• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تلگرام و دیگر هیچ: تحلیل و تبیین عوامل موثر بر استفاده از تلگرام به عنوان پیام رسان مرجح در ایران
        حسین کرمانی
        هدف این مقاله مشخص ساختن دلایل ترجیح پیام رسان فوری تلگرام بر دیگر برنامه های مشابه توسط کاربران ایرانی است. در چند سال اخیر برنامه های پیام رسان فوری موبایل در بین کاربران ایرانی به محبوبیت دست یافته و درصد بالایی از کاربران آنها را ایرانی ها تشکیل می دهند. در حال حاضر چکیده کامل
        هدف این مقاله مشخص ساختن دلایل ترجیح پیام رسان فوری تلگرام بر دیگر برنامه های مشابه توسط کاربران ایرانی است. در چند سال اخیر برنامه های پیام رسان فوری موبایل در بین کاربران ایرانی به محبوبیت دست یافته و درصد بالایی از کاربران آنها را ایرانی ها تشکیل می دهند. در حال حاضر کاربران ایرانی بطور گسترده از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند و این در حالیست که برنامه های دیگر نیز در دسترس آنها قرار دارد. این مقاله با استفاده از نسخه اصلاح شده مدل پذیرش تکنولوژی تلاش می کند تا دلایل این امر را مشخص سازد. روش نمونه گیری ترکیبی از روشهای هدفمند و گلوله برفی بود و تحقیق نیز با پیمایش آنلاین انجام شد. در نهایت 127 پاسخ قابل قبول گردآوری شد و تحلیل داده ها نشان داد که لذت مورد انتظار، تاثیر اجتماعی، سودمندی مورد انتظار و سهولت مورد انتظار در مورد تلگرام بیشتر از برنامه های دیگر پیام رسان فوری موبایل است و به این دلایل این برنامه ترجیح داده می شود. نتایج همچنین نشان داد که استفاده از تلگرام در ایران به حدی فراگیر شده است که متغیرهای جمعیت شناختی جنسیت، شغل، تحصیلات، سن و درآمد رابطه ای با استفاده از تلگرام ندارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی و ارزیابی نقش رسانه ها بر توسعه گردشگری شهری با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر
        ابراهیم علی پور محمد حسن یزدانی احد بیوته امیر حسام دشتی
        صنعت گردشگری دارای آثار اقتصادی و اجتماعی قابل ملاحظه ای می‌باشد. در این میان رسانه های جمعی و به ویژه تلویزیون به واسطه قابلیت ها و کارکردهایی چون اطلاع رسانی، آموزش، سرگرم سازی، اقناع، تبلیغ، بسیج عمومی و فرهنگ سازی می توانند نقش بی بدیلی را در صنعت توریسم بازی کنند. چکیده کامل
        صنعت گردشگری دارای آثار اقتصادی و اجتماعی قابل ملاحظه ای می‌باشد. در این میان رسانه های جمعی و به ویژه تلویزیون به واسطه قابلیت ها و کارکردهایی چون اطلاع رسانی، آموزش، سرگرم سازی، اقناع، تبلیغ، بسیج عمومی و فرهنگ سازی می توانند نقش بی بدیلی را در صنعت توریسم بازی کنند. پژوهش حاضر در راستای تعیین ارتباط بین پیشرفت در زمینه گردشگری و نیز شاخص های مترتب بر رسانه در شهر اردبیل و سرعین می باشد. این تحقیق از نظر هدف و نوع تحقیق بنیادی است و در آن به توصیف همبستگی بین متغیرها پرداخته شده و از نظر روش انجام تحقیق نیز از روش پیمایشی استفاده شده است. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. نتایج تحلیل مسیر در این پژوهش گویای این امر است که متغیرهای گزینش مقصد، تبلیغات، متغیرهایی بوده اند که توانسته اند به صورت مستقیم بر توسعه گردشگری شهری تاثیر بگذارد. البته چون متغیر تبلیغات بلافاصله بعد از متغیر توسعه گردشگری شهری وارد معادله شده و به عنوان متغیر وابسته میانی ( درونی ) در نظر گرفته شده است ، بنابراین تاثیر غیر مستقیم بر روی توسعه گردشگری شهری نداشته است. میزان تاثیر مستقیم گزینش مقصد، تبلیغات و برنامه بر روی توسعه گردشگری شهری به ترتیب برابر با 289/0 ، 223/0 و 213/0 بوده است که نشان می دهد به ازای یک واحد تغییر در متغیر گزینش مقصد و تبلیغات، میزان توسعه گردشگری شهری به ترتیب به میزان 289/0 و 223/0 و 213/0 واحد تغییر خواهد یافت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - پیش بینی میزان استفاده از شبکه‌های مجازی بر اساس سازگاری اجتماعی و کنترل عواطف در نوجوانان
        نورا دهقانپور غزاله ترناس فرحناز مسچی
        چکیدهمقدمه: اینترنت دنیای مجازی است که به افراد فرصت تجربه شکل خاصی از روابط اجتماعی را میدهد که در آن افراد حضور اجتماعی واقعی ندارند. بنابراین با توجه به اهمیت آسیب‌شناسی فضای مجازی در توسعه جوامع، در جامعه ما نیز در سال‌های اخیر به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات توجه زیا چکیده کامل
        چکیدهمقدمه: اینترنت دنیای مجازی است که به افراد فرصت تجربه شکل خاصی از روابط اجتماعی را میدهد که در آن افراد حضور اجتماعی واقعی ندارند. بنابراین با توجه به اهمیت آسیب‌شناسی فضای مجازی در توسعه جوامع، در جامعه ما نیز در سال‌های اخیر به فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات توجه زیادی شده است. تحقیق پیش رو با هدف پیش‌بینی میزان استفاده از شبکه‌های مجازی بر اساس سازگاری اجتماعی و کنترل عواطف در نوجوانان انجام پذیرفت.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر همبستگی و جامعه آماری آن 350 نفر دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم شهر کرج در سال 1397-1396 بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستانی (1993) و پرسشنامه کنترل عواطف (1997) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق رگرسیون چندمتغییره انجام شد و از طریق نرم افزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته‌ها و شاخصهای توصیفی و استنباطی در این پژوهش نشان داد، میزان استفاده از شبکه‌های مجازی رابطه مثبت و معناداری با سازگاری اجتماعی و کنترل عواطف دارد (01/0P>). نتیجه گیری: بنابراین با توجه به بررسی فرضیه پژوهش و نتایج تحلیل آماری در قسمت یافته ها، می‌توان نتیجه گرفت به دلیل وجود رابطه بین متغیرهای پژوهش میزان استفاده از شبکه‌های مجازی، میتواند پیش بینی کننده سازگاری اجتماعی و کنترل عواطف باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اسلام‌هراسی در رسانه‌های تصویری غرب
        عباس عیسی زاده سیدحسین شرف الدین
        اسلام‌هراسی عبارت است از: ایجاد ترس و نفرت از اسلام به‌مثابه یک دین و به تبع آن، ترس و نفرت از مسلمانان به شیوه‌های مختلف و با اغراض و مقاصد ایدئولوژیک. اسلام‌هراسی جریانی مرموز در قالب مجموعه‌ای از اقدامات متعصبانه، خشونت‌آلود و تبعیض‌آمیز است که به‌صورتی سازمان‌یافته چکیده کامل
        اسلام‌هراسی عبارت است از: ایجاد ترس و نفرت از اسلام به‌مثابه یک دین و به تبع آن، ترس و نفرت از مسلمانان به شیوه‌های مختلف و با اغراض و مقاصد ایدئولوژیک. اسلام‌هراسی جریانی مرموز در قالب مجموعه‌ای از اقدامات متعصبانه، خشونت‌آلود و تبعیض‌آمیز است که به‌صورتی سازمان‌یافته یا خودجوش از سوی گروه‌های شناخته‌شده و ناشناخته علیه مسلمانان ساکن در برخی کشورهای غربی اعمال می‌شود و در دو دهه اخیر، زندگی روزمره آنان را در ساحت‌های فرهنگی، ارتباطی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متأثر ساخته است. یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیشبرد این هدف در غرب، بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع رسانه‌های جمعی و تأثیر شگرف آنها در فضاسازی و شکل‌دهی به افکار عمومی است؛ در این میان، رسانه‌های تصویری مانند سینما و تلویزیون به‌واسطه ویژگی‌های انحصاری، احتمالاً بیشترین نقش را در ایجاد و استمرار ذهنیات منفی در عامه مردم نسبت به اسلام و مسلمانان ایفا کرده‌اند. این مقاله درصدد است با تمرکز بر هالیوود به‌عنوان قدرتمند‌ترین و اثر‌گذارترین نمود سینمای جهان‌گستر کنونی و همچنین تکیه بر برخی محصولات تلویزیونی، نظیر برنامه‌های خبری، فیلم‌های مستند و انیمیشن‌های مخصوص کودکان، موضوع اسلام‌هراسی در رسانه‌های تصویری را مورد بررسی و تحلیل انتقادی قرار دهد. روش مطالعه حاضر، تحلیل محتوای گزیده‌های منتخب از اسناد تصویری و متنی موجود در رابطه با موضوع یادشده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مهارت های شناختی تفکر انتقادی در کاربران شبکه های اجتماعی (مورد مطالعه شبکه اجتماعی تلگرام)
        سیدنصرت اله نعمتی فر سید علی محمد رضوی
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی مهارت های شناختی در کاربران شبکه های اجتماعی مورد مطالعه شبکه اجتماعی تلگرام است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن کاربران شبکه تلگرام داری مدرک لیسانس به بالا هستند تشکیل داده اند. در این پژوهش با استفاده چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی مهارت های شناختی در کاربران شبکه های اجتماعی مورد مطالعه شبکه اجتماعی تلگرام است. تحقیق حاضر از نوع کاربردی به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن کاربران شبکه تلگرام داری مدرک لیسانس به بالا هستند تشکیل داده اند. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 550 کاربر به پرسشنامه پاسخ کامل دادند. برای جمع اوری اطلاعات از 24 سوال محقق ساخته مهارت های شناختی تفکر انتقادی استفاده گردید. هم چنین، تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزار SPSS/21 صورت پگرفته است. نتایج نشان داد که میانگین مهارت های شناختی در بین مردان بیشتر از زنان است. همچنین میانگین شش خرده مهارت شناختی تفکر انتقادی در بین کاربران به ترتیب تحلیل، خود نظم دهی، تفسیر، ارزشیابی، توضیح و استنتاج گزارش شده است . از دیگر نتایج پژوهش، بین سطح تحصیلات کاربران و بهره گیری از مهارت های شناختی تفکر انتقادی تفاوت معنادری و رابطه معناداری بین میزان استفاده از شبکه تلگرام و بهره گیری از مهارت های شناختی تفکر انتقادی وجود داشت. علاوه بر آن، طبق آزمون رگرسیون متغیر تحصیلات تأثیر مثبتی و متغیر میزان استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام تأثیر منفی بر مهارت های شناختی تفکر انتقادی کاربران دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تحلیل بازنمایی فرهنگ اقتصادی در سینمای ایران؛ مورد مطالعه: پرفروش ترین فیلم های سال های 86 تا 96
        هادی غیاثی محمدرضا برزویی سجاد رجبی
        سینما پدیده ای چندوجهی است و بر فرهنگ عمومی در بخش های مختلف مانند فرهنگ سیاسی، فرهنگ اجتماعی و ... تاثیر گذار است. یکی از حوزه هایی که کمتر به ارتباط سینما با آن به صورت علمی پرداخته می شود فرهنگ اقتصادی است. سینما با فرهنگ اقتصادی رابطه ای تگاتنگ دارد. همان طور که به چکیده کامل
        سینما پدیده ای چندوجهی است و بر فرهنگ عمومی در بخش های مختلف مانند فرهنگ سیاسی، فرهنگ اجتماعی و ... تاثیر گذار است. یکی از حوزه هایی که کمتر به ارتباط سینما با آن به صورت علمی پرداخته می شود فرهنگ اقتصادی است. سینما با فرهنگ اقتصادی رابطه ای تگاتنگ دارد. همان طور که به نسبت زیادی متکی به ذائقه سرمایه گذاری اقتصادی در زمینه های تولید، عرضه و نمایش می باشد، خود نیز با بازنمایی مفاهیم مختلف، در ذائقه سازی و تغییر فرهنگ اقتصادی مردم و نخبگان نقش آفرینی می کند. موضوع این نوشتار بررسی این بازنمایی در سینمای ایران است. این پژوهـش به دنبال پاسخ به این سوال است که در یک دهه اخیر، بازنمایی مفاهیم فرهنگ اقتصادی در سینمای ایران چگونه بوده است و جهت دستیابی به پاسخ آن، 27 فیلم را در سال های 86 تا 96 با روش تحلیل مـحتوای کیفی مورد بررسی قرار می دهد. بر اساس یافته های این پژوهش، در مجموع 113 مضمون مربوط به فرهنگ اقتصادی در این 27 فیلم بازنمایی شده است. چهار مسئله کسب و کار‌های حرام، اشتغال و بیکاری، تجمل گرایی و وضع اقتصادی بد طبقه متوسط در میان مفاهیم بازنمایی شده، به میزان بیشتری توسط فیلم ها برساخت شده است. بازنمایی مقولات فرهنگ اقتصادی در فیلم ها، بیشتر در راستای ذائقه سازی منفی از راه های مختلف تحقق یافته است. برساخت ضد ارزش ها و ضدهنجارها، بازنمایی پررنگ و پرحجم از مشکلات طبقه متوسط و به رخ کشیدن فرهنگ اقتصادی طبقه مرفه از جمله این موارد است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تاثیر آموزش سواد رسانهای بر مهارتهای تفکر انتقادی دانش آموزان پایه هشتم متوسطه در شهرستان ارومیه
        رقیه علیزاده جواد عبدلی زهرا حداد
        چکیدههدف اصلی مقاله حاضر، بررسی تاثیر آموزش سواد رسانه‌ای بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان پایه هشتم متوسطه در شهرستان ارومیه است. روش تحقیق از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه شاهد، و جامعه آماری نیز شامل کلیه دانش‌آموزان دختر شاخه پایه هشتم متوسط چکیده کامل
        چکیدههدف اصلی مقاله حاضر، بررسی تاثیر آموزش سواد رسانه‌ای بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان پایه هشتم متوسطه در شهرستان ارومیه است. روش تحقیق از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه شاهد، و جامعه آماری نیز شامل کلیه دانش‌آموزان دختر شاخه پایه هشتم متوسطه در شهرستان ارومیه است. به منظور اجرای پژوهش، ابتدا به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، دو کلاس 16 نفری انتخاب، و به صورت تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و و کلاس دیگر به عنوان گروه گواه گمارده شدند. با انجام پیش آزمون برای هر دو گروه، مداخله آزمایشی سواد رسانه ای برای گروه آزمایش توسط محقق صورت گرفت. بعد از اتمام 8 جلسه آموزش، مجددا ابزار ذیل به عنوان پس آزمون، روی افراد گروه نمونه اجرا شد. برای اندازه گیری متغیر وابسته، از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل کوواریانس تک عاملی(آنکوا) استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش سواد رسانه ای بر هر پنج مهارت تفکر انتقادی (تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استقرا و قیاس) در بین دانش آموزان موثر بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تحلیل گفتمان انتقادی فیلم مرد پولادین با تکیه بر مباحث متافیزیکی پاردایم ترنس مدرنیسم
        مهدی یعقوبی علی اکبر فرهنگی سید جمال الدین طبیبی
        در قرن بیست و یکم سینما به عنوان هنر هفتم همچنان نقشی تاثیرگذار در انتقال پیام ایفا می کند. همنشینی پارادایم های علمی و هنر سبب مشارکت این دو در روند تولید محتوی و انتقال مفاهیمی گشته که ارتباطی چند سویه با هر دو زمینه دارند. در این میان پیوند سینما با پارادایم های غالب چکیده کامل
        در قرن بیست و یکم سینما به عنوان هنر هفتم همچنان نقشی تاثیرگذار در انتقال پیام ایفا می کند. همنشینی پارادایم های علمی و هنر سبب مشارکت این دو در روند تولید محتوی و انتقال مفاهیمی گشته که ارتباطی چند سویه با هر دو زمینه دارند. در این میان پیوند سینما با پارادایم های غالب در هر دوره زمانی به مثابه منبع تولید محتوی کارا با قابلیتهای ویژه در تولید و بازنمایی مفاهیم، مورد توجه همگان واقع شده و مخاطبان بسیاری را مجذوب خویش ساخته است. در این پژوهش، نگارنده به دنبال بازنمایی نشانه های متافیزیکی پارادایم جدید ترنس مدرنیسم در فیلم "مرد پولادین" ساخته زک اسنایدر می باشد. در این راستا جستجوی عناصر متافیزیکی و کشف لایه های معنایی و ایدئولوژیک پنهانی در فیلم، با استناد به نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف با رویکرد پدام صورت گرفته است. روش انجام این پژوهش برای جمع آوری مفاهیم متافیزیکی پارادایم ترنس مدرن توصیفی-تحلیلی بوده است. نگارنده با تحلیل گفتمان فیلم به این نتیجه رسید که گفتمان متافیزیکی بازنمایی شده در فیلم مرد پولادین نمایانگر گفتمان پارادایم جدید ترنس مدرن است. البته شیوه های گفتمانی مثل اسطوره، منجی، آینده، بیانگر بخش از گفتمان حاکم بر فیلم است که نمی توان آنها را گفتمان های حاکم دانست. یافته های تحقیق بیان گر مهم ترین عوامل تأثیرگذار مربوط به بوجود آمدن عرصه ای جدیدی در هزاره سوم برای بشر با رویکرد پارادایم ترنس مدرن و تاثیر آن بر سینمای هالیوود می باشد. پرونده مقاله