مقایسه ویژگیهای مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانههای شهر تهران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمریم امامی 1 , نصرت ریاحی نیا 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
2 - استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: ویژگیهای مدیریتی, کتابخانههای تهران, مدیران زن, مدیران مرد,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های مدیریتی کتابداران زن و مرد کتابخانه های شهر تهران است. این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. نمونه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه های خوارزمی، علم و صنعت، امیرکبیر و تهران است که در مجموع 56 مدیر و 104 کارمند مورد بررسی قرار گرفتند. از میان مولفه های مدیریتی مطرح شده، تنها در مولفه "کنترل و نظارت" بین عملکرد مدیران زن و مرد کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران تفاوت معناداری وجود دارد و در رابطه با سایر مولفه های مدیریتی تفاوتی بین عملکرد مدیران زن و مرد مشاهده نشد. همچنین از میان مولفه های مدیریتی، فقط در مولفه"ایجاد انگیزه" و "سبک های مدیریتی" بین نظرکارمندان زن و مرد کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران تفاوت معناداری مشاهده شد و در مولفه های دیگر تفاوتی بین نظر کارمندان زن و مرد مشاهده نشد. در زمینه "رضایت شغلی" نتایج نشان داد که میزان رضایت مدیران مرد بیشتر از مدیران زن بود. مدیران کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران معتقدند که وظایف مدیریتی را در سطح خوبی انجام می دهند اما کارکنان عقیده دارند که این وظایف در سطح متوسطی انجام می شود.
Purpose: The main purpose of this study is to compare the characteristics of male and femalelibrarians in the public universities located in Tehran.Method: A descriptive survey method was used for this study. Sample population for thestudy was 56 managers and 104 staff in the libraries Kharazmi University, Science andTechnology University, Amir Kabir University and Tehran University.Results: In the performance of the managers, only control and evaluation as components ofmanagement were different among males and females. Other components were found to have nomeaningful difference. In performance. Also, motivation and management styles were differentamong the male and female staffs. Job satisfaction showed to be higher among male managers.Library managers on the whole believe that they are performing their tasks in a good level, butthe staffs believe they are performing in a medium level.