• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه هوش فرهنگی و موفقیت ورزشی با استفاده از رویکرد تحلیل بیزی (مورد مطالعه: ورزشکاران تیم ملی کانوپولوی ایران)
        زهره مشکاتی سحر فائقی امیر تیمور پاینده نجف‌آبادی
        هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش فرهنگی ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران با میزان دستیابی به موفقیت ورزشی بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی و آزمودنی‌های پژوهش حاضر کلیه ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران شامل 22 نفر (8 مرد و 14 زن) بودند. ابزار گردآ چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش فرهنگی ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران با میزان دستیابی به موفقیت ورزشی بوده است. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی و آزمودنی‌های پژوهش حاضر کلیه ورزشکاران کانوپولوی تیم ملی ایران شامل 22 نفر (8 مرد و 14 زن) بودند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های محقق‌ساخته هوش فرهنگی ورزشی (با چهار بعد اصلی شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) بوده است. قابلیت اعتماد پرسش‌نامه‌ هوش فرهنگی با مقدار ضریب تتای ترتیبی 94/0 تأیید شد. جهت آزمون فرضیه‌ها از روش تحلیل بیزی که قابلیت انجام تحلیل ساختاری با حجم نمونه کم را دارد، توسط نرم‌افزارAMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل برآورد تمامی مسیرهای عامل هوش فرهنگی و ابعاد آن با میزان موفقیت ورزشی در سطح 95 درصد رابطه معنادار داشته است. به علاوه بین هوش فرهنگی و هیچ یک از ابعاد آن در بین ورزشکاران زن و مرد کانوپولوی تیم ملی ایران تفاوت معناداری گزارش نشد(05/0≥ 776/0). متناسب با یافته‌های پژوهش و با توجه به آموزش‌پذیر‌بودن عامل هوش فرهنگی به عنوان کلید کمک‌رسان در دستیابی به موفقیت ورزشی، پیشنهاد می‌گردد مسئولین و مدیران ورزش کانوپولو طی فرآیندی به نیازسنجی، برنامه‌ریزی و آموزش ورزشکاران پرداخته تا در راستای تعالی و رشد اجتماعی-فرهنگی‌شان اقدام گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تاثیرکمال گرایی اخلاقی بر رفتار اجتماعی آنلاین با نقش میانجی اعتماد بین فردی آنلاین و هویت اخلاقی در دانش آموزان المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور
        کاظم چراغ بیرجندی سید حسین خواجه
        هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیرکمال گرایی اخلاقی بر رفتار اجتماعی آنلاین با نقش میانجی اعتماد بین فردی آنلاین و هویت اخلاقی در المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور بود.روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی می‌باشد و به شکل میدانی انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دان چکیده کامل
        هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیرکمال گرایی اخلاقی بر رفتار اجتماعی آنلاین با نقش میانجی اعتماد بین فردی آنلاین و هویت اخلاقی در المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور بود.روش‌شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی می‌باشد و به شکل میدانی انجام‌شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان ورزشکار المپیاد های دانش آموزی کشور بودند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری تعداد نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد 384 نفر انتخاب شدند که شیوه نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کمال گرایی اخلاقی یانگ و همکاران (2015)، پرسشنامه رفتار اجتماعی آنلاین ایگرس و همکاران (2018) ، پرسشنامه اعتماد بین فردی آنلاین اسورا و همکاران براساس مدل مایر و میشرا (2015) و پرسشنامه هویت اخلاقی بلک و رینولدز (2016) مورد استفاده قرار گرفتند. برای اطمینان از روایی پرسشنامه‌ها، بعد از تدوین آن‌ها از نظرات و راهنمایی‌های استادان صاحب‌نظر در علم مدیریت ورزش استفاده شد و نظرات آن‌ها در پرسش‌نامه نهایی لحاظ گردید..یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد هویت اخلاقی و اعتماد بین فردی آنلاین در ارتباط بین کمال گرایی اخلاقی و رفتار اجتماعی آنلاین نقش میانجی دارد؛ همچنین مدل ساختاری پژوهش با توجه به مقدار شاخص52/0GOF= نشان از برازش مطولب داشت.نتیجه‌گیری: لذا توصیه می شود؛ برای رشد رفتار اجتماعی آنلاین مطلوب در دانش آموزان ورزشکار توجه به بحث اخلاق و به ویژه کمال گرایی اخلاقی و هویت اخلاقی در مدارس و آموزش ها آنان گنجانده شود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بازنمایی گفتمان های جنسیتی حاکم بر ورزش زنان با رویکرد جامعه‌شناختی
        سمانه نظری رحیم رمضانی نژاد حمیدرضا گوهر رستمی محمد مهدی رحمتی
        هدف: هدف از پژوهش حاضر، بازنمایی و تحلیل گفتمان‌های جنسیتی حاکم بر ورزش زنان با رویکرد جامعه‌شناختی است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیق کیفی و با استفاده از روش تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام گردید. براین اساس، 150 مقاله پژوهشی معتبر به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند و بر چکیده کامل
        هدف: هدف از پژوهش حاضر، بازنمایی و تحلیل گفتمان‌های جنسیتی حاکم بر ورزش زنان با رویکرد جامعه‌شناختی است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیق کیفی و با استفاده از روش تحلیل تماتیک (تحلیل مضمون) انجام گردید. براین اساس، 150 مقاله پژوهشی معتبر به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اشتراک مفهومی، مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. به‌طورکلی، از 11 مضمون پایه (اصلی)، 3 مضمون سازمان و درنهایت تم فراگیر استخراج شد که شبکه مضامین مرتبط با گفتمان‌های جنسیتی حاکم بر ورزش زنان را ترسیم و تحلیل می‌کند. روش اعتبارسنجی پژوهش نیز بر اساس ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحب‌نظران برای تائید نهایی آن اعمال گردید.یافته‌ها: بر اساس، تحلیل مضمون داده‌های پژوهش، سه مضمون پایه شامل حاکمیت هنجارهای جنسیتی در ورزش، بازنمایی رسانه‌ای ورزش زنان و تبعیض جنسیتی در ورزش شناسایی شدند که توانستند مضمون مرکزی گفتمان‌های جنسیتی حاکم بر ورزش زنان را آشکار سازند.نتیجه‌گیری: بر اساس سه مضمون پایه، تغییر در نقش‌ها، نگرش‌ها و باورهای جامعه به ورزش زنان می‌تواند به تغییر حاکمیت هنجارهای جنسیتی در ورزش؛ بازنمایی کمی و کیفی ورزش زنان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به عینیت‌بخشی مناسب مشارکت زنان؛ و درنهایت استقرار برابری جنسیتی در حقوق و مزایا، منابع، آموزش و مدیریت می‌تواند منجر به درک بهتر ورزش زنان و درنتیجه، ایجاد سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های راهبردی در این زمینه راهگشا باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش جایگاه اجتماعی ارزش ویژه برند بر تداعیات مشتری از برند مجموعه‌های فرهنگی ورزشی آبی
        زهرا امینی روشن الهام خوش بخت احمدی سید مرتضی عظیم زاده
        هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جایگاه اجتماعی ارزش ویژه برند بر تداعیات مشتریان از مجموعه‌های فرهنگی ورزشی آبی شهرستان بیرجند به انجام رسید.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه تحقیق شامل مشتریان مجموعه‌های آبی بود که از بین آن‌ه چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جایگاه اجتماعی ارزش ویژه برند بر تداعیات مشتریان از مجموعه‌های فرهنگی ورزشی آبی شهرستان بیرجند به انجام رسید.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه تحقیق شامل مشتریان مجموعه‌های آبی بود که از بین آن‌ها تعداد 384 نفر به صورت تصادفی _ طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محمدی (1390) بکار گرفته شد و بمنظور تجزیه‌وﺗﺤﻠﯿﻞ داده‌ﻫﺎ از ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ پیرسون، آزمون فریدمن و رگرسیون استفاده شد؛ همچنین فرضیه‌های تحقیق با استفاده از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ابعاد ارزش ویژه برند در این پژوهش شامل برجستگی برند، عملکرد برند، قضاوت برند، احساسات برند، هم‌نوایی برند و تصویرسازی برند است.یافته‌ها: نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که جایگاه اجتماعی ارزش ویژه برند و ابعاد آن بر تداعیات مشتری از برند در مجموعه‌های فرهنگی ورزشی آبی شهرستان بیرجند تاثیرگذار است و در بین ابعاد ارزش ویژه برند، بعد عملکرد برند بیشترین همبستگی را با تداعیات مشتری از برند دارد. نتیجه‌گیری: در بازار امروز، تداعیات ذهنی مشتریان از برند با موفقیت و ماندگاری آن برند ارتباط داشته و دارای جنبه رقابتی است، خصوصا در بازارهای صنعتی که مشتریان وفادار می‌توانند حیات یک شرکت را تضمین کرده و یا آن را به نابودی بکشانند بطورکلی هر چه مشتریان نسبت به برند، تداعیات مثبت بیشتری داشته باشند ارزش ویژه برند و جایگاه اجتماعی آن افزایش می‌یابد زیرا مشتریان استفاده از آن برند را به دوستان وآشنایان خود توصیه می‌کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی وضعیت و تحلیل ابعاد خرافات ورزشکاران فوتبال و فوتسال شهرکرمان
        الهام سادات حسینی مقدم حسین پورسلطانی زرندی رضا شجیع
        هدف:علی رغم پیشرفت در علم و تکنولوژی و سیطره دانش بر جامعه بشری، باورها و رفتارهای خرافی هنوز در بین جوامع مختلف جایگاه خود را دارد. ورزش یکی از حوزه هایی است که از این موضوع مستثنی نیست. تمایل به اعتقادات خرافی، مکانیسم دفاعی است که در نتیجه عدم باور به توانایی های خوی چکیده کامل
        هدف:علی رغم پیشرفت در علم و تکنولوژی و سیطره دانش بر جامعه بشری، باورها و رفتارهای خرافی هنوز در بین جوامع مختلف جایگاه خود را دارد. ورزش یکی از حوزه هایی است که از این موضوع مستثنی نیست. تمایل به اعتقادات خرافی، مکانیسم دفاعی است که در نتیجه عدم باور به توانایی های خویش، تمایل به کنترل و قطعیت در آینده بروز و ظهور می یابد. هدف این تحقیق تحلیل و بررسی ابعاد خرافات در ورزشکاران فوتبال و فوتسال شهر کرمان است. روش‌شناسی: روش تحقیق پژوهش از لحاظ نوع و تحلیل داده‌ها، از نوع کمی و پیمایش میدانی بوده است. جامعۀ آماری پژوهش را 200 نفر از فوتبالیست ها و فوتسالیست های شهر کرمان تشکیل دادند، که به منظور انتخاب افراد نمونه از روش نمونه‌گیری طبقه ای استفاده شده است.یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که از بین ابعاد مختلف رفتارهای خرافی بعد فردی، روانی و اعتقادی و محیطی به ترتیب بیشترین تاثیرگذاری را در ایجاد باور و به تبع آن رفتارهای خرافی در بین ورزشکاران شهر کرمان داشته است .نتیجه‌گیری: ابعاد خرافات با درجات مختلفی ‌از تأثیرگذاری در ورزشکاران تأثیرگذارندکه علت این رتبه بندی تفاوت های فردی میان نمونه‌های پژوهش می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تدوین الگوی جامعه شناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه
        علی کریمی حسام الدین علی دوستی
        هدف: پژوهش با هدف تدوین الگوی جامعه شناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه انجام شد.روش‌شناسی: روش تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی؛ بر مبنای راهبرد، ترکیبی و بر مبنای روش اجرا توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجوی چکیده کامل
        هدف: پژوهش با هدف تدوین الگوی جامعه شناختی نهادینه کردن ورزش همگانی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه انجام شد.روش‌شناسی: روش تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی؛ بر مبنای راهبرد، ترکیبی و بر مبنای روش اجرا توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه (7000 نفر) ورودی نیمسال اول 1399-1400بودند که با روش نمونه‌گیری، طبقه‌ای- تصادفی و بر اساس جدول مورگان (364 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش استفاده از پرسشنامه استاندارد محقق ساخته بود. در این پژوهش روایی پرسش‌نامه ها با استفاده از روایی محتوایی و بر اساس نظرخواهی با خبرگان علمی دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت و پایایی پرسش‌نامه ، با ضریب آلفای کرونباخ 84/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافته‌ها و تدوین الگو، از نرم افزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است.یافته‌ها: نتایج نشان داد که نقش خانواده در نهادینه کردن ورزش همگانی با ضریب تاثیر 40/0 و مقدار T 95/3، نقش رسانه های اجتماعی در نهادینه کردن ورزش همگانی با ضریب تاثیر 77/0 و مقدار T 640/ 15 و نقش دانشگاه در نهادینه کردن ورزش همگانی با ضریب تاثیر 32/0 و مقدار T 94/3 تاثیر مثبت و معنادار داشته است.نتیجه‌گیری: به خوبی مشاهده می گردد که نقش رسانه های اجتماعی در نهادینه کردن ورزش همگانی نسبت به سایر شاخص ها پررنگ تر می باشد و نقش دانشگاه در این زمینه از سایر شاخص ها کمرنگ تر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه ی مدل پارادایمی راهکارهای توسعه ی اقتصاد ورزشی با رویکرد جامعه شناختی و رتبه بندی این راهکارها
        حمید احمدی اسما فکرت علی محمد امیرتاش
        هدف از این تحقیق مدل پارادایمی راهکارهای توسعه اقتصاد ورزشی بارویکرد جامعه شناختی و رتبه بندی این راهکارها بود. روش پژوهش آمیخته بود. جامعه ی آماری در بخش کیفی شامل خبرگان اقتصاد، مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی بود. در بخش کمی شامل فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترای چکیده کامل
        هدف از این تحقیق مدل پارادایمی راهکارهای توسعه اقتصاد ورزشی بارویکرد جامعه شناختی و رتبه بندی این راهکارها بود. روش پژوهش آمیخته بود. جامعه ی آماری در بخش کیفی شامل خبرگان اقتصاد، مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی بود. در بخش کمی شامل فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد، مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی. بخش کیفی با استفاده از مصاحبه های عمیق با نمونه گیری گلوله برفی (11مصاحبه) راهکارها شناسایی و پس از اشباع نظری، مصاحبه ها متوقف شد. در بخش کمی یافته های حاصل از مصاحبه ها پس از کدگذاری در قالب پرسشنامه در مقیاس لیکرت، بین 130نفر از افراد طبقه ی مورد نظر توزیع و 104 پرسشنامه جمع آوری شد. روایی و پایایی بخش کیفی به روش های باز کدگذاری و بازبینی اعضا مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه نیز به تایید 12نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و اقتصاد رسید. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت(α=0/77). برای تحلیل مصاحبه ها از روش گراندد تئوری استفاده و منجر به شناسایی24کدانتخابی، 51کد محوری و 118 کدباز در 5مقوله ی شرایط علی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردهای موثر و پیامدهای حاصل شناسایی شد و مدل پارادایمی براساس این کد گذاری ها انجام شد. و آمار توصیفی و استنباطی(آزمون فریدمن) استفاده شد و راهکارها رتبه بندی Spss22در بخش کمی برای تحلیل داده ها از نرم افزار شدند. بدین ترتیب نخستین رتبه عامل تحول در درآمدزایی باشگاهها و پایین ترین رتبه عامل توسعه ی تحقیقات و پژوهش ها شناخته شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مدیریت بحران در برگزاری رویدادهای ورزشی در دوران کرونا
        محمد مهدی سالاری مهدی طالب پور حجت حاجی پور
        هدف: پژوهش حاضر در راستای پی بردن به نحوه مدیریت بحران در برگزاری رویدادهای ورزشی در دوران کرونا انجام شده است.روش‌شناسی: این تحقیق بر بستر مدل سه مرحله‌ای مورفی است. در مدل مورفی مدیریت بحران در سه مرحله پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران مورد بررسی قرار گرفته است. چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر در راستای پی بردن به نحوه مدیریت بحران در برگزاری رویدادهای ورزشی در دوران کرونا انجام شده است.روش‌شناسی: این تحقیق بر بستر مدل سه مرحله‌ای مورفی است. در مدل مورفی مدیریت بحران در سه مرحله پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این الگو، سؤالات پایه مصاحبه با خبرگان تدوین و داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه‌ها تحلیل شدند و در نهایت با تحلیل داده‌های کیفی مدیریت بحران در برگزاری رویدادهای ورزشی در دوران کرونا به دست آمد. این چارچوب طبق چرخه عمر بحران طراحی شده و برای هر یک از مراحل پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران اهداف، راهبردها و اقدامات لازم برای مواجهه با بحران در برگزاری رویدادهای ورزشی در دوران کرونا ارائه شده است.یافته‌ها: بر اساس یافته‌های تحقیق در مرحله پیش از بحران هدف اصلی پیشگیری است که از طریق راهبردهای آمادگی و توانمندسازی محقق می‌شوند. در مرحله دوم هدف اصلی مدیریت اثرات از طریق دو راهبرد کنشی/واکنشی و کاهش خسارات دنبال می‌شود. در نهایت نیز مرحله پس از بحران قرار دارد که راهبردهای تحقق آن بازیابی بازاریابی، مدیریت مالی/کارایی عملیاتی و تاب آوری کسب و کارها به دست می‌آید.نتیجه‌گیری: نتایج نشان میدهد لازم است مدیران و مسئولان برگزاری رویدادهای ورزشی به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده برای هر یک از مراحل قبل، حین و پس از بحران راهبردها و اقدامات لازم را اتخاذ نمایند. پرونده مقاله