آخرین اخبار نشریه
    آموزش و پرورش متعالی ( علمی پژوهشی )
  • معرفي نشريه
    علمی

      فصلنامه آموزش و پرورش متعالی بر اساس مصوبه "شانزدهمین جلسه کمسیون بررسی تعیین اعتبار نشریات حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی"  مورخ 1399/08/12به شماره 37832/ص/99 مورد تایید قرار گرفت . به منظور ارائه جدیدترین نظریه‌ها و یافته‌های علمی در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش و همچنین در راستای تبادل و نشر اندیشه‌های بدیع و نتایج پژوهش های علمی، از تمامی محققان، صاحب‌نظران، دانش‌پژوهان، کارشناسان، استادان و دانشجویان دعوت می‌نماید تا اخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در قالب مقاله‌های علمی- پژوهشی برای چاپ و انتشار در فصلنامه آموزش و پرورش ارسال نمایند.  

    این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در نشر (COPE) می­ باشد و از آیین­ نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می­ نماید. این نشریه تحت مجوز (CC- By 4.0) منتشر می­ شود و افراد فقط در صورت استناد به مقاله اصلی منتشر شده در این نشریه می­توانند مطالب آن را مورد استفاده قرار دهند.

    • کشور محل چاپ: ایران
    • صاحب امتیاز و ناشر:  دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    • شروع انتشار: بهار1400
    • نوع انتشار:  الکترونیکی
    • دوره انتشارفصلنامه
    • شاپای الکترونیکی: 4255-2783
    • قابل دسترسی از  magiran.com  
    • شبکه های اجتماعی   google scholarLinkedin , Academic Resource Index, Magiran.
    • سیاست داوریداوری دو سو کور (بسته)
    • زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)
    • حوزه  تخصصی:  آموزش و پرورش
    • نوع مجلهعلمی پژوهشی
    • رتبه ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402رتبه B
    • مقالات قابل بررسی: پژوهشی و مروری
    • دسترسی رایگان و آزاد به مقالاتبلی
    • نمایه شدهبلی
    •  Digital Object Recognizer (DOR)
    • زمان داوریحداقل 2 تا 4 هفته

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - تبیین معیارها و مؤلفه‌های صلاحیت‌ دیجیتال مدرسان در فضای آموزشی مدارس آینده
      علی سعیدی حامد میبودی جواد وکیلی حسین میرسعیدی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: شایستگی‌های سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفه‌ای معلمان دارد و فضاهای آموزشی مدارس به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای صلاحیت‌های‌ دیجیتالی مدرسان به عهده دارد. در مدارس آینده، یادگیری بر بستر فناوری بیش‌از پیش عاملی تأثیرگذار در آموزش است. هدف از ای چکیده کامل
      مقدمه و هدف: شایستگی‌های سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفه‌ای معلمان دارد و فضاهای آموزشی مدارس به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای صلاحیت‌های‌ دیجیتالی مدرسان به عهده دارد. در مدارس آینده، یادگیری بر بستر فناوری بیش‌از پیش عاملی تأثیرگذار در آموزش است. هدف از این پژوهش تعیین و اولویت‌بندی معیارها و مؤلفه‌های صلاحیت‌ دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده است. روش شناسی پژوهش: این مطالعه با رویکرد اکتشافی بر پایه راهبرد پیمایشی با استفاده از نظرات خبرگان و صاحب‌نظران این حوزه انجام گرفت. در این پژوهش به منظور شناسایی معیارها و مؤلفه‌های حائز اهمیت از روش دلفی و برای محاسبه وزن و اولویت آن‌ها از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره انتروپی و تاپسیس فازی استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: یافته‌های تحقیق حاکی از این است که به ترتیب معیارهای یادگیری الکترونیکی، منابع دیجیتال، مشارکت دیجیتال، توانمندسازی فراگیران و ارزیابی دیجیتال نقش مهمی در میزان صلاحیت‌های فردی و الزامات مربوط به یادگیری فناورانه در معلمان مدارس آینده خواهد داشت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - طراحی مدل فراترکیب تاب‌آوری معلمان
      محسن نیازی علی فرهادیان حجت الله حاجی زاده فاطمه خوش بیانی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: ایجاد شرایط مناسب برای معلمان منجر به تاب آوردن در برابر ناملایمات و سختی های مسیر تعلیم و تربیت می شود و به ارتقاء عملکرد معلمان کمک شایانی می کند.بر این اساس هدف پژوهش جمع آوری عوامل مؤثر بر تاب آوری معلمان در پژوهش های گذشته با مدل فراترکیب است روش شناس چکیده کامل
      مقدمه و هدف: ایجاد شرایط مناسب برای معلمان منجر به تاب آوردن در برابر ناملایمات و سختی های مسیر تعلیم و تربیت می شود و به ارتقاء عملکرد معلمان کمک شایانی می کند.بر این اساس هدف پژوهش جمع آوری عوامل مؤثر بر تاب آوری معلمان در پژوهش های گذشته با مدل فراترکیب است روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. حوزه پژوهش شامل کلیه مقاله های مربوط به تاب آوری معلمان است که ۱۷ عدد آنها با روش هدفمند به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند . یافته ها: مدل فراترکیب تاب آوری معلمان در این تحقیق دارای 6 بعد آموزشی، دینی، ادراکی - هویت اجتماعی، فردی، سلامت بوده که 20 مولفه به عنوان عوامل موثر بر تاب‌آوری معلمان شناسایی شد که نوآوری آن در اضافه شدن بعد اقتصادی و معیشتی بوده است و بر این اساس مدل مربوط ترسیم شد . بحث و نتیجه گیری: عوامل جمع آوری شده توسط محقق اعم از عوامل آموزشی ،اجتماعی فردی، حقوقی – اقتصادی، هویتی سلامت، دینی و ادراکی بر تاب آوری معلمان تاثیر بالایی دارند . این مقاله با شناساندن عوامل موثر بر تاب آوری به نهادها و سازمانی هایی مثل آموزش و پرورش و مدارس قادر به افزایش میزان تاب معلمان در برابر سختی ها و ناملایمات و موانع پیش روی تعلیم و تربیت است کشور یعنی دانش آموزان شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - اثر یادگیری جاذبه‌های گردشگری از طریق بازی‌وار سازی(مورد مطالعه: کودکان دبستانی شهر تبریز)
      یزدان شیرمحمدی ایرج چوبدار آمنه کمالی سروستانی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: روش‌های آموزشی متداول به دلیل تحولات و پیشرفت‌های علمی و تکنولوؤیکی عصر حاضر و افزایش آگاهی عمومی و ضریب هوشی کودکان و نوجوانان دیگر پاسخگوی آموزش مؤثر و قابل جذب برای مخاطبان نیست بنابر این استفاده از تکنولوژی‌های نوینی که از راه‌کارهای جدید استفاده نمایند چکیده کامل
      مقدمه و هدف: روش‌های آموزشی متداول به دلیل تحولات و پیشرفت‌های علمی و تکنولوؤیکی عصر حاضر و افزایش آگاهی عمومی و ضریب هوشی کودکان و نوجوانان دیگر پاسخگوی آموزش مؤثر و قابل جذب برای مخاطبان نیست بنابر این استفاده از تکنولوژی‌های نوینی که از راه‌کارهای جدید استفاده نمایند بسیار ضروری به نظر می‌رسید. روش شناسی پژوهش: در این تحقیق به بررسی یکی از روش‌های نوین آموزشی عصر حاضر در آموزش جاذبه‌ها و برند مقاصد گردشگری و با استفاده از تکنیک‌های بازی‌وارسازی و طراحی بازی‌های کمک آموزشی جذاب با جاذبه‌های بصری و دیگر مزایای بازی مانند(انگیزه، رضایت، درگیری و تعامل و ...) به کودکان و نوجوانان پرداخته شده. است. محاسبات آماری پژوهش حاضر از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی و بررسی فرضیه‌های آن بر اساس روش تحلیل مسیر و نرم افزارهای مربوطه انجام گردیده، جامعه آماری آن از میان 384 معلمان مربیان و خبرگان آموزشی و با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه انتخاب شده و برای تعیین اعتبار محتوایی و روایی پرسشنامه و نتایج مصاحبه‌ها نیز ضمن استفاده از خود مربیان مدارس در تفهیم و ثبت پاسخ مخاطبان استفاده گردیده همچنین از نظر خبرگان و متخصصین گردشگری و پژوهشگران نظام‌های آموزشی نیز استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS 26 انجام گرفت. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ما‌بین آموزش از طریق بازی‌وار سازی و فاکتورهای تأثبر گذار بر آن مانند انتظار عملکرد، امید به تلاش، نفوذ اجتماعی و تسهیل شرایط در راستای آموزش مفاهیم و جاذبه‌های گردشگری منتج به آگاهی از برند و در نهایت طنین برند اثر مثبت و معنی‌داری وجود داشت و بازی‌های کامپیوتری سطح یادگیری کودکان را تا حد قابل توجهی افزایش داده‌ و به عنوان یک عنصر حیاتی، در پیش‌برد اهداف آموزشی و یادگیری و رشد شناختی و اجتماعی کودکان، به ویژه آموزش مفاهیم، جاذبه‌ها و برند مقصد شهر گردشگری بیش از اطلاعات بدست آمده از روخوانی و تکالیف درسی آنان تأثیر گذار بود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - طراحی الگوی تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی در دوره متوسطه
      علی محمد سیاهی اتابکی فاطمه سیاهی اتابکی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: یکی از مهارتهای لازم در جهانی که پیوسته در حال تغییر و تحول است، توانمندی اندیشیدن به خصوص اندیشیدن انتقادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی و ارائه رویکرد های مطرح در تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی و طراحی الگوی تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی در دوره متوسطه چکیده کامل
      مقدمه و هدف: یکی از مهارتهای لازم در جهانی که پیوسته در حال تغییر و تحول است، توانمندی اندیشیدن به خصوص اندیشیدن انتقادی است. هدف پژوهش حاضر بررسی و ارائه رویکرد های مطرح در تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی و طراحی الگوی تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی در دوره متوسطه بود. روش شناسی پژوهش: در این پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی نظام مقوله بندی استقرایی استفاده شد. حوزه پژوهش کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس مرتبط با تفکر انتقادی و نمونه گیری به صورت هدفمند و ابزار جمع آوری اطلاعات فیش برداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال در دسترس بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق کد گذاری موضوعی که طی سه مرحله کد گذاری باز ( 477 کد )،کد گزاری محوری( 80 کد) و کد گذاری گزینشی( 20 کد ) صورت گرفت. سپس کد های دسته بندی و مولفه های نهایی استخراج گردید یافته ها: مهمترین رویکردهای مطرح در تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی عبارتند از حل مساله، بحث گروهی، استفاده از فن پرسشگری، فعال بودن دانش آموزان، ارائه شفاهی و سنجش مداوم دانش آموزان. الگوی تدریس پیشنهادی شامل سه بخش قبل از تعامل، ضمن تعامل و بعد از تعامل است. بحث و نتیجه گیری: تعیین رویکردهای مطرح در تدریس تفکر انتقادی و طراحی الگوی تدریس مبتنی بر توسعه تفکر انتقادی و آشنایی معلمان با آنها می تواند زمینه ساز استفاده آنها در مدارس و افزایش مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - اثربخشی آموزش به روش چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال روانشناختی برون‌نمود
      محبوبه طاهر ناصره شاکری زهرا شاه حسینی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش به روش چندرسانه ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال روان شناختی برون نمود بود.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی بوده است. در این مطالعه 30 دانش آموز مبتلا به اختلال برون نمود به روش نمونه گیری در چکیده کامل
      مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش به روش چندرسانه ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال روان شناختی برون نمود بود.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی بوده است. در این مطالعه 30 دانش آموز مبتلا به اختلال برون نمود به روش نمونه گیری در دسترس در شهرستان شاهرود انتخاب شدند، و با استفاده از برنامه آموزش چندرسانه ای در 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه آخنباخ، پرسشنامه مهارت های اجتماعی و بسته درمانی آموزش چند رسانه ای بود. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون کواریانس استفاده شد (05/0 ≥P).یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس حاکی از اثربخشی آموزش به روش چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال روانشناختی برون‌نمود بوده است. (05/0≥P).لذا توصیه می گردد تا نظام آموزش و پرورش این سبک آموزش چندرسانه ای را در دستور کار قرار دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفه‌ای با نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی
      سامان مظفری رضا محمدی رزگار محمدی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفه‌ای با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه بود. روش شناسی پژوهش: جامعه پژوهش کلیه ی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه می باشد، که در سال 1402-1401 مشغول به تدریس هستند، که حجم جامعه بر چکیده کامل
      مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفه‌ای با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه بود. روش شناسی پژوهش: جامعه پژوهش کلیه ی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه می باشد، که در سال 1402-1401 مشغول به تدریس هستند، که حجم جامعه بر اساس آمار به دست آمده از معاونت آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش برابر با 324 نفر می باشد. که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم 176 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های جو اخلاقی ویکتور و کالن(1988)؛ اشتیاق شغلی سالانووا و شوفلی(2001)؛ اخلاق حرفه‌ای کادوزیر(2002) استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها با تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل داده‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel10.20 استفاده شد. یافته ها: جو اخلاقی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر متغیر اخلاق حرفه‌ای بود. جو اخلاقی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر متغیر های اخلاق حرفه ای و اشتیاق شغلی بود. جو اخلاقی بواسطه اشتیاق شغلی دارای اثرغیر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر اخلاق حرفه ای معلمان بود، همچنین جو اخلاقی و اشتیاق شغلی قادر به تببین 56 درصد واریانس اخلاق حرفه ای معلمان بودند. نتیجه گیری: اشتیاق شغلی نقش میانجی در رابطه بین جو اخلاقی و اخلاق حرفه ای معلمان ایفا می کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - نقش بهره وری تربیتی، آموزشی و پژوهشی در دانشگاه (مورد مطالعه:پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر)‎
      زهرا محمدی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: هدف این تحقیق، تبیین نقش بهره‌وری تربیتی، آموزشی و پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر است. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق، پیمایشی توصیفی و جامعه آماری و نمونه آن(به دلیل کوچکی حجم)، شامل اساتید، مدیران گروه و معاونان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و همچنین چکیده کامل
      مقدمه و هدف: هدف این تحقیق، تبیین نقش بهره‌وری تربیتی، آموزشی و پژوهشی پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر است. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق، پیمایشی توصیفی و جامعه آماری و نمونه آن(به دلیل کوچکی حجم)، شامل اساتید، مدیران گروه و معاونان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی و همچنین دانشجو معلمان مستعد بوده که از میان ایشان، افراد نمونه به ‌صورت هدفمند تا کفایت نمونه نظری به تعداد 50 نفر (15 نفر استاد و 35 نفر دانشجو معلم) انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخت بهره‌وری(1402)، استفاده و روایی محتوایی(با استفاده از نظر خبرگان) و پایایی(برابر 816/0 =α) آن، مورد تایید و مطلوب برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافته‌ها، از تخصیص و قیاس نمرات مکتسبه برای هر یک از مولفه‌ها، استفاده و تفسیر شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد بهره‌وری پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر، با شاخص‌های متنوعی روبروست که در سه بخش تربیتی(با 11 زیر شاخص)، آموزشی(با 7 زیر شاخص) و پژوهشی(6 زیر شاخص) قابل طرح و استناد خواهد بود. بحث و نتیجه گیری: با تبیین نقش و ارتقای بهره‌وری در این محیط علمی و آموزشی در شرایط فعلی، می‌توان یاددهی و یادگیری کارا و اثربخش و در نهایت بهره‌وری مطلوب را در مجموعه پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان بوشهر، مشاهده نمود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری
      سمیه عمادی زلیخا علیزاده عابد غلامی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعه‌ای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی چکیده کامل
      مقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعه‌ای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی است و داده‌ها به‌صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. نمونه کیفی، شامل 19 نفر از خبرگان بودند که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، مدیران و کارشناسان تربیت‌بدنی آموزش و پرورش بودند که ابتدا به‌صورت تصادفی طبقه‌ای و سپس به‌صورت غیرتصادفی و در دسترس 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل عوامل موثر بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی بود که روایی محتوایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن علاوه بر کدگذاری مجدد توسط دو کدگذار، با آزمون آلفای کرونباخ نیز تأیید شد (89/0=α ). جهت تعیین اولویت‌های اقدام در توسعه حرفه‌ای دبیران مدل ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که 37 شاخص در قالب 12 مؤلفه، بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی اثرگذار است و مؤلفه‌ها در هفت سطح ساختاردهی شدند. مؤلفه‌های توانمندسازی و سیاست گذاری کلان در قاعده مدل و مؤلفه‌های جسمی و روانی و عوامل اجتماعی در سطح اول قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: می‌توان گفت که توانمندسازی مدرسان، افزایش دوره‌های آموزشی و تأکید سیاست گذاران بر توسعه تربیت بدنی، دستیابی به دیگر عوامل اثرگذار بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی را تسهیل خواهد کرد. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفه‌ای با نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی
      سامان مظفری رضا محمدی رزگار محمدی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفه‌ای با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه بود. روش شناسی پژوهش: جامعه پژوهش کلیه ی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه می باشد، که در سال 1402-1401 مشغول به تدریس هستند، که حجم جامعه بر چکیده کامل
      مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جو اخلاقی با اخلاق حرفه‌ای با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه بود. روش شناسی پژوهش: جامعه پژوهش کلیه ی معلمان دوره ابتدایی شهر قروه می باشد، که در سال 1402-1401 مشغول به تدریس هستند، که حجم جامعه بر اساس آمار به دست آمده از معاونت آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش برابر با 324 نفر می باشد. که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و بر مبنای فرمول کوکران نمونه‌ای به حجم 176 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های جو اخلاقی ویکتور و کالن(1988)؛ اشتیاق شغلی سالانووا و شوفلی(2001)؛ اخلاق حرفه‌ای کادوزیر(2002) استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها با تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل داده‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel10.20 استفاده شد. یافته ها: جو اخلاقی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر متغیر اخلاق حرفه‌ای بود. جو اخلاقی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر متغیر های اخلاق حرفه ای و اشتیاق شغلی بود. جو اخلاقی بواسطه اشتیاق شغلی دارای اثرغیر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر اخلاق حرفه ای معلمان بود، همچنین جو اخلاقی و اشتیاق شغلی قادر به تببین 56 درصد واریانس اخلاق حرفه ای معلمان بودند. نتیجه گیری: اشتیاق شغلی نقش میانجی در رابطه بین جو اخلاقی و اخلاق حرفه ای معلمان ایفا می کند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تبیین معیارها و مؤلفه‌های صلاحیت‌ دیجیتال مدرسان در فضای آموزشی مدارس آینده
      علی سعیدی حامد میبودی جواد وکیلی حسین میرسعیدی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: شایستگی‌های سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفه‌ای معلمان دارد و فضاهای آموزشی مدارس به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای صلاحیت‌های‌ دیجیتالی مدرسان به عهده دارد. در مدارس آینده، یادگیری بر بستر فناوری بیش‌از پیش عاملی تأثیرگذار در آموزش است. هدف از ای چکیده کامل
      مقدمه و هدف: شایستگی‌های سواد دیجیتالی نقش محوری در رشد حرفه‌ای معلمان دارد و فضاهای آموزشی مدارس به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای صلاحیت‌های‌ دیجیتالی مدرسان به عهده دارد. در مدارس آینده، یادگیری بر بستر فناوری بیش‌از پیش عاملی تأثیرگذار در آموزش است. هدف از این پژوهش تعیین و اولویت‌بندی معیارها و مؤلفه‌های صلاحیت‌ دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده است. روش شناسی پژوهش: این مطالعه با رویکرد اکتشافی بر پایه راهبرد پیمایشی با استفاده از نظرات خبرگان و صاحب‌نظران این حوزه انجام گرفت. در این پژوهش به منظور شناسایی معیارها و مؤلفه‌های حائز اهمیت از روش دلفی و برای محاسبه وزن و اولویت آن‌ها از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره انتروپی و تاپسیس فازی استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: یافته‌های تحقیق حاکی از این است که به ترتیب معیارهای یادگیری الکترونیکی، منابع دیجیتال، مشارکت دیجیتال، توانمندسازی فراگیران و ارزیابی دیجیتال نقش مهمی در میزان صلاحیت‌های فردی و الزامات مربوط به یادگیری فناورانه در معلمان مدارس آینده خواهد داشت. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول (مطالعه موردی: شهر آبادان)
      رحمان جلیلیان داود غلامرضایی لیلا رجبی
      شماره 4 , دوره 2 , زمستان 1401
      مقدمه و هدف: استفاده از شاخص‌های مدل‌های تعالی سازمانی که مناسب شرایط مدارس باشد، می‌تواند به عنوان دریچه‌ای جهت تعالی عملکرد مدارس به‌کار گرفته شود. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول در شهر آبادان با رویکرد سند تحول بنیاد چکیده کامل
      مقدمه و هدف: استفاده از شاخص‌های مدل‌های تعالی سازمانی که مناسب شرایط مدارس باشد، می‌تواند به عنوان دریچه‌ای جهت تعالی عملکرد مدارس به‌کار گرفته شود. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول در شهر آبادان با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌باشد. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری، مدیران و معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان آبادان در نظر گرفته شده است که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه مورد احتیاج 186 نفر می‌باشد. روش‌های گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانه‌ای جهت گردآوری ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش، و میدانی جهت گردآوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیه‌های پژوهش تقسیم می‌شود. یافته‌ها: مدل آزمون تئوری در این تحقیق دارای پنج عامل اصلی رهبری، خط‌مشی و استراتژی، کارکنان، مشارکت‌ها و منابع، و فرآیندها می‌باشد که هر کدام از یک تعداد خرده مقیاس تشکیل شده‌اند. عامل رهبری مشارکت‌ها و منابع هر کدام شامل 6 خرده مقیاس، فرآیندها و کارکنان هرکدام شامل 4 خرده مقیاس و خط‌مشی و استراتژی شامل 7 خرده مقیاس است. نتایج ضرایب مسیر بین عامل‌ها نیز نشان داد که خط‌مشی و استراتژی به میزان 193/0 بر عامل رهبری و عامل کارکنان به میزان 490/0 بر عامل خط‌ مشی و استراتژی اثرگذار است. بحث و نتیجه‌گیری: عوامل معرفی شده توسط محقق (رهبری، خط‌مشی و استراتژی، کارکنان، مشارکت‌ها و منابع، فرآیندها) با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تعالی عملکرد مدارس قویا تاثیرگذار است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - تاثیر روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی
      شکوفه زارع
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش شبه تجربی، با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره ابت چکیده کامل
      مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش شبه تجربی، با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مرودشت بود. برای تعیین حجم نمونه تعداد ۱۲۰ نفر از دانش آموزان به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش (60 نفر) و کنترل (۶۰ نفر) جایگزین شدند. ابزار سنجش در این پژوهش 2 پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس، و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بوده است، که روایی محتوایی و صوری آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است و پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 79/0 بدست آمده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت، که در سطح آمار توصیفی؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها: بین عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥ p ) ، به عبارتی روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر معنی داری دارد. تدریس یادگیری در حد تسلط بر مولفه های عملکرد تحصیلی اثر معنادار داشته است. یعنی ۸۰ درصد کل واریانس یا تفاوت های فردی در مولفه خودکارآمدی، ۳۸% مولفه تاثیرات هیجانی، ۷۳% در مولفه برنامه ریزی، ۶۰ درصد در مولفه فقدان کنترل و ۶۷ درصد در مولفه انگیزش به تفاوت بین دو گروه می باشد. روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی [(001/0p< ، 896/25= [F اثر معنادار داشته است. بحث و نتیجه گیری: نتیجه نشان داد روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر افزایش عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی موثر است. روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر مولفه های عملکرد تحصیلی موثر است. روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر مولفه های انگیزه پیشرفت تحصیلی موثر است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - تأثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودپنداره و اهمال‌کاری دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول
      سپیده صفرپور دهکردی پگاه جوجم
      شماره 2 , دوره 3 , تابستان 1402
      مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودپنداره و اهمال‌کاری دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر شیراز انجام شد.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، برای هر دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش ح چکیده کامل
      مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودپنداره و اهمال‌کاری دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر شیراز انجام شد.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون، برای هر دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول (پایه نهم) ناحیه 1 شیراز در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد آن‌ها با رجوع به اداره آموزش و پرورش شهر شیراز حدود 1850 نفر برآورد شده است. 60 نفر از دانش‌آموزان مورد مطالعه، به روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم و خودپنداره چن و تامپسون بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان و اهل فن و پایایی با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس یک متغیری و چند متغیری) استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی، 4/13 درصد واریانس خودپنداره و 9/21 درصد واریانس اهمال کاری دانش آموزان را تبیین می‌کند. همچنین استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی بر میزان ابعاد خودپنداره (عمومی، آموزشگاهی و غیرآموزشگاهی) و ابعاد اهمال کاری (آماده شدن برای امتحانات، آماده کردن تکالیف و آماده شدن برای پژوهش) تأثیر معنی‌دار دارد.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که دانش‌آموزانی که از راهبردهای شناختی و فراشناختی استفاده کرده‌اند، از لحاظ خودپنداره و اهمال کاری وضع بهتری نسبت به سایر دانش‌آموزان داشتند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری
      سمیه عمادی زلیخا علیزاده عابد غلامی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعه‌ای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی چکیده کامل
      مقدمه و هدف: معلمان عامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش آموزان هستند و ارتقای کیفیت آموزشی بدون توسعه‌ای حرفه معلمی میسر نیست. بنابراین، هدف این تحقیق، تدوین چارچوب توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. روش شناسی پژوهش: این تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی است و داده‌ها به‌صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. نمونه کیفی، شامل 19 نفر از خبرگان بودند که به روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی، مدیران و کارشناسان تربیت‌بدنی آموزش و پرورش بودند که ابتدا به‌صورت تصادفی طبقه‌ای و سپس به‌صورت غیرتصادفی و در دسترس 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل عوامل موثر بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی بود که روایی محتوایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن علاوه بر کدگذاری مجدد توسط دو کدگذار، با آزمون آلفای کرونباخ نیز تأیید شد (89/0=α ). جهت تعیین اولویت‌های اقدام در توسعه حرفه‌ای دبیران مدل ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد که 37 شاخص در قالب 12 مؤلفه، بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی اثرگذار است و مؤلفه‌ها در هفت سطح ساختاردهی شدند. مؤلفه‌های توانمندسازی و سیاست گذاری کلان در قاعده مدل و مؤلفه‌های جسمی و روانی و عوامل اجتماعی در سطح اول قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: می‌توان گفت که توانمندسازی مدرسان، افزایش دوره‌های آموزشی و تأکید سیاست گذاران بر توسعه تربیت بدنی، دستیابی به دیگر عوامل اثرگذار بر توسعه حرفه‌ای دبیران تربیت بدنی را تسهیل خواهد کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - طراحی و اعتبار یابی برنامه درسی فوق برنامه برای دانشگاه فرهنگیان
      سیده بتول حسینی علیرضا صادقی علی اکبر خسروی بابادی مهدی دوایی
      شماره 4 , دوره 2 , زمستان 1401
      مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی برنامه درسی فوق برنامه برای دانشگاه فرهنگیان انجام شد. رویکرد پژوهش، از نظر هدف، کاربردی، از نظر داده ها آمیخته اکتشافی( کیفی- کمی)، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد پارادایمی و در بعد کمی پیمایشی مقطعی بود.روش شناسی چکیده کامل
      مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی برنامه درسی فوق برنامه برای دانشگاه فرهنگیان انجام شد. رویکرد پژوهش، از نظر هدف، کاربردی، از نظر داده ها آمیخته اکتشافی( کیفی- کمی)، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد پارادایمی و در بعد کمی پیمایشی مقطعی بود.روش شناسی پژوهش: از مصاحبه نیمه ساختار یافته در بخش کیفی، و از پرسشنامه محقق ساخته در بخش کمی بهره گرفته و برای سنجش روایی بخش کیفی، از نظر متخصصان و برای سنجش پایایی از روش های بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روایی ظاهری، محتوایی استفاده و ضرایب تأیید شده و برای پایایی بخش کمی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. داده ها در بخش کیفی، از روش داده بنیاد و در بخش کمی، از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: نشان داد که از میان 21 شاخص (گویه) موجود، 40 مقوله اصلی قابل شناسایی است که عوامل محوری شامل، هدف، محتوا و ارزشیابی، عوامل مؤثر شامل آموزشی، تکنولوژیکی و سازمانی، پیامدها شامل، فردی، آموزشی، علمی- کاربردی و سازمانی است.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که راهبردهای اجرای مدل برنامه درسی فوق برنامه را می‌توان در چند عامل، مدیریتی، سازمانی، فردی و آموزشی خلاصه نمود. هم‌چنین، بسترهای موجود شامل عوامل آموزشی، سازمانی، نگرشی و فردی شناسایی شدند و موانع موجود شامل موانع آموزشی، مدیریت و فردی گزارش شدند. در نهایت مدلی برگرفته از عوامل شناسایی شده ترسیم گردید که از اعتبار مطلوبی برخوردار بود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - طراحی مدل فراترکیب تاب‌آوری معلمان
      محسن نیازی علی فرهادیان حجت الله حاجی زاده فاطمه خوش بیانی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: ایجاد شرایط مناسب برای معلمان منجر به تاب آوردن در برابر ناملایمات و سختی های مسیر تعلیم و تربیت می شود و به ارتقاء عملکرد معلمان کمک شایانی می کند.بر این اساس هدف پژوهش جمع آوری عوامل مؤثر بر تاب آوری معلمان در پژوهش های گذشته با مدل فراترکیب است روش شناس چکیده کامل
      مقدمه و هدف: ایجاد شرایط مناسب برای معلمان منجر به تاب آوردن در برابر ناملایمات و سختی های مسیر تعلیم و تربیت می شود و به ارتقاء عملکرد معلمان کمک شایانی می کند.بر این اساس هدف پژوهش جمع آوری عوامل مؤثر بر تاب آوری معلمان در پژوهش های گذشته با مدل فراترکیب است روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش به صورت کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. حوزه پژوهش شامل کلیه مقاله های مربوط به تاب آوری معلمان است که ۱۷ عدد آنها با روش هدفمند به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند . یافته ها: مدل فراترکیب تاب آوری معلمان در این تحقیق دارای 6 بعد آموزشی، دینی، ادراکی - هویت اجتماعی، فردی، سلامت بوده که 20 مولفه به عنوان عوامل موثر بر تاب‌آوری معلمان شناسایی شد که نوآوری آن در اضافه شدن بعد اقتصادی و معیشتی بوده است و بر این اساس مدل مربوط ترسیم شد . بحث و نتیجه گیری: عوامل جمع آوری شده توسط محقق اعم از عوامل آموزشی ،اجتماعی فردی، حقوقی – اقتصادی، هویتی سلامت، دینی و ادراکی بر تاب آوری معلمان تاثیر بالایی دارند . این مقاله با شناساندن عوامل موثر بر تاب آوری به نهادها و سازمانی هایی مثل آموزش و پرورش و مدارس قادر به افزایش میزان تاب معلمان در برابر سختی ها و ناملایمات و موانع پیش روی تعلیم و تربیت است کشور یعنی دانش آموزان شود. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - اثربخشی آموزش به روش چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال روانشناختی برون‌نمود
      محبوبه طاهر ناصره شاکری زهرا شاه حسینی
      شماره 3 , دوره 3 , پاییز 1402
      مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش به روش چندرسانه ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال روان شناختی برون نمود بود.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی بوده است. در این مطالعه 30 دانش آموز مبتلا به اختلال برون نمود به روش نمونه گیری در چکیده کامل
      مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش به روش چندرسانه ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال روان شناختی برون نمود بود.روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی بوده است. در این مطالعه 30 دانش آموز مبتلا به اختلال برون نمود به روش نمونه گیری در دسترس در شهرستان شاهرود انتخاب شدند، و با استفاده از برنامه آموزش چندرسانه ای در 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه آخنباخ، پرسشنامه مهارت های اجتماعی و بسته درمانی آموزش چند رسانه ای بود. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون کواریانس استفاده شد (05/0 ≥P).یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس حاکی از اثربخشی آموزش به روش چندرسانه‌ای بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال روانشناختی برون‌نمود بوده است. (05/0≥P).لذا توصیه می گردد تا نظام آموزش و پرورش این سبک آموزش چندرسانه ای را در دستور کار قرار دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه با ذهنی‌‏سازی و تاب‌‏آوری در آموزگاران ابتدایی خمینی‌‏شهر
      سیداسماعیل میرشفیعیان لطیفه السادات مدنیان
      شماره 2 , دوره 2 , تابستان 1401
      پژوهش حاضر به تعیین نقش میانجی گری خودکارآمدی در رابطه با ذهنی‌ سازی و تاب‌ آوری در آموزگاران ابتدایی خمینی‌ شهر پرداخت. روش این پژوهش توصیفی – همبستگی بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎرى ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ آموزگاران دوره‌ ى ابتدایی در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 1400-1399 به تعداد 780 نفر مشغول به تدر چکیده کامل
      پژوهش حاضر به تعیین نقش میانجی گری خودکارآمدی در رابطه با ذهنی‌ سازی و تاب‌ آوری در آموزگاران ابتدایی خمینی‌ شهر پرداخت. روش این پژوهش توصیفی – همبستگی بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎرى ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ آموزگاران دوره‌ ى ابتدایی در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 1400-1399 به تعداد 780 نفر مشغول به تدریس خمینی شهر بودند . با توجه به جامعه آماری این پژوهش ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن تعداد 256 معلم ابتدایی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در پژوهش شرکت نمودند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه کارکرد تعاملی ﻓﻮﻧﺎﮔﻲ و ﻫﻤﻜﺎران(2016)، پرسشنامه تاب آوری توسط کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪى ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺷﺮر(1982) بود. تجزیه وتحلیل داده های پژوهش با روش های آماری ضریب همبستگی خطی پیرسون و معادله ساختاری انجام شد. تمامی شاخص های برازندگی مدل مفروض بالاتر از مقدار مطلوب و در سطح خوبی قرار دارند .( سطح 01/0>P)، که این مقدار حاکی از برازش بسیار خوب مدل است. این مدل با مقدار کای اسکوئر برابر 12/3 و درجه آزادی 18 در سطح 05/0<P معنادار نمی باشد، که این عدم معناداری به معنای عدم تفاوت بین مدل برازش شده با مدل مطلوب می باشد. بدین ترتیب مدل پیشنهادی با مدل مطلوب برازش دارد و نشان دهنده نقش میانجی گری خودکارآمدی در رابطه با ذهنی سازی و تاب آوری می باشد. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
    مدير مسئول
    دکتر رفیق حسنی (دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج. ایران)
    سردبیر
    دکتر عباس قلتاش (دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران)
    هیئت تحریریه
    دکتر سید احمد هاشمی (استاد تمام گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی) دکتر محمد رضا بهرنگی (استاد تمام گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران) دکتر حیدر تورانی (استاد مدیریت آموزشی، موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی، تهران، ایران.) دکتر مریم تقوایی یزدی (دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.) دکتر یوسف نامور (دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.) دکتر فریبرز درتاج (استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.) دکتر حمید شفیع زاده (دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.) دکتر خلیل غلامی (دانشیار برنامه ریزی آموزشی دانشیار، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.)
    شاپای الکترونیکی:2783-4255

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    gholtash578@yahoo.com
    نشانی
    آدرس: سنندج، شهرک سعدی، خیابان امیرکبیر، دانشکده علوم انسانی، ساختمان شماره 2، طبقه 2 ، دفتر مجلات، تلفن: 08733626458کد پستی:6616935391تماس با نشریه برای پیگیری مقالات و ... صرفاً از طریق سامانه مجله و صفحه شخصی  فرد انجام گیرد. در صورت ضرورت می توانید به ایمیل سردبیر مجله با آدرس زیر مکاتبه نمایید:    Abbas.Gholtash@iau.ac.ir 
    تلفن

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 3
    تعداد شماره ها 12
    مقالات چاپ شده 88
    تعداد نویسندگان 486
    تعداد مشاهده مقاله 6632
    تعداد دانلود مقاله 2453
    تعداد مقالات ارسال شده 255
    تعداد مقالات رد شده 96
    تعداد مقالات پذیرفته شده 91
    درصد پذیرش 29 %
    زمان پذیرش(روز) 138
    تعداد داوران 73
    آخرین به روزرسانی 27/02/1403