• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه عزت نفس، سطح دلبستگی و احساس تنهایی در دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 89-88
        جواد خلعتبری
        این پژوهش به منظور بررسی رابطه عزت نفس، سطح دلبستگی و احساس تنهایی در دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی شهر رشت انجام شده است.بین عزت نفس، سطح دلبستگی و احساس تنهایی در دانش آموزان ناشنوا رابطه وجود دارد این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و جامعه پژوهشی در بر گیرنده کلیه د چکیده کامل
        این پژوهش به منظور بررسی رابطه عزت نفس، سطح دلبستگی و احساس تنهایی در دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی شهر رشت انجام شده است.بین عزت نفس، سطح دلبستگی و احساس تنهایی در دانش آموزان ناشنوا رابطه وجود دارد این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و جامعه پژوهشی در بر گیرنده کلیه دانش آموزان ابتدایی ناشنوای شهر رشت بوده که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به تحصیل بودند.که نمونه ای به تعداد 10نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری،پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت ،مقیاس تنهایی آشر و پرسشنامه سطح دلبستگی گرینبرگ بود. تجزیه و تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون, و رگرسیون چند متغیره استفاده شده که نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسو ن و تحلیل رگرسیون نشان داد که بین سبک دلبستگی پدر،مادر و دوستان با عزت نفس رابطه معنا داری وجود دارد اما بین احساس تنهایی و عزت نفس و سطح دلبستگی رابطه معنا داری یافت نشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثربخشی آموزش غنی سازی رابطه جنسی بر رضایت زناشویی و شادکامی زوج ها
        مینا مجتبایی مرضیه رزاقی صفت
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی آموزش غنی سازی رابطه جنسی بر رضایت زناشویی و شادکامی زوج ها در بین کلیه زنان متاهلی که به خانه سلامت فرهنگ منطقه 12 تهران در سال 2014 مراجعه کرده اند، انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون و گ چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی آموزش غنی سازی رابطه جنسی بر رضایت زناشویی و شادکامی زوج ها در بین کلیه زنان متاهلی که به خانه سلامت فرهنگ منطقه 12 تهران در سال 2014 مراجعه کرده اند، انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان متاهلی هستند که به خانه سلامت فرهنگ منطقه 12 تهران در سال 2014 مراجعه کرده اند و نمونه این پژوهش 40 نفر از زنان متاهل می باشند که به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره؛ گروه کنترل و گروه آزمایش قرار گرفته اند. جهت سنجش متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه شادکامی آکسفورد استفاده شده است. ابتدا پرسشنامه ها به عنوان پیش آزمون در دو گروه اجرا شد و بعد گروه آزمایش طی 10 جلسه 2 ساعته مورد آموزش غنی سازی رابطه جنسی قرار گرفتند و دو هفته بعد از اتمام جلسات از دو گروه پس آزمون به عمل آمد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA)، تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) و t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش غنی سازی رابطه جنسی در افزایش شادکامی (t=4/693) و رضایت زناشویی (t=2/400) موثر بوده است و علاوه بر آن، این آموزش بر مولفه های رضایت زناشویی یعنی رضایت از زندگی، مسائل شخصی، ارتباط، حل تعارض و رابطه جنسی (F=7/317) موثر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر آموزش مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کیفیت آموزش
        اسماعیل کاظم پور زهره شکیبایی پیمان لطفی پور
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کیفیت آموزش انجام شده است. در این پژوهش از روش تحقیق پس‌رویدادی( علّی مقایسه‌ای) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل فراگیرندگان ورودی سال 1389 دوره کارشناسی‌ ارشد(آموزش الکترونیکی چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در ارتقای کیفیت آموزش انجام شده است. در این پژوهش از روش تحقیق پس‌رویدادی( علّی مقایسه‌ای) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل فراگیرندگان ورودی سال 1389 دوره کارشناسی‌ ارشد(آموزش الکترونیکی و آموزش کلاس محور) دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران می باشد. تعداد جامعه آماری250 نفر در آموزش فاوا محور و110 نفر در آموزش کلاس محور می باشد. حجم نمونه به ترتیب 104 نفر در گروه فاوا محور و 100 نفر در گروه کلاس محور بوده و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه بوده و روایی محتوایی آن با نظر استادان راهنما و مشاور تأیید گردیده و پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شده است. برای توصیف داده‌ها از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه‌ها از آزمونt مستقل برای بررسی معناداری تفاوت میانگین‌های بدست آمده استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که فرضیه‌ی پژوهش با درجه اطمینان 95% تأیید شده‌ است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، رضایت نسبی در خصوص شاخص‌های مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش در کشور از طریق به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد، لیکن رضایت کامل فراگیرندگان در این خصوص جلب نشده ‌است. همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، شاخصهای فراهم آوردن دسترسی 24 ساعته به منابع آموزشی الکترونیکی و همچنین فراهم آوردن زمان بیشتر برای مطالعه به واسطه عدم کاهش اتلاف زمانی حضور در کلاس‌های سنتی، رفت وآمد به دانشگاه و ترافیک بیشترین تأثیر را در ارتقای کیفیت آموزش در کشور دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثربخشی آموزش راهبردهای بسط و گسترش بر بازیابی حافظه معنایی
        حسین زارع فرهاد شقاقی بهرام ملکی
        هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش بسط و گسترش برافزایش بازیابی در حافظه معنایی یادگیرندگان در دو نوع تکلیف درسی فیزیک و مطالعات اجتماعی با توجه به سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی آنها بود. روش تحقیق شامل روش تجربی و طرح گسترش یافته پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نمونه شامل 180 چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش بسط و گسترش برافزایش بازیابی در حافظه معنایی یادگیرندگان در دو نوع تکلیف درسی فیزیک و مطالعات اجتماعی با توجه به سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی آنها بود. روش تحقیق شامل روش تجربی و طرح گسترش یافته پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نمونه شامل 180 نفر دانش آموز دختر سال اول متوسطه به عنوان آزمودنی در قالب چهار گروه آزمایشی و دو گروه کنترل به صورت تصادفی انتخاب و جایگزینی شدند. به گروه های آزمایشی روشهای بسط و گسترش دانشی و بسط و گسترش معنایی آموزش داده شد، سپس به تمامی گروه ها در یک جلسه 2 ساعته یک تکلیف حافظه داده شد. بلافاصله آزمودنی ها در معرض پس آزمون مشترک بازیابی قرار گرفتند. اثرمندی آموزش راهبردهای بسط و گسترش به طور جداگانه برای آزمودنی های بالا، متوسط و پایین از لحاظ سطح پیشرفت تحصیلی بررسی شد.جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل واریانس دوراهه) استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش انواع بسط و گسترش در هر دو زمینه تکلیف فیزیک و مطالعات بر بازیابی در حافظه معنایی مؤثر بود. گروه های آزمایشی1و 2 با گروه کنترل تفاوت معنی دار داشتند. همچنین در درس مطالعات اجتماعی میان متغیرهای نوع بسط وسطوح پیشرفت تحصیلی اثر متقابل دوگانه وجود داشت. آموزش انواع بسط و گسترش به یادگیرندگان در حال تحصیل در افزایش بازیابی حافظه معنایی آنها تأثیر معنی دار دارد، با این حال این تأثیر در تکالیف درسی مختلف یکسان نیست و به نوع محتوای مطالب یادگیری و نیز ویژگیهای آزمودنیها بستگی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تأثیر روش تدریس همیاری بر پیشرفت تحصیلی دروس جغرافیا، تاریخ و مدنی دانش آموزان پسر پایه پنجم شهر گرگان
        عذرا خزائی علی اصغر بیانی2 حسین فکوری حاجی یار
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس همیاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس جغرافیا و تاریخ و مدنی صورت گرفته است. روش تحقیق شبه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر گرگان در سال تحصیلی 91-90 چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش تدریس همیاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دروس جغرافیا و تاریخ و مدنی صورت گرفته است. روش تحقیق شبه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر گرگان در سال تحصیلی 91-90 بوده است. حجم نمونه تحقیق 40 نفر بود که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمایشی روش تدریس به شیوه همیاری انجام شد. ابزار مورد استفاده آزمون های پیشرفت تحصیلی را محقق ساخته بود. کلیه آزمون ها از نظر روایی و پایایی مورد تأیید قرار گرفتند (86/0 و 79/0). به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که روش تدریس همیاری پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را در دروس جغرافیا، تاریخ و مدنی افزایش می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - استاندارد سازی پرسشنامه سنجش کیفیت ازدواج در زوج های ساکن شهر تهران
        هائیده صابری خدیجه ابوالمعالی
        بالابودن کیفیت زندگی زناشویی ازجمله عوامل موثر برشادکامی، سلامت و رضایت از زندگی است. کمبود درکفایت های عاطفی و هیجانی همسران اثرات نامطلوبی برآنان می گذارد. هدف از این پژوهش تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی زناشویی لیچتر وکارمالت در زوج های تهرانی بود . دریک چکیده کامل
        بالابودن کیفیت زندگی زناشویی ازجمله عوامل موثر برشادکامی، سلامت و رضایت از زندگی است. کمبود درکفایت های عاطفی و هیجانی همسران اثرات نامطلوبی برآنان می گذارد. هدف از این پژوهش تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی زناشویی لیچتر وکارمالت در زوج های تهرانی بود . دریک بررسی مقطعی، 520 زوج ساکن در شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند وبا مقیاس کیفیت زندگی زناشویی مورد ارزیابی قرارگرفتند. از مقیاس رضایت زناشویی هودسون به طور همزمان برای بررسی روایی ملاکی پرسشنامه استفاده شد و برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تمام سوالات دریک عامل بارگذاری شدند. نتایج همبستگی با سایر مقیاس ها نیز نشان از روایی همگرا و افتراق مطلوب پرسشنامه داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد آلفا برای این مقیاس 92/0 برآورد شد. نتایج نشان می دهد که مقیاس کیفیت زندگی زناشویی از روایی و اعتبار خوبی درزوج های ساکن در شهر تهران برخورداراست و کارایی لازم را برای اندازه گیری کیفیت زندگی زناشویی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی مولفه های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران
        محمد حاجی زاد محمد صالحی
        هدف این پژوهش بررسی ارزیابی مولفه های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران است.روش توصیفی از نوع زمینه یابی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران که در سال تحصیلی 93- 9 چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی ارزیابی مولفه های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران است.روش توصیفی از نوع زمینه یابی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران که در سال تحصیلی 93- 92 مشغول تحصیل می باشند را شامل می شودکه به تعداد 59000 نفر می باشند.که حجم نمونه 382 نفر از طریق جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شد.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت بوده که پایایی آن را از طریق فرمول آلفای کرونباخ برابر90/0 بدست آمد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین) وآمار استنباطی(آزمونt تک نمونه)استفاد شده است نتیجه پژوهش نشان داد که وضعیت مولفه های تدریس اثربخش در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بالاتر از حد متوسط بوده به طوری که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد مولفه های ارتباط بین فردی و مهارت های تدریس پایین تر از حد متوسط و مولفه های ویژگی های فردی، مهارت ارزشیابی و مولفه رعایت قوانین آموزشی بالاتر از حد متوسط می باشد.در مجموع می توان نتیجه گرفت که وضعیت مولفه های تدریس اثربخش در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران مطلوب بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی اضطراب سلامت در بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های داخلی
        پروین دیباج نیا سعیده پناهی مریم مقدسین
        شواهد موجود نشان می دهد که بیماری جسمی واقعی می‌تواند از عوامل تاثیر گذار در ایجاد اضطراب سلامت در این بیماران باشد. بر این اساس این مطالعه با هدف بررسی اضطراب سلامت در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه‌های مختلف داخلی انجام گردیده است. مطالعه‌ی حاضر از نوع توصیفی- مقایس چکیده کامل
        شواهد موجود نشان می دهد که بیماری جسمی واقعی می‌تواند از عوامل تاثیر گذار در ایجاد اضطراب سلامت در این بیماران باشد. بر این اساس این مطالعه با هدف بررسی اضطراب سلامت در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه‌های مختلف داخلی انجام گردیده است. مطالعه‌ی حاضر از نوع توصیفی- مقایسه‌ای و نمونه مطالعه شامل 212 بیمار مراجعه‌کننده به شش درمانگاه تخصصی مختلف داخلی در دو بیمارستان عمومی تابعه دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. پس از گرفتن رضایت نامه از بیماران، پرسشنامه دمو گرافیک و فرم کوتاه پرسش‌نامه اضطراب سلامت را تکمیل نمودند. برای تحلیل نتایج از آزمون ANOVA یک راهه برای تعیین تفاوت، بین گروه‌ها استفاده گردید. میانگین سنی آزمودنی های این مطالعه 64/38 سال (انحراف معیار،70/12) می باشد. 65 نفر(7/30 درصد) از جمعیت مورد مطالعه، مرد و 147 نفر (3/ 69 درصد) از آنها زن بودند. در جمعیت مورد مطالعه تفاوت آماری معنی داری بین زنان و مردان در نمره کل اضطراب سلامت مشاهده نشده است. به منظور مقایسه سطح اضطراب سلامت در میان گروه‌های مورد مطالعه، ابتدا با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه، میانگین نمرات آزمودنی های 6 گروه بیماران کلینیک های پوست، گوارش، روماتولوژی، نورولوژی، قلب و زیبایی در فرم کوتاه پرسشنامۀ اضطراب سلامت مقایسه شد و اختلاف معنی داری در بین آنان مشاهده گردید. بین میانگین نمره‌های گروه‌های مذکور در فرم کوتاه پرسشنامه اضطراب سلامت از لحاظ آماری تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بنابراین بین اضطراب سلامت و بیماری‌های جسمی رابطه‌ی معناداری وجود دارد. پرونده مقاله