نوآوری از جمله عوامل مهمی است که میتواند به سازمان در جهت تحقق اهدافش کمک کرده و همواره استراتژیهای جدید و کارآمدی را پیش روی سازمان قرار دهد. از آنجا که نوآوری در طول زمان تغییر میکند، مقاله حاضر با هدف ارائه مدلی جهت ارتقای سیستم ارزیابی نوآوری در صنعت خودرو و با ا چکیده کامل
نوآوری از جمله عوامل مهمی است که میتواند به سازمان در جهت تحقق اهدافش کمک کرده و همواره استراتژیهای جدید و کارآمدی را پیش روی سازمان قرار دهد. از آنجا که نوآوری در طول زمان تغییر میکند، مقاله حاضر با هدف ارائه مدلی جهت ارتقای سیستم ارزیابی نوآوری در صنعت خودرو و با استفاده از سیستمهای دینامیکی ارائه شدهاست. شاخصهای بهدستآمده از پژوهشهای گذشته، دو بعد اصلی نوآوری یعنی نوآوری تکنولوژیکی و نوآوری مدیریتی را نشان دادند و شاخصهای کلیدی این دو بعد نوآوری در ارزیابی نوآوری استخراج شدند. ارتباط میان این شاخصها نیز از طریق نظرسنجی، اظهارنظر خبرگان، ادبیات موضوع، مشاهده مستقیم و پایگاههایداده مشخص شد و درنتیجه با توجه به شاخصها و ارتباطات میان آنها، مدل دینامیکی ارزیابی نوآوری طراحی گردید که این مدل قابلیت پیشبینی رفتار هر یک از متغیرهای مدل را تا سال 2022 میلادی دارد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که متغیرهای مختلف مؤثر بر نوآوری نسبت به تغییرات در بودجه تخصیصیافته به تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی از حساسیت بالایی برخوردارند و با ایجاد تغییرات مناسب در میزان این بودجه میتوان شاهد نتایج مثبتی در ارتقای سطح نوآوری در سازمان بود.
پرونده مقاله
هدف از این مطالعه تجزیه و تحلیل ادبیات موجود در زمینه عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکها و تعیین متغیرها و تعیین اندازه اثر متغیرهای مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکها است. بانکها برای حفظ مشتریان و کسب سهم بیشتر از بازار مصرف کنندگان، ملزم به شناخت رفت چکیده کامل
هدف از این مطالعه تجزیه و تحلیل ادبیات موجود در زمینه عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکها و تعیین متغیرها و تعیین اندازه اثر متغیرهای مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکها است. بانکها برای حفظ مشتریان و کسب سهم بیشتر از بازار مصرف کنندگان، ملزم به شناخت رفتار و نیازهای مصرف کنندگان هستند و با توجه به اینکه پژوهشهای متعددی در این باب صورت گرفته و از آنجایی که در این پژوهش ها توانایی مهار و کنترل محیط پژوهش، نمونه و روش ها، ابزار اندازهگیری از پژوهشی به پژوهشی دیگر متفاوت بوده، نتایج پژوهشها متفاوت و بعضاً متعارض بوده لذا از این رو انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوان دارد. در مجموع 15 مطالعه انتخاب و با نرم افزار CMA2 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که عوامل ذیل در ترجیح مشتریان در انتخاب بانک ها نقش داشته اند: ۱- تسهیلات مالی ۲- اعتماد به بانک ۳- نحوه برخورد کارکنان ۴- ارائه خدمات بانکی ۵- شرایط فیزیکی و مکانی ۶- فناوری جدید و پیشرفته ۷- شهرت و اعتبار بانک ۸- امنیت و حفظ اطلاعات ۹- هزینه ارائه خدمات ۱۰- دسترسی سریع به بانک ۱۱- بازاریابی
پرونده مقاله
با افزایش سطح تغییرات محیطی، برنامه ریزی استراتژیک و اجرای درست و دقیق آن بهعنوان راه حلی سودمند برای حفظ موقعیت رقابتی و ادامه حیات سازمان مورد توجه محققان قرار گرفت. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، برنامه ریزی و اجرای موفق، نیازمند مشارکت همه سطوح سازمان است و بدون هم چکیده کامل
با افزایش سطح تغییرات محیطی، برنامه ریزی استراتژیک و اجرای درست و دقیق آن بهعنوان راه حلی سودمند برای حفظ موقعیت رقابتی و ادامه حیات سازمان مورد توجه محققان قرار گرفت. به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، برنامه ریزی و اجرای موفق، نیازمند مشارکت همه سطوح سازمان است و بدون همفکری آنها رسیدن به این هدف با چالش های متعددی همراه است. از طرفی انعطاف پذیری استراتژیک و رفتار شهروندی سازمانی تغییر محور ازجمله عواملی هستند که نقش قابل توجهی بر اجرای استراتژی دارند. بر این اساس، هدف مقاله بررسی اثر برنامه ریزی استراتژیک مشارکتی، رفتار شهروندی سازمانی تغییر محور و انعطاف پذیری استراتژیک بر اجرای استراتژی در صنایع کوچک و متوسط است. نوع پژوهش پیمایشی و نمونه آماری این پژوهش 243 نفر از مدیران و کارکنان شاغل در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در نواحی صنعتی کرمان است و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارAMOS استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که برنامه ریزی استراتژیک مشارکتی اثر مثبت و معناداری بر انعطاف پذیری استراتژیک، رفتار شهروندی سازمانی تغییر محور و اجرای استراتژی دارد. نتیجه دیگر این پژوهش آن است که انعطاف پذیری استراتژیک و رفتار شهروندی سازمانی تغییر محور نیز اثر مثبتی بر اجرای موفق استراتژی دارند.
پرونده مقاله
تکنولوژیهای پیشرفته از دیرباز به عنوان یکی از عناصر اساسی تولید و توسعه مطرح و همواره با رشد دانش بشر در حال تغییر بوده و همواره یکی از حیاتیترین اجزاء سازمانهای تجاری، صنعتی و خدماتی و یک عامل استراتژیک برای توسعه اقتصادی کشورها مطرح بوده است. کسب تکنولوژیهای پیشرف چکیده کامل
تکنولوژیهای پیشرفته از دیرباز به عنوان یکی از عناصر اساسی تولید و توسعه مطرح و همواره با رشد دانش بشر در حال تغییر بوده و همواره یکی از حیاتیترین اجزاء سازمانهای تجاری، صنعتی و خدماتی و یک عامل استراتژیک برای توسعه اقتصادی کشورها مطرح بوده است. کسب تکنولوژیهای پیشرفته، فرآیندی بسیار مهم برای سازمانهایی است که تمایل به نوآوریهای فنی دارند چرا که این نوع تکنولوژیها بر عملکرد سازمان تأثیرگذار بوده و نقش بسزایی در دستیابی به اهداف سازمان ایفا مینمایند. با توجه به اهمیت و نقش تکنولوژی به ویژه تکنولوژیهای پیشرفته در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها، یکی از مسائل اساسی در خصوص اینگونه تکنولوژی ها، نحوه دستیابی آنها میباشد. این پژوهش کیفی با اتخاذ رهیافت مدیریت و تحلیل ریسکهای دستیابی تکنولوژی به دنبال ارائه مدل دستیابی به تکنولوژیهای پیشرفته برای صنایع تکنولوژی اطلاعات با استفاده از نظریه داده بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات، 15مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان سازمانی و دانشگاهی صورت گرفته است. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با استفاده از تکنیک هدفمند و گلوله برفی انجام شد.تجزیه و تحلیل دادهها در فرآیند کدگذاری باز با کمک نرم افزار MAXQDA10 صورت پذیرفته است. مدل ارائه شده با رویکرد خودظهوری به دست آمد و نتایج تحقیق به صورت روایت تشریح و تبیین شده است.
پرونده مقاله
مطالعات در زمینه تفکر استراتژیک طی دو دهه اخیر عمدتاً در دو شاخه روانشناختی و مدیریت توسعه یافته است. محققینِ متأخّر رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. براین اساس هدف این پژوهش آن بود که الگوی فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک چکیده کامل
مطالعات در زمینه تفکر استراتژیک طی دو دهه اخیر عمدتاً در دو شاخه روانشناختی و مدیریت توسعه یافته است. محققینِ متأخّر رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. براین اساس هدف این پژوهش آن بود که الگوی فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی و به تفکیک دو بعد محتوایی و راهبردی، جهت مدیران شرکت ملی گاز ایران تدوین گردد؛ بطوریکه عناصر محتوایی و راهبردی آن بر حسب اقتضائات محیطی و عوامل زمینه ساز تبیین گردد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفت که از طریق راهبرد داده بنیاد و کدگذاری متاسنتز عناصر و مؤلفه های شایستگی تفکر استراتژیک تبیین گردید. برای این منظور با بکارگیری روش نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان و همچنین فیش برداری از اسناد و مدارک، داده های مورد نیاز گردآوری شد. سپس مفاهیم و مقوله های اثرگذار از طریق کدگذاری نظری با رهیافت نظام مند و همچنین پرسشنامه های روش متاسنتز استخراج گردید و نتیجتاً یک قضیه کلی که بیانگر روابط مفهومی و تعمیم یافته ی مؤلفه ها و زیر مؤلفه های الگوی شایستگی تفکر استراتژیک می باشد ارائه شد. یافته ها نشان داد که اقتضائات و الزامات (محیطی، سازمانی و ارزشی) به عنوان عوامل ایجابی، ویژگی های مدیر بصیر و سازمان کارآفرین به عنوان عوامل زمینه ساز، بعد محتوایی (مقوله محوری) شامل پنج شیوه تفکر واگرا، راهبردها شامل شش شیوه تفکر معطوف به هدف و پیامدهای مورد انتظار شامل چهار قابلیت سازمانی فرایند تفکر را شکل می دهند.
پرونده مقاله
مطالعات اخیر در زمینه تفکر استراتژیک بکارگیری رویکرد تلفیقی ( تحلیلی-خلاقانه) را در مدلسازی تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی پیشنهاد نموده اند بر این اساس هدف این پژوهش آن بود که عناصر محتوایی و راهبردی الگوی تفکر استراتژیک جهت مدیران شرکت ملی گاز ایران به عنو چکیده کامل
مطالعات اخیر در زمینه تفکر استراتژیک بکارگیری رویکرد تلفیقی ( تحلیلی-خلاقانه) را در مدلسازی تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی پیشنهاد نموده اند بر این اساس هدف این پژوهش آن بود که عناصر محتوایی و راهبردی الگوی تفکر استراتژیک جهت مدیران شرکت ملی گاز ایران به عنوان یک شایستگی سازمانی و بر حسب اقتضائات محیطی و عوامل زمینه ای، تبیین گردد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفت که از طریق راهبرد داده بنیاد و متاسنتز عناصر و مؤلفه های شایستگی تفکر استراتژیک تبیین گردید. برای این منظور با بکارگیری روش نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان و همچنین فیش برداری از اسناد و مدارک، داده های مورد نیاز گردآوری شد. سپس مفاهیم و مقولههای اثرگذار از طریق کدگذاری نظری با رهیافت نظام مند و همچنین پرسشنامههای روش متاسنتز استخراج گردید و در نتیجه یک قضیه کلی که بیانگر روابط مفهومی و تعمیم یافته ی مؤلفه ها و زیر مؤلفه های الگوی شایستگی تفکر استراتژیک میباشد ارائه شد. یافتهها نشان داد بعد محتوایی (مقوله محوری) تفکر استراتژیک که به عنوان بصیرت نامگذاری شد شامل پنج شیوه تفکر واگرا میگردد که هدف آن تولید گزینههای استراتژیک خلاقانه و اثربخش است و راهبردهای تفکر که شامل شش شیوه تفکر همگرا و معطوف به هدف میگردد، گزینههای استراتژیک کارآمد را با رویکرد تحلیلی گزینش میکنند. همچنین بعد محتوایی تفکر استراتژیک (بصیرت) در پاسخ به اقتضائات محیطی ضرورت یافته و از طریق راهبردهای تفکری، قابلیتهای سازمانی را متناسب با اقتضائات محیطی توسعه میدهد.
پرونده مقاله