این پژوهش با هدف بررسی نقش فشار ادراکی ـ عاطفی در توان پیشبینی ابعاد تعاملی بیعدالتی سازمانی برای رفتارهای انحرافی، ترک خدمت و رفتارهای مدنی ـ سازمانی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری،کارکنان مرد یک مجموعۀ صنعتی بودند که از میان آنها، 216 نفر به شیوۀ تصادفی چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی نقش فشار ادراکی ـ عاطفی در توان پیشبینی ابعاد تعاملی بیعدالتی سازمانی برای رفتارهای انحرافی، ترک خدمت و رفتارهای مدنی ـ سازمانی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری،کارکنان مرد یک مجموعۀ صنعتی بودند که از میان آنها، 216 نفر به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای سنجش، پرسشنامۀ محققساختۀ فشار ادراکی ـ عاطفی، پرسشنامههای بیعدالتی سازمانی (کیم و لیونگ، 2007)، رفتارهای انحرافی (بنت و رابینسون،2000)، ترک خدمت (تپر و همکاران، 2009) و رفتارهای مدنی ـ سازمانی (بخاری و علی، 2009) بودند. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که: 1) در فشار ادراکی ـ عاطفی بیعدالتی توزیعی پایین، تعامل سه راهۀ بیعدالتی دارای توان پیشبین معنادار برای رفتارهای مدنی ـ سازمانی است. 2) در فشار ادراکی عاطفی بیعدالتی رویهای و تعاملی پایین نیز، جملۀ تعامل سه راهۀ بیعدالتی برای رفتارهای مدنی ـ سازمانی دارای توانایی پیشبین معنادار بود. 3) در فشار ادراکی عاطفی بیعدالتی توزیعی پایین، جملۀ تعامل سه راهۀ بیعدالتی قادر به پیشبینی رفتارهای انحرافی بود. 4) در فشار ادراکی عاطفی بیعدالتی تعاملی پایین نسبت به بالا، جملۀ تعامل سه راهۀ بیعدالتی دارای توان پیشبین بالاتری برای رفتارهای انحرافی بود. 5) فقط در فشار ادراکی ـ عاطفی بیعدالتی توزیعی پایین، جملۀ تعامل سه راهۀ بیعدالتی قادر به پیشبینی تمایل به ترک خدمت بود.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی والدین و عملکرد خانواده با کنترل متابولیک (میزان هموگلوبین گلیکوزیله) در کودکان مبتلا به دیابت نوع اول اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری شامل والدین دارای کودکان مبتلا به دیابت نوع اول و عضو انجمن دیابت ایران، همچنین چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ ویژگیهای شخصیتی والدین و عملکرد خانواده با کنترل متابولیک (میزان هموگلوبین گلیکوزیله) در کودکان مبتلا به دیابت نوع اول اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری شامل والدین دارای کودکان مبتلا به دیابت نوع اول و عضو انجمن دیابت ایران، همچنین والدین دارای کودکان سالم بودند که از میان آنها 211 نفر والدین کودکان مبتلا به دیابت نوع اول و 220 نفر والدین کودکان سالم، به روش نمونهگیری تصادفی ساده و خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (کاستا و مک کری، 1989)، پرسشنامۀ ارزیابی خانواده مکمستر (اپشتاین و همکاران،1983) و سؤالاتی در مورد کنترل متابولیک (میزان هموگلوبین گلیکوزیله) کودک بودند. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندگانه (گام به گام) و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین روانرنجورخویی مادران و اختلال عملکرد خانواده در بعد آمیزش عاطفی و کنترل متابولیک (میزان هموگلوبین گلیکوزیله) در کودکان دیابتی رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد (P < 0/01). والدین کودکان دیابتی نسبت به والدین کودکان سالم از روانرنجورخویی بالاتر و برونگرایی پایینتری برخوردار بودند. همچنین والدین کودکان دیابتی در ابعاد ارتباط، نقشها، همراهی عاطفی و آمیزش عاطفی نسبت به والدین کودکان سالم دارای تفاوت معناداری بودند (P < 0/01).
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف پیشبینی تعارض زناشویی (زوجهای در معرض طلاق و زوجهای عادی) از طریق ویژگیهای شخصیتی، روانی و جمعیتشناختی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و پسرویدادی و جامعۀ آماری دو گروه زوجهای در معرض طلاق و زوجهای عادی بودند. از میان زوجهای در معرض طلاق، 60 نفر چکیده کامل
این پژوهش با هدف پیشبینی تعارض زناشویی (زوجهای در معرض طلاق و زوجهای عادی) از طریق ویژگیهای شخصیتی، روانی و جمعیتشناختی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و پسرویدادی و جامعۀ آماری دو گروه زوجهای در معرض طلاق و زوجهای عادی بودند. از میان زوجهای در معرض طلاق، 60 نفر و از میان زوجهای عادی نیز 60 نفر به شیوۀ نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (کاستا و مککری، 1989)، فهرست نشانههای روانی ((SCL-90 (دروگاتیس و همکاران، 1973) و پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیتشناختی محققساخته بود. دادهها از طریق آزمون t گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون گام به گام (لوجستیک) تحلیل شد. یافتهها نشان داد؛ زوجهای عادی و در معرض طلاق در روانرنجورخویی، تجربهپذیری و وظیفهشناسی و در تمام نه خردهمقیاس فهرست نشانههای روانی (SCL-90)با یکدیگر تفاوت معنادار دارند (01/0P < ). از بین کلیۀ متغیرهای شخصیتی، روانی و جمعیتشناختی، روانرنجورخویی، افسردگی، افکار پارانوئیدی، تعداد فرزندان، نوع ازدواج و میزان درآمد داری توان پیشبین معنادار تعارض زناشویی بودند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای ناتوانِ یادگیری ریاضی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بودند که از میان آنها، 30 نفر به ش چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای ناتوانِ یادگیری ریاضی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بودند که از میان آنها، 30 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش (آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت) و گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر (شهیم، 1364)، آزمون ایران کیمت (محمد اسماعیل و هومن، 1381) و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی (فراهانی، 1386) بود. دادهها از طریق تحلیل کواریانس بررسی شد. یافتهها نشان داد آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر است (01/0P ).
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی نقش کنترل شغلی در رابطۀ گرانباری، ابهام و تعارض نقش با رفتارهای مدنی ـ سازمانی، خلاقیت، عملکرد وظیفه، رفتارهای انحرافی و تمایل به ترک خدمت اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش کارکنان یک سازمان وابسته به وزارت نفت در بندرعباس بودند که چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی نقش کنترل شغلی در رابطۀ گرانباری، ابهام و تعارض نقش با رفتارهای مدنی ـ سازمانی، خلاقیت، عملکرد وظیفه، رفتارهای انحرافی و تمایل به ترک خدمت اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری پژوهش کارکنان یک سازمان وابسته به وزارت نفت در بندرعباس بودند که از میان آنها، 187 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل، پرسشنامههای ابهام و گرانباری نقش، تعارض نقش، عملکرد وظیفه و ترک خدمت (باباکاس و همکاران، 2009)، پرسشنامۀ کنترل شغلی محققساخته، پرسشنامۀ رفتارهای مدنیـ سازمانی (بخاری و علی، 2009)، پرسشنامۀ رفتارهای انحرافی (بنت و رابینسون، 2000) و پرسشنامۀ خلاقیت (تایرنی و همکاران، 1999) بود. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که: 1ـ کنترل شغلی رابطۀ ابهام و گرانباری نقش و تعارض نقش را با عملکرد وظیفه، ترک خدمت، خلاقیت و رفتارهای مدنی ـ سازمانی تعدیل نمینماید؛ 2ـ کنترل شغلی، رابطۀ بین تعارض نقش را با رفتارهای انحرافی تعدیل نمود. بدین معنی که وقتی کنترل شغلی بالاست، بین تعارض نقش با رفتارهای انحرافی رابطۀ منفی و معنادار (01/0P < ) وجود دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسۀ نشانههای روانشناختی افراد سیگاری، سیگاری خودمعرف برای ترک و افراد غیرسیگاری اجرا شد. پژوهش از نوع پسرویدادی و جامعۀ آماری سه گروه افراد سیگاری، غیرسیگاری و سیگاری خودمعرف برای ترک در شهر تهران بودند که از میان آنها ،46 نفر سیگاری، 50 نفر سیگار چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسۀ نشانههای روانشناختی افراد سیگاری، سیگاری خودمعرف برای ترک و افراد غیرسیگاری اجرا شد. پژوهش از نوع پسرویدادی و جامعۀ آماری سه گروه افراد سیگاری، غیرسیگاری و سیگاری خودمعرف برای ترک در شهر تهران بودند که از میان آنها ،46 نفر سیگاری، 50 نفر سیگاری خودمعرف برای ترک و 50 نفر غیرسیگاری به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش فهرست نشانهای هوپکینز (دروگاتیس و همکاران، 1974) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. یافتهها نشان داد میان افراد سیگاری، سیگاری خودمعرف برای ترک و غیرسیگاری در جسمانیسازی و اضطراب تفاوت معنادار وجود دارد (05/0P < ). نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد میان دو گروه غیرسیگاری و سیگاری خود معرف برای ترک در جسمانیسازی (05/0P < ) و میان دو گروه سیگاری و غیرسیگاری در جسمانیسازی (01/0P < ) و اضطراب (05/0P < ) تفاوت معنادار وجود دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسۀ کارکردهای اجرایی (استدلال، حافظۀ فعال و سازماندهی ـ برنامهریزی) دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی با اضطراب امتحان بالا و پایین اجرا شد. پژوهش از نوع پسرویدادی و جامعۀ آماری آن دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر تهران بودند که از میان آنها 313 نفر ب چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسۀ کارکردهای اجرایی (استدلال، حافظۀ فعال و سازماندهی ـ برنامهریزی) دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی با اضطراب امتحان بالا و پایین اجرا شد. پژوهش از نوع پسرویدادی و جامعۀ آماری آن دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر تهران بودند که از میان آنها 313 نفر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل آزمون آندره ری (آندره ری، 1942)، خردهآزمونهای تشابهها و حافظۀ عددی هوشآزمای وکسلر (وکسلر، 1949) و سیاهۀ اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) بود. دادهها از طریق آزمون t گروههای مستقل و آزمون یو مان ویتنی تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین دانشآموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین در کارکردهای اجرایی استدلال و حافظۀ فعال تفاوت معنادار (001/0P < ) وجود دارد، ولی در کارکرد اجرایی سازماندهی ـ برنامهریزی بین دو گروه تفاوت معناداری بهدست نیامد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ابتکار شخصی، جهتگیری مذهبی و سرمایۀ اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی در کارکنان مراکز تولیدی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کارکنان مراکز تولیدی شهر اردبیل بودند که از میان آنها 200 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطه ابتکار شخصی، جهتگیری مذهبی و سرمایۀ اجتماعی سازمانی با عملکرد شغلی در کارکنان مراکز تولیدی اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش، کارکنان مراکز تولیدی شهر اردبیل بودند که از میان آنها 200 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس ابتکار شخصی (رابینز چک، 1998)، پرسشنامۀ جهتگیری مذهبی (آلپورت، 1968)، مقیاس سرمایۀ اجتماعی سازمانی (لادردال، 1999) و پرسشنامۀ عملکرد شغلی (پترسون، 1963) بود. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ابتکار شخصی، سرمایۀ اجتماعی سازمانی و جهتگیری مذهبی درونی با عملکرد شغلی همبستگی مثبت معناداری (01/0P < ) دارند. اما بین جهتگیری مذهبی بیرونی و عملکرد شغلی همبستگی معناداری بهدست نیامد (05/0P < ). رگرسیون چندگانه نشان داد که 3/34 درصد از واریانس عملکرد شغلی از طریق ابتکار شخصی، جهتگیری مذهبی و سرمایۀ اجتماعی سازمانی تبیین میشود.
پرونده مقاله