• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی محتوای اطلاعات سود سهام پرداختی و واکنش متفاوت بازار نسبت به آن در بور س اوراق بهادار تهران
        رضا شباهنگ محسن محمدنوربخش لنگرودی
        مطالعاتی که در کشورهای صنعتی صورت گرفته بیانگر این است که بازار سها م نسبت به تغییرات سود سهام پرداختی واکنش نشانمی دهد. بر مبنای فرضیه علامت دهی سود سهام 1، تغییرات سود سهام پرداختی اطلاعات جدیدی در مورد سود آینده به بازار ارسالمی نماید، بنابراین بازار در مقابل این اطل چکیده کامل
        مطالعاتی که در کشورهای صنعتی صورت گرفته بیانگر این است که بازار سها م نسبت به تغییرات سود سهام پرداختی واکنش نشانمی دهد. بر مبنای فرضیه علامت دهی سود سهام 1، تغییرات سود سهام پرداختی اطلاعات جدیدی در مورد سود آینده به بازار ارسالمی نماید، بنابراین بازار در مقابل این اطلاعات واکنش نشان می دهد.بعضی از مطالعات جدید ارتباط معنی داری بین تغییرات سود سهام پرداختی و سود گذشته و جاری گزارش کرده اند. لیکن این ارتباطبرای سود سهام پرداختی و سودآوری آینده مستند نگردیده است.این مقاله با ارائه مدلی اعلام می کند که تمام ی تغییرات سود سهام پرداختی حاوی اطلاعات جدیدی دربارۀ سود آینده نیست. بعضی2. مدیران در دیگر ( بدون نگاه به آینده ) ازتصمیمات مربوط به سود سهام پرداختی تنها انعکاس ساده ای از سود گذشته یا جاری است3 اطلاعات جدیدی را در مورد سود آینده از طریق سود سهام پرداختی آشکار ( با نگاه به آینده ) تصمیمات سود سهام پرداختیپاسخ با نگاه به آینده می کنند. مدل برای مشخص کردن دو نوع از تغییرات فوق و پیش بینی اینکه بازار بیشتر به تغییرات سود سهامبا نگاه به می دهد، کمک می کند.از طریق طبقه بندی تغییرات سود سهام پرداختی در این دو گروه مشخص شد که تغییرات سود سهامواکنش بیشتری در بازار ایجاد می کند. بدون نگاه به آینده در مقایسه با تغییرات سود سهام آیندهبنابراین ، مقاله نه تنها برای فرضیه علامت دهی در بور س اوراق بهادار تهران شواهد تجربی ارائه می کند، بلک ه به توضیح نتایجضعیف و متفاوت مطالعات قبلی (در کشورهای صنعتی) کمک می نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مطالعه مدیریت دانش در نظام آموزش عالی و ارائه مدل مناسب
        نادر قلی قورچیان اکر م الملوک لاهیجانیان
        هدف از پژوهش حاضر مطالعه مدیریت دانش در نظام آموزش عالی در دانشگاهها و موسسات و مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی وارائه راهکارها و مدل مرتبط با مدیریت دانش به منظور همگامی با دانش در هزاره سوم برای بهبود در روشهای مدیریتی است . پژوهشاز نوع توصیفی _ پیمایشی است که به توصیف چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر مطالعه مدیریت دانش در نظام آموزش عالی در دانشگاهها و موسسات و مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی وارائه راهکارها و مدل مرتبط با مدیریت دانش به منظور همگامی با دانش در هزاره سوم برای بهبود در روشهای مدیریتی است . پژوهشاز نوع توصیفی _ پیمایشی است که به توصیف نظرات متخصصان آموزش عالی، روسا و معاونین، مدیران گروهها و اعضای هیات علمیدانشگاهها در خصوص مولفه ها و شاخص ها در پرسشنامه می پردازد. به منظور بررسی توزیع ویژگی های آماری روش پژوهش پیمایشیبکار رفته است . جامعه آماری پژوهش متشکل از 360 نفر روسا، معاونین، مدیران گروه و اعضای هیات علمی دانشگاهها که دارایتحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا می باشند. برای انتخاب گروه نمونه ابتدا از طریق روش تصادفی و سیستماتیک 8 دانشگاه انتخابگردید و سپس از میان آنها به صورت تصادفی طبقه ای اعضای نمونه انتخاب شد . جهت برآورد حجم نمونه با انجام یک مطالعه اولیه 1بالاترین انحراف معیار در ارتباط با یکی از مولفه ها و میانگین به دست آمد و با استفاده از فرمول محاسبه تعداد نمونه در مطالعات توصیفی با 95% اطمینان و با فاصله 0/05 مقدار میانگین تعداد نمونه برابر 300 نفر محاسبه شد و با در نظر گرفتن 20% احتمال ریزش تعداد نمونه 360 نفر محاسبه شد . ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه می باشد که مشتمل بر مولفه های مدیریت دانشاست . مولفه ها و شاخص ها به مدد مطالعات کشوری و جهانی کشور براساس طیف 7 درجه ای لیکرت تهیه شده است . اعتبار مولفه ها وشاخص ها از طریق روش اعتبار محتوی و پایائی با استفاده از روش الفای کرونباخ محاسبه گردیده است . بر این اساس مقدار آلفا برای 0 نفر از نمونه آزمایشی 95/73 با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی و نمودارها و همچنین با استفاده از روشهای آمار استنباطی شامل ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون برایارتباط بین مولفه ها، تحلیل واریانس 2 برای مقایسه بین چهار گروه مورد مطالعه ، تحلیل عاملی و روش گسترده 3 و تجزیه به مولفه اصلی 4 با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده و مدل پیشنهادی با مقیاس 5/73 از 7 مورد تائید قرار گرفته است . نتایج پژوهش حاضر ارائه مدل مدیریت دانش در ن ظام آموزش عالی است که در برگیرنده فلسفه و اهداف، مبانی نظری، چهارچوب ادراکیدانش، چهارچوب ادراکی بینش، چهارچوب ادراکی مهارت، مراحل اجرای مدل، نظام ارزشیابی و مهندسی مجدد مدل است . ارائه اینمدل در نظام آموزش عالی، دانشگاهها و موسسات و مراکز آموزش عالی توجه به دگرگونی های شتابان افزایش رقابت ملی، منطقه ای وبین المللی و توان رویارویی با رقابت جهانی در پاسخگوئی به نیازهای هزاره سوم قابل تعمق و بررسی و استفاده است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - یک مدل مفهومی جهت توسعه محصول جدید در محیط مهندسی همزمان
        سید محمد سیدحسینی سید جواد ایرانبان
        چکیدهامروزه محصول جدید و لزوم و اهمیت آن به عنوان یک استراتژی ضروری جهت ماندگاری در کسب و کار تبدیل گردیده است.شرکتهای پیشرو تلاش می نمایند تا با بکارگیری رویکردها و نگرشهای نوین؛ فرایند توسعه محصول جدید 1 را بهبود بخشند. یکی از اینرویکردهای نوین نگرش مهندسی همزمان 2 می چکیده کامل
        چکیدهامروزه محصول جدید و لزوم و اهمیت آن به عنوان یک استراتژی ضروری جهت ماندگاری در کسب و کار تبدیل گردیده است.شرکتهای پیشرو تلاش می نمایند تا با بکارگیری رویکردها و نگرشهای نوین؛ فرایند توسعه محصول جدید 1 را بهبود بخشند. یکی از اینرویکردهای نوین نگرش مهندسی همزمان 2 می باشد . تحقیقات و مطالعات فراوانی در خصوص این نگرش انجام گرفته و یا در حالانجام م یباشد. در یک دیدگاه عمومی مهندسی همزمان الگوئی را ارائه می نماید که دارای سه جنبه اصلی طراحی؛ تولید و مشتریمی باشد. به عبارت بهتر رویکرد مهندسی همزمان تلاش می نماید که با در نظر داشتن طراحی محصول؛ تولید آن و مشتری محصول؛ بههدفی دست یابد که با اتکا به آن بتوان به بهبودهای چشمگیری در کسب و کار دست یافت. در این مقاله تلاش می گردد که هر سهجنبه اصلی فضای مهندسی همزمان مورد توجه قرار گرفته و در نهایت مدل مفهومی توسعه محصول جدید در این فضا ارائه گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - الگوی مناسب ایجاد دانشگاه کارآفرین
        علی تقی پور ظهیر نرگس حسن مرادی
        مفهوم دانشگاه کارآفرین در دو دهه اخیر به طور جدی مورد توجه صاحبنظران و نظریه پردازان حوزه آموزش عالی قرار داشته است.کارآفرینی در دانشگاهها) از سوی وزارت علوم، تحقیقات و ) کاراد توجه به مفهوم کارآفرینی در دانشگاههای کشور نیز با ابلاغ طرحفناوری به دانشگاهها از اواخر سال چکیده کامل
        مفهوم دانشگاه کارآفرین در دو دهه اخیر به طور جدی مورد توجه صاحبنظران و نظریه پردازان حوزه آموزش عالی قرار داشته است.کارآفرینی در دانشگاهها) از سوی وزارت علوم، تحقیقات و ) کاراد توجه به مفهوم کارآفرینی در دانشگاههای کشور نیز با ابلاغ طرحفناوری به دانشگاهها از اواخر سال 1379 آغاز گردید. تاکنون 29 دانشگاه در کشور به این طرح پیوسته و مراکز کارآفرینی را راه اندازیو فعال نموده اند. مطالب فوق محقق را بر آن داشت تا به منظور دستیابی به اهداف ذیل تحقیقی را در این زمینه انجام دهد:• شناخت مؤلفه های اصلی و فرعی دانشگاه کارآفرین• تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین• شناخت الزامات اجرایی و مراحل ایجاد دانشگاه کارآفرینبا مراجعه به پژوهش های انجام شده، و مطالعه کتابخانه ای و اسنادی و بررسی شبکه های اطلاعاتی داخلی و خارجی مؤلفه های اصلیدانشگاه کارآفرین شناسایی و پیش نویس الگوی آن تدوین گردید. سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نظرات و پیشنهاداتکارشناسان و متخصصان در زمینه کارآفرینی در دانشگاه هایی که به صورت نمونه گیری خوش های گزینش شده بودند جمع آوری و اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل عاملی در نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. سرانجام الگوی نهایی دانشگاه کارآفرین با 9 مؤلفه اصلی و 37 مولفه فرعی با 83/2 در صد مورد تأئید قرار گرفت پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - برآورد پایه مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده (مورد ایران 78-1374)
        علی اصغر پیرو نرگس صمدپور
        گسترش تعهدات دولت در عرصه اقتصادی و اجتماعی و تلاش در جهت تحقق اهدافی چون رشد اقتصادی، ثبات قیمتها، افزایشاشتغال و توزیع عالانه درآمد هزینه های دولتها را با روند صعودی مواجه کرده است. تامین مالی چنین هزینه هایی منابع درآمدی راطلب می کند. از میان درآمدهای مختلف درآمدهای چکیده کامل
        گسترش تعهدات دولت در عرصه اقتصادی و اجتماعی و تلاش در جهت تحقق اهدافی چون رشد اقتصادی، ثبات قیمتها، افزایشاشتغال و توزیع عالانه درآمد هزینه های دولتها را با روند صعودی مواجه کرده است. تامین مالی چنین هزینه هایی منابع درآمدی راطلب می کند. از میان درآمدهای مختلف درآمدهای مالیاتی نقش مهمی را ایفا م یکند نظام مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی ازروشهای محاسبه و اخذ مالیات، می تواند پایه مالیاتی را به طور شفاف محاسبه و اخذ مالیات را تسهیل نماید و در بسیاری از موارد درآمد مالیاتی را افزایش دهد در این پژوهش با استفاده از جدول داده ستاده پایه مالیاتی طی سال های 78-1374 برآورد گردیده است. نتایج حاصل از برآورد پایه مالیاتی در روش مالیات بر ارزش افزوده با توجه به قانون مالیاتها نشان می دهد که در طول برنامه دومتوسعه، به طور متوسط، سالیانه در حدود 54 درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان پایه مالیاتی در نظر گرفته شده است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تورم و نااطمینانی تورمی در ایران رویکردی نوین جهت بررسی ارتباط متقابل
        کریم امامی علی سلمان پور
        در شناخت پدیده های اقتصادی نه تنها شناسایی عوامل مؤثر بر تورم و آثار آن، بلکه بررسی ارتباط تورم با نااطمینانی تورمی نیز حائزاهمیت است ، زیرا ممکن است یکی از آثار مهم تورم ، نااطمینانی در مورد تورم آینده باشد . نااطمینانی تورمی ، در واقع جز ء غیر قابلپیش بینی نرخ تورم آت چکیده کامل
        در شناخت پدیده های اقتصادی نه تنها شناسایی عوامل مؤثر بر تورم و آثار آن، بلکه بررسی ارتباط تورم با نااطمینانی تورمی نیز حائزاهمیت است ، زیرا ممکن است یکی از آثار مهم تورم ، نااطمینانی در مورد تورم آینده باشد . نااطمینانی تورمی ، در واقع جز ء غیر قابلپیش بینی نرخ تورم آتی است که می تواند آثار منفی تورم در متغیرهای اقتصادی را تجمیع کند ، زیر ا عاملان اقتصادی ممکن استهزینه های جز ء پیش بینی شد ۀ تور م را با تصمیمات و عملکرد خود کاهش داده و یا از بین ب رند، امّا نااطمینانی تورمی جز ء غیر قابلپیش بینی تورم است. نااطمینانی تورمی بر عرضۀ نیروی کار، پس انداز، سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و ... تأثیر گذاشته و دیگر متغیرهایاقتصادی را نیز به تبع آن تحت تأثیر ق رار م ی دهد. در زمینه ارتباط بین تورم و نااطمینانی تورمی دو دیدگاه عمده وجود دارد که دیدگاهاول شامل فرضیه فریدمن - بال 1 و دیدگاه دوم شامل فرضیه کوکرمن ملتزر 2 است . در این مقاله دو دیدگاه به صورت تئوریکی مورد بررسی قرار گرفته و نهایتاً به کمک مدل ناهمسانی واریانس شرطی خودرگرسیونی ARCHو شکل تعمیم یافتۀ آن یعنی مدل GARCH ارتباط یک طرفه از تورم به نااطمینانی تورمی و یا بالعکس از نااطمینانی تورمی به تورم و همچنین احتمال وجود ارتباط دوطرفه بین این دو متغیر در اقتصاد ایران و در طی سالهای 1382-1315 مورد تجز یه تحلیل قرار می گیرد. ارتباط بین این دو متغیر برای دوره های زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصله وجود ارتباط یک طرفه از تورم به نااطمینانیتورمی را تائید می کند. این ارتباط برای دوره زمانی کوتاه مدت شدیدتر از دوره زمانی بلند مدت می باشد . در بررسی تأثیرات شوکهایتورمی بر نااطمینانی تورمی می توان اذعان داشت که شوکهای تورمی در کوتاه مدت تأثیرات متقارن ولی در بلند مدت تاثیرات غیرمتقارنی روی نااطمینانی تورمی داشته و لذا شوک مثبت نسبت به شوک منفی بر نااطمینانی تورمی اثر بیشتری داشته است پرونده مقاله