پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط میان خودکارآمدی، محتوای دوره تحصیلی، انعطاف پذیری و روابط استاد-دانشجو (ابعاد کیفیت تجارب یادگیری) و فرسودگی تحصیلی دانشجویان رشته های کشاورزی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط میان خودکارآمدی، محتوای دوره تحصیلی، انعطاف پذیری و روابط استاد-دانشجو (ابعاد کیفیت تجارب یادگیری) و فرسودگی تحصیلی دانشجویان رشته های کشاورزی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی که حداقل یک سال از تحصیل آنان در این مقطع می گذشت، تشکیل دادند که با روش نمونه گیری ساده تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 120 نفر از آن ها، به عنوان نمونه تحقیق، انتخاب شدند. بر اساس یافته های پژوهش، میانگین نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان در سه طبقه کم(93/40)، متوسط(61/49) و شدید (11/61) دسته بندی شد. هم چنین یافته های پژوهش نشان داد، میان فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری ارتباط منفی و معنی داری برقراراست. به علاوه، میان فرسودگی تحصیلی دانشجویان و سه بعد از کیفیت تجارب یادگیری (محتوا، انعطاف پذیری و روابط استاد-دانشجو) ارتباط منفی و معنی داری وجود دارد. یافته های حاصل از این پژوهش، به برنامه ریزان آموزش عالی و دست اندرکاران امر کمک می کند تا با ارائه برنامه هایی مانند تنظیم نمودن سرفصل های درسی جدید و متناسب با نیازهای کنونی و آتی جامعه، استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع و جدید، برگزاری اردوهای علمی- آموزشی، تدارک دیدن بازدیدهای میدانی، تدریس دروس در فضایی خارج از محیط بسته کلاس، سبب افزایش انگیزه دانشجویان جهت یاگیری و در نتیجه افزایش عملکرد و کاهش فرسودگی تحصیلی در میان آن ها شوند
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان میباشد. روش تحقیق از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع تحقیقات پیمایشی است. در این تحقیق هنرآموزان و هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان به ترتیب به تعداد 53 و 801 نفر جامعه آماری این تحق چکیده کامل
هدف از این تحقیق بررسی وضعیت نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان میباشد. روش تحقیق از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات از نوع تحقیقات پیمایشی است. در این تحقیق هنرآموزان و هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان به ترتیب به تعداد 53 و 801 نفر جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند. تعداد نمونه از بین هنرجویان، 260 نفر برآورد گردید. در خصوص هنرآموزان از روش تمام شماری استفاده گردید و کلیه 53 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور ارزیابی روایی ابزار تحقیق، از روش پانل متخصصان و پایایی از ضریب کرونباخ آلفا استفاده شد. بر اساس دیدگاه هنرجویان ناامیدی و نگرانی نسبت به آینده شغلی، ضعیف بودن هنرجویان در دروس پایه و کم توجهی به کیفیت بخشی به آموزش و بر اساس دیدگاه هنرآموزان سطح پایین معدل سالهای قبل از ورود به رشته، ناامیدی و نگرانی نسبت به آینده شغلی و کمبود سرانه آموزشی از مهمترین موانع نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی خوزستان بودند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، بازنگری در ساختار آموزشی هنرستانها، ارتقاء تجهیزات و همکاری بین بخشی، تحلیل کتب درسی با نظر هنرآموزان و توسعه کارآفرینی، رضایتمندی هنرآموزان و بهبود ارزشیابی آموزشی و افزایش اختیارات مدیر و بهبود دوره کارورزی 5 عاملی بودند که در مجموع 542/42 درصد از تغییرات متغیر راهبردهای بهبود نظام آموزشی هنرستانهای کشاورزی را تبیین نمودند.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف بررسی رفتار اطلاعیابی آموزشگران شرکت های خدمات مشاوره ای کشاورزی استان ایلام و شناسایی عوامل مرتبط با آن انجامشده است. تحقیق از نوع همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران کشاورزی استان ایلام بودند (950=N). حجم نمونه با استفاد چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف بررسی رفتار اطلاعیابی آموزشگران شرکت های خدمات مشاوره ای کشاورزی استان ایلام و شناسایی عوامل مرتبط با آن انجامشده است. تحقیق از نوع همبستگی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران کشاورزی استان ایلام بودند (950=N). حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 175 نفر برآورد گردید (175=n). نمونهگیری به روش طبقهای با انتساب متناسب انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی محتوایی آن با نظر جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تائید شد. جهت سنجش میزان پایایی پرسشنامه، آلفای کرونباخ در مرحله پیشآزمون، برای بخشهای مختلف پرسشنامه، بالاتر از 79/0= α محاسبه شد. میانگین رفتار اطلاعیابی افراد 81/2 حاصل گردید که در نتیجه سطح رفتار اطلاعیابی افراد بهطور میانگین در حد ضعیف می باشد. معادله رگرسیونی نشان داد که میزان آشنایی به زبان انگلیسی، ساعات کار با کامپیوتر در شبانهروز، معدل آخرین مقطع تحصیلی و ساعات کار با اینترنت در شبانهروز حدود 29 درصد از تغییرات رفتار اطلاعیابی را تبیین نموده است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش کانالهای ارتباطی بر نیت آمادگی کشاورزان در برابر خشکسالی با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی انجام شد. ابزار مطالعه، پرسشنامه ای محقق-ساخت بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان موضوعی و پایایی آن به وسیله انجام مطالعه ای پیشآهنگ و محاسبه ضر چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش کانالهای ارتباطی بر نیت آمادگی کشاورزان در برابر خشکسالی با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی انجام شد. ابزار مطالعه، پرسشنامه ای محقق-ساخت بود که روایی آن توسط جمعی از متخصصان موضوعی و پایایی آن به وسیله انجام مطالعه ای پیشآهنگ و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کشاورزان بخش مرکزی شهرستان مرودشت می باشد (8602 =N) که از این میان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 367 نفر برآورد گردید و با استفاده از روش نمو نه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج نشان از آن داشت که تفاوت آماری معنی داری در میانگین نیت رفتاری به منظور آمادگی پاسخگویان در برابر خشکسالی بر حسب کانال های ارتباطی مورد استفاده توسط آن ها وجود دارد. بر اساس یافته ها، بیشترین میانگین نیت رفتاری مربوط به کانال های ارتباطی تلویزیون و کارشناسان کشاورزی به طور همزمان بود. همچنین نتایج نشان داد که کمترین میانگین نیت رفتاری آمادگی پاسخگویان در برابر خشکسالی بر حسب کانال ارتباطی دوستان و آشنایان بوده است. نتایج آزمون دنباله ای بونفرونی نیز تأیید کننده ی یافته ی فوق بود. همچنین تأثیر هریک از سازه های نظریه ی رفتار برنامه ریزی شده بر نیت رفتاری کشاورزان به تفکیک استفاده از هریک از کانال های ارتباطی مورد سنجش قرار گرفت و نتایج نشان داد که هنجار ذهنی بر نیت رفتاری پاسخگویان در تمامی کانال های ارتباطی تأثیرگذار است. بر اساس یافته های مطالعه، پیشنهاداتی کاربردی در راستای تصمیم سازی صحیح استفاده از کانال های ارتباطی جهت ایجاد آمادگی در مقابل تغیییرات اقلیمی ارائه شد.
پرونده مقاله
نظر به اینکه ایران واردکنندة عمده روغن خام است، توسعه کشت کلزا می تواند در کاهش واردات و صرفه جویی در منابع ارزی کشور نقشی مهم ایفا نماید. این در حالی است که در مسیر توسعه کشت کلزا موانع و چالش هایی وجود دارد. ازاینرو، هدف کلی این پژوهش واکاوی بازدارنده های توسعه کشت ک چکیده کامل
نظر به اینکه ایران واردکنندة عمده روغن خام است، توسعه کشت کلزا می تواند در کاهش واردات و صرفه جویی در منابع ارزی کشور نقشی مهم ایفا نماید. این در حالی است که در مسیر توسعه کشت کلزا موانع و چالش هایی وجود دارد. ازاینرو، هدف کلی این پژوهش واکاوی بازدارنده های توسعه کشت کلزا در شهرستان اُرزوئیه از توابع استان کرمان بود. روش انجام این تحقیق کمی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کشاورزان بخش مرکزی شهرستان اُرزوئیه در سال زراعی 1396-1395 بودند (1000=N) که 122 نفر از آنان با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه بارتلت و همکاران برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی ساده با انتساب متناسب انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. ابزار اصلی تحقیق، پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی ظاهری و محتوایی آن با استفاده از پانل متخصصان دانشگاهی و کارشناسان جهاد کشاورزی بخش مرکزی شهرستان اٌرزوئیه به دست آمد. پایایی پرسش نامه نیز با استفاده از انجام یک مطالعه مقدماتی و محاسبه ضریب KMO برابر با 54/0 حاصل شد. یافته های تحقیق نشان داد بازدارنده های توسعه کشت کلزا در چهار مقوله: مالی، فرآیند تولید، درون فردی و اطلاعاتی-ارتباطی قابلتفکیکاند. علاوه بر آن، بر اساس رتبه بندی صورت گرفته، موانع مالی با میانگین 80/3 و انحراف معیار 359/0 در جایگاه نخست قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل خوشه ای نیز حاکی از آن بود که کشاورزان منطقه موردمطالعه ازنظر دیدگاه پیرامون موانع توسعه کشت کلزا به سه گروه کشاورزان عمل گرای توان اندیش، ارتباط گرای مآل اندیش و فن گرای نیک اندیش خوشه بندی می شوند.
پرونده مقاله
این پژوهش باهدف تحلیل مؤلفههای نهادی و قانونی نظام ارائه خدمات استانداردسازی محصولات ارگانیک و به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کارشناسان مطلع در ارتباط با تولید و عرضه محصولات بود ((N=250 که با استفاده از جدول گلن دی اسرل، 154 نفر حجم نمونه تعیین ش چکیده کامل
این پژوهش باهدف تحلیل مؤلفههای نهادی و قانونی نظام ارائه خدمات استانداردسازی محصولات ارگانیک و به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کارشناسان مطلع در ارتباط با تولید و عرضه محصولات بود ((N=250 که با استفاده از جدول گلن دی اسرل، 154 نفر حجم نمونه تعیین شد. روش نمونهگیری و انتخاب افراد در جامعه، روش تصادفی ساده بوده است. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی آن توسط پانل متخصصان و صاحبنظران تولیدات ارگانیک تائید شد. پایایی ابزار سنجش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تائید شد =0.73)α(. نتایج نشان داد که فراهمسازی سازمانهای متولی صدور گواهی محصولات ارگانیک، تدوین ساز وکار نظارت بر محصولاتی که به اسم ارگانیک وارد کشور میشود، همکاری نهادهای مسئول استانداردسازی کشور با سازمانهای مشابه بینالمللی از اولویت بیشتری در بین الزامات نهادی برخوردارند. فراهمسازی استاندارد محصولات ارگانیک، استاندارد نهادههای ارگانیک، استاندارد بازرسی از مزارع ارگانیک از اولویت بیشتری در بین الزامات قانونی برخوردارند. تحلیل عاملی مؤلفه نهادی - قانونی نظام استانداردسازی محصولات ارگانیک حاکی از آن بود که نظارت دولت بر زنجیره تولید محصولات ارگانیک مؤثرترین نشانگر بوده و استاندارد ذخیرهسازی و انبارداری محصولات ارگانیک، مؤثرترین نشانگر مؤلفه قانونی نظام استانداردسازی محصولات بوده است.
پرونده مقاله