اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی، منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار کسب و کارها قرار داده و به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. امروزه آگاهی از انتظارات و خواسته های مشتریان الکترونیکی، نقش کلید چکیده کامل
اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی، منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار کسب و کارها قرار داده و به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. امروزه آگاهی از انتظارات و خواسته های مشتریان الکترونیکی، نقش کلیدی در تامین رضایت آنها و بقای چنین کسب و کارهایی دارد. از این رو در تحقیق حاضر معیارهای موثر در زمینه خرید الکترونیکی با استفاده ازمطالعات کتابخانه ای، بررسی پژوهش های قبلی انجام گرفته و انجام مصاحبه ها شناسایی شده و سپس به کمک روش دلفی فازی کلیدی ترین آنها انتخاب شدند و به صورت پرسشنامه ای با طیف لیکرت 5 تایی در اختیار مشتریان یک فروشگاه اینترنتی قرار داده شدند که با استفاده از داده های جمع آوری شده از120پرسشنامه، معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی از نگاه مشتریان با کمک روش تاپسیس فازی اولویت بندی شدند ودر انتها نیز، براساس نتایج حاصله، پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح رضایت مندی و تمایل به خرید مشتریان ایرانی از فروشگاه های الکترونیکی ارایه گردیده است. امید است انجام چنین تحقیقاتی در ایران زمینه ساز گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی شود
پرونده مقاله
امروزه تعارض بین کار و زندگی مسأله اغلب افراد، سازمان ها و جوامع است. یکی از مهم ترین تعارضات در این رابطه طولانی شدن ساعات کار به علت تغییر شرایط اجتماعی و در نتیجه کاسته شدن از وقتی است که می توان در اختیار خانواده گذاشت (گیدنز[i]، 1387: 925). این تعارض منجر به عدم رض چکیده کامل
امروزه تعارض بین کار و زندگی مسأله اغلب افراد، سازمان ها و جوامع است. یکی از مهم ترین تعارضات در این رابطه طولانی شدن ساعات کار به علت تغییر شرایط اجتماعی و در نتیجه کاسته شدن از وقتی است که می توان در اختیار خانواده گذاشت (گیدنز[i]، 1387: 925). این تعارض منجر به عدم رضایت و استرس شغلی برای کارکنان می شود. علاوه بر این، افزایش میزان غیبت، اخراج و نرخ بیماری های جسمی و روانی کارکنان و کاهش انگیزه، بهره وری و کیفیت زندگی آنان از دیگر پیامد های این تعارض است. برای فائق آمدن بر این مشکلات، باید به بدنبال اجرای سیاست هایی بود که ضمن پاسخگویی به نیاز سازمان ها، فشار روحی کمتری را بر کارکنان تحمیل نماید و منجر به ارتقاء میزان بهره وری آنان گردد. در تحقیق حاضر به دنبال بررسی نقش استراتژی تسهیم شغل به عنوان یکی از الگو های منعطف کاری در ایجاد توازن بین کار و زندگی کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی هستیم. حجم نمونه آماری این پژوهش 276 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده اند. همچنین از روش تحقیق کمی و ابزار پرسشنامه به منظور جمع آوری داده ها استفاده شده است.
با توجه به پیشینه تحقیقات انجام شده برای سنجش توازن بین کار و زندگی که متغیر وابسته این تحقیق بود، چهار مولفه رضایت شغلی، انگیزش شغلی، استرس شغلی و کیفیت زندگی در نظر گرفته شد. فرضیات تحقیق از طریق کای اسکویر تک نمونه ای آزمون شدند. به طور کلی، نتایج به دست آمده تأثیر تسهیم شغل بر ایجاد توازن بین کار و زندگی کارکنان را مورد تأیید قرار داد.
پرونده مقاله
اگر چه واژه هوش معنوی آشنا به نظر میرسد، اما بیشتر افراد، هرگز چنین واژه ای را نشنیده و ممکن است، معنای هوش معنوی را با معنویت اشتباه بگیرند. مقاله حاضر که به یکی از جدیدترین مفاهیم در حوزه علوم انسانی پرداخته است در نوع خود منحصر به فرد است؛ چرا که نه تنها نگاهی جدید ب چکیده کامل
اگر چه واژه هوش معنوی آشنا به نظر میرسد، اما بیشتر افراد، هرگز چنین واژه ای را نشنیده و ممکن است، معنای هوش معنوی را با معنویت اشتباه بگیرند. مقاله حاضر که به یکی از جدیدترین مفاهیم در حوزه علوم انسانی پرداخته است در نوع خود منحصر به فرد است؛ چرا که نه تنها نگاهی جدید به مفهوم معنویت دارد، بلکه مفهوم هوش معنوی[i](SQ) را برای اولین بار در ایران با مفاهیم مدیریتی مرتبط کرده است. در این تحقیق سعی بر آن شد تا رابطه میان هوش معنوی کارکنان شرکت گاز استان خراسان رضوی با میزان تعهد سازمانی آنها مورد بررسی قرار گیرد.
اطلاعات جمع آوری شده از این سازمان با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و فرضیه های مبتنی بر مدل تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل تجربی نشان داد که هوش معنوی کارکنان با تعهد عاطفی آنها همبستگی مثبت دارد.
لازم به ذکر است که مدل مورد استفاده برای تبیین فرضیات و ارائه پرسشنامه در خصوص هوش معنوی، مدل ISIS[ii] (شاخص جامع هوش معنوی ارائه شده در سال 2007 )بوده، همچنین در رابطه با تعهد سازمانی از مدل آلن و می یر استفاده شده است
پرونده مقاله
تحقیق حاضر، به منظور بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکت مهر کام پارس تهران میباشد. نمونه آماری متشکل از 196 نفر کارکنان شرکت مهر کام پارس تعیین شده است. جهت بررسی تعهد سازمانی از مدل آلن و مییر و برای بررسی چکیده کامل
تحقیق حاضر، به منظور بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکت مهر کام پارس تهران میباشد. نمونه آماری متشکل از 196 نفر کارکنان شرکت مهر کام پارس تعیین شده است. جهت بررسی تعهد سازمانی از مدل آلن و مییر و برای بررسی ترکخدمت از مدل تحقیق تاملینسون و جنکینز استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون همبستگی رتبهای اسپیرمن و روش تحلیل مسیر، مؤلفههای سنجش متغیرها با "مدل اندازهگیری" یا تحلیل عاملی تاییدی و آزمون رابطه بین متغیرها با استفاده از "معادلات ساختاری" یا مدل علی از طریق نرم افزار Lisrel یافتههای تحقیق بدست آمد. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اول تحقیق مشخص شده بین تعهد سازمانی و ابعاد آن (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری) با ترک خدمت همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد. به علاوه نتایج حاصل از فرضیه دوم نشان دهنده این است که در بین ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی بیشترین تاثیر را بر ترک خدمت دارد و تعهد هنجاری و مستمر در رتبههای بعدی قرار دارند. در ضمن در بین متغیرهای تعدیلگر، متغیرهای پست سازمانی و سنوات خدمتی تعدیلگر نسبتاً قوی و متغیرهای نوعاستخدام و جنسیت تعدیلگر نسبتاً ضعیفی میباشند.
پرونده مقاله
هدف از استقرار دولت الکترونیک ارائة آسان و سریع خدمات دولتی به شهروندان و کسب و کارها می باشد. لذا مقتضی است دولت ها به مثابة نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستم های اینترنتی و گروه افزارها و سیستم های جمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد ارتباط چکیده کامل
هدف از استقرار دولت الکترونیک ارائة آسان و سریع خدمات دولتی به شهروندان و کسب و کارها می باشد. لذا مقتضی است دولت ها به مثابة نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستم های اینترنتی و گروه افزارها و سیستم های جمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد ارتباط آسان تر و سریع تر مشتریان و کسب و کارها به خدمات الکترونیکی و پرداخت هزینه های دریافت خدمات از سوی ایشان مستلزم ایجاد و توسعة بانکداری الکترونیک به مثابة یکی از مهمترین زیرساخت های دولت الکترونیک است . این پژوهش بر آن است تا کارکردهای استقرار دولت الکترونیک در بخش بانکداری الکترونیک را از منظر مجریان ارائه کنندة خدمات در ابعاد شفافیت خدمات الکترونیکی ، میزان پاسخگویی به انتظارات شهروندان ، تشریفات اداری و میزان اعتماد شهروندان در بهره گیری از خدمات الکترونیکی بررسی نماید . در این مقاله از روش پیمایش استفاده شده است و 92 نفر از مدیران پایه بانک رفاه کارگران به عنوان نمونة آماری جهت نظرسنجی انتخاب شده اند . یافته های پژوهش حاکی از آنست که ، اولاً با توسعة بانکداری الکترونیک میزان پاسخگویی دولت به شهروندان، میزان اعتماد شهروندان به دولت افزایش یافته و میزان تشریفات اداری کاهش می یابد ولیکن افزایش شفافیت در سیستم ارائه خدمات دولتی مورد تأیید قرار نگرفت و ثانیاً میان کاهش تشریفات اداری و افزایش سطح اعتماد مردم به دولت رابطة معنی داری وجود دارد و ثالثاً میان شفافیت در سیستم ارائة خدمات و سطح اعتماد مردم به دولت و نیز میان پاسخگویی دولت به شهروندان و سطح اعتماد مردم به دولت رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
اعتبارسنجیمکانیسمی است که با استفاده از آن وضعیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالیاز نظر وضعیت آموزشی، پژوهشی و خدماتی با زبانی کمی و کیفی مشخص شده است. در بسیاری از کشورهای جهان اصلاحات دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی بعنوان یک تحول در آموزش عالی به حساب آمده و بعنوان یک نوساز چکیده کامل
اعتبارسنجیمکانیسمی است که با استفاده از آن وضعیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالیاز نظر وضعیت آموزشی، پژوهشی و خدماتی با زبانی کمی و کیفی مشخص شده است. در بسیاری از کشورهای جهان اصلاحات دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی بعنوان یک تحول در آموزش عالی به حساب آمده و بعنوان یک نوسازی و تجدید نظر در مدیریت و اداره مؤسسات، مورد توجه قرار گرفته است. خود تنظیم کنندگی، استقلال، نظام تأمین اعتبار مبتنی بر اندازه گیری بازده و تضمین کیفیتبرخی از عناصر تشکیل دهنده اصلی این اصلاحات بشمار می روند که افزایش این عوامل و نیاز به ارزشیابیو اعتبارسنجی واحدهای دانشگاهی را بیش از بیش مورد تأکید قرار داده است. در این پژوهش الگوییجهت اعتبارسنجی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری را رؤسای دانشگاه ها، معاونین آموزشی، رؤسای دانشکده ها، مدیران گروه آموزشی و اعضای هیأت علمی شاغل در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که 796 نفر بودند، شامل شدند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 260 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که با مقیاس هفت گزینه ای لیکرت طراحی و پایایی آن 83/0 محاسبه گردید. در تحلیل داده های مستخرجه از پرسشنامه ها، در سطح آمار توصیفی از شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای آماری همبستگی، T، تحلیل واریانس و رگرسیون بهره گیری و از نرم افزار آماریspss جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، الگو از نظر جامعه آماری(91 درصد) بسیار مناسب تشخیص داده شد و برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارسال گردید.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش:این نوشتار پژوهش یک سؤال بسیار روشن دارد: آینده مدیریت رسانه چگونه خواهد بود ؟ که با یک سؤال کمکی میتوان آن را روشنتر کرد: مدیریت رسانههایآینده چگونه خواهد بود ؟ چراکه رسانههایکنونی پیوسته درحال دیگرگونهشدن اند چه رسد به رسانههایسنتی که چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش:این نوشتار پژوهش یک سؤال بسیار روشن دارد: آینده مدیریت رسانه چگونه خواهد بود ؟ که با یک سؤال کمکی میتوان آن را روشنتر کرد: مدیریت رسانههایآینده چگونه خواهد بود ؟ چراکه رسانههایکنونی پیوسته درحال دیگرگونهشدن اند چه رسد به رسانههایسنتی که به تاریخ پیوسته اند. و این دو سؤال، بیدرنگ ما را با این اندیشه به چالش خواهند کشید که رسانههای آینده ، خود چگونه خواهند بود ؟ سپس با تعمق در این اندیشه و همچنین از طریق معماری سازمانی درخواهیم یافت که این چگونگی دربرگیرنده فرم ، محتوا، و زیرساخت خواهد بود ؟ .
به عبارت واضحتر؛ چگونگی آینده مدیریت رسانه یا چگونگی مدیریت رسانههایآینده ، با روشن شدن چگونگی فرم ، محتوا، و زیرساختِ رسانههای آینده روشن شده است.
روش پژوهش:بر حسب روش مطالعه، این پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی قرار می گیرد و برای انجام آن از متدلوژی مطالعات کتابخانهای و منابع اینترنتی و میدانی، یعنی روش دلفی استفاده شده است. در این روش ، دیدگاه های حدود ۵00 تن از برترین اندیشه ورزان و متخصصان حوزه ارتباطات، رسانه ، آینده پژوهی ، و ICT اخذ شد.
یافتهها: در این پژوهش، با بازتعریف رسانه و نشان دادن رابطه رشد رسانههای اجتماعی و جمعی و شش مرحله دگرگونی رسانه و تکمیل رسانههای سنتی با ابعاد دیجیتالی، وچگونگی تولید رسانههای جدید با فرم و محتوای جدید ، و نیازها و انتظارهای مخاطبان رسانهها، مشخص شده که امکان ادامه حیات برای رسانههای سنتی وجود ندارد و در رسانههای آینده باید فرم / شکل ومحتوای تازهای شکل بگیرد و مشخصات این شکل و محتوای تازه در رسانههای آینده ارایه گردیده است .
از جمله مشخصات یافتهشده کلیدی این پژوهش می توان اشاره کرد به: تغییر مداوم اجباری و نابودی قطعی فرم ومحتوا ی کنونی در رسانههای سنتی ، مولتی فرمت و هایپرشدن همه محصولات رسانهای، حذف زمان و مکان پخش و دریافت ، تولید دلخواه و پخش دلخواه یا کاد COD و پاد POD ، همراه شدن یا موبایلی شدن ، تعاملی، سایبری، سایبرگی ، سایبهورگی، اجتماعی ، هوشمند و اپلیکیشنی شدن و ده ها مورد دیگر از ویژگی های استخراج شده در حوزه فرم و محتوا بود. افزون بر این ها، مفاهیمی مانند خدمت / PGPC( که فرم و ساختار پیشنهادی برای مالکیت رسانههای آینده به شکل خصوصی ـ دولتی ـ ملی ـ تعاونی، مدل معماری محتوانگاری، رسانه همراه جهانی/ GMM، رسانه جمعی اجتماعی /SMM.
نتیجهگیری: در این پژوهش با بهرهگیری از مدلهای مختلف معماری سازمانی و مدلهای مختلف کسب و کار، کاراترین مدل ممکن پیشنهاد گردیده و مشخص شده که آینده رسانه بهمعنای آینده فرم، محتوا، و زیرساخت است؛ و از این رو، به وضوح نشان داده شده که مدیریت رسانه به معنای مدیریت این سه حوزه است. درنتیجه ، چگونگی آینده مدیریت رسانهها با حدود ۱۰۰ ویژگی در حوزه های فرم ، محتوا ، و زیرساخت ترسیم گردیده است..
پرونده مقاله