هدف این پژوهش طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان دانشگاهی و همچنین خبرگان و فعالین اجرائی شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)، تشکیل دادند. در این تحقیق با استفاده از روش غیرتصادفی قضاوتی، ا چکیده کامل
هدف این پژوهش طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان دانشگاهی و همچنین خبرگان و فعالین اجرائی شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)، تشکیل دادند. در این تحقیق با استفاده از روش غیرتصادفی قضاوتی، از نظرات 15 نفر خبره استفاده گردید. روش تحقیق تلفیقی((Mixed Methods Rsearch Design در تحقیق کنونی در جهت تعمیق داده های به دست آمده مورد استفاده بوده است و فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله شناسایی عوامل موثر بر بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، از طریق ابزار مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تم و نیز غربالگری عوامل از طریق ابزار پرسشنامه و روش دلفی فازی انجام شد. بر این اساس در مرحله شناسایی ابعاد و مولفهها بااستفاده از تحلیل تم و در طی مرحله آشنایی با دادهها، 40 مورد از شواهد گفتاری شناسایی شدهازمتن مصاحبهها در قالب 15 کد اولیه برچسبزنی شد. در ادامه، کدهای اولیه در قالب 4 تم فرعی و سپس، یک تم اصلی دستهبندی شدند. در مرحله دلفی نیز تمام مولفه به تایید خبرگان رسید و در نهایت الگوی تحقیق رسم شد. براساس نتایج بدست آمده ، الگوی تحقیق دارای چهار بعد اصلی برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل، است.
پرونده مقاله
امروزه سازمانها با محیطی متلاطم و ناآرام روبهرو هستند و تهدیدهای محیطی از هر سو حیات و بقای آنها را تهدید میکند. سازمانها باید با شناخت جایگاه فعلی و تحلیل نقاط قوت و ضعف خود، با تکیه بر قوتها از فرصتهای محیطی استفاده و خود را برای برخورد با تهدیدها آماده کنند. چکیده کامل
امروزه سازمانها با محیطی متلاطم و ناآرام روبهرو هستند و تهدیدهای محیطی از هر سو حیات و بقای آنها را تهدید میکند. سازمانها باید با شناخت جایگاه فعلی و تحلیل نقاط قوت و ضعف خود، با تکیه بر قوتها از فرصتهای محیطی استفاده و خود را برای برخورد با تهدیدها آماده کنند. این مهم در قالب برنامهریزی راهبردی امکانپذیر است. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامهریزی راهبردی در یک بانک دولتی با استفاده از ماتریس SWOT و تکنیک AHP فازی میباشد. در مرحله اول، تدوین مبانی نظری پژوهش و شناسایی فرصتها و تهدیدات خارجی و همچنین نقاط قوت و ضعف داخلی با تشکیل جلسات و نظرخواهی از مدیرعامل و رؤساء شعب انجام پذیرفت. در مرحله بعد استراتژیها تدوین شده و در مرحله آخر وزندهی و رتبهبندی استراتژیها صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که استراتژی اصلاح ترکیب و مدیریت منابع و مصارف (داراییها و بدهیها) بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است. در پایان با توجه به نتیجه بهدست آمده پیشنهاداتی برای برنامهریزان و مدیران بانک ارائه گردید.
پرونده مقاله
پایداری سازمان ها تابعی از عملکرد نیروی انسانی خط مشی گذار و عملیاتی می باشد. این پژوهش با هدف ارتقای پایدار عملکرد سازمان از طریق مدیریت منابع انسانی سبز و افزایش تاثیر مثبت راهبردهای زیربنایی مولفه های مدیریت منابع انسانی سبز بر پایداری سازمانها به واسطهی عملکرد محی چکیده کامل
پایداری سازمان ها تابعی از عملکرد نیروی انسانی خط مشی گذار و عملیاتی می باشد. این پژوهش با هدف ارتقای پایدار عملکرد سازمان از طریق مدیریت منابع انسانی سبز و افزایش تاثیر مثبت راهبردهای زیربنایی مولفه های مدیریت منابع انسانی سبز بر پایداری سازمانها به واسطهی عملکرد محیطی در سازمانهای دولتی انجام گرفت.بررسی صحت مدل مفهومی و مدل انتسابی بر اساس اطلاعات حاصل از264پرسشنامهی پیمایشی دریافتی از مدیران ارشد، منابع انسانی و مدیران کنترل کیفیت سازمانهای دولتی انجام گرفت. ترسیم و برآورد مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار SMRT PLSV4 صورت گرفت.یافتههای این مطالعه تأثییر مثبت و معنادار شیوههای مدیریت منابع انسانی سبز (گزینش و استخدام سبز، توسعه و آموزش سبز، مدیریت ارزیابی و عملکرد سبز و غرامت و پاداش سبز) را بر پایداری سازمانی نشان داد. این مطالعه به طور تجربی نقش میانجی معنادار عملکرد محیطی را بین شیوههای مدیریت منابع انسانی سبز و پایداری عملکرد سازمانها تایید نمود. پیروی از رهنمودهای مدیریت منابع انسانی سبز، موجب خطمشی گذاری دوستدار محیط زیست گردیده و بنابر طبقهبندی منابع موجود و براساس تئوری انتخاب استراتژیک و مدل انتسابی بهروش معادلات ساختاری نشان میدهد، عملکرد محیطی سازمان نقش مثبتی در تضمین ارتقائ پایداری سازمان از طریق مدیریت منابع انسانی سبز دارد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تأثیر مربیگری سازمانی و خود توسعهای بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی با نقش میانجی عجین شدن با شغل میباشد . پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری کارکنان بانک ملی استان آذربایجان غربی بودند که حجم چکیده کامل
هدف این پژوهش تأثیر مربیگری سازمانی و خود توسعهای بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی با نقش میانجی عجین شدن با شغل میباشد . پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری کارکنان بانک ملی استان آذربایجان غربی بودند که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 238 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بود. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای PLS نسخه 3 و SPSS با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که مربیگری سازمانی و خود توسعهای بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی تأثیر دارد. همچنین تأثیر عجین شدن با شغل بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی تأیید شد و نتیجه گرفته شد عجین شدن با شغل در تأثیر مربیگری سازمانی و خود توسعهای بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی نقش میانجی ایفا میکند.
پرونده مقاله
سازمان امور مالیاتی کشور در سالهای اخیر از رویکرد اعتماد بر مودیان مالیاتی و اصل صحت اطلاعات ابرازی مودیان پیروی نمودهاست و سامانهها و بخشنامههای خود را در این راستا بازنگری و تدوین کردهاست. بدین ترتیب، هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر اعتبار درآمد مشمو چکیده کامل
سازمان امور مالیاتی کشور در سالهای اخیر از رویکرد اعتماد بر مودیان مالیاتی و اصل صحت اطلاعات ابرازی مودیان پیروی نمودهاست و سامانهها و بخشنامههای خود را در این راستا بازنگری و تدوین کردهاست. بدین ترتیب، هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر اعتبار درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها در پرتو تئوریهای اعتماد و عمل منطقی میباشد. در راستای تحقق اهداف پژوهش، با بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش و انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان در سالهای 1400 و 1401، عوامل موثر بر اعتبار درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها با استفاده از روش تحلیل تم استخراج گردید. عوامل اصلی موثر بر اعتبار درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها، عبارت است از: عوامل مالی و حسابداری، عوامل حسابرسی، عوامل محیطی، عوامل فنی و سیستمی و عوامل خاص شرکت که در قالب 18 تم فرعی و 93 مفهوم شناسایی گردید و سازمان امور مالیاتی میتواند برای ارزیابی اعتبار درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکتها، به نحو مناسب این عوامل را مورد توجه قرار دهد. عوامل شناساییشده در این پژوهش میتواند در تعیین اعتبار درآمد مشمول مالیات ابرازی و ریسک اعتباری شرکتها مفید واقع شود و پیش از اجرای فرآیند حسابرسی مالیاتی، مبنایی معتبر برای انتخاب مؤدی جهت حسابرسی را فراهم میآورد.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل مصرف نمایشی، سعی در شناخت عوامل موثر بر مصرف نمایشی و توسعه فرایند مصرف نمایشی محصولات در بازار توسط بازاریابان برای پاسخگویی به این نیاز مصرف کنندگان دارد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش اکتشافی است و به کمک روش پژوهش کیفی فراترک چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل مصرف نمایشی، سعی در شناخت عوامل موثر بر مصرف نمایشی و توسعه فرایند مصرف نمایشی محصولات در بازار توسط بازاریابان برای پاسخگویی به این نیاز مصرف کنندگان دارد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش اکتشافی است و به کمک روش پژوهش کیفی فراترکیب وتحلیل مضمون با انجام دادن مصاحبه های اکتشافی، مشاهده های مشارکتی و مرور مقاله های مرتبط انجام شده است، پس از بررسی های صورت گرفته در حوزه ی مصرف نمایشی و طی مراحل گام به گام تحلیل مضمون، 11 تم اصلی که شامل درگیری ذهنی،جاانداختن،عمومی کردن، احیای مجدد، نیاز به قدرت،تمایز، پرستیژ،توان خرید، ممتیک، پیوند اجتماعی وگروههای مرجع و24تم فرعی معرفی گردید. مدل نهایی مصرف نمایشی در قالب یک مدل سه لایه ایی نشان داده شد که تابعی از عوامل بیرونی(ممتیک، پیوند اجتماعی، گروه های مرجع) و درونی (نیاز به قدرت، تمایز، پرستیژ، توان خرید) است که این دولایه توسط بازاریابان غیر قابل کنترل است.
پرونده مقاله