اینده نگاری تاثیر هم آفرینی بر مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده،اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمعصومه غفوری 1 * , نصرت الله شادنوش 2 , محمد علی کرامتی 3
1 - گروه مدیریت تکنولوژی دانشکده مدیریت دانشگاه ازاد تهران مرکز ،تهران،ایران
2 - استادیارگروه مدیریت تکنولوژی دانشگاه ازاد تهران مرکز ، تهران، ایران
3 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی
کلید واژه: آیندهنگاری, هم افرینی , اعتماد و ریسک درک شده , قصد خرید , واقعیت درک شده,
چکیده مقاله :
هم آفرینی میان شرکتها و مشتریان از آتیه دارترین حوزه ها در محیط های مجازی مصرف کننده و یک قلمرو پژوهشی نسبتا نوظهوربوده که خصوصا در ایران چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف: تحقیق حاضر با هدف کشف پاسخ مناسب به این سؤال اساسی طراحی شده است که تاثیرات آینده مدل مبتنی بر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده ، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری چگونه است؟ روشها: این پژوهش براساس رویکرد ترکیبی می باشد و در حقیقت از دو رویکرد کمی و کیفی استفاده خواهد شد.در بخش کیفی جهت بررسی علی - معلولی معیارهای مورد مطالعه به مصاحبه عمیق با 20 نفر از مدیران و خبرگان شرکت مپنا پرداختیم. یافته ها: ابعاد اصلی پژوهش عناصری چون ورودی، منابع، فرایندها، خروجی و شناسایی شدند و تأثیرگذاری هم آفرینی بر مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده،اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری مورد تأیید قرار گرفت نتیجه گیری: بر طبق نتایج بدست آمده از آزمون تخمین ضرایب استاندارد و مقادیر معناداری تمامی روابط و سازه های تصمیم گیری خرید مشتری د ر ضرایب مسیر در سطح اطمینان 9 درصد معنادار شده و در اندازه گیری سازه های خود سهم معناداری را ایفا کرده اند . همه روابطو مولفه های تصمیم گیری خرید مشتری بدست آمده از تحلیل داده بنیاد و خروجی نرم افزار maxqda در تکنیک تحلیل عاملی نیز تایید شدند.
Co-creation between companies and customers is one of the most promising topics in the field of virtual consumer environments and one of the newly emerging research fields which is not yet well developed in Iran. The purpose of this research is to find a proper answer to the following key question: What are the effects of co-creation through exposure to augmented reality on consumer perceived risk, perceived trust and purchase intent? Materials and Methods: This research has been demonstrated based on a blended approach composed of a qualitative and a quantitative approach. The quantitative approach relies on a deep survey of 20 individuals, including a number of managers and elites of MAPNA Group. Findings: Input, resources, processes and outputs which are the main elements of this research were identified and the effects of co-creation through exposure to augmented reality on consumer perceived risk, perceived trust and purchase intent were confirmed. Conclusion: Based on the standards coefficients estimation test results and significant parameters, all relations and structures of the customer’s purchase decision in path-coefficients are significant at 9% coefficient level and they have a significant contribution in the measurement of their structures. All relations and components of the customer’s purchase decision obtained from the analysis of the basic data and maxqda software output were confirmed by the factor analysis technique.