مقایسه اهداف پیشرفت،ادراک از جّو مدرسه وعملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش دختروپسر
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمد رضا عسکری 1 , بهنام مکوندی 2 , عبدالکاظم نیسی 3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. maskari53@yahoo.com
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) makvandi_b@yahoo.com
3 - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
کلید واژه: تیزهوش, اهداف پیشرفت, عملکرد تحصیلی, ادراک از جّو مدرسه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اهداف پیشرفت، ادراک از جّو مدرسه و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود. این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای می باشد. نمونه آماری شامل 300 نفر (140تیزهوش پسر و 160تیزهوش دختر) که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها ازسه پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی وهمکاران (1998)، پرسشنامه ادراک از جّو مدرسه تریکت و موس (1973) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام وتیلور (1999) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری از جمله تحلیل واریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد دانش آموزان پسر در مولفه اهداف تبحری و رویکردی اهداف پیشرفت از دانش آموزان دختر میانگین پایینی دارند ودراهداف اجتنابی دانش آموزان دختر از دانش آموزان پسر میانگین پایین تری داشتند، همچنین ادراک از جّو مدرسه و عملکرد تحصیلی پسران نسبت به دختران میانگین پایین تری را نشان داد، در نتیجه تمام متغیر های پژوهش (به جزء اهداف اجتنابی) دختران تیزهوش از عملکرد بهتری نسبت به پسران تیزهوش بر خوردار بودند. این تفاوت ها در سطح 05/0معنی داربود.
This study aimed to compare achievement goals, perception of the school atmosphere and educational performance in gifted second-degree high school students (males and females) in Ahwaz city. This research was a causal-comparative study. The sample included 300 gifted students (140 gifted males and 160 gifted females) whom were selected by stratified random sampling. The required data were collected from three educational questionnaires of Development Goals Questionnaire (Midgely et al, 1998), Perception of School Atmosphere Questionnaire (Tricity& Mouse, 1973) and Educational Performance (Pham-Taylor, 2001). The collected data were analyzed using statistical methods such as multivariate analysis of variance and One-variable. The results of the study indicated that gifted male students had a lower average than gifted female students did in achievement goals the female students had lower average than male students did in the avoidance goals. Moreover, the perception of the school atmosphere and the school performance of male students showed lower average in comparison to the female students, as a result, all the research variables (except for avoidance goals) of gifted female students had a better performance than gifted male students. These differences were significant at the level of 0.05.
_||_