فهرست مقالات برحسب موضوع حسابداری و مسئولیت پاسخگویی
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - تأثیر ساختارهای مالکیت و ویژگیهای حاکمیتی بر گزارش پایداری شرکت
حامد يادگاري فر مسعود فولادیهدف: مدیران میتوانند بهطور استراتژیک از افشاي مسئولیت اجتماعی و پایداري شرکت براي پنهان کردن رفتار فرصتطلبانه خود استفاده کنند. بر این اساس لازم است که سازوکاري نظارتی براي بهبود وضعیت افشاي مسئولیت اجتماعی وارد عمل شود. لذا هدف اين پژوهش بررسی تأثیر ساختارهای مالکیت چکیده کاملهدف: مدیران میتوانند بهطور استراتژیک از افشاي مسئولیت اجتماعی و پایداري شرکت براي پنهان کردن رفتار فرصتطلبانه خود استفاده کنند. بر این اساس لازم است که سازوکاري نظارتی براي بهبود وضعیت افشاي مسئولیت اجتماعی وارد عمل شود. لذا هدف اين پژوهش بررسی تأثیر ساختارهای مالکیت و ویژگیهای حاکمیتی بر گزارش پایداری شرکت است. روششناسی: بهمنظور دستيابي به اين هدف، پنج فرضيه تدوين شد. جهت آزمون فرضيه¬ها نمونه¬اي متشکل از 169 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سالهاي 1394 تا 1400 انتخاب گرديد و مدل رگرسيوني چندگانه مبتني بر دادههاي ترکيبي به کار برده شد. یافتهها: نتايج حاصل از پژوهش نشان ميدهد که بین اندازه هیئت مدیره، تعداد جلسات هیئت مدیره و گزارش پایداری شرکت رابطه مثبت وجود ندارد. بین نسبت اعضای مستقل هیئت مدیره و گزارش پایداری شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد. همچنین بین مالکیت دولت و گزارش پایداری شرکت رابطه معناداری وجود ندارد. بین اندازه مؤسسه حسابرسی و گزارش پایداری شرکت رابطه مثبت وجود ندارد. هدف: مدیران میتوانند بهطور استراتژیک از افشاي مسئولیت اجتماعی و پایداري شرکت براي پنهان کردن رفتار فرصتطلبانه خود استفاده کنند. بر این اساس لازم است که سازوکاري نظارتی براي بهبود وضعیت افشاي مسئولیت اجتماعی وارد عمل شود. لذا هدف اين پژوهش بررسی تأثیر ساختارهای مالکیت و ویژگیهای حاکمیتی بر گزارش پایداری شرکت است. روششناسی: بهمنظور دستيابي به اين هدف، پنج فرضيه تدوين شد. جهت آزمون فرضيه¬ها نمونه¬اي متشکل از 169 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سالهاي 1394 تا 1400 انتخاب گرديد و مدل رگرسيوني چندگانه مبتني بر دادههاي ترکيبي به کار برده شد. یافتهها: نتايج حاصل از پژوهش نشان ميدهد که بین اندازه هیئت مدیره، تعداد جلسات هیئت مدیره و گزارش پایداری شرکت رابطه مثبت وجود ندارد. بین نسبت اعضای مستقل هیئت مدیره و گزارش پایداری شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود ندارد. همچنین بین مالکیت دولت و گزارش پایداری شرکت رابطه معناداری وجود ندارد. بین اندازه مؤسسه حسابرسی و گزارش پایداری شرکت رابطه مثبت وجود ندارد. دانش افزایی: این موضوع میتواند راهنمایی برای سرمایه¬گذاران و سایر استفادهکنندگان از اطلاعات حسابداری برای درک بهتر تأثیر نوع هیئت مدیره بر پایداری بلندمدت شرکتها باشد و در تصمیمگیری آنها راهگشا شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - تأثیر خودشیفتگی مدیران بر ساختار سررسید بدهیها
محمود حسن زاده کوچوهدف: نتایج تحقیقات پیشین نشان داده است که استفاده از بدهیهای کوتاهمدت در نهایت میتواند موجب عملکرد مالی نامطلوب شرکت در بلندمدت گردد. نظریههای مالی رفتاری نیز بیان میدارد که در تصمیمگیری مدیران و سرمایهگذاران، علاوه بر اطلاعات، یکسری دیدگاهها و فاکتورهای روانشن چکیده کاملهدف: نتایج تحقیقات پیشین نشان داده است که استفاده از بدهیهای کوتاهمدت در نهایت میتواند موجب عملکرد مالی نامطلوب شرکت در بلندمدت گردد. نظریههای مالی رفتاری نیز بیان میدارد که در تصمیمگیری مدیران و سرمایهگذاران، علاوه بر اطلاعات، یکسری دیدگاهها و فاکتورهای روانشناختی نیز تصمیم آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تاثیر خودشیفتگی مدیران بر ساختار سررسید بدهیها میباشد. روششناسی: با استفاده از دادههای 85 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی 1397 تا 1401، آزمون فرضیهها با استفاده از رگرسیون چندگانه صورت گرفته است. یافتهها: پس از تجزیه و تحلیلهاي آماري، نتایج حاصل از فرضیههاي پژوهش حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر ساختار سررسید بدهیها تاثیر مثبت و معناداری دارد. در این پژوهش از دو شاخص نسبت پاداش مدیران و اندازه امضای مدیران برای سنجش خودشیفتگی مدیران استفاده شده است. دانش افزایی: نتایج حاصل از فرضیههاي پژوهش حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر ساختار سررسید بدهیها تاثیر مثبت و معناداری دارد. بدین معنی که با افزایش خودشیفتگی مدیران، استفاده از بدهیهای کوتاهمدت افزایش مییابد. مدیران خودشیفته سعی میکنند ساختار داراییها و ساختار سررسید بدهی را به منظور پرداخت بدهیها مطابقت دهند. از اینرو، در دوره تحت مدیریت آنها، دوره سررسید ساختار بدهی زمانی کاهش مییابد که شرکت بتواند سود خود را افزایش دهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نقش تعدیلی راهبرد تجاری
حسین عسگری آلوجهدف: عملکرد شرکتها براساس دستیابی به اهداف ترسیم شده کوتاه مدت و بلند مدت اندازه گیری میشوند. بدین جهت، عملکرد شاخص مناسبی جهت دسترسی به اهداف ترسیم شده تلقی میگردد. عوامل متعددی در افزایش عملکرد بازار شرکتها مؤثر هستند. از مهمترین معیارهای موفقیت شرکتها عملکرد ب چکیده کاملهدف: عملکرد شرکتها براساس دستیابی به اهداف ترسیم شده کوتاه مدت و بلند مدت اندازه گیری میشوند. بدین جهت، عملکرد شاخص مناسبی جهت دسترسی به اهداف ترسیم شده تلقی میگردد. عوامل متعددی در افزایش عملکرد بازار شرکتها مؤثر هستند. از مهمترین معیارهای موفقیت شرکتها عملکرد بازار آنهاست. این پژوهش به دنبال تعیین نقش تعدیلگری راهبرد تجاری در تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روششناسی: اطلاعات 117 شرکت در بازه زمانی 1393 تا 1400 گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته مرتبه اول مورد آزمون قرار گرفته است. برای اندازهگیری عملکرد اجتماعی شرکتها از ابعاد اجتماعی، حاکمیت شرکتی و محیط زیستی استفاده شده و برای اندازهگیری عملکرد بازار شرکت از دو معیار نسبت کیوتوبین و ارزش بازار به دفتری شرکت استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت تأثیر مثبت و معنیداری دارد. علاوه بر این یافتههای پژوهش نشان داد که راهبرد تجاری تهاجمی باعث تقویت تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت شده است. دانش افزایی: نتایج پژوهش میتواند در بازنگری و اصلاح دستورالعملها و چارچوب گزارشگری اطلاعات عملکرد اجتماعی شرکتها موثر باشد، بطوری که به تمامی ذینفعان و استفاده کنندگان کمک کند تا میزان توجه شرکتها به تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت به عملکرد بازار را مورد ارزیابی ارزیابی قرار دهند. روششناسی پژوهش: اطلاعات 117 شرکت در بازه زمانی 1393 تا 1400 گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته مرتبه اول مورد آزمون قرار گرفته است. برای اندازه گیری عملکرد اجتماعی شرکتها از ابعاد اجتماعی، حاکمیت شرکتی و محیط زیستی استفاده شده و برای اندازهگیری عملکرد بازار شرکت از دو معیار نسبت کیوتوبین و ارزش بازار به دفتری شرکت بهرهگیری شده است. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت تأثیر مثبت و معنی داری دارد. علاوه بر این یافتههای پژوهش نشان داد که راهبرد تجاری تهاجمی باعث تقویت تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت شده است. اصالت / ارزشافزوده علمی: نتایج پژوهش میتواند در بازنگری و اصلاح دستورالعملها و چارچوب گزارشگری اطلاعات عملکرد اجتماعی شرکتها موثر باشد بطوریکه به تمامی ذینفعان و استفاده کنندگان کمک کند تا میزان توجه شرکتها به تاثیر عملکرد اجتماعی شرکت به عملکرد بازار را مورد ارزیابی ارزیابی قرار دهند همچنین این رابطه بر اساس نوع راهبرد تجاری شرکتها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بررسی تأثیر مؤلفههای روانشناختی و الزامات شغلی بر عملکرد مدیران مالی با توجه به نقش میانجی فناوریهای مالی
سعید عمورضایی حسین اسلامی مفیدآبادی مرضیه ابراهیمی شقاقیهدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر مؤلفههای روانشناختی و الزامات شغلی بر عملکرد مدیران مالی با توجه به نقش میانجی فناوریهای مالی انجام شده است. روششناسی: نمونه آماری پژوهش 144 نفر از مدیران مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای محاسبه حجم نمو چکیده کاملهدف: این پژوهش باهدف بررسی تأثیر مؤلفههای روانشناختی و الزامات شغلی بر عملکرد مدیران مالی با توجه به نقش میانجی فناوریهای مالی انجام شده است. روششناسی: نمونه آماری پژوهش 144 نفر از مدیران مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای محاسبه حجم نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. روش جمعآوری دادههای تحقیق به صورت میدانی و گردآوری دادههای تحقیق نیز از طریق پرسشنامه نیمه ساختاریافته انجامشده است. این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. در این پژوهش بهمنظور بررسی مدل پژوهش از نرمافزارهای آماری SPSS و SmartPLS استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفههای الزامات شغلی، مؤلفههای روانشناختی و فناوریهای مالی اثر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مدیران مالی دارد. همچنین، نتایج نشان داد که فناوریهای مالی نقش میانجی مثبت و معناداری را در رابطه بین مؤلفههای روانشناختی و الزامات شغلی با عملکرد مدیران مالی ایفا مینماید. دانش افزایی: میتوان چنین نتیجه گرفت که بهبود سطح هر یک از مؤلفههای الزامات شغلی، مؤلفههای روانشناختی و فناوریهای مالی میتواند موجب بهبود عملکرد تمامی مدیران مالی شود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - تأثیر آموزش مالی بر دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان مدیریت و حسابداری شهرستان مشهد)
مهدی فیل سرائی بهزاد شفیعی مقدمهدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش مالی بر دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی دانشجویان مدیریت و حسابداری شهرستان مشهد بوده است. روششناسی: جامعه آماری پژوهش دانشجویان مدیریت و حسابداری شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی بودند. تعداد 400 پرسشنامه گردآوری و از روش مدلسازی م چکیده کاملهدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش مالی بر دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی دانشجویان مدیریت و حسابداری شهرستان مشهد بوده است. روششناسی: جامعه آماری پژوهش دانشجویان مدیریت و حسابداری شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی بودند. تعداد 400 پرسشنامه گردآوری و از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. روش گردآوری دادهها بصورت میدانی با توزیع پرسشنامه است. این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی پیمایشی است و جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای تهیه شده از چند پرسشنامه استاندارد بود که توسط محقق یکپارچهسازی شد. برای آزمون فرضیهها از روش آزمون همبستگی، مدل معادلات ساختاری و رگرسیون (تحلیل مسیر) در نرمافزار اسمارتپیالاس انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مالی بر نگرش، دانش و رفتار مالی اثر معنیدار دارد. تأثیر متغیر نگرش مالی بر رفتار مالی مثبت و معنادار بوده، همچنین تأثیر دانش مالی بر رفتار مالی مثبت و معنادار بوده است. دانش افزایی: مطالعات بسیاری در خصوص عوامل متأثر از آموزش مالی انجام شده است. مطالعه حاضر با بررسی تأثیر آموزش مالی بر مؤلفههایی از جمله دانش مالی، نگرش مالی و رفتار مالی در قشری خاص از افراد جامعه (دانشجویان) که مقدرات آینده جامعه به دست آنان است، انجام شده است. لذا از این حیث، به ادبیات موجود اضافه میکند. پرونده مقاله