ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM
محورهای موضوعی : آینده پژوهیزهره میرحسینی 1 , شمسی محب حوری 2
1 - استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: مدیریت کیفیت فراگیر/ بنیاد ارو,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در مورد ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با استفاده از مدل تعالی سازمانی[i] EFQM (مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت) می باشد. هدف از این پژوهش بررسی سطح مدیریت کیفیت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به معیارها و استانداردهای جهانی EFQM است. در این پژوهش از روش پیمایش موردی استفاده شده است و از طریق مقایسه نتایج حاصله از ارزیابی با مدل مذکور نتیجه گیری شده است. جامعه مورد پژوهش 23 نفراز مدیران ارشد و 300 نفر از کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی می باشند که نمونه مزبور با استفاده از جدول نمونه مایکل مارک و جولی جانین (1983) انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه 50 سؤالی مدل EFQM است که بین مدیران و کارکنان توزیع شده است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفته و در این رابطه از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با کسب امتیاز 87/643 در مقایسه با امتیاز کل 1000 در سطوح برگزیدگان اولیه و برندگان جایزه مقدماتی قرار دارد، و بین امتیازهای کسب شده از معیارها و گروه های جامعه آماری، تفاوت معنادار وجود دارد.
The present research assesses the performance of the National documentation Organization& Library of the IRI by using EFQM model of organizational excellence. The objective of thepresent research is to investigate the level of quality management of this organization based onthe criteria and basic standards of EFQM model (European Foundation of QualityManagement).In this case study, analytical survey is used to navigate through and compare results with theEFQM model assessment. The research society includes 23 top managers and also the staff ofthe National Documentation Organization & Library of the IRI. The samples of 300 staff arechosen according to Julie Jonin and Michael Mark pattern (1983).The questionnaire has 50 questions which are distributed among the samples. Informationcollected is analyzed by Statistical inference and the relationship between variables is analyzedby SPSS. Results showed that the Documentation organization& NLI is achieved to nationalrate of 643/87 total points, which in comparison to 1000 points is in preliminary level amongselected award winners. And there is a significant statistical difference between achieved scoresof statistical groups and the model of EFQM criteria.