• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی موانع خارجی توسعه فرهنگی در پیشبرد توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران
        عطیه جانعلی نژاد خسرو مزرعی
        توسعه فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. با ایجاد یک فضای فرهنگی متنوع و پویا، افراد از اندیشه و دیدگاه‌های مختلف بهره مند می‌شوند که این می‌تواند به تنوع فکری و تبادل نظر در جامعه کمک کند. همچنین، ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ عمو چکیده کامل
        توسعه فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. با ایجاد یک فضای فرهنگی متنوع و پویا، افراد از اندیشه و دیدگاه‌های مختلف بهره مند می‌شوند که این می‌تواند به تنوع فکری و تبادل نظر در جامعه کمک کند. همچنین، ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ عمومی موجب افزایش آگاهی مردم و افزایش سطح مشارکت آنان در امور سیاسی می‌شود. توسعه فرهنگی می‌تواند با ترویج ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی، توجه به حقوق شهروندی و ترویج اندیشه‌های پویایی که به جامعه اجرام مطلق سازنده با توجه به مبانی اسلامی منوط می‌باشد، به توسعه سیاسی جامعه کمک کند. بدین ترتیب، توسعه فرهنگی می‌تواند به تعمیق ارتباطات بین اعضای جامعه، تقویت هویت ملی و اسلامی، ایجاد همبستگی اجتماعی و ترویج دموکراسی در قالب اصول اسلامی کمک کند. این امر می‌تواند به استحکام نظام سیاسی و پیشرفت مستدام جامعه کمک نماید. از طرفی، راه‌حل‌های ممکن برای کاهش تأثیر موانع خارجی بر توسعه فرهنگی و سیاسی درجمهوری اسلامی ایران شامل تقویت ارتباطات بین‌المللی، ارتقاء دیپلماسی فرهنگی، ترویج فرهنگ ملی و تقویت همکاری‌های فرهنگی بین کشورها می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نظام بین‌الملل مدرن و توسعه نقش جهادگرایی تکفیری در جهان عرب
        یوسف  سیفی
        جهاد‌گرایی تکفیری یک هویت بین‌المللی است که نظام بین‌الملل مدرن را در سطوح مختلف با چالش مواجه کرده است. ایدئولوژی این نحله از سوی اسلام‌گرایان عرب تئوریزه شده و عمده نیروهای خود را از جهان عرب تأمین می‌کند. روند گسترش و تحکیم نظام بین‌الملل معاصر در جهان عرب با تولد و چکیده کامل
        جهاد‌گرایی تکفیری یک هویت بین‌المللی است که نظام بین‌الملل مدرن را در سطوح مختلف با چالش مواجه کرده است. ایدئولوژی این نحله از سوی اسلام‌گرایان عرب تئوریزه شده و عمده نیروهای خود را از جهان عرب تأمین می‌کند. روند گسترش و تحکیم نظام بین‌الملل معاصر در جهان عرب با تولد و توسعه جهادگرایی تکفیری در این منطقه از هم‌زمانی برخورداراند. این پژوهش نقش نظام بین‌الملل در گسترش اسلام سیاسی رادیکال در جوامع عربی را مورد سوال قرار می‌دهد. پژوهش‌های صورت‌ گرفته در این حوزه نشان می‌دهد، بحران در ساخت دولت-ملت، بحران هویت، بحران‌های ناشی از مدرنیته و یا زمینه‌های اجتماعی یا دینی خشونت در جوامع عربی و اسلام، در گرایش جهان عرب به این رادیکالیزم موثر بوده‌اند. این پژوهش با استفاده از نظریه‌‌های سازه‌انگاری و پسااستعماری نشان می‌دهد، فهم جهان عرب از نظام بین‌الملل مدرن که تابعی از تحولات این نظام به حساب می‌آید در طول یک قرن گذشته با تغییر پارادایم مواجه شده و این تغییر، زمینه را برای نقش‌آفرینی جهادگرایی تکفیری ایجاد کرده است. در پارادایم جدید نظام بین‌الملل مدرن متناسب با برداشت اسلام سیاسی، به کلی انکار می‌شود. این نظام، ساختاری شیطانی علیه اعراب و مسلمانان، تلقی می‌شود و جهاد علیه آن و همه سرسپردگانش برای اعراب و مسلمانان اولویت دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش فرماندهی کل نیروی انتظامی درتحقق جهاد تبیین مطابق بیانیه گام دوم انقلاب
        محمد شریفانی نسرین علوی نیا
        زمینه و هدف: فرماندهی نیروی انتظامی (فراجا) به عنوان نهاد متولی امنیت و نظم در جامعه نقش مهمی در تحقق جهاد تبیین در جامعه دارد. جهاد تبیین از موضوعات اساسی برای آینده انقلاب است که مورد توجه مقام¬معظم¬رهبری (مدظله) قرار¬دارد و ایشان به مناسبت¬های مختلف در این رابطه نکات چکیده کامل
        زمینه و هدف: فرماندهی نیروی انتظامی (فراجا) به عنوان نهاد متولی امنیت و نظم در جامعه نقش مهمی در تحقق جهاد تبیین در جامعه دارد. جهاد تبیین از موضوعات اساسی برای آینده انقلاب است که مورد توجه مقام¬معظم¬رهبری (مدظله) قرار¬دارد و ایشان به مناسبت¬های مختلف در این رابطه نکاتی را تذکر داده¬اند. بنابراین آگاهی از شرایط و عوامل اثرگذار توسط فراجا بر تحقق جهادتببین می¬تواند زمینه¬ساز رسیدن به جامعه مطلوب و تداوم انقلاب باشد. هدف پژوهش حاضر ارائه نقش فرماندهی نیروی انتظامی در تحقق جهادتبیین مطابق بیانیه گام¬دوم¬انقلاب است. روش: رویکرد کیفی و نظریه داده¬بنیاد است. داده¬های مورد نیاز از طریق نمونه‌گیری نظری و هدفمند با روش مصاحبه¬های نیمه‌ساختاریافته با فرماندهان نیروی انتظامی استانهای کرمانشاه، همدان و کهگیلویه و بویراحمد گردآوری و طی سه فرآیند؛ کدگذاری باز، محوری و گزینشی، مفهوم¬پردازی و تجزیه و تحلیل شده¬است. یافته¬ها و نتیجه¬گیری: یافته¬های پژوهش شامل 330 مفهوم اولیه، 157 مضمون فرعی و 18 مضمون اصلی است که مقوله‌ هسته، «فرماندهی فراجا و تحقق جهاد¬تببین» برساخت گردید و الگوی پارادایمی بدست آمده، شرایط و علل، عوامل و ضرورت¬های لازم را بازنمایی کرده و برای رسیدن به نتایج مطلوب لازم است تمام مؤلفه¬های اثرگذار با اتخاذ استراتژی¬های لازم، پیامدهای این امر را فراهم سازند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - الگوی مطلوب حاکمیت، بر اساس ارزش های اسلامی در بسط عدالت و جایگاه مردم پس از انقلاب اسلامی
        سید علی اکبر  حسینی شحنه
        الگوی مطلوب حاکمیت بر مبنای ارزش های اسلامی، یکی از آرمان های متفکران مسلمان بوده است تا عدالت بسط دهد. انقلاب اسلامی را می توان نمودِ این الگو در عصر امروز دانست که در تلاش برای زنده کردن ارزش های اسلامی در قالب یک حکومت برآمد. در این گستره، البته حاکمیت خوب که از طرف چکیده کامل
        الگوی مطلوب حاکمیت بر مبنای ارزش های اسلامی، یکی از آرمان های متفکران مسلمان بوده است تا عدالت بسط دهد. انقلاب اسلامی را می توان نمودِ این الگو در عصر امروز دانست که در تلاش برای زنده کردن ارزش های اسلامی در قالب یک حکومت برآمد. در این گستره، البته حاکمیت خوب که از طرف سازمان ملل مطرح شد یکی از نزدیک ترین نظریات به الگوی مطلوب حاکمیت بر مبنای ارزش های اسلامی بوده است فارغ از آنکه در حاکمیت خوب، ارزش های اسلامی جائی ندارند و اساس آن ارزش های غربی است. از این جهت، ضرورت این پژوهش در این است که تا ضمن رفع نیازهای اساسی جامعه، عدالت و امنیت و پایداری را مورد مداقه قرار دهد و حاکمیت مطلوب اسلامی معنا پیدا کند و جایگاه مردم و عدالت در آن بیش از پیش درونی شود. هدف، ارائه ی الگویی مبنی بر مدل مطلوب حاکمیت اسلامی است. سوال این است که الگوی مطلوب حاکمیت، بر اساس ارزش های اسلامی در بسط عدالت و جایگاه مردم پس از انقلاب اسلامی تا چه اندازه پیاده شده است؟ اگرچه انقلاب اسلامی با شعار عدالت رخ نمایاند اما به نظر می رسد که در روند طی شده خود در این خصوص، به تک گویی بیمار شده است که باید آن را در درمان کند و به منتقدان و معترضان که از مردم هستند رخصت ابراز نظرات در وجوه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بدهد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - واکاوی مقایسه ای تاثیر فرهنگ سیاسی بر حقوق شهروندی در ایران و ترکیه
        وحید  مسکوکیان سید اسمعیل حسینی گلی نادر هوشمندیار طاهره ابراهیمی فر
        در جوامع بشری حقوق شهروندی همواره مورد توجه بوده و بی توجهی به آن موجب افزایش بسیاری از ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شده و حقوق شهروندی را به مخاطره انداخته است. شرایط و عوامل مختلفی بر میزان تحقق حقوق شهروندی در جامعه تاثیر گذاشته که از جمله می توان به چکیده کامل
        در جوامع بشری حقوق شهروندی همواره مورد توجه بوده و بی توجهی به آن موجب افزایش بسیاری از ناهنجاری های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شده و حقوق شهروندی را به مخاطره انداخته است. شرایط و عوامل مختلفی بر میزان تحقق حقوق شهروندی در جامعه تاثیر گذاشته که از جمله می توان به فرهنگ سیاسی اشاره کرد. سوال اصلی این مقاله آن است که وجوه عمده تشابه و تمایز حقوق شهروندی در دو کشور ایران و ترکیه کدامند؟ پژوهش برای پاسخ به این پرسش فرضیه را می توان چنین مطرح نمود که وجوه عمده تشابه تاثیر فرهنگ سیاسی در حقوق شهروندی دو کشور ایران و ترکیه عبارتند از اعطای حق رای به زنان، مشارکت سیاسی زنان و اختصاص جایگاه‌های مهم سیاسی و مدیریتی به آنها؛ رایگان بودن آموزش و پرورش، دسترسی آسان به وکیل می باشد. درحالی که وجوه عمده تمایز تاثیر فرهنگ سیاسی در حقوق شهروندی دو کشور ایران و ترکیه عبارتند از وجود تعارضات اساسی در قوانین اساسی دوکشور بویژه درخصوص واژ ه هایی همچون ملت، اقوام و ملیت ها، نظام های سیاسی متفاوت و ساختار حکومتی مبتنی بر ایدئولوژی غیرسکولاریستی و سکولاریستی؛ دو فرهنگ سیاسی مختلف با توجه به ارزش های دینی و سنتی،ضعف جامعه مدنی و مشارکت سیاسی احزاب؛ مشارکت اجتماعی اقوام، تساوی حقوق درمیان گروه‌های قومی، مجازات اعدام، مشارکت زنان مذهبی در نظام های آموزشی. این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی نقش و جایگاه فرهنگ سیاسی درتحقق حقوق شهروندی دردو کشور ایران و ترکیه را مورد بررسی قرار می‌دهد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - واکاوی نقش شورای امنیت سازمان ملل برای پیشگری از وقوع جنگ در خاور میانه
        سمیرا کهن خاکی بهزاد  غفاری بنام
        شورای امنیت با حدود اختیاراتی که توسط منشور ملل متحد برایش تعریف شده است مجری نظام امنیت مشترک می باشد و مسئول استقرار نظم و امنیت در جهان گردیده. این پژوهش با در نظر گرفتن اهمیت بسزای نقش شورای امنیت سازمان ملل در راستای عدم وقوع جنگ در خاورمیانه است از این رو برای پا چکیده کامل
        شورای امنیت با حدود اختیاراتی که توسط منشور ملل متحد برایش تعریف شده است مجری نظام امنیت مشترک می باشد و مسئول استقرار نظم و امنیت در جهان گردیده. این پژوهش با در نظر گرفتن اهمیت بسزای نقش شورای امنیت سازمان ملل در راستای عدم وقوع جنگ در خاورمیانه است از این رو برای پاسخ به این سوال، ابتدا به نقش شورای امنیت سازمان ملل برای پیشگیری از جنگ در خاورمیانه پرداخته که هدف آن تبیین ابزارهای شواری امنیت سازمان ملل متحد در پیشگری از وقوع جنگ با تمرکز بر خاورمیانه می باشد. روش شناسی مقاله توصیفی - تحلیلی با شیوه استدلالی تحلیل محتوا و با استفاده از منابع کتابخانه¬ای به پرسش طرح شده پاسخ علمی می¬دهد. و سپس با تشریح عوامل موثر در تقویت نقش شورای امنیت و افزایش کارایی در پیشگیری از جنگ در خاور میانه و بیان اهمیت آن، به این نتایج می رسیم که بین نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور پیشگیری از جنگ در خاور میانه ارتباط انکار ناپذیر و رابطه ناگسستنی وجود دارد که متاسفانه انجام نمی شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مسئله قدرت و کنشگری فعال روحانیت در خاورمیانه، مطالعه موردی کنشگری روحانیت در ملی شدن صنعت نفت در ایران
        محمدصادق گل محمدی سیامک بهرامی
        مطالعه تاریخ سیاسی و اجتماعی خاورمیانه بدون نگاه به کنشگران نهاد مذهب مطالعه‌ای ناقص است.روحانیت موجود در هرگروه مذهبی تأثیری بسزا درتحولات بیرون و درون این گروه‌هانهاده است.اینکه هدف ازاین کنشگری دفاع از پاک‌دینی مذهبی یا اخلاقی صرف بوده یا ارتباط با قدرت‌طلبی این کنش چکیده کامل
        مطالعه تاریخ سیاسی و اجتماعی خاورمیانه بدون نگاه به کنشگران نهاد مذهب مطالعه‌ای ناقص است.روحانیت موجود در هرگروه مذهبی تأثیری بسزا درتحولات بیرون و درون این گروه‌هانهاده است.اینکه هدف ازاین کنشگری دفاع از پاک‌دینی مذهبی یا اخلاقی صرف بوده یا ارتباط با قدرت‌طلبی این کنشگران داشته مسئله اصلی پژوهش است.در این راستاسعی گردیده تا کنشگری روحانیت شیعی درملی شدن صنعت نفت دردهه 20شمسی وردبررسی قرارگیرد.سؤال اصلی آن است که روحانیت شیعی چه نقشی در ملی شدن صنعت نفت داشته و این نقش را با چه اهدافی ایفا نموده.فرضیه با تمسک به نظریه‌های گرامشی و آرای بوتکو بر اینست که علیرغم نقش پررنگ روحانیت در ملی شدن صنعت اما کنشگری آن‌ها نه متأثر از حراست از ارزش‌های دینی یامنافع ملی بلکه در راستای هژمونی‌خواهی برسر قدرت باسایر کنشگران اجتماعی بوده.نتایج نشان می‌دهد که اگرروحانیت شیعی را در3دسته محافظه‌کار،انقلابی وعمل‌گرا تقسیم‌بندی نماییم،جریان عمل‌گرا غالب‌ترین جریان در ملی شدن صنعت نفت بوده که با نقش موازنه‌گر خویش،سعی داشته با ائتلاف‌های موقت،متلون وگاهاً متناقض باسایر کنشگران اجتماعی در جریان ملی شدن صنعت نفت،زمینه ظهور وبقدرت رسیدن کنشگرانی را فراهم آورند که می‌توانند به تثبیت قدرت و جایگاه آن‌ها کمک نمایند.در این مسیر دفاع از ارزش‌های دینی در حاشیه بوده یا صرفاً وسیله برای هدف نهایی بوده است. تصور جریان عمل‌گرا ایجاد اصلاحاتی درنظم موجود بوده تا هدف تثبیت قدرت او درتقابل با سایر جریان‌ها مذهبی و غیر‌مذهبی محقق گردد ودراین مسیر از 3فرایند بلوک هژمونیک،جنگ مواضع و جنگ عینی بهره برده‌اند.این پژوهش توصیفی-تحلیلی از داده‌های کتابخانه‌ای والکترونیکی برای اثبات گزاره‌های خویش استفاده کرده است. پرونده مقاله