آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانههای آینده
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی اکبر فرهنگی 1 , عطاءاله ابطحی 2
1 - استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2 - رسانه نگار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات )مسئول مکاتبات(
کلید واژه: آینده مدیریت رسانه , رسانه آین, محتوا, و زیرساخت رسانه های آینده» , ر,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش:این نوشتار پژوهش یک سؤال بسیار روشن دارد: آینده مدیریت رسانه چگونه خواهد بود ؟ که با یک سؤال کمکی میتوان آن را روشنتر کرد: مدیریت رسانههایآینده چگونه خواهد بود ؟ چراکه رسانههایکنونی پیوسته درحال دیگرگونهشدن اند چه رسد به رسانههایسنتی که به تاریخ پیوسته اند. و این دو سؤال، بیدرنگ ما را با این اندیشه به چالش خواهند کشید که رسانههای آینده ، خود چگونه خواهند بود ؟ سپس با تعمق در این اندیشه و همچنین از طریق معماری سازمانی درخواهیم یافت که این چگونگی دربرگیرنده فرم ، محتوا، و زیرساخت خواهد بود ؟ . به عبارت واضحتر؛ چگونگی آینده مدیریت رسانه یا چگونگی مدیریت رسانههایآینده ، با روشن شدن چگونگی فرم ، محتوا، و زیرساختِ رسانههای آینده روشن شده است. روش پژوهش:بر حسب روش مطالعه، این پژوهش در زمره پژوهشهای توصیفی قرار می گیرد و برای انجام آن از متدلوژی مطالعات کتابخانهای و منابع اینترنتی و میدانی، یعنی روش دلفی استفاده شده است. در این روش ، دیدگاه های حدود ۵00 تن از برترین اندیشه ورزان و متخصصان حوزه ارتباطات، رسانه ، آینده پژوهی ، و ICT اخذ شد. یافتهها: در این پژوهش، با بازتعریف رسانه و نشان دادن رابطه رشد رسانههای اجتماعی و جمعی و شش مرحله دگرگونی رسانه و تکمیل رسانههای سنتی با ابعاد دیجیتالی، وچگونگی تولید رسانههای جدید با فرم و محتوای جدید ، و نیازها و انتظارهای مخاطبان رسانهها، مشخص شده که امکان ادامه حیات برای رسانههای سنتی وجود ندارد و در رسانههای آینده باید فرم / شکل ومحتوای تازهای شکل بگیرد و مشخصات این شکل و محتوای تازه در رسانههای آینده ارایه گردیده است . از جمله مشخصات یافتهشده کلیدی این پژوهش می توان اشاره کرد به: تغییر مداوم اجباری و نابودی قطعی فرم ومحتوا ی کنونی در رسانههای سنتی ، مولتی فرمت و هایپرشدن همه محصولات رسانهای، حذف زمان و مکان پخش و دریافت ، تولید دلخواه و پخش دلخواه یا کاد COD و پاد POD ، همراه شدن یا موبایلی شدن ، تعاملی، سایبری، سایبرگی ، سایبهورگی، اجتماعی ، هوشمند و اپلیکیشنی شدن و ده ها مورد دیگر از ویژگی های استخراج شده در حوزه فرم و محتوا بود. افزون بر این ها، مفاهیمی مانند خدمت / PGPC( که فرم و ساختار پیشنهادی برای مالکیت رسانههای آینده به شکل خصوصی ـ دولتی ـ ملی ـ تعاونی، مدل معماری محتوانگاری، رسانه همراه جهانی/ GMM، رسانه جمعی اجتماعی /SMM. نتیجهگیری: در این پژوهش با بهرهگیری از مدلهای مختلف معماری سازمانی و مدلهای مختلف کسب و کار، کاراترین مدل ممکن پیشنهاد گردیده و مشخص شده که آینده رسانه بهمعنای آینده فرم، محتوا، و زیرساخت است؛ و از این رو، به وضوح نشان داده شده که مدیریت رسانه به معنای مدیریت این سه حوزه است. درنتیجه ، چگونگی آینده مدیریت رسانهها با حدود ۱۰۰ ویژگی در حوزه های فرم ، محتوا ، و زیرساخت ترسیم گردیده است..
Preface and the aim of research: this research has an obvious question: “how will be the future ofmedia management” which can be more cleared by another question: “How will be the managementof future media”, why current media constantly alternating what seems to have taken on thetraditional media which have become part of history. And these two questions immediately willchallenge us with this thought that “Future media, themself how would be”. Afterwards withcontemplation on this notion as well as through the enterprise architecture will figure out that "thishow" will be including “Form, Content and infrastructure”.In the other hand, modality of future of media management or how will be the management offuture media will have been defined by defining form, content and also infrastructure of futuremedia.Methodology of research: Based on survey Methodology, this study can be classified asdescriptive research and to do it, through library research methodology and Internet, with takingperspectives of approximately 500 specialists in communications, media, Futures Study, and ICTfields, Delphi method was used.Results (Findings): in this research, by redefining media and showing the developing relations ofsocial and public media in addition six stages of “Media transformation”, supplementation oftraditional media with digital dimensions, modality of producing new method by new form andcontent and finally necessity and expectations of the media audiences, it is specified which “There isno possibility of survival for traditional media” and “in next generation of media (future media) anew form and content must be presented”. Also, characteristics of "this new form and content" havebeen provided in "future media".Amongst essential features which were found in this research can be noted “Mandatorycontinuous change and definite destruction of form and content of the current traditional media,becoming "multi-format & hyper" all media products, eliminate of time and place of receive andbroadcast, production and broadcasting on demand, COD & POD ( Cast On Demand and ProduceOn Demand), Accompany or mobility, Interactive, cyber, Cyborg, CybHuOrg, Socializing,Intelligent, and Being Based on Apps, and dozens of other features extracted from "form andcontent".Furthermore, concepts such as PGPC (Private, Governmental, Public, and CooperationalManagement (that it is the structure of future media’s Owning. Architectural Model of Content,Global mobile media / GMM, Social Mass media / SMM, etc.Conclusions: In this study by using different Enterprise Architecture and business models, themost efficient possible model has been suggested and identified which future of media means thefuture of "the form, content, and infrastructure ".