بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزشی پرسنل نمایندگی شرکت گواه بر اساس مدل ارزشیابی «کریک پاتریک» از دیدگاه مدیران و کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیامیرحسین محمودی 1 , اکرم عابدی 2 , محمدمهدی حاجی زاده 3
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
3 - ندارد
کلید واژه: ارزشیابی, اثربخشی, مدل کریک پاتریک, شرکت گواه,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزشی پرسنل نمایندگی شرکت گواه (ایران خودرو دیزل) با استفاده از مدل ارزشیابی کریک پاتریک می باشد. روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ ماهیت جزء پژوهش های توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان شرکت گواه (480 نفر) در سال (91- 90) تشکیل می دهند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای استفاده شده است و حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان 214 نفر تعیین شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته براساس مقیاس لیکرت استفاده شده است که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.97% محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک گروهی و آزمون t گروههای مستقل استفاده شده است. یافتهها: یافته های حاصل از پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه مدیران و کارکنان دورههای آموزشی شرکت گواه در مراحل چهارگانه واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج اثربخش می باشد و بین دیدگاه مدیران و کارکنان درباره اثربخشی دورههای آموزشی تفاوت معناداری وجود ندارد.
Research introduction and object: Main objective of the research is to study effectiveness of personnel education courses of Govah agency Co (Iran Khodro Diesel), by Kirkpatrick evaluation model. Research method: This is a survey‐ descriptive research; statistical community are managers and employees of Govah Co (480 people), it was done in 2011 ‐2012. Classi fied random sampling was used, 214 were selected through Morgan and Kerjeci's Table. Data collected through researcher developed questionnaire based on Likert's scale, its stability was calculated to be % 0.97 by Cronbach's alpha. Single group and the independent groups' undergone t test. Findings: Findings of the research show that during four stages educational courses of managers and employees of Govah Co, Reaction, learning, behavior, and results were effective according to them, and there is not any meaningful difference between the standpoints of managers and the employees in this regard.