تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با نقش تعدیلی راهبرد تجاری
محورهای موضوعی : حسابداری و مسئولیت پاسخگویی
1 - استادیار، گروه حسابداری، واحد بیله سوار، دانشگاه آزاد اسلامی، بیله سوار، ایران.
کلید واژه: راهبرد تجاری, عملکرد اجتماعی شرکت, عملکرد بازار شرکت.,
چکیده مقاله :
هدف: عملکرد شرکتها براساس دستیابی به اهداف ترسیم شده کوتاه مدت و بلند مدت اندازه گیری میشوند. بدین جهت، عملکرد شاخص مناسبی جهت دسترسی به اهداف ترسیم شده تلقی میگردد. عوامل متعددی در افزایش عملکرد بازار شرکتها مؤثر هستند. از مهمترین معیارهای موفقیت شرکتها عملکرد بازار آنهاست. این پژوهش به دنبال تعیین نقش تعدیلگری راهبرد تجاری در تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روششناسی: اطلاعات 117 شرکت در بازه زمانی 1393 تا 1400 گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته مرتبه اول مورد آزمون قرار گرفته است. برای اندازهگیری عملکرد اجتماعی شرکتها از ابعاد اجتماعی، حاکمیت شرکتی و محیط زیستی استفاده شده و برای اندازهگیری عملکرد بازار شرکت از دو معیار نسبت کیوتوبین و ارزش بازار به دفتری شرکت استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت تأثیر مثبت و معنیداری دارد. علاوه بر این یافتههای پژوهش نشان داد که راهبرد تجاری تهاجمی باعث تقویت تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت شده است. دانش افزایی: نتایج پژوهش میتواند در بازنگری و اصلاح دستورالعملها و چارچوب گزارشگری اطلاعات عملکرد اجتماعی شرکتها موثر باشد، بطوری که به تمامی ذینفعان و استفاده کنندگان کمک کند تا میزان توجه شرکتها به تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت به عملکرد بازار را مورد ارزیابی ارزیابی قرار دهند. روششناسی پژوهش: اطلاعات 117 شرکت در بازه زمانی 1393 تا 1400 گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته مرتبه اول مورد آزمون قرار گرفته است. برای اندازه گیری عملکرد اجتماعی شرکتها از ابعاد اجتماعی، حاکمیت شرکتی و محیط زیستی استفاده شده و برای اندازهگیری عملکرد بازار شرکت از دو معیار نسبت کیوتوبین و ارزش بازار به دفتری شرکت بهرهگیری شده است. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت تأثیر مثبت و معنی داری دارد. علاوه بر این یافتههای پژوهش نشان داد که راهبرد تجاری تهاجمی باعث تقویت تأثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت شده است. اصالت / ارزشافزوده علمی: نتایج پژوهش میتواند در بازنگری و اصلاح دستورالعملها و چارچوب گزارشگری اطلاعات عملکرد اجتماعی شرکتها موثر باشد بطوریکه به تمامی ذینفعان و استفاده کنندگان کمک کند تا میزان توجه شرکتها به تاثیر عملکرد اجتماعی شرکت به عملکرد بازار را مورد ارزیابی ارزیابی قرار دهند همچنین این رابطه بر اساس نوع راهبرد تجاری شرکتها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
Purpose: The performance of companies is measured based on the achievement of short-term and long-term goals. For this reason, performance is considered a suitable indicator to reach the set goals. Several factors are effective in increasing the market performance of companies. The most important success criterion for companies is their market performance. This research sought to determine the moderating role of business strategy in the effect of corporate social performance on the market performance of companies listed on the Tehran Stock Exchange. Methodology: The collected data of 117 companies from 2013 to 2021 was tested by the first-order generalized least squares regression method. To measure the corporate social performance, social dimensions, corporate governance, and environment are used, and to measure the market performance of the company, two criteria, Tobin’s Q ratio and the MBV of the company, have been used. Findings: The research findings showed that corporate social performance has a positive and significant effect on the company's market performance. In addition, the findings of the research showed that the aggressive business strategy has strengthened the effect of corporate social performance on the company's market performance. Originality: The results of the research can be effective in revising and modifying the guidelines and reporting framework of corporate social performance information so that it helps all stakeholders and users evaluate the level of companies attention to the impact of the corporate social performance on market performance.
امیری علی، شهابي صالح، روستا عباس و اسماعیلی، مختار. (1399). تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی با نقش واسطه ای فعالیت های سیاسی شرکت در مجتمع گاز پارس جنوبی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 4(14)، 15-39.
آبگینه، مریم، قنبری، مهرداد و رحمانی، محمود. (1402). ارائه مدل عملکرد مالی بر اساس افشای اطلاعات زیست محیطی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 12(45)، 17-38.
بابائی، فاطمه؛رحمانی، علی، همایون، سعید و امین، وحید. (1400). رابطه بین عملکرد پایداری شرکتی و ارزش شرکت: با تأکید بر نقش امتیاز افشا و اندازه شرکت. مجله دانش حسابداری، 12(3) ، 1-27.
جلالیان لرکی، رضا؛ باورصاد، بلقیس و علیزاده، صابر. (1400). بررسی رابطه مدیریت سبز و عملکرد پایداری (عملکرد اقتصادی، عملکرد زیست محیطی و عملکرد اجتماعی): مورد مطالعه شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی. پیشرفتهای مالی و سرمایهگذاری، 2(4)، 1-32.
داداشی، نسرین و پورعلی، محمدرضا. (1401). تاثیر مسئولیت اجتماعی و ریسک پذیری بر عملکرد شرکت ها با توجه به متغیر تعدیل گر محدودیت مالی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 11(41)، 145-158.
رشیدی، محسن و حسینی، حنیفه. (1401). تاثیر احساسات سرمایه گذاران بر عملکرد اجتماعی شرکت. حسابداری و منافع اجتماعی، 12(2)، 171-200.
رضایی، غلامرضا، تقی زاده، رضا، صادق زاده مهارلویی، محمد و زراعتگری، رامین. (1401). تأثیر رقابت در بازار محصول بر کارایی سرمایهگذاری در نیروی کار با تأکید بر نقش محدودیت در تأمین مالی. راهبرد مدیریت مالی، 10(2)، 77-98.
صادق پور، فرشته، حسینی معصوم، محمدرضا و سعیدی، هادی. (1401). اثر تعاملی هزینههای تحقیق و توسعه بر رابطه بین عملکرد زیستمحیطی و عملکرد مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران. پیشرفت های مالی و سرمایه گذاری، 3(7)، 1-22.
طهماسبی آقبلاغی، داریوش، فرجی، میثم و چراغی، امیر. (1401). مسئولیت اجتماعی و کارایی سرمایهگذاری: نقش تعدیلی نوع استراتژی تجاری شرکت (مورد مطالعه: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت بازاریابی، 17(57)، 155-165.
عسگری آلوج، حسین و مطر خباط العنزی، حسن. (1402). بررسی تاثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر نقش تعدیلگری احساسات سرمایه گذار. پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری، 3(2)، 93-114.
فخاری، حسین، ملکیان، اسفندیار و جفایی رهنی، منیر. (1396). تبیین و رتبه بندی مولفه ها و شاخص های گزارشگری زیست محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی به روش تحلیل سلسله مراتبی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۲(۴) ،۱۵۳-۱۸۷.
قوامی، هادی؛ حسینپور، حمید و حصاری، حمید. (1401). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتها بر عملکرد مالی، ثبات مالی و شمول مالی در بخش بانکداری، مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 6(3)، 35-49.
کردستانی، غلامرضا؛ قادرزاده، سید کریم و حقیقت؛ حمید (1397). تاثیر افشای مسئولیت اجتماعی بر معیارهای حسابداری، اقتصاد و بازار ارزیابی عملکرد شرکتها، پیشرفتهای حسابداری، 10(1)، 187-217.
یبلویی خمسلویی، مالک، ایزدینیا، ناصر و عربصالحی، مهدی. (1397). بررسی رابطه متقابل بین میزان افشای شاخصهای گزارشگری پایداری شرکتی و کیفیت سود، حسابداری سلامت، 7(2)، 104-126.
Abgineh, M., Ghanbari, M., & Rahmani, M. (2023). presentation of model of financial performance based on the disclosure of environmental information in companies listed on the Tehran Stock Exchange (TSE). Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 12(45), 17-38. [In Persian]
Amiri, A., Shahbi, S., Rusta, A. & Esmaili, M. (2019). The effect of social responsibility on financial performance with the mediating role of political activities in South Pars gas complex. Quarterly journal of new research approaches in management and accounting, 4(44), 15-39. [In Persian]
Asgari Alouj, H. & Khabbat alanzi, H. M. (2023). Effect of Corporate Social Performance on Financial Performance at Listed Companies on the Tehran Stock Exchang with Moderating Role of Investor Sentiment. Financial and Behavioral Researches in Accounting, 3(2), 93-111.[ In Persian]
Babaei, F.; Rahmani, A.; Homayun, S. & Vahid, A. (2021). The relationship between corporate sustainability performance and firm value: with emphasis on the role of disclosure score and firm size. Journal of accounting knowledge, 10(42), 45-62. [In Persian]
Bentley, K. A., Omer, T. C., & Sharp, N. Y. (2013). Business strategy, financial reporting irregularities, and audit effort. Contemporary accounting research, 30(2), 780-817.
Bentley-Goode, K. A., Omer, T. C., & Twedt, B. J. (2019). Does business strategy impact a firm’s information environment?. Journal of accounting, auditing & finance, 34(4), 563-587.
Brockett, A., & Rezaee, Z. (2012). Corporate sustainability: Integrating performance and reporting (Vol. 630). John Wiley & Sons.
Guping, C., Safdar Sial, M., Wan, P., Badulescu, A., Badulescu, D., & Vianna Brugni, T. (2020). Do board gender diversity and non-executive directors affect CSR Reporting? Insight from agency theory perspective. Sustainability, 12(20), 8597.
Dadashi, N., & Pourali, M. R. (2022). The effect of social responsibility and risk-taking on the performance of companies according to the moderator variable of financial constraint. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 11(41), 145-158. [In Persian]
Fakhari, H., Malekian, E. & Jafaei Rahani, M. (2016). Explanation and ranking of the components and indicators of environmental, social and corporate governance reporting by the hierarchical analysis method in companies admitted to the Tehran Stock Exchange. Value and behavioral accounting, 2(4), 187-153. [In Persian]
Habbash, M., & Haddad, L. (2020). The impact of corporate social responsibility on earnings management practices: evidence from Saudi Arabia. Social Responsibility Journal, 16(8), 1073-1085.
Habib, A., & Hasan, M. M. (2021). Business strategy and labor investment efficiency. International Review of Finance, 21(1), 58-96.
Jalalianlarki, R., Bavarsad, B., & alizadeh, S. (2021). Investigating the relationship between green management and economic performance, environmental performance and social performance (a study of companies active in the petrochemical industry). Advances in Finance and Investment, 2(4), 1-32. [In Persian]
Jha, M.K., Rangarajan, K. (2020). Analysis of corporate sustainability performance and corporate financial performance causal linkage in the Indian context. Asian Journal of Sustainability and Social Responsibility, 5, 1-30.
Kamalirezaei, H., Anvary Rostamy, A. A., Saeedi, A., & Khodaei Valeh Zaghard, M. (2020). Corporate social responsibility and bankruptcy probability: Exploring the role of market competition, intellectual capital, and equity cost. Journal of Corporate Accounting & Finance, 31(1), 53-63.
Khan, A., Afeef, M., Ilyas, M., & Jan, S. (2023). Does CSR committee drive the association between corporate social responsibility and firm performance? International evidence. Managerial Finance.
Kordestani, G., Ghaderzadeh, S. K., & Haghighat, H. (2018). Impact of social responsibility disclosure on accounting, economic and market based Measures Of corporate performance evaluation. Journal of Accounting Advances, 10(1), 187-217. [In Persian]
Nikolaou, I. E., Tsalis, T. A., & Evangelinos, K. I. (2019). A framework to measure corporate sustainability performance: A strong sustainability-based view of firm. Sustainable Production and Consumption, 18, 1-18.
Paltrinieri, A., Dreassi, A., Migliavacca, M., & Piserà, S. (2020). Islamic finance development and banking ESG scores: Evidence from a cross-country analysis. Research in International Business and Finance, 51, 101100.
Qavami, H.; Hosseinpour, H. & Hessari, H. (2022). The effect of social responsibility on financial performance, financial inclusion and financial stability in the banking sector. Management, Accounting and Economics, 6(3), 35-49. [In Persian]
Rashidi, M., & hosseini, H. (2022). Investor Sentiment for Corporate Social Responsibilities. Journal of Accounting and Social Interests, 12(2), 171-200. [In Persian]
Rezaei, Gh., Taghizadeh, R., Sadeghzadeh Maharloi, M., & Zeraatgari, (2022). The effect of competition in the product market on the efficiency of investment in labor with an emphasis on the role of restrictions in financing. Financial Management Strategy, 10(2), 77-98. [In Persian]
Sadegh Pour, F., Hosseini Masoom, M. R., & Saeidi, H. (2022). The moderating effect of research and development costs on the relationship between environmental performance and financial performance Tehran Stock Exchange companies. Advances in Finance and Investment, 3(7), 1-22. [In Persian]
Silva, J. R., Silva, A. F., & Chan, B. L. (2019). Enterprise risk management and firm value: evidence from Brazil. Emerging Markets Finance and Trade, 55(3), 687-703.
Tahmasebi aghbelaghi, D., faraji, M., & cheraghi, A. (2022). Social Responsibility and Investment Efficiency: The Moderating Role of the Type of Business Strategy of the Company (Case Study: Companies Listed on the Tehran Stock Exchange). Jounal of Marketing Management, 17(57), 101-115. [In Persian]
Thi Pham, P. M., & Thi Dao, B. T. (2022). A meta-analysis of risk taking and corporate performance. Cogent Business & Management, 9(1), 2064263.
Tran, Q. N. (2017). The behavior patterns of investors in Thailand stock market, Asian Journal of Finance & Accounting, 9(1), 155-165.
Vuong. N. B. (2022). Investor sentiment, corporate social responsibility, and financial performance: Evidence from Japanese companies, Borsa _Istanbul Review, 22(5), 911-924.
Wu, H., & Li, J. (2023). The relationship between environmental disclosure and financial performance: Mediating effect of economic development and information penetration. Economic research-Ekonomska istraživanja, 36(1), 116-142.
Yabalouei Khameslouei, M., Izadinia, N., & Arabsalehi, M. (2018). Investigating the Mutual Relationship between the Extent of Disclosure of Corporate Sustainability Reporting Indicators and Earnings Quality. Journal of Health Accounting, 7(2), 104-126. [In Persian]
Ying, M., Tikuye, G. A., & Shan, H. (2021). Impacts of firm performance on corporate social responsibility practices: The mediation role of corporate governance in Ethiopia corporate business. Sustainability, 13(17), 9717.
Zhang, Y., Zhang, Y., Shen, D., & Zhang, W. (2017). Investor sentiment and stock returns: Evidence from provincial TV audience rating in China. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 466, 288-294.