مهاجرت در مقیاس وسیع آن می تواند بعضی از ساختارهای کشور میزبان و پذیرنده را تغییر دهد. به خاطر همین مهاجرت ها، جوامع مختلف در جهان دارای الگوهای فرهنگی چندگانه منتسب به اقوام متفاوت هستند. از سوی دیگر، این پدیده بر هویت فرهنگی دیاسپوراها و سبک زندگی آنان نیز تاثیر می گذ چکیده کامل
مهاجرت در مقیاس وسیع آن می تواند بعضی از ساختارهای کشور میزبان و پذیرنده را تغییر دهد. به خاطر همین مهاجرت ها، جوامع مختلف در جهان دارای الگوهای فرهنگی چندگانه منتسب به اقوام متفاوت هستند. از سوی دیگر، این پدیده بر هویت فرهنگی دیاسپوراها و سبک زندگی آنان نیز تاثیر می گذارد. دیاسپوراها گروهی از انسان ها هستند که در جایی دورتر از کشور خود زندگی می کنند.الگوی سبک زندگی خود را می سازند و این الگوی سبک زندگی خاص خود را انتشار می دهند.از این رو، تحقیق حاضر با هدف تاثیر متغیرهای زمینه ای بر سیک زندگی دیاسپورای ایرانی مقیم استان بریتیش کلمبیا به انجام رسیده است. در این پژوهش از نظریه های بری و گیدنز استفاده شده است. روش تحقیق طرح متوالی-تبیینی است. مرحله اول کمی(پرسشنامه) و مرحله دوم کیفی(مصاحبه) بوده است. جامعه آماری برای این پژوهش شامل مهاجران ایرانی ساکن در استان بریتیش کلمیبا در سال 2018 بوده است(37166 نفر). جامعه نمونه با توجه به فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است. برای انتخاب نمونه های مورد مطالعه در مرحله اول و دوم پژوهشگر مجبور گردید از روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی استفاده کند. روایی و پایایی ابزار اندازه گیری مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از نرم افزار spss و نرم افزار Amos و معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد، الگوی قالب در بین ایرانیان مقیم بریتیش کلمبیا، الگوی یکپارچگی/سازگاری سبک زندگی است و کلیه متغیرهای زمینه ای به ویژه مدت اقامت و وضع تاهل نقش متغیر میانجی را در الگوی بکپارچگی/سازگاری سبک زندگی مهاجران داشته اند.
پرونده مقاله
منظر شهر به عنوان سطح تماس انسان و محیط، بر عینیت مکان و در ارتباط با ذهنیت ناظر، قابل تشخیص است و دارای ویژگیهای ارزشمندی است که سبب شکل گیری خاطرات می گردد. گرچه مجموعه ای از خاطرات ذهنیات فردی است اما می توان با تاکید بر وقایع مشترک سبب گسترش و توسعه خاطرات جمعی شد چکیده کامل
منظر شهر به عنوان سطح تماس انسان و محیط، بر عینیت مکان و در ارتباط با ذهنیت ناظر، قابل تشخیص است و دارای ویژگیهای ارزشمندی است که سبب شکل گیری خاطرات می گردد. گرچه مجموعه ای از خاطرات ذهنیات فردی است اما می توان با تاکید بر وقایع مشترک سبب گسترش و توسعه خاطرات جمعی شد .در این مقاله هدف مقایسه تطبیقی منظرشهر برلین وخرمشهر است بر اساس معیارهای بدست آمده از نظریات متخصصین و دستیابی به میزان همبستگی معیارها نسبت به یکدیگر مورد تحلیل قرارگرفته است. این تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی است همچنین در فرایند این پژوهش از روش های مختلف تحقیق تاریخی، مقایسه، تحلیل محتوایی، مطالعات متون تخصصی و آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSSاستفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است پنج معیار موثر منظر بر ارتقا خاطرات جمعی شامل نامهای تاریخی، عملکردهای گذشته، نشانه ها ( طبیعی و مصنوعی) ، باورهای جمعی و مراسم بوده و با مطالعه در دو شهر برلین و خرمشهرو بررسی توسط متخصصین نشانه ها و عملکردها دارای بالاترین میزان تاثیر می باشد و با توجه به آزمون پیرسون میزان همبستگی این دومعیار بیشترین مقدار را نسبت به سایر معیارها دارا می باشد و نهایتا بر همین مبنا راهکارهایی جهت ارتقا هویت منظر خرمشهر با تاکید بر خاطره جمعی، ارائه شده است.
پرونده مقاله
هویت قومی و ملی امری طبیعی و ثابت نیست که پایههای مشخص و تغییرناپذیر داشته باشد بلکه پدیداری است که گذشته از عناصر عینی و آفاقی، ریشه در تجربههای مشترک و خاطرات و تصورات جمعی مردم دارد. وجود احساس تعارض یا همسازی بین هویت ملی و هویت قومی نقش مؤثری در چگونگی پیگیری حق تع چکیده کامل
هویت قومی و ملی امری طبیعی و ثابت نیست که پایههای مشخص و تغییرناپذیر داشته باشد بلکه پدیداری است که گذشته از عناصر عینی و آفاقی، ریشه در تجربههای مشترک و خاطرات و تصورات جمعی مردم دارد. وجود احساس تعارض یا همسازی بین هویت ملی و هویت قومی نقش مؤثری در چگونگی پیگیری حق تعیین سرنوشت و سرانجام همبستگی ملی دارد. این پژوهش به بررسی و مقایسه همگرایی هویت قومی و ملی در شهرهای کرمانشاه، سرپل ذهاب، صحنه و پاوه میپردازد. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. روایی و پایایی با اعتبار صوری و آلفای کرونباخ 0/74 حاصل شد. جامعه آماری پژوهش را جوانان 15-29 ساله تشکیل میدهد. حجم نمونه چهار شهر، کرمانشاه 383 ،سرپل ذهاب 378 ،صحنه 375 و پاوه 374 نفر از طریق فرمول کوکران و با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس استفاده شده است. دادهها با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شد. نتایج نشان میدهد مقایسـهی همگرایی هویـت ملـی و قومی در بین جوانان شهرهای کرمانشاه، سرپل ذهاب، پاوه و صحنه با یکدیگر دارای تفاوت معناداری نمیباشند و میانگینها دارای مقادیر متفاوتی و معناداری با یکدیگر نبوده و سطح معناداری نیز برابر با 96.0 گزارششده که از سطح بحرانی 05.0 بزرگتر گزارش شده است
پرونده مقاله
خود و دیگری از جمله تعابیر خصم ساز است که به فاصله گذاری بین اجتماعات و هویت ها منجر می گردد. این مفهوم در نظریه ی گفتمانی لاکلا و موف، به عنوان موتورهای پیش برنده ی یک گفتمان تعبیرشده اند و وجه گریزناپذیری از کارکردِ مقاومت و خصم سازی را نشان می دهند. جستجوی چکیده کامل
خود و دیگری از جمله تعابیر خصم ساز است که به فاصله گذاری بین اجتماعات و هویت ها منجر می گردد. این مفهوم در نظریه ی گفتمانی لاکلا و موف، به عنوان موتورهای پیش برنده ی یک گفتمان تعبیرشده اند و وجه گریزناپذیری از کارکردِ مقاومت و خصم سازی را نشان می دهند. جستجوی این دو مفهوم، در رمان حاجی بابای اصفهانی موضوع محوری این مقاله است، به ویژه آنکه با توجه به نگاه مستشرقی نویسنده (موریه)به جامعه ی ایرانی(نگاه از بیرون) زمینه های قابل توجهی را در قضاوت و انگاره سازی یک بیگانه، نسبت به فرهنگ و مناسبات ایران را نشان می دهد.دراینجا پس از ارایه ی تعاریف و تعابیر مختلفِ خودودیگری، جایگاه و اهمیت کتاب حاجی بابای اصفهانی به عنوان مدخلی برای مطالعه ی خلقیات و اخلاق سیاسی-اجتماعی ایرانیان مورد اشاره قرارگرفته است. بعد از طرح این دو مبحث، اضلاع و نسبت های مختلف خود و دیگری از کتاب مذکور استخراج و باتوجه به رهیافت گفتمانی، برخی اغراض و نسبت سازی های این داستان تمثیلی-تخیلی، با کردار و خلقیات ایرانیان عصرقاجار،ارزیابی شده است؛ . نتایجی این بررسی، حکایت از عمق شکاف بین خود و دگرهای مطرح در داستان دارد که ضرورت عبور از انگاره های فاصله سازکتاب و دقت بیشتر در بازخوانی این اثر آن را مورد تاکید قرار می دهد.
پرونده مقاله
این پژوهش تلاش دارد، ضمن مروری برنظرات سبک زندگی ازنظر جامعه شناسان، گفتمان سبک زندگی اسلامی در اندیشهی مقام معظم رهبری را به صورت اکتشافی بررسی نموده و ضمن شناسایی دال های آن، چگونگی مفصل بندی این گفتمان را مشخص نماید.این مقاله از روش کیفی تحلیل گفتمان استفاده نموده چکیده کامل
این پژوهش تلاش دارد، ضمن مروری برنظرات سبک زندگی ازنظر جامعه شناسان، گفتمان سبک زندگی اسلامی در اندیشهی مقام معظم رهبری را به صورت اکتشافی بررسی نموده و ضمن شناسایی دال های آن، چگونگی مفصل بندی این گفتمان را مشخص نماید.این مقاله از روش کیفی تحلیل گفتمان استفاده نموده و جامعهی آماری آن نیز کلیهی آثار مکتوب و شفاهی 23 سالهی رهبر انقلاب اسلامی از سال 1368 تا 1391 میباشد؛ به طوری که با استفاده ازروش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، ابتدا مفهوم سبک زندگی اسلامی ازمنظر معظم له تعریف شده و سپس با شناسایی روش مند دالهای این گفتمان، به چگونگی مفصلبندی گفتمان سبک زندگی اسلامی ایشان پرداخته است.ازیافتههای این پژوهش میتوان دالهای گفتمان سبک زندگی اسلامی ازمنظر مقام معظم رهبری اشاره نمود که عبارتنداز: دال مرکزی: منش اسلامی؛ دالهای برتر: معنویت، الگوداشتن، عقلانیت و حفظ مناسک و دالهای فرعی: رفتارهای فردی (مدیریت بدن، پوشاک و و ورزش کردن)، مُد و نوگرایی، و مصرف؛ازدیگر یافته های این پژوهش، بررسی وجوه تمایز و تشابه سبک زندگی اسلامی ازمنظر معظم له با سبک زندگی از نظر جامعه شناسان می باشد و هم چنین، ازسایر یافته های آن، می توان به شناسایی شاخصه های سبک زندگی اشرافی ازنظر مقام معظم رهبری نیز اشاره نمود.
پرونده مقاله
نقاشی جنگ که تأثیر بسزایی در روند شکلگیری جریانهای پس از خود دارد، در یک متن گفتمانی خاصّی پدید آمده است. در این مقاله بهصورت توامان متن و بافت مورد مطالعه قرار گرفتهاند. به جهت مناسب بودن موضوع و قابلیّت فوقالعاده نظریه گفتمان لاکلاوموف در تبیین تمامی امور و پدیده چکیده کامل
نقاشی جنگ که تأثیر بسزایی در روند شکلگیری جریانهای پس از خود دارد، در یک متن گفتمانی خاصّی پدید آمده است. در این مقاله بهصورت توامان متن و بافت مورد مطالعه قرار گرفتهاند. به جهت مناسب بودن موضوع و قابلیّت فوقالعاده نظریه گفتمان لاکلاوموف در تبیین تمامی امور و پدیدههای سیاسی ـ اجتماعی این نظریه به عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته شده و نقاشیهای دفاع مقدس و بازنمایی جنگ در آنها و تولید گفتمان جدید پرداخته شده است. از آنجا که نقاشیها به عنوان منبع مهمی برای بازنمایی وضعیت دورۀ جنگ هستند، تعدادی از آثار هنرمندان در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن تحلیل گفتمان شده و با انتخاب نمونههایی مشخّص از نقاشیهای دوره جنگ و پساجنگ اقدام به خوانش بافت و متن شده است.داده های این پژوهش نقاشی های دوران جنگ و پساجنگ هستند که از بین آن ها چند نمونه انتخاب شده است. برای انتخاب نمونه ها از گردآوری اطلاعات مبتنی بر اسناد تحلیل گفتمان و تحلیل متن و در انتخاب جمعیّت نمونه از شیوه نمونهگیری هدفمند استفاده شد. این پژوهش نشان می دهد که مفاهیم ولایت، شهادت، شهید، دفاع، مقاومت، جهاد و.... در فرهنگ ایرانی که آمیخته با فرهنگ اسلامی است به شکل مقدس در جنگ مورد توجّه قرار گرفته و توسط گفتمان بار تولید شده است. همچنین با اشاره به این مفاهیم و المانها نشانههای اسطورهای موجود در تصاویر، چگونگی بازتولید مفهوم مقدس و تحلیل دالهای مرکزی آثار برخی هنرمندان کلیدی در این دو دوره در روند این پژوهش آشکار شد.گفتمان نقاشی انقلاب در طی گذار به گفتمان جنگ تحت تأثیر عوامل سیاسی ـ اجتماعی و جابجایی روابط قدرت با تحولات بنیادینی در شیوه بازنمایاندن جنگ و پیرامون آن مواجه است.
پرونده مقاله