طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس بر اساس مؤلفههای اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن
محورهای موضوعی : برنامه درسی
کلید واژه: لگوی بومی ارزشیابی, مدارس برتر, اعتباربخشی, آموزش و پرورش, آموزش نخبگان ایران ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس بر اساس مؤلفههای اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن میباشد. روش پژوهش اکتشافی (کیفی ـ کمی) در بخش کیفی با رویکرد تکنیک دلفی و در بخش کمی توصيفي -پیمایشی لحاظ گردیده است. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر در بخش کیفی اعضای هیأت علمی ـ کارشناسان ارشد و ستادی آموزش و پرورش و کارشناسان استان تهران كه بر اساس قانون اشباح نظري با 14 نفر انجام گرفت و در قسمت کمی مدیران مدارس غیردولتی (مدارس برتر) شهر تهران که تعداد آنها 540 نفر بوده كه 190 نفر به¬عنوان نمونه آماري ا نتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق¬ساخته است. پرسشنامه پژوهش شامل 6 مؤلفه اصلی و 21 مؤلفه فرعی و 89 گویه است که بر اساس طیف لیکرت پنج گزینهای تنظیم شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی آزمونهای تحلیلی عامل تأییدی و با استفاده از نرمافزار AMOS انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که در الگوی بومی ارزشیابی مدارس برتر مؤلفههای برنامهريزي، ارزيابي، آموزش، مديريت، امكانات و حوزه فرهنگي اجتماعي تأیید و میزان اعتباربخشی آن به روش Gof-R2 مورد بررسي و مدل ارائه شده را تأیید کردند و به مسئولين نظام آموزشي پيشنهاد مي¬گردد در ارزشيابي آموزشي بومي از متغيرهاي به دست آمده استفاده نمايند.
The present study aims to design and validate a localizedmodel for evaluating schools based on the effective components of superior schools. The exploratory research method (qualitative-quantitative) has been used.In the qualitative part, the Delphi technique approach and in the quantitative part, descriptive-survey were used. The participants of the study in the qualitative part were faculty members, senior experts and education staffin Tehran Province. The interview was conducted based on the theoretical saturation with 14 individuals.The quantitative phase was donewith managers of non-governmental schools (superior schools) in Tehran, totaling to 540 individuals, of whom 190 were selected as the statistical sample. The data collection tool in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was utilized. The questionnaire consists of six main components, 21 sub-components, and 89 items, which were arranged based on a five-point Likert scale. The data analysis in the quantitative part was done using confirmatory factor analysis with AMOS software. The results indicate that in the localized model of evaluating superior schools, the components of planning, evaluation, education, management, facilities, and the socio-cultural domain were confirmed, and the degree of its validation was examined using the Gof-R2 method, confirming the presented model. It is suggested to the education system officials to use the obtained variables in localizededucational evaluation.