ارزیابی و ارائه الگوی مصرف نمایشی با شناخت رفتار آگاهانه در راستای ارتقای عملکرد بازار
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدزهره شاکری 1 , حسین قره بیگلو 2 , حسین عماری 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی ،گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر، تبریز، ایران
2 - استاد یار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی (بازاریابی) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر ، تبریز، ایران
3 - استاد یار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی (بازاریابی) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، تبریز، ایران
کلید واژه: تحلیل مضمون, فراترکیب, مصرف نمایشی, فرایند مصرف نمایشی,
چکیده مقاله :
مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل مصرف نمایشی، سعی در شناخت عوامل موثر بر مصرف نمایشی و توسعه فرایند مصرف نمایشی محصولات در بازار توسط بازاریابان برای پاسخگویی به این نیاز مصرف کنندگان دارد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش اکتشافی است و به کمک روش پژوهش کیفی فراترکیب وتحلیل مضمون با انجام دادن مصاحبه های اکتشافی، مشاهده های مشارکتی و مرور مقاله های مرتبط انجام شده است، پس از بررسی های صورت گرفته در حوزه ی مصرف نمایشی و طی مراحل گام به گام تحلیل مضمون، 11 تم اصلی که شامل درگیری ذهنی،جاانداختن،عمومی کردن، احیای مجدد، نیاز به قدرت،تمایز، پرستیژ،توان خرید، ممتیک، پیوند اجتماعی وگروههای مرجع و24تم فرعی معرفی گردید. مدل نهایی مصرف نمایشی در قالب یک مدل سه لایه ایی نشان داده شد که تابعی از عوامل بیرونی(ممتیک، پیوند اجتماعی، گروه های مرجع) و درونی (نیاز به قدرت، تمایز، پرستیژ، توان خرید) است که این دولایه توسط بازاریابان غیر قابل کنترل است.
The present study aims to design a demonstrative consumption model and tries to identify the factors affecting demonstrative consumption and develop the process of demonstrative consumption of products in the market by marketers to respond to this need of consumers. This research is fundamental in terms of purpose and exploratory in terms of method and has been conducted using a qualitative meta-synthesis research method and content analysis by conducting exploratory interviews, participatory observations, and reviewing related articles. After the investigations carried out in the field of demonstrative consumption and through the step-by-step content analysis process, 11 main themes including mental engagement, displacement, generalization, revival, need for power, differentiation, prestige, purchasing power, memetic, social bond and reference groups and 24 sub-themes were introduced. The final model of conspicuous consumption was shown in the form of a three-layer model, which is a function of external (memetic, social connection, reference groups) and internal (need for power, distinction, prestige, purchasing power) factors, which two-layeres are unctrolable by non-marketers.
_||_