• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی همراستایی استراتژی های سازمان با استراتژی های بازاریابی در شرکت های برتر صنایع غذایی کشور
        ناصر پورصادق سیده یلدا سخاوتی
        همسویی استراتژیک، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه ای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژی ها ، اهداف و نیاز های کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک ، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بین استراتژی های رقابتی ، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را چکیده کامل
        همسویی استراتژیک، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه ای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژی ها ، اهداف و نیاز های کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک ، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بین استراتژی های رقابتی ، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان می دهد و مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجاد همسویی استراتژی های سازمانی و بازاریابی شده اند، تاکید می کنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمانها ضروری به نظر می رسد. این پژوهش تاثیر همراستائی استراتژی های سازمانی را با استراتژی های بازاریابی که مطابق طبقه بندی مایلز و اسنو[i] (سازمانهایی با استراتژی تدافعی، سازمانهایی با استراتژی تحلیلی و سازمانهایی با استراتژی پیش نگر) ارزیابی کرده است. بعد از طبقه بندی استراتژیهای سازمانی پروفایلهای ایده آل سازمانی برای هر کدام از این استراتژیهای سازمانی ارائه گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شرکتهای برتر در زمینه صنایع غذائی کشور می باشد . در این تحقیق به لحاظ اینکه جامعه آماری از لحاظ مکانی دارای گستردگی زیادی بود، 10 شرکت برتر در زمینه غذائی به عنوان جامعه آماری انتخاب کرده و 60 پرسشنامه در میان آنها توزیع شد اطلاعات مورد نیاز هم از طریق اسناد و مدارک مربوط و هم از طریق پرسشنامه، بدست آمد. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش پیمایشی به منظور آزمون فرضیه های تنظیم شده این تحقیق ، شامل دو پرسشنامه، اولی شامل 18 سئوال پرسشنامه سنجش ساختار سازمانی(تدافعی، تحلیلگر، تهاجمی)و دومین پرسشنامه سنجش بازاریابی پورتر با 15 سئوال طراحی گردید. برای قابلیت اعتماد سؤالات ضریب آلفای کرونباخ 786/0 بدست آمد. برای سنجش عوامل موثر در رفتار اطلاع یابی، از آزمون پیرسون استفاده شد . سپس میزان همراستائی بین استراتژیهای سازمانی و استراتژیهای بازاریابی اندازه گیری شد. در نهایت در این پژوهش همبستگی میان همراستائی استراتژیهای سازمانی و استراتژیهای بازاریابی با عملکرد سازمانها مورد بررسی قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بکارگیری تکنیک‌های خوشه‌بندی و الگوریتم ژنتیک در بهینه‌سازی درختان تصمیم گیری برای اعتبارسنجی مشتریان بانک ها
        محمود البرزی محمد خان بابایی محمدابراهیم محمدپور زرندی
        درختان تصمیم گیری به عنوان یکی از تکنیک های داده کاوی کاربرد زیادی در اعتبارسنجی مشتریان بانک و شناسایی آن ها برای اعطای تسهیلات اعتباری دارد. مسئله اصلی در پیچیدگی درختان تصمیم گیری، اندازه بیش از حد، عدم انعطاف پذیری و دقت کم در طبقه بندی است. هدف از این مقاله ارائه م چکیده کامل
        درختان تصمیم گیری به عنوان یکی از تکنیک های داده کاوی کاربرد زیادی در اعتبارسنجی مشتریان بانک و شناسایی آن ها برای اعطای تسهیلات اعتباری دارد. مسئله اصلی در پیچیدگی درختان تصمیم گیری، اندازه بیش از حد، عدم انعطاف پذیری و دقت کم در طبقه بندی است. هدف از این مقاله ارائه مدل ترکیبی در بهینه سازی درختان تصمیم گیری توسط تکنیک الگوریتم ژنتیک به منظور حل مسائل ذکر شده در فوق برای اعتبارسنجی مشتریان بانک است. به نظر می رسد بتوان با انتخاب ویژگی های مناسب و ساخت درختان تصمیم گیری توسط الگوریتم ژنتیک به کاهش پیچیدگی و افزایش انعطاف پذیری درختان تصمیم گیری پرداخت. در مدل ترکیبی پیشنهادی ابتدا داده های اعتباری توسط تکنیک خوشه بندی SimpleKmeans به دو خوشه تقسیم می شوند. سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک، پنج الگوریتم انتخاب ویژگی مبتنی بر سه رویکرد فیلتر، Wrapper و طرح جاسازی شده بر پایه درخت تصمیم گیری ژنتیکی، به انتخاب ویژگی های اعتبارسنجی مهم در مجموعه داده می پردازند. در ادامه پنج درخت تصمیم گیری مبتنی بر الگوریتم C4.5 در هر خوشه با مجموعه ویژگی های منتخب ساخته می شود. بهترین درختان تصمیم گیری در هر خوشه مبتنی بر معیارهای بهینگی مورد نظر در این مقاله انتخاب شده و با هم ترکیب می شوند تا درخت تصمیم گیری نهایی برای اعتبارسنجی مشتریان بانک ایجاد شود. ابزار یادگیری ماشین وکا و نرم افزار GATree برای رسیدن به نتایج بکار گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که استفاده از مدل ترکیبی پیشنهادی در ساخت درخت تصمیم گیری منجر به افزایش دقت طبقه بندی نسبت به بسیاری از الگوریتم های مقایسه شده در این مقاله می شود؛ ولی پیچیدگی الگوریتم مدل ترکیبی پیشنهادی از برخی الگوریتم های طبقه بندی مقایسه شده در این مقاله بیشتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مقایسه ویژگی‌های مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانه‌های شهر تهران
        مریم امامی نصرت ریاحی نیا
        هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانه های شهر تهران است. این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. نمونه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه های خوارزمی، علم و صنعت، امیرکبیر و تهران است که در مجموع 56 مدیر و چکیده کامل
        هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانه های شهر تهران است. این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. نمونه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه های خوارزمی، علم و صنعت، امیرکبیر و تهران است که در مجموع 56 مدیر و 104 کارمند مورد بررسی قرار گرفتند. از میان مولفه های مدیریتی مطرح شده، تنها در مولفه "کنترل و نظارت" بین عملکرد مدیران زن و مرد کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران تفاوت معناداری وجود دارد و در رابطه با سایر مولفه های مدیریتی تفاوتی بین عملکرد مدیران زن و مرد مشاهده نشد. همچنین از میان مولفه های مدیریتی، فقط در مولفه"ایجاد انگیزه" و "سبک های مدیریتی" بین نظرکارمندان زن و مرد کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران تفاوت معناداری مشاهده شد و در مولفه های دیگر تفاوتی بین نظر کارمندان زن و مرد مشاهده نشد. در زمینه "رضایت شغلی" نتایج نشان داد که میزان رضایت مدیران مرد بیشتر از مدیران زن بود. مدیران کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران معتقدند که وظایف مدیریتی را در سطح خوبی انجام می دهند اما کارکنان عقیده دارند که این وظایف در سطح متوسطی انجام می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدلسازی روابط علّت و معلولی نقشه استراتژی با استفاده از تکنیک دیماتل (موردکاوی شرکت سایپا یدک)
        جواد جاسبی فرشید محمدنژاد
        کارت امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریتی است که می تواند اجرای استراتژی ها را مدیریت کرده و با اندازه گیری عملکرد، باعث انتقال و تفهیم ماموریت، چشم انداز، استراتژی ها و انتظارات عملکردی به کلیه ذینفعان درونی و بیرونی سازمان شود. نقشه استراتژی، مهمترین مولفه برای ایجاد کارت چکیده کامل
        کارت امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریتی است که می تواند اجرای استراتژی ها را مدیریت کرده و با اندازه گیری عملکرد، باعث انتقال و تفهیم ماموریت، چشم انداز، استراتژی ها و انتظارات عملکردی به کلیه ذینفعان درونی و بیرونی سازمان شود. نقشه استراتژی، مهمترین مولفه برای ایجاد کارت امتیازی متوازن است. ترسیم ساختار اهداف استراتژیک و کلیدی سازمان در نقشه استراتژی، شالوده و مبنای کارت امتیازی متوازن را تشکیل می‌دهد که به عنوان وجه تمایز سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن با سایر تکنیک ها می باشد. متاسفانه سازمان ها و شرکت های زیادی در مسیر کارت امتیازی خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند، چراکه در ترسیم نقشه استراتژیشان، اشتباهات جدی مرتکب می شوند. به نظر می رسد که متناسب با چارچوب ارایه شده توسط مبدعان کارت امتیازی متوازن، سازمان های مختلف اغلب بدون در نظر گرفتن روابط علّت و معلولی میان اهداف استراتژیک و تنها از طریق نظرات و اتفاق نظر مدیران ارشد و متخصصان و کارکنان با تجربه سازمان و طی سلسله جلسات متعدد مدیریتی، منظرهای نقشه استراتژی و اهداف استراتژیک مندرج در آن را انتخاب می‌کنند. در این نوشتار با استفاده از تکنیک DEMATEL الگویی ارایه می کنیم که می تواند روابط علّت و معلولی بین اهداف استراتژیک نقشه استراتژی را با تجمیع و پردازش دانش و قضاوت خبرگان،‌ انکشاف و ترسیم نماید. با این فرایند می‌توان ساختار یکپارچه ای برای سطح کلان سیستم کارت امتیازی متوازن ارایه و علاوه بر مدلسازی ریاضی روابط علّت و معلولی نقشه استراتژی، یک سیستم پشتیبان تصمیم در بدنه اجرایی کارت امتیازی متوازن ایجاد کرد که می‌تواند کارایی بالایی برای کمک به این مساله در سیستم مدیریتی کارت امتیازی متوازن داشته باشد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM
        زهره میرحسینی شمسی محب حوری
        پژوهش حاضر در مورد ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانی[i] EFQM (مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح مدیریت کیفیت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به معیارها و استانداردهای جهانی EFQ چکیده کامل
        پژوهش حاضر در مورد ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانی[i] EFQM (مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح مدیریت کیفیت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به معیارها و استانداردهای جهانی EFQM است. در این پژوهش از روش پیمایش موردی استفاده شده است و از طریق مقایسه نتایج حاصله از ارزیابی با مدل مذکور نتیجه گیری شده است. جامعه مورد پژوهش 23 نفراز مدیران ارشد و 300 نفر از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی می باشند که نمونه مزبور با استفاده از جدول نمونه مایکل مارک و جولی جانین (1983) انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 50 سؤالی مدل EFQM است که بین مدیران و کارکنان توزیع شده است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته و در این رابطه از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با کسب امتیاز 87/643 در مقایسه با امتیاز کل 1000 در سطوح برگزیدگان اولیه و برندگان جایزه مقدماتی قرار دارد، و بین امتیازهای کسب شده از معیارها و گروه های جامعه آماری، تفاوت معنادار وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - سنجش همراستایی استراتژیک در سازمان‌های ایرانی
        میرعلی سیدی ناصر پورصادق سولماز اکبرپور
        برنامه ‌یزی استراتژیک سیستمهای طلاعاتی در راستای تحقق اهداف سازمان، از مهمترین مباحثی است که در دهه‌های اخیر مورد توجه مدیران ارشد اجرایی سازمانهای یشگام بوده است. این موضوع تحت عنوان همراستایی استراتژیک مطرح است. هدف این مطالعه ارزیابی میزان بلوغ همراستایی استراتژیک در چکیده کامل
        برنامه ‌یزی استراتژیک سیستمهای طلاعاتی در راستای تحقق اهداف سازمان، از مهمترین مباحثی است که در دهه‌های اخیر مورد توجه مدیران ارشد اجرایی سازمانهای یشگام بوده است. این موضوع تحت عنوان همراستایی استراتژیک مطرح است. هدف این مطالعه ارزیابی میزان بلوغ همراستایی استراتژیک در سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشد‌ برای این هدف عوامل همراستایی استراتژیک مدل لوفتمن به عنوان اساس کار انتخاب شده اند.این مدل دارای پنج سطح و هر سطح شامل شش عامل می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران ارشد سازمان و مدیران ارشداطلاعاتی و کارشناسان فناوری اطلاعات/ سیستم‌های اطلاعاتی سازمان بنادر و دریانوردی می‌باشد که 55 نفر از طریق سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه مشتمل برشش بخش برای تعیین شرایط جاری سازمان، جمع آوری شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان میدهد که طبق نظر مسئولین مرتبط در سازمان بنادر و دریانوردی، این سازمان در سطح سه بلوغ همراستایی استراتژیک یعنی سطح تمرکزکامل می‌باشد و چشم انداز بهبود همسویی، حرکت به سوی سطح چهارم بلوغ همراستایی استراتژیک می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه (R&D) با رویکرد مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده‌ها (DEA-BSC)
        رضا رادفر فریبا صلاحی
        در این مقاله، مدلی برای کمک به بهبود فرایند انتخاب و ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه در سازمان های چند پروژه ای فراهم می شود. این تحقیق یک روش چند معیاره برای ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه بر پایه ترکیب دو متدولوژی مدیریتی متفاوت می‌باشد. مفاهیم مربوط به کارت امتیازی چکیده کامل
        در این مقاله، مدلی برای کمک به بهبود فرایند انتخاب و ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه در سازمان های چند پروژه ای فراهم می شود. این تحقیق یک روش چند معیاره برای ارزیابی پروژه های تحقیق و توسعه بر پایه ترکیب دو متدولوژی مدیریتی متفاوت می‌باشد. مفاهیم مربوط به کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها که هر یک به تنهایی ابزار مفیدی در اندازه‌گیری و تحلیل عملکرد سازمان‌ها می باشند، گرفته شده و در مدل DEA - BSCترکیب شده اند. این نگرش بر پایه تحلیل پوششی داده ها، توسعه محدودیت وزن و روش کارت امتیازی متوازن است و بدنبال تامین سه هدف معمول سازمان ها یعنی اثربخشی ،کارایی و توازن(در استفاده از ورودی ها وخروجی ها) می باشد. در این مقاله به بررسی دو تکنیک مطرح کارت امتیازی متوازن در بخش طراحی شاخص های عملکردی و تکنیک تحلیل پوششی داده هادر بخش ارزیابی واحدهای تصمیم گیرنده با توجه به شاخص های طراحی شده پرداخته شده است. در انتها تکنیک DEA-BSC برای ارزیابی 25 پروژه در صنعت قطعه سازی خودرو بکار برده شده است. پرونده مقاله