بررسی ارتباط میان خودکارآمدی، کیفیت تجارب یادگیری و ابعاد آن با فرسودگی تحصیلی دانشجویان رشتههای کشاورزی (مورد مطالعه: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه)
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیطاهره ملکی 1 , نسترن حیدری 2 , امیر حسین علی بیگی 3
1 - دانشجوی دکترای توسعه کشاورزی دانشگاه تبریز
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی
3 - عضو هیئت علمی گروه ترویج و توسعه روستایی دانشگاه رازی
کلید واژه: فرسودگی تحصیلی, خودکارآمدی, کیفیت تجارب یادگیری, دانشجویان کشاورزی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط میان خودکارآمدی، محتوای دوره تحصیلی، انعطاف پذیری و روابط استاد-دانشجو (ابعاد کیفیت تجارب یادگیری) و فرسودگی تحصیلی دانشجویان رشته های کشاورزی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی که حداقل یک سال از تحصیل آنان در این مقطع می گذشت، تشکیل دادند که با روش نمونه گیری ساده تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 120 نفر از آن ها، به عنوان نمونه تحقیق، انتخاب شدند. بر اساس یافته های پژوهش، میانگین نمره فرسودگی تحصیلی دانشجویان در سه طبقه کم(93/40)، متوسط(61/49) و شدید (11/61) دسته بندی شد. هم چنین یافته های پژوهش نشان داد، میان فرسودگی تحصیلی با خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری ارتباط منفی و معنی داری برقراراست. به علاوه، میان فرسودگی تحصیلی دانشجویان و سه بعد از کیفیت تجارب یادگیری (محتوا، انعطاف پذیری و روابط استاد-دانشجو) ارتباط منفی و معنی داری وجود دارد. یافته های حاصل از این پژوهش، به برنامه ریزان آموزش عالی و دست اندرکاران امر کمک می کند تا با ارائه برنامه هایی مانند تنظیم نمودن سرفصل های درسی جدید و متناسب با نیازهای کنونی و آتی جامعه، استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع و جدید، برگزاری اردوهای علمی- آموزشی، تدارک دیدن بازدیدهای میدانی، تدریس دروس در فضایی خارج از محیط بسته کلاس، سبب افزایش انگیزه دانشجویان جهت یاگیری و در نتیجه افزایش عملکرد و کاهش فرسودگی تحصیلی در میان آن ها شوند
The purpose of this study was to investigate the relationship between self-efficacy, course content, flexibility, teacher-student relationships and academic burnout among agricultural students. Sample was 120 students that selected among 1072 undergraduate students at Agriculture and Natural Resources Campus, Razi University by random sampling technique and Kerjcie and Morgan table. The result showed that three class of academic burnout score are: Low (40.93); moderate (49.61) and severe (61.11). In addition, based on, Pearson's correlation coefficient, self-efficacy and quality of learning experiences were negatively correlated with students' academic burnout(p=0.01). Moreover, there is negative and significant relationship between academic burnout and content, flexibility, professor-student relationship (p=0.01). The findings of this study can help to agricultural higher education planners, considering the students' academicburnout and designing plans in order to reduce this negative factor in effective learning and prepare students to increase their self- efficacy.
بهروزی، ن.، شهنی ییلاق، ن.، و پورسید، س م. (1391). رابطه کمال گرایی، استرس ادراک شده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی. راهبرد فرهنگ، سال 5، شماره20، صفحات 102-83.
حیاتی، د.، عگبهی، ع الف.، حسینی آهنگری، س ع.، و عزیزی ابرقویی، م. (1391). بررسی رابطهی بین ابعاد کیفیت تجارب یادگیری و احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران. توسعه آموزش جندیشاپور، (دو فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی)، سال3، شماره 4، صفحات 29-19.
حیدری، ع ر.، احتشام زاده، پ.، و مرعشی. م. (1389). رابطهی شدت بیخوابی، کیفیت خواب، خواب آلودگی و اختلال در سلامت روان با عملکرد تحصیلی در دختران. فصلنامهی علمی- پزوهشی زن و فرهنگ. سال1، شماره4، صفحات 76-65.
نعامی، ع الف. (1388). رابطهی بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهیدچمران اهواز. مطالعات روانشناختی، سال5، شماره3، صفحات 134-117.
Almeida, L. S., Prieto, M., Fereria, A., Bermejo, R. M., Ferrando, M., & Carmen, F. (2010). Intelligence assessment: Gardner multiple intelligence theory as an alternative. Learning and Individual Differences (20): 225-230.
Ahola, K., & Hakanen, J. (2007). Job strain, burnout, and depressive symptoms: a prospective study among dentists. Journal of Affective Disorders, 104(1-3): 103-110.
Anderson, JR., Greeno, J., Reder, LM., & Siomn, HR. (2000). Perspectives on learning, thinking, and activity. Educational Research, 29(4): 11-13.
Bransford, J. D., Burns, M. S., Delclos, V.R., Vye, N. J. (1986). Teaching thinking. Educational Leadership, 44(2): 68-70.
Cherniss, C. (1993). The role of professional self-efficacy in the etiology and amelioration of burnout. In Schanfeli B; Maslach, C; Marek, T (Eds.), Professional burnout: Recent developments in theory and research, Taylor and Francis, Washington DC,:115–129.
Cotton, K, (1997). Educating for citizenship. Portland, OR: Northwest Regional Education Laboratory.
Fraser, BJ. (1994). Research on classroom and school climate. Handbook of Research on Science Teaching and Learning. New York, Macmillan.
Grau, R., Salanova, M., & Peiro, J. (2001). Moderator effects of self-efficacy on occupational stresses. Psychology in Spain,5(1): 63-74.
Gunter, M.A., Estes, TH., & Schwab, J. (2003). Instruction: A models approach (4thed). Boston, Allyn and Bacon.
Hallsten, L. (1993). Burning out: A framework. In Schaufeli, WB., Maslach, C., Marek, T (Eds.), Professional burnout developments in theory and research. Taylor and Francis. Washington, DC,: 95–113.
Linnenbrink, E.A., & Pintrich, P.R. (2003). The role of self-efficacy beliefs student engagement and learning in the classroom. Overcoming Learning Difficulties, 19(2): 119-137.
Maslach, C., & Qjakson, S.E. (1984). Burnout in organizational setting, Applied social psychology annual, 54: 133-153.
Moneta, G.B. (2011). Need for achievement, burnout, and intention to leave: Testing an occupational model in educational settings. Personality and Individual Differences, 50(2): 274-278.
Neuman, Y. (1990). Determinants and consequences of students, Burnout in universities, The Journal of Higher Education, 61(1): 20-31.
Neumann, Y. (1990). Quality of learning experience and student’s college Outcomes. International Journal of Educational Management, 7: 1-16.
Neumann, Y., Neumann, E., & Reichel, A. (2010). Determinant and consequences of students’ burnout in universities. Journal of Higher Education, 61(1): 20-31.
Paris, S.G., & Paris, A.H. (2001). Classroom applications of research on self- regulated learning, Educational Psychologist, 36 (2): 89-101.
Rudman, A., & Gustavsson, J. (2012). Burnout during nursing education predicts lower occupational preparedness and future clinical performance: A longitudinal study. International Journal of Nursing Studies, 49(8): 988- 1001.
Salmela-Aro, K., Savola Inen, H., & Holopainen, L. (2008). Depressive symptoms and school burnout during adolescence. Journal of royth and ad olesence, 64:34- 45
Salmela-Aro, k., & Natanen, P. (2005). Ppi-12: unrotten Kouluuupumus menetelma, adolescent school horn out method, Helsinki, Finland, edited.
Shawarzer, R., & Hallum, S. (2008). Perceived teacher self- efficacy as a predictor of job stress and burnout: mediation analyses. Applied psychology: an international review, 57:52 -171.
Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice -Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R.W. (1982). The self-efficacy cales: Construction and validation. Psychological Reports, 51,
Toppinen-Tanner, S., Ojaarvi, A., Vaananen, A., Kalimo, R., & Jappinen, P. (2005). Burnout as a predictor of medically certified sick-leave absences and their diagnosed causes. Behavioral Medicine, 31: 18-27.
Watson, R., & Deary, I. (2008). A study of stress and burnout in nursing students in hong kong: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45(10): 1534- 1542.
Waxman, H., Padron, Y., & Arnold, K, (2001). Effective instruction practices for students placed at risk of academic failure. In G. Borman, S .String field and R. Slavin(Eds.), Title I: compensatory education or the Crosses, Mahwah, N J: Erlbaum.
Willingham, D.T. (2003). Students remember what they think about, American Education, 27 (2): 37-41.
Wubbels, T., Brekelmans, M., & Hooymayers, H. (1991). Interpersonal teacher behavior in the classroom. In B,J, Faser and H. J, Walberg. Educational Environment's, Evaluation, Antecedents and Consequences, Oxford, Pergamon Press.
Yang, H., & Cheng. F. (2005). An investigation the factors mis student burnout in technical – vocational college. Computers in human behavior, 21(6): 917-932.
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham. H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A Structural Equation Modeling Analysis. Personality & Individual Differences. 43(6): 1529-1540.
_||_