هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای رانتیر شدن دولت پهلوی دوم است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که مهمترین پیامدهای سیاسی- اقتصاد نفتی در ایران را میتوان در وهلۀ نخست خود رانتیر شدن دولت در عصر پهلوی دوم دانست. افزایش بهای نفت به افزایش بسیار قابل توجه بود چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای رانتیر شدن دولت پهلوی دوم است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که مهمترین پیامدهای سیاسی- اقتصاد نفتی در ایران را میتوان در وهلۀ نخست خود رانتیر شدن دولت در عصر پهلوی دوم دانست. افزایش بهای نفت به افزایش بسیار قابل توجه بودجه ساواک منجر گردید و این اهرم، بسیار بیشتر از گذشته توسط شاه برای از بین بردن مخالفتهای مردمی استفاده گردید. ساواک که دریافته بود نقش گسترده‎تری نسبت به دورۀ پیش از شوک اول بدان محول شده است، دست خود را بازتر از گذشته برای سرکوب ناراضیان و م خالفان رژیم پنداشت و بدون کوچکترین دغدغه‎ای به اقدامات خود پرداخت. البته باید گفت که جو خفقان و اینکه امر تنها امر شاه است، رعب و وحشتی ایجاد کرد که از دید مردم ایران دور نماند و مردم، همه این اقدامات را به شاه منتسب کرده و هرچه بیشتر از وی فاصله می‎گرفتند. وجود استبداد و جو خفقان قبل از انقلاب، تا بدان حد توسط ساواک تشدید شد که گروهی از نویسندگان و پژوهشگران انقلاب اسلامی، علت اصلی به‎وجود آمدن انقلاب را ناشی از استبداد و جو خفقان بیش از حد نظام شاهنشاهی معرفی کرده‎اند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش زمان در سیاستگذاری عمومی است. سوال اصلی پژوهش این است که چرا باید به زمان در تدوین و اجرای سیاستها اهمیت داد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که تدوین و اجرای سیاستها فرآیندهایی هستند که در آن سیاست اتخاذ شده باید از لحاظ زمان، چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش زمان در سیاستگذاری عمومی است. سوال اصلی پژوهش این است که چرا باید به زمان در تدوین و اجرای سیاستها اهمیت داد؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که تدوین و اجرای سیاستها فرآیندهایی هستند که در آن سیاست اتخاذ شده باید از لحاظ زمان، هزینهها و منابع، به دقت در ابتدای امر بررسی و تحلیل گردند، تا در صورت امکان به کاهش زمان این فرایندها اقدام نمود. موضوع در جایی مهم و بغرنج میگردد که زمان در تصویب طرحها و برخی سیاستها که نیاز به قانونی شدن دارند، به علت وجود ساختارهای متعدد دخیل در امر قانونگذاری طولانی میشود. سیاستگذار باید با بذل توجه ویژه به زمان در هر مرحله از سیاستگذاری از شناخت مشکل گرفته تا تدوین، اجرا و ارزیابی سیاست به عنوان چرخههای سیاستگذاری از این آفتها و آسیبها دوری نماید تا بر اثربخشی و کارآمدی سیاستها بیافزاید.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی استراتژیهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه و یافتن استراتژی بهینهای برای جمهوری اسلامی ایران در قبال عربستان سعودی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و از مدل سوات برای تجزیه و تحلیل استراتژیهای سیاست خارجی دو کشور د چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی استراتژیهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه و یافتن استراتژی بهینهای برای جمهوری اسلامی ایران در قبال عربستان سعودی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و از مدل سوات برای تجزیه و تحلیل استراتژیهای سیاست خارجی دو کشور در خاورمیانه استفاده شده است. نتایج نشان داد که ترکیبی از سیاستهای تعامل سازنده و مهار میتواند استراتژی بهینه جمهوری اسلامی ایران در قبال عربستان سعودی در شرایط کنونی باشد. تعقیب سیاست دو مسیری تعامل سازنده و مهار در قبال عربستان سعودی از یکسو نیازمند تاکید بر پتانسیلهای همکاری نظیر همکاری در مقابله با اسلامهراسی و همکاری برای تأمین امنیت منطقه خلیج فارس و همکاری در زمینه حفظ محیط زیست است و از سوی دیگر پذیرش مقطعی برخی خواستههای طرف مقابل نمیبایست به منزله شکست تلقی گردد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی منطقهگرایی ایران در دوره پهلوی دوم بر اساس رویکرد نظری جیمز روزنا و با استفاده از متغیرهای شخصیت تصمیمگیرنده، نقش، حکومت، جامعه و متغیر نظام بینالملل است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که دو متغیر نظام بینالملل و شخصیت تصمیمگیر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی منطقهگرایی ایران در دوره پهلوی دوم بر اساس رویکرد نظری جیمز روزنا و با استفاده از متغیرهای شخصیت تصمیمگیرنده، نقش، حکومت، جامعه و متغیر نظام بینالملل است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که دو متغیر نظام بینالملل و شخصیت تصمیمگیرنده مهمترین متغیرهای تأثیرگذار بر روند سیاست خارجی و منطقهگرایی ایران در این دوره بودهاند. سیاست منطقهگرایی ایران در دوره پهلوی دوم، همسو با ساختار قدرت در نظام بینالملل و بر اساس خوانش منافع ملی صورت گرفته است. ضمن اینکه ایران در این دوره، متأثر از ساختار نظام دو قطبی و جنگ سرد، همچنین بر اساس روحیات و شخصیت محمدرضا شاه، به عنوان مهمترین فرد در تصمیمگیری و اجرای سیاست خارجی، خواهان کسب برتری و سرکردگی در منطقه بوده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی مهمترین پسرانهای گذار به مردمسالاری در جمهوری اسلامی ایران در دهه پنجم با رویکرد آیندهپژوهانه است. در تحقیق حاضر از میان روشهای مختلف آیندهپژوهی، روش تحلیل روند برگزیده شده و در روش تحلیل از رویکرد کیفی استفاده گردید. جامعه آماری پژ چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی مهمترین پسرانهای گذار به مردمسالاری در جمهوری اسلامی ایران در دهه پنجم با رویکرد آیندهپژوهانه است. در تحقیق حاضر از میان روشهای مختلف آیندهپژوهی، روش تحلیل روند برگزیده شده و در روش تحلیل از رویکرد کیفی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش نیز گزیدهای از خبرگان دانشگاهی صاحبنظر در موضوع گذار سیاسی هستند که با نمونهگیری متوالی نظری به تعیین حجم نمونه پرداخته شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده که با انجام 16 مصاحبه به اشباع نظری رسید. نتایج نشان داد که عواملی چون انسجام ساختاری و ارزشی بین نخبگان حاکم، جامعه مدنی ضعیف، فقدان پیشنیازهای اقتصادی و دولت رانتیر از جمله مهمترین پسرانهای گذار مسالمتآمیز به مردمسالاری و تحکیم آن در دهه پنجم انقلاب خواهد بود. این پسرانهای مردمسالاری در ایران دهه پنجم انقلاب، خصلتی اجتماعی و ساختاری دارد که با تأثیری انباشتی بر یکدیگر و نیز بر ساختار سیاسی، روند پیشروی مسالمتآمیز به سوی مردمسالاری و تحکیم آن را کند کرده و باعث شده تا گذار به مردمسالاری در دهه پنجم انقلاب با سرعت مورد انتظار پیش نرود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تحلیل سیاستهای اجتماعی تاثیرگذار نظام جمهوری اسلامی ایران بر حفظ سرمایه اجتماعی در استان خوزستان است. این پژوهش، با روش آمیخته کیفی- کمّی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری پژوهش نیز کلیه شهروندان استان خوزستان بودند، حجم نم چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تحلیل سیاستهای اجتماعی تاثیرگذار نظام جمهوری اسلامی ایران بر حفظ سرمایه اجتماعی در استان خوزستان است. این پژوهش، با روش آمیخته کیفی- کمّی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری پژوهش نیز کلیه شهروندان استان خوزستان بودند، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری لیزرل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که همه سیاستهای اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی در این پژوهش، بر حفظ سرمایه در استان خوزستان موثر بوده و بین این سیاستها و حفظ سرمایه اجتماعی در استان خوزستان رابطه معناداری وجود دارد. سیاستهای اجتماعی نظام در راستای تاکید بر قانونمداری، عدل و برابری، توسعه سرمایههای انسانی، عدالت آموزشی و رفع نابرابریهای آموزشی، رفع تبعیض اقتصادی و رفع فساد اداری، زمینه حفظ سرمایه اجتماعی را در ابعاد انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی و مشارکت سیاسی دو چندان میکند.
پرونده مقاله