها، توصیفی و از نوعپیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق 118 نفر از بین پرسنل اداره میراث فرهنگی و گردشگری، آژانسهای مسافرتی، کارکنان موزهها و مسافرین تشکیل شده است.
یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان داده است که در حال حاضر سهم کرمانشاه از صنعت گردشگری فرهنگی چشمگیر نبوده و در این راستا عوامل سیاسی، تبلیغاتی، فرهنگی، بالاترین رتبه و عوامل اقتصادی پایینترین رتبه را در جذب گردشگری فرهنگی به خود گرفته است.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا به همگام طراحی و تدوین سیاستهای کلان و اجرای برنامههای خود به گردشگری به عنوان ابزارهای موثر در ادامه روند توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی توجه خاصی مبذول میشود، توسعه گردشگری فرهنگی موجب سازماندهی منابع فرهنگی میشود. یعنی اینکه در فرایند توسعه گردشگری فرهنگی ما شاهد خواهیم بود که منابع فرهنگی ما به طور خودکار سازماندهی، نمونه برداری و ثبت میشوند که در این صورت در بودجه اختصاص یافته برای این امر، صرفه جویی قابل توجهی صورت میگیرد.
پرونده مقاله