• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر ویژگی‌های‌ شرکت‌های کوچک‌ومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آینده نگر و انعطاف‌پذیری استراتژیک
        رسول مهدیخانی چنگیز والمحمدی
        هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگی‌های‌ شرکت‌های کوچک‌ومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آینده‌نگر و انعطاف‌پذیری استراتژیک بود. زمینه: شرکت‌های کوچک و متوسط دارویی به‌ بازیگر اصلی در زنجیره تأمین و شرکای ارجحی برای شرکت‌های بزرگ‌تر در تولید و عر چکیده کامل
        هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگی‌های‌ شرکت‌های کوچک‌ومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آینده‌نگر و انعطاف‌پذیری استراتژیک بود. زمینه: شرکت‌های کوچک و متوسط دارویی به‌ بازیگر اصلی در زنجیره تأمین و شرکای ارجحی برای شرکت‌های بزرگ‌تر در تولید و عرضه دارو تبدیل‌ شده‌اند، انطباق با چنین تغییراتی در سناریوی کسب‌وکار به توانایی به‌کارگیری هوش بازاریابی آینده‌نگر و انعطاف‌پذیری استراتژیک بستگی دارد. روش: جامعه آماری در این پژوهش مدیران 175 شرکت‌ کوچک‌ومتوسط دارویی است. داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه و ارسال ایمیل به مدیران شرکت‌ کوچک‌ومتوسط دارویی جمع‌آوری شد، روایی و پایایی پرسشنامه قبل از توزیع مورد تائید قرار گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس انجام‌ شده است. یافته‌ها: ویژگی‌های شرکت تأثیر مثبتی بر هوش بازاریابی آینده‌نگر دارد، هوش بازاریابی آینده‌نگر تأثیر مثبتی بر انعطاف‌پذیری استراتژیک و رشد عملکرد مالی دارد، انعطاف‌پذیری استراتژیک نیز تأثیر مثبتی بر رشد عملکرد مالی دارد. ویژگی‌های شرکت تأثیری بر رشد عملکرد ندارد. ویژگی‌های‌ شرکت از طریق هوش بازاریابی آینده‌نگر بر رشد عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد. هوش بازاریابی آینده از طریق انعطاف‌پذیری استراتژیک بر رشد عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد. نتیجه‌گیری: مدیران آموزش های به‌کارگیری هوش بازاریابی را طی نمایند تا بتوانند منابع اطلاعاتی استراتژیک را شناسایی و اطلاعات را استخراج کنند و مطابق با تغییرات محیطی استراتژی‌های کسب‌وکار را تغییر دهند. همچنین با به‌کارگیری هوش بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات موردنیاز در زمینه مشتریان، رقبا، محصولات و بازارها را سریع‌تر و ارزان‌تر جمع‌آوری کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رهبری کوانتومی رویکرد دانشگاه های آینده
        حمیدرضا کمالی اردکانی کامران محمدخانی پریوش جعفری
        هدف این مقاله، طراحی مدل رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی در نظام آموزش عالی ایران است. روش مطالعه با توجه به هدف آمیخته است. در بخش کیفی با استفاده از روش فرا ترکیب پس از جمع بندی یافته های پژوهش های پیشین با روش کد گذاری باز تعداد 73 کد استخراج گردید. در مرحله چکیده کامل
        هدف این مقاله، طراحی مدل رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی در نظام آموزش عالی ایران است. روش مطالعه با توجه به هدف آمیخته است. در بخش کیفی با استفاده از روش فرا ترکیب پس از جمع بندی یافته های پژوهش های پیشین با روش کد گذاری باز تعداد 73 کد استخراج گردید. در مرحله بعد با کد گذاری مجدد، مفاهیم شکل گرفته و در نهایت روی مفاهیم نیز کد گذاری دیگری انجام گرفت تا مقوله ها حاصل شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جامعه ی آماری پژوهش از دو جامعه تشکیل گردیده است. جامعه آماری اول، شامل تعداد 30 مقاله علمی و پژوهشی منتخب و مرتبط با رهبری کوانتومی بود. جامعه آماری دوم، شامل روسا و معاونین دانشگاه و دانشکده ها، مدیران ستادی و گروههای آموزشی دانشگاه های( آزاد و دولتی ) استانهای یزد و اصفهان بود. تعداد نمونه جامعه دوم از فرمول کوکران 220 نفر بدست آمد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها توسط نرم افزارSPSS 24 و Smart PLS 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق قضاوت خبرگان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفا کرونباخ 948/0 تایید شد. در نتیجه انجام تحلیل عاملی تاییدی تعداد 15 مولفه در قالب 7 بعد برای رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی تایید شد. مدل رهبری دانشگاهی مبتنی بر رویکرد کوانتومی می تواند به رهبران و سیاست گذاران آموزش عالی در رهبری اثربخش کمک نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - طراحی مدل رهبری تحول آفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای
        محسن بیگلری وجه اله قربانی زاده فتاح شریف زاده میر علی سیدنقوی
        چکیده: مقاله حاضر درصدد است به طراحی مدل رهبری تحول آفرین در دانشگاه فنی حرفه ای بپردازد. روش تحقیق مبتنی بر روش کیفی، نظریه زمینه‌ای، است. همچنین با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی و فن مصاحبه با 16 نفر از خبرگان دانشگاه فنی حرفه ای مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. پس از ک چکیده کامل
        چکیده: مقاله حاضر درصدد است به طراحی مدل رهبری تحول آفرین در دانشگاه فنی حرفه ای بپردازد. روش تحقیق مبتنی بر روش کیفی، نظریه زمینه‌ای، است. همچنین با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی و فن مصاحبه با 16 نفر از خبرگان دانشگاه فنی حرفه ای مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابیِ داده‌های گردآوری شده تعداد 160 مفهوم اولیه، 29 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی استخراج شدند. برآیند نهایی این مطالعه طراحی مدلی 5 بُعدی است که ابعاد پنج‌گانه‌ی آن در قالب پنج رُکن استراتژی، پیامدها، شرایط مداخله گر ،شرایط زمینه ساز و شرایط علی طبقه‌بندی شده است. یافته‌های این مطالعه حکایت از اثربخشی رهبران تحول آفرین و ظرفیت انطباق پذیری سازمانی دارد. در واقع، رهبران تحول آفرین با توسل به استراتژِی انطباق پذیری بر کارایی پیروان اثر می گذارند و تحولات سازمانی را مدیریت می نمایند. بنابراین پیشنهاد می‌شود رهبران تحول آفرین ، سرمایه ی اجتماعی سازمانی را از طریق از سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد، تکنیک های سازگاری با تغییرات و تحولات سازمانیریال برگزاری کارگاه های آموزشی تعالی رفتار و منش سازمانی به اهمیت وجدان کاری، وظیفه شناسی، بهبود تعاملات افقی بین همکاران، اعتماد سازی، جلب مشارکت و همکاری کارکنان در تصمیم گیری ها ، روحیه ی نقد پذیری را در بین خود و همکاران سازمان تقویت نمایند و با قدرت دادن به نیروی انسانی، با مشارکت دهی کارکنان در تصمیمات مهم سازمانی و در نهایت با استفاده از تکینک های توانمندسازی کارکنان را به نواوری جهت سازگاری با تغییرات ترغیب نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی و اولویت بندی پیشایندها و پسایندهای سبک رهبری آینده‌نگر با استفاده از رویکرد دلفی فازی
        محمد حکاک عبداله ساعدی معصومه مومنی مفرد
        هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندها و پسایندهای سبک رهبری آینده‌نگر با استفاده از رویکرد دلفی فازی‌ در سازمان های دولتی انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های آمیخته با رویکرد کمی و کیفی در پارادایم استقرایی است که ازنظر هدف، کاربردی و ماهیت و ر چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندها و پسایندهای سبک رهبری آینده‌نگر با استفاده از رویکرد دلفی فازی‌ در سازمان های دولتی انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع پژوهش‌های آمیخته با رویکرد کمی و کیفی در پارادایم استقرایی است که ازنظر هدف، کاربردی و ماهیت و روش، اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش را 24 نفر از خبرگان سازمان های دولتی در شهرستان خرم آباد تشکیل می‌دهد که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند. در بخش کیفی برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای ـ کوهن تأیید شد و داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه با استفاده از نرم‌افزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیشایندها و پسایندهای سبک رهبری آینده‌نگر شناسایی شدند. در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید شد. و با استفاده از تکنیک دلفی فازی اولویت‌بندی پیشایندها و پسایندهای سبک رهبری آینده‌نگر انجام پذیرفت و مهم‌ترین عوامل و پیامدهای آن مشخص گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که از میان پیشایندهای سبک رهبری آینده‌نگر سامان دهنده، ریسک‌پذیر بودن رهبر، مصمم و با اراده، اعتماد به نفس بالا، داشتن تفکر استراتژیک و همگام کردن دیگران به‌عنوان مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده سبک رهبری آینده‌نگر سازمان های دولتی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مفهوم پردازی وتبیین مدل بازاریابی کارآفرینانه پایداردرصنعت غذایی: بارویکردآینده پژوهی
        نعیمه محبی کریم حمدی زین العابدین امینی سابق احسان ساده
        چکیده زمینه: سیستم بازارجهانی به طورفزاینده درآینده به سمت پایداری می رودوکشورمادراین عرصه ازتوسعه عقب مانده است. هدف: مفهوم پردازی و تبیین چارچوبی برای ارزیابی بازاریابی کارآفرینانه پایدار بارویکردآینده پژوهی است. روش: آمیخته و از نوع پیمایشی می باشد .جامعه آماری متشکل چکیده کامل
        چکیده زمینه: سیستم بازارجهانی به طورفزاینده درآینده به سمت پایداری می رودوکشورمادراین عرصه ازتوسعه عقب مانده است. هدف: مفهوم پردازی و تبیین چارچوبی برای ارزیابی بازاریابی کارآفرینانه پایدار بارویکردآینده پژوهی است. روش: آمیخته و از نوع پیمایشی می باشد .جامعه آماری متشکل از شرکت های صنایع غذایی ایران است و حجم نمونه در بخش کیفی شامل 20 خبره است که به روش دلفی ، به مفهوم پردازی مدل ارزیـابی بازاریابی کارآفرینانه پایدار:با رویکرد آینده پژوهی پرداخت. سپس در بخش کمی، جهت آزمون مدل ازطریق نمونه گیری هدفمند 226شرکت منتخب صنایع غذایی ایران انتخاب گردید و به وسیله مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار آموس روابط بین عناصر مدل بررسی شد. یافته ها:شامل 11 بعد با عنوان های فعال بودن،فرصت گرایی،شدت ارتباط با مشتری،نوآوری،مدیریت ریسک،اهرم سازی منابع،سرمایه گذاری،آسیب پذیری،اطلاعات و کیفیت محصول،اقتصاد محلی و یکپارچگی محیطی می باشد. از بین این ابعاد، سرمایه گذاری با ضریب تعیین 889/0 ، با 9/88 درصد بیشترین اهمیت را در پیش بینی وتبیین بازاریابی کارآفرینانه پایدار در آینده دارد وتمامیت زیست محیطی در جایگاه دوم قرار دارد. کمترین درصد تببین دربین ابعادمربوط به مدیریت ریسک می باشد. نتیجه گیری: برای تحقق مفهوم ،سرمایه گذاری درجهت پاسخگویی به نیازهای آینده جامعه وبا نظارت بر عملکرد اجتماعی اقتصادی و محیط زیستی باهدف ایجاد و تقویت شرایط - حفظ تولیدو افزایش سود در آینده شرکتهای صنایع غذایی لحاظ گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تبیین عوامل موثر بر نظام جامع جانشین پروری با عنایت به شایستگی های ضروری برای سازمانهای آینده (مورد مطالعه؛ بانک رفاه کارگران )
        رضا نجف بیگی محمد سعید جعفرپور
        توجه هدفمند به بحث جانشین پروری در بانک‌ها شدیداً نیاز به بازنگری دارد. بسیاری از بانکها خصوصا بانکهای دولتی بدون توجه به اینده پررقابت همچنان برای انتخاب مدبران از روشهای سنتی استفاده میکنند .تعداد کمی از بانکها به دنبال حفظ و ارتقا جایگاه خویش در آینده هستند .لذا کمتر چکیده کامل
        توجه هدفمند به بحث جانشین پروری در بانک‌ها شدیداً نیاز به بازنگری دارد. بسیاری از بانکها خصوصا بانکهای دولتی بدون توجه به اینده پررقابت همچنان برای انتخاب مدبران از روشهای سنتی استفاده میکنند .تعداد کمی از بانکها به دنبال حفظ و ارتقا جایگاه خویش در آینده هستند .لذا کمتر برنامه ریزیهای خود را بر شناسایی و پرورش استعداد های مدیریت درون سازمانی جهت آینده سازمان بنا میگذارند . . پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران ارشد،ومیانی بانک به تعداد 600 نفر می‌باشد که در فرآیند نمونه‌گیری با استفاده از جدول مورگان نمونه‌ای برابر با 234 نفر به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه‌ای شامل 90 سؤال استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و Smart PLS2 و روش مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. بر اساس تحلیل مسیر انجام شده؛ قوی‌ترین رابطه علی بین مؤلفه‌های سه‌گانه مدل، تأثیر مستقیم و معنادار عوامل رفتاری در استقرار نظام جامع جانشین‌پروری در موردمطالعه است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تاثیر توسعه صنعت نفت و گاز بر تحولات فرهنگی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و پالایشگاه نفت آبادان
        مهدی پورعلی جمال الدین طبیبی علی اکبر رضایی
        منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی عسلویه و پالایشگاه نفت آبادان از جمله مناطقی هستند که فرآیند صنعتی شدن و پیشرفت؛ زمینه تحولات را در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... فراهم آورده است. با وجود تاثیر فزاینده صنعت نفت و گاز به عنوان سرمایه‌های ملی کشور بر وضعیت اقت چکیده کامل
        منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی عسلویه و پالایشگاه نفت آبادان از جمله مناطقی هستند که فرآیند صنعتی شدن و پیشرفت؛ زمینه تحولات را در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... فراهم آورده است. با وجود تاثیر فزاینده صنعت نفت و گاز به عنوان سرمایه‌های ملی کشور بر وضعیت اقتصادی، توجه به تاثیر این صنایع در حوزه فرهنگ ‌و ابعاد آن نیز نباید نادیده گرفته ‌شود. در واقع، آنچه در توسعه‌ی صنعتی اتفاق می‌افتد، تغییر فرهنگ، ارزش های آن و ابعاد مرتبط با آن نیز در اثر آن دچار تغییر می‌شوند. در این راستا، پژوهش حاضر دیدگاهی چند بعدی و کل‌‌نگر به مبحث تحولات فرهنگی اتخاذ کرده است و هدف کلی پژوهش تبیین تاثیر توسعه صنعت نفت و گاز بر تحولات فرهنگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد 60- 15ساله شهرعسلویه و آبادان ‌که در سال 1395 ساکن هستند را تشکیل می‌دهد. روش پژوهش؛اکتشافی‌، توصیفی، همبستگی و از روش‌های آماری استباطی و غیر استباطی مانند‌: انحراف معیار ، میانگین، ضریب همبستگی پیرسون و نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بر اثر در هم آمیختگی صنعت و سنت در منطقه عسلویه و آبادان شاهد نوعی گسست و تعارض فرهنگی بوده ایم که بر اثر توسعه صنعت نفت و گاز در منطقه عسلویه و آبادان تغییرات گسترده ای در ارزش های فرهنگی ،اعتقادات مذهبی ، فرهنگ خانوادگی ، الگوی ازدواج و عناصر مادی ایجاد گردید. پرونده مقاله