طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی مدیریت پوشش از دیدگاه مدیریت ارزش
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحسن قدمی 1 , حسین مظفر 2 , عیسی کشاورز 3
1 - ندارد
2 - تدارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: طراحی الگو, الگوی اسلامی- ایرانی, مدیریت پوشش, مدیریت ارزش,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: طراحی الگوی اسلامی ایرانی مدیریت پوشش از دیدگاه مدیریت ارزش است. تحقیق از نوع مطالعات غیر تجربی و کاربردی است. روش پژوهش:1) در مرحله وزن دهی به مدل مفهومی تحقیق از نظرات 289 کارشناس (شامل: طراحان، تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و صاحبنظران حوزه و دانشگاه)، در خصوص ارزیابی وضعیت موجود مدیریت پوشش استفاده شده؛ 2) در مرحله اولویت بندی ارزشهای تحقیق، نظرات 44 نفر از خبرگان توسط پرسشنامه محقق ساخته طراحی مدل بررسی شده و برای تعیین اولویت ارزشها از تکنیک دلفی استفاده گردید. مدل (AGIL) پارسونز را به عنوان چهار بُعد مدل تحقیق انتخاب شد و سپس ارزشهای بلانچارد و اوکانر را با توجه به کسب نظر از خبرگان، بومی نموده به عنوان شاخص های مدل جا نمایی شده است. نتیجهگیری: 1) بر مبنای الگوی طراحی شده پژوهش میتوان فعالیت های مدیریت پوشش در کشور را ارزیابی نمود و بهبود بخشید. 2) اهداف مطرح شده مبتنی بر شناسایی و دستیابی جهت مدیریت پوشش در کشور، مؤلفه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در بهبود مدیریت پوشش تا حد امکان محقق شده است. 3) ارزش شادابی با 7/30 درصد، ارزش سودآوری با 2/28 درصد، ارزش هویت 2/23 درصد و ارزش سلامت با 9/17 درصد به ترتیب چهار ارزش برتر مدل طراحی شده قرار گرفتند.
Introduction and Objective : This research is a non‐experimental and applied study. Statistical Universe and Sample of Research: 1) In the stage of weigh ng to the conceptual model of research, the opinions of 289 experts (including designers, producers, economic activists and authorities on seminary and university) viewpoints concerning the evaluation of existing condition of covering management. 2) In the stage of priori zing the values of, the opinions of 44 experts have been studied by researcher ‐made questionnaire of model design, and Delphi technique was used for determination of priority of values. Parson’s AGIL model is considered as the four dimensions of the research model and then the values of Blanchard and O’Connor are localized with the view to the opinions of experts and positioned as the indices of model. R esults: 1 ‐ Based on the designed model, in this research we can evaluate and improve the activities of covering management in the country. 2 ‐ The goals set forth based on identification and achievement for covering management in the country, the cultural, political, social and economic components in improvement of covering management have been achieved as far as possible. 3 ‐ In the present research, was used sorted happiness value with 30.7%, pro fitability value with 28.2%, identy value with 23.2% and health value with 17.9% are four be er values in designing model