شناسایی و رتبه بندی معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی در کشور
محورهای موضوعی : آینده پژوهیطهمورث حسنقلی پور 1 , سید محمد هاشمی نژاد 2 , محمد جواد عزیزان 3 , محسن صیقلی 4
1 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
4 - دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران
کلید واژه: فروشگاه الکترونیکی, مشتری, رضایت الکترونیکی, دلفی فازی,
چکیده مقاله :
اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی، منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار کسب و کارها قرار داده و به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. امروزه آگاهی از انتظارات و خواسته های مشتریان الکترونیکی، نقش کلیدی در تامین رضایت آنها و بقای چنین کسب و کارهایی دارد. از این رو در تحقیق حاضر معیارهای موثر در زمینه خرید الکترونیکی با استفاده ازمطالعات کتابخانه ای، بررسی پژوهش های قبلی انجام گرفته و انجام مصاحبه ها شناسایی شده و سپس به کمک روش دلفی فازی کلیدی ترین آنها انتخاب شدند و به صورت پرسشنامه ای با طیف لیکرت 5 تایی در اختیار مشتریان یک فروشگاه اینترنتی قرار داده شدند که با استفاده از داده های جمع آوری شده از120پرسشنامه، معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی از نگاه مشتریان با کمک روش تاپسیس فازی اولویت بندی شدند ودر انتها نیز، براساس نتایج حاصله، پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطح رضایت مندی و تمایل به خرید مشتریان ایرانی از فروشگاه های الکترونیکی ارایه گردیده است. امید است انجام چنین تحقیقاتی در ایران زمینه ساز گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی شود
Internet as a new channel for economic exchanges has provided new sources for income andopportunity for businesses. It has changed customer's expectations about speed, accuracy, andprice and services basically. Awareness of expectations and demands of electronic customershas significant role in their satisfaction and survival of such businesses. Therefore in thisinvestigation, measures affecting on electronic shopping has been identified by library studiesand reviewing previous researches and interview. Then the most significant items were chosenby Delphi Fuzzy method and Questionnaire were distributed among customers of an internetshop with 5-Likret spectrum .by using collected data of 120 Questionnaires, measures affectingelectronic shopping on customers point of view were prioritized. Finally, some suggestionswere offered based on results in order to enhance customers' satisfaction level and Iraniancustomer tendency to buy from electronic shops.Hope such investigations in Iran make a suitable bed for spreading internet businesses in thiscountry.