• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه مشکلات بین فردی با شدت نشانه های اختلال وسواسی – جبری و اضطراب اجتماعی در افراد غیر بالینی: نقش واسطه گری نشخوار فکری
        سحر ترابی زنوز زهره فصل بهار شادی منعم مجید محمودعلیلو* راضیه پاک
        چکیتهمشکلات بین فردی ملاک اساسی برخی از اختلالات روانپزشکی است و از رایج ترین مشکلاتی بهشمار می رود که اغلب بیماران در جریان مصاحبه های بالینی گزارش می کنند، به طوری که، دلیل عمدهمراجعه افراد برای روان درمانی محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نشخوارفکری چکیده کامل
        چکیتهمشکلات بین فردی ملاک اساسی برخی از اختلالات روانپزشکی است و از رایج ترین مشکلاتی بهشمار می رود که اغلب بیماران در جریان مصاحبه های بالینی گزارش می کنند، به طوری که، دلیل عمدهمراجعه افراد برای روان درمانی محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نشخوارفکری در رابطه بین مشکلات بین فردی در اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال وسواسی - جبری انجامگرفت. طرح پژوهش حاضر به روش توصیفی بود که به شیوه نمونه گیری آنلاین تعداد 300 نفر در اینمطالعه شرکت کردند، پرسشنامه مشکلات بین فردی، نشخوار فکری، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلالوسواسی – جبری به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی)میانگین و انحراف معیار(، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. یافته های این مطالعه نشان داد که؛ بین مشکلات بین فردی، نشانه های اختلال وسواسی – جبری،علاوه بر این، تحلیل .)p<0/ اختلال اضطراب اجتماعی و نشخوار فکری رابطه معناداری وجود دارد ) 05مدل ساختاری نشان داد که نشخوار فکری رابطه بین مشکلات بین فردی و نشانه های اختلال اضطراباجتماعی و اختلال وسواسی – جبری را میانجی گری می کند. با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسدنشخوار فکری یک عامل تسهیل گر در بین مشکلات بین فردی و اختلالات هیجانی محسوب می شود؛بنابراین افراد با سطوح بالای نشخوار فکری که اختلالات هیجانی نیز تجربه می کنند، بیشتر در معرضناسازگاری های بین فردی قرار می گیرند.کلیتواژه ه : اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وسواسی – جبری، مشکلات بین فردی، نشخوار فکری- پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثربخشی شناخت درمانی به شیوه مایکل فری بر کاهش تعارض های والد- فرزندی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
        شایسته چارداولی محمود گودرزی سمیه ساعدی
        چکیته:مسأله تعارض و اختلاف بین فرزندان و والدین از جمله معضلاتی است که بعضی از خانواده هاگرفتار آن هستند و این مسئله اگر به شیوه مناسب رفع نشود، باعث معضلاتی برای طرفین درگیرتعارض خواهد شد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی به شیوه مایکل فری برکاهش تعارضات وال چکیده کامل
        چکیته:مسأله تعارض و اختلاف بین فرزندان و والدین از جمله معضلاتی است که بعضی از خانواده هاگرفتار آن هستند و این مسئله اگر به شیوه مناسب رفع نشود، باعث معضلاتی برای طرفین درگیرتعارض خواهد شد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی به شیوه مایکل فری برکاهش تعارضات والد- فرزند دانش آموزان دختر شهرستان سنندج در سال ۹۴ انجام گرفت. طرحپژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماریپژوهش شامل تمامی دانش اموزان دختر دوره متوسطه اول دارای تعارض با والدین شهر سنندج در۱3۹3 بود. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس تعداد ۲۸ دختر متعارض - سال تحصیلی ۱3۹۴انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاسبود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ازآزمون تحلیل کوواریانس )CT( تاکتیک های تعارضیکراهه استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که شناخت درمانی به شیوه مایکل فریبا توجه به بروز .)p≥0/ توانست نمره کلی تعارض والد- فرزند را به طور معناداری کاهش دهد ) ۱هیجانات منفی در زمان ایجاد تعارضات والد- فرزند و نقش این عامل در تشدید تعارضات،می توان به موثر بودن رویکرد شناخت درمانی به شیوه مایکل فری در تخلیه مناسب هیجانات،همراه با اصلاح تفکرات منفی اشاره نمود.کلیت واژه : شناخت درمانی، مایکل فری، تعارضات والد- فرزند، دانش آموزان پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثربخشی قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی و کمرویی در کودکان دبستانی
        دیانا حبیبی راحله آقچه دربندی شاهین شمس الدین
        چکیتههدف از این مطالعه تعیین اثربخشی قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی وکمرویی در کودکان مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و جامعه آماری مورد مطالعه شاملکودکان 7 تا ۱0 ساله از مهد کودک های شهر اهواز بود که با استفاده از جدول مورگان ۴0 نفر چکیده کامل
        چکیتههدف از این مطالعه تعیین اثربخشی قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی وکمرویی در کودکان مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و جامعه آماری مورد مطالعه شاملکودکان 7 تا ۱0 ساله از مهد کودک های شهر اهواز بود که با استفاده از جدول مورگان ۴0 نفر انتخابشدند. بعد از نمونه گیری تصادفی افراد به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند ) ۲0 نفر گروه کنترل و۲0 نفر گروه آزمایش(. تحقیق حاضر از حیث هدف، جزء پژوهش کاربردی است که در قالب نوع تحقیقاز نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. برای سنجش از دوپرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ ) ۱۹۹3 ( و پرسشنامه کمرویی سموعی ) ۱3۸۲ ( استفادهشد. در ادامه برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد قصهخوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی، سازگاری اجتماعی کودکان را تفزایش و و کمرویی آنها را کاهشمی دهد. با توجه به اثربخش بودن قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی وکمرویی در کودکان، می توان از این روش های درمانی در کنار سایر روش ها بهره جست.کلیتواژه ه : قصه خوانی، سازگاری اجتماعی، کمرویی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثربخشی آموزش مفاهیم رویکرد مثبت نگر بر راهبرد های مقابله با استرس در کارکنان درمانگاه بخش کرونا
        حدیث زارعی امید مرادی
        چکیته:این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم رویکرد مثبت نگر بر راهبرد های مقابله بااسترس انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش وکنترل بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیۀ کارکنان درمانگاه بخش کرونا شهرستانکامیاران در زمستان ۱3۹۹ چکیده کامل
        چکیته:این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم رویکرد مثبت نگر بر راهبرد های مقابله بااسترس انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش وکنترل بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیۀ کارکنان درمانگاه بخش کرونا شهرستانکامیاران در زمستان ۱3۹۹ و بهار ۱۴00 بود. با روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۲0 نفر انتخابو به شیوه تصادفی در دو گروه مساوی ۱0 نفری جایگزین و ۸ جلسه مفاهیم رویکرد مثبت نگر برگرفته از سلیگمن) ۲006 ( برای گروه آزمایش برگزار شد. داده ها با کمک پرسشنامه سبک هایمقابله با استرس) اندلر و پارکر، ۱۹۹0 ( جمع آوری شد. تحلیل داده ها نیز علاوه بر روش های آمارانجام شد. یافته ها نشان داد نمرات پیش آزمون و پس SPSS- توصیفی با تحلیل کوواریانس و با 22آزمون دو گروه آزمایش و کنترل برای متغیر سبک های مقابله با استرس به ترتیبمتفاوت است. می توان چنین نتیجه گرفت که درمان ؛)FValue ،P=-0/001= 6/34؛7/76؛7/32(مثبت نگر بر سبک مقابله با استرس کارکنان درمانگاه بخش کرونا شهرستان کامیاران اثربخشاست.کلیتواژه ه : روان درمانی مثبت نگر، راهبرد های مقابله با استرس، کارکنان بخش کرونا. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر هیجان خواهی و ترس از ارزیابی منفی دختران آسیب دیده از فضای اینستاگرام
        غزال زند کریمی زهره سادات علوی
        چکیتهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر هیجان خواهی و ترس از ارزیابیمنفی دختران آسیب دیده از فضای اینستاگرام انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و درچارچوب طرح های پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری ۲0 نفر از۱۴00 بودن چکیده کامل
        چکیتهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر هیجان خواهی و ترس از ارزیابیمنفی دختران آسیب دیده از فضای اینستاگرام انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و درچارچوب طرح های پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری ۲0 نفر از۱۴00 بودند که اعتیاد به فضای اینستا گرامی - دانش آموزان دختر ۱5 تا ۱۸ ساله شهر تهران سال ۱3۹۹داشتند و نمره هیجان خواهی و ترس از ارزیابی منفی شان بالاتر از نمره برش بود. روش نمونه گیری،هدفمند بود و آزمودنی ها به روش تصادفی در دو گروه ۱0 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. نتایجتحلیل داده ها نشان داد مداخله فراتشخیصی یکپارچه تغییرات معناداری بر هیجان خواهی، و ترس از ارزیابیمنفی، بین گروه آزمایش و کنترل ایجاد کرد. همچنین تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل درزیرمقیاسهای هیجان خواهی )تجربه طلبی، ماجراجویی، ملال پذیری، گریز از بازداری( وجود داشت.یافته ها نشان دادند که رویکرد درمان فراتشخیصی یکپارچه توانسته است هیجان خواهی و ترس از ارزیابیمنفی را در نوجوانان دختر در فضای اینستاگرام کاهش دهد و متعاقبا تمایل به جستجوی لایک و تاییدجویی در این افراد را کاهش دهد. می توان چنین نتیجه گرفت که درمان فراتشخیصی یکپارچه می تواندنگرانی ها و هیجان خواهی نوجوانان را کاهش دهد و رفتارهای جبرانی برای کاهش نگرانی و برطرفکردن هیجان خواهی را کم کند.کلم ت کلیتی: اینستاگرام، ترس از ارزیابی منفی، دختران آسیب دیده، درماان فراتشخیصای یکپارچاه ،هیجان خواهی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تاثیر برنامه آموزش مهارت های ارتباطی والدین بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر نوجوان
        نرگس نصیری نیا
        چکیتهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش مهارت های ارتباطی والدین بر میزان پیشرفت تحصیلیدانش آموزان دختر نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان های دولتی شهرست چکیده کامل
        چکیتهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش مهارت های ارتباطی والدین بر میزان پیشرفت تحصیلیدانش آموزان دختر نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان های دولتی شهرستان دماوندبود که از بین آنها 77 دانش آموز دختر و والدینشان به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایشدر برنامه مداخله شرکت کرد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. جلسات آموزشی با توجه به نیازهایوالدین به صورت ۱6 جلسه آموزشی یک تا یک و نیم ساعته برگزار شد؛ ۴ جلسه آموزش مهارت هایارتباطی نیز با نوجوانان برگزار گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک وگزارش پیشرفت تحصیلی بود. داده ها با آزمون من ویتنی و آنالیز کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تفاوتمعنی دار بین پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل نشان نداد.کلیت واژه: دبیرستان، پیشرفت تحصیلی، مهارت های ارتباطی، نوجوان، والدین پرونده مقاله