شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول (مطالعه موردی: شهر آبادان)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشرحمان جلیلیان 1 , داود غلامرضایی 2 , لیلا رجبی 3
1 - کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه پیام نور تهران، دماوند، ایران.
2 - استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه پیامنور تهران، ایران.
3 - دانشجوی دکتری آمار، دانشکده علوم، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: مدل تعالی EFQM, تعالی عملکرد, مدارس متوسطه اول,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: استفاده از شاخصهای مدلهای تعالی سازمانی که مناسب شرایط مدارس باشد، میتواند به عنوان دریچهای جهت تعالی عملکرد مدارس بهکار گرفته شود. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر تعالی عملکرد مدارس متوسطه اول در شهر آبادان با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری، مدیران و معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان آبادان در نظر گرفته شده است که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه مورد احتیاج 186 نفر میباشد. روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای جهت گردآوری ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش، و میدانی جهت گردآوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیههای پژوهش تقسیم میشود. یافتهها: مدل آزمون تئوری در این تحقیق دارای پنج عامل اصلی رهبری، خطمشی و استراتژی، کارکنان، مشارکتها و منابع، و فرآیندها میباشد که هر کدام از یک تعداد خرده مقیاس تشکیل شدهاند. عامل رهبری مشارکتها و منابع هر کدام شامل 6 خرده مقیاس، فرآیندها و کارکنان هرکدام شامل 4 خرده مقیاس و خطمشی و استراتژی شامل 7 خرده مقیاس است. نتایج ضرایب مسیر بین عاملها نیز نشان داد که خطمشی و استراتژی به میزان 193/0 بر عامل رهبری و عامل کارکنان به میزان 490/0 بر عامل خط مشی و استراتژی اثرگذار است. بحث و نتیجهگیری: عوامل معرفی شده توسط محقق (رهبری، خطمشی و استراتژی، کارکنان، مشارکتها و منابع، فرآیندها) با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تعالی عملکرد مدارس قویا تاثیرگذار است.
Introduction: The indicators of organizational excellence models that are suitable for schools' conditions can be used as channels to improve schools' performance. Therefore, the purpose of the current research is to identify and analyze the effective factors on the excellence of the performance of the first secondary schools in Abadan city considering the document of fundamental evolution of education. Research methodology: The statistical population is the principals and teachers of the first secondary schools of Abadan city,and according to Morgan's table, the required sample size is 186 people. The methods of collecting information in this research are divided into two categories: library-based method for collecting the subject literature and research background, and field-based method for collecting information to confirm or reject research hypotheses. Findings: The theory test model in this research contains five main factors of leadership, policy and strategy, staff, partnerships and resources, and processes, each of which consists of a number of subscales. The factors of leadership, partnerships and resources each include 6 subscales, processes and staff each include 4 subscales, and policy and strategy includes 7 subscales. The results of the path coefficients between the factors also indicated that the policy and strategy have an effect of 0.193 on the leadership factor and the staff factor has a 0.490 effect on the policy and strategy factor. Conclusion: The factors introduced by the researcher (leadership, policy and strategy, staff, partnerships and resources, processes) with the approach of the document of fundamental evolution of education strongly influence the excellence of school performance.
_||_
References
Badri, M. Salehi, K. (2014). Improving the quality of elementary schools based on the excellence model of the European Quality Foundation (EFQM) studied in the public school of Tehran, National Conference on Humanities, period 1. [In Persian]
Calvo‐Mora, A., Leal, A., & Roldán, J. L. (2006). Using enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education. Quality Assurance in Education. Vol. 14 Iss: 2, pp.99 – 122.
Davies, J., Douglas, A., & Douglas, J. (2007). The effect of academic culture on the implementation of the EFQM Excellence Model in UK universities. Quality Assurance in Education, 15(4), 382-401.
Hashem Zahi, A. Irannejad Parisi, M. Tabibi, Seyyed J. (2016), Evalution of Various Performance Measurement Systems and Self-Evaluation Approaches in the Healthcare Sector.
Kasperavičiūtė, R. (2014). L’application du modèle EFQM d’excellence aux établissements de l’enseignement supérieur.
Mohammadian, A. (2013). A Critique on the Fundamental Reform Document in the Formal and Public Education System of Iran, Tabriz: Milan. [In Persian]
Mokhtari Al-Khorshid, M. Bahmani, L. (2016). Eempowering Schools in the Fundamental Reform Document of Education, National Conference on Psychology, Pre-school and Preschool Planning and Education. Islamic Azad University. Shadgan branch. Iran. [In Persian].
Murphy, J., & Datnow, A. (2003). Leadership lessons from comprehensive school reform designs. Leadership lessons from comprehensive school reforms, 263-278.
Nakheinejad, M. (2008). A Review of the Concepts and How to Excellence the Organization in the Police Force, Two-Monthly Police Organization Development magazine, number 2, Management Articles Database.
Nazemi, M. (2012). The Study of EFQM Model's Efficiency of Secondary and High Schools Quality Assessment from Teachers and Managers' Viewpoints. (Master's Thesis). Central Tehran Azad University. Iran. [In Persian]
Nodehi, H. (2008). Designing a Suitable Organizational Excellence Model for Theoretical Secondary Schools (PhD Thesis). University of Tehran. Iran. [In Persian].
Nodehi, H. Taslimi, M. Mirkamali, Seyed M. Mirspasi, N. (2009). Designing a Suitable Model of Organizational Excellence in Education (Theoretical Secondary Schools). Quarterly Journal of Education. (28) 1. Serial Number 101. P, 7-27. [In Persian].
Peyravani Nia, P. Peyravani Nia, P. (2012). Evaluating Contents of Document of Fundamental Reforms in Education, Focusing on Organizational Learning, Fars Ministry of Education, Shiraz, Iran. [In Persian]
Quintanilla, M. A. (1999). The quality challenge for universities: a view from Spain. Tertiary Education and Management, 5(4), 329-346.
Rezaee, B. Tarin, H. (2017). A Meta-Analysis On Effective Factors On the Performance of School Principals. Journal of School Administration. Vol 5, No 2. P, 193-215. [In Persian]
Roney, K., Coleman, H., & Schlichting, K. A. (2007). Linking the organizational health of middle grades schools to student achievement. NASSP Bulletin, 91(4), 289-321.
Tavasli, Gh. (2008), Sociology and Education, Tehran: Alam. [In Persian]