• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانک‌های دولتی ایران (براساس نظریه داده بنیاد)
        علیرضا نجف پور رضا نجف بیگی کرم اله دانش فرد
        پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانک‌های دولتی ایران(ملی، سپه، مسکن و کشاورزی) صورت پذیرفته است.پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری نظریه داده بنیاد انجام شده است . جامعه آماری شامل مدیران بانک‌های دولتی کشور، نخبگان حوزه‌ی یادگی چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانک‌های دولتی ایران(ملی، سپه، مسکن و کشاورزی) صورت پذیرفته است.پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری نظریه داده بنیاد انجام شده است . جامعه آماری شامل مدیران بانک‌های دولتی کشور، نخبگان حوزه‌ی یادگیری سازمانی بانک‌های دولتی و افرادی که از ساختار این بانک‌ها اطلاع داشتند، می‌باشد که از روش نمونه‌گیری انتخابی هدفمند، 15نفرازآن ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل مصاحبه ها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی صورت گرفت که براساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها، الگوی یادگیری سازمانی در بانک‌های دولتی در پنج مقوله‌ی شرایط علّی، زمینه ها، مداخله‌گرها، راهبردها و پیامدها، ارائه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تاثیر تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها از طریق رهبری استراتژیک و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
        نازنین صادق زاده علیرضا ابراهیم پور مهناز ربیعی فائزه درمان
        هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها از طریق رهبری استراتژیک و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی مبتنی چکیده کامل
        هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها از طریق رهبری استراتژیک و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به تعداد 400 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 196 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری استراتژیک سرات و همکاران(2011)، پرسش نامه استاندارد تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها بارت(2013) ، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (۲۰۰۳ (و پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون(1995) بودکه روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تائید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM ) و از طریق نرم‌افزارهای SPSS وPLS اجرا شد.نتایج نشان داد که تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها از طریق رهبری استراتژیک بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 77/0 می باشد و از طریق مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 57/0 می باشد و همچنین تاثیر مستقیم بر عملکرد سازمانی نیز معنادار و مثبت می باشد. که ضریب این تاثیر 66/0 است .هر چه میزان تحول فرهنگی مبتنی بر ارزش ها تقویت شود، عملکرد سازمانی نیز تقویت می شود و این امر توسط رهبری استراتژیک و مدیریت دانش افزایش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه الگوی جاودانگی‌مدیران در نظام بانکی ایران با رویکرد داده بنیاد
        روح اله سمیعی نسرین کوروش زاده محمودرضا مستقیمی طهمورث آقاجانی هشتجین
        هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی جاودانگی‌مدیران است. این پژوهش از نوع پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل پارادایمی استراوس و کوربین انجام شده‌است. محدوده مطالعات، بانک سینا و مشارکت‌کنندگان خبرگان آگاه به حوزه مدیریت بودند. در این راستا مصاحبه‌های عمی چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی جاودانگی‌مدیران است. این پژوهش از نوع پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد و مدل پارادایمی استراوس و کوربین انجام شده‌است. محدوده مطالعات، بانک سینا و مشارکت‌کنندگان خبرگان آگاه به حوزه مدیریت بودند. در این راستا مصاحبه‌های عمیق با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله‌برفی صورت گرفت. در این پژوهش، داده‌ها بعد از انجام دادن پانزده مصاحبه بـه مرحله اشباع نظری رسیدند. با این حال، جهت اطمینان از کفایت، پنج مصاحبه دیگر بـه انجام رسید. ‌جهت تعیین روایی‌ از معیار لینکلن و گوبا و جهت تعیین پایایی از روش حسابرسی فرایند و توافق درونی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام و سپس بر اساس نظریه داده‌بنیاد، الگوی پارادایمی تبیین شد. بر این اساس"عوامل فردی و عوامل سازمانی" به عنوان شرایط علّی جاودانگی‌مدیران، "ظرفیت‌سازی فردی و سازمانی" به عنوان مقوله اصلی پژوهش، "‌عوامل سازمانی و عوامل محیطی" به عنوان شرایط مداخله‌گر ‌و "سیاست‌گذاری سازمانی" به عنوان شرایط زمینه‌ای از دیدگاه ‌مشارکت‌کنندگان پژوهش شناسایی شدند. راهبردها نیز شامل "مدیریت منابع‌فردی و سازمانی" و پیامدهای حاصل شامل "الگوسازی و ارزش آفرینی" می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارزیابی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته های دایر در آموزش فنی و حرفه ای استان قم
        احمد عطارنیا حمیده عباسی رقیه علیمحمدی
        هدف از این مطالعه ارزیابی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته های دایر در آموزش فنی و حرفه ای استان قم بوده است. روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تلفیقی از روش های کیفی و کمی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان و معاونین سازمان چکیده کامل
        هدف از این مطالعه ارزیابی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته های دایر در آموزش فنی و حرفه ای استان قم بوده است. روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تلفیقی از روش های کیفی و کمی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان و معاونین سازمان فنی و حرفه ای قم بوده اند که حجم آن 30 نفر تعیین شده است. جهت تعیین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 28 نفربه عنوان نمونه با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده اند. به منظور ارزیابی روایی پرسشنامه توسط روایی ظاهری، محتوا (روش لاوشه) سنجش گردیده است. جهت تعیین پایایی سوالات پرسشنامه به صورت جداگانه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. پژوهش حاضر در سه مرحله انجام شده است: در مرحله اول از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا .در مرحله دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. درمرحله سوم با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) موانع شناسایی شده مورد اولویت بندی قرار گیرند. تجزیه و تحلیل داده ها: در این پژوهش جهت محاسبه میانگین و انحراف‌ معیار از طریق نرم‌افزار‌ SPSS نسخه 23 انجام شده است و از نرم افزار اکسل برای رتبه‌بندی عوامل استفاده گردیده است. یافته ها: نشان داده است که رتبه بندی نیازهای آموزشی بازار کار نسبت به فارغ التحصیلان رشته های دایر در آموزش فنی و حرفه ای استان قم به ترتیب: هم راستایی آموزش ها، معیارهای ویژگی های زمینه ای ،راهبردها و معیار شرایط محیطی بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر سیستم پنج‌اس بر بهره‌وری سازمانی از طریق فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه: اداره مخابرات شهرکرد)
        میثم بابائی فارسانی مهرداد صادقی ده چشمه عباس قائدامینی هارونی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سیستم پنج‌اس بر بهره‌وری سازمانی از طریق فرهنگ سازمانی می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوۀ گردآوری داده‌ها، توصیفی– همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره مخابرات شهرکرد می‌باشند که تعداد آن‌ها 215 چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سیستم پنج‌اس بر بهره‌وری سازمانی از طریق فرهنگ سازمانی می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوۀ گردآوری داده‌ها، توصیفی– همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره مخابرات شهرکرد می‌باشند که تعداد آن‌ها 215 نفر می باشد که از بین آنها با استفاده از جدول مورگان به روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس تعداد 138 نفر برای شرکت در پژوهش حاضر انتخاب شدند و برای سنجش متغیرهای مدل پنج‌اس، از پرسش‌نامه طباطبایی (1395)، همچنین برای سنجش متغیرهای فرهنگ سازمانی، از پرسش‌نامه کویین (2006) و نهایتاً برای سنجش متغیرهای بهره‌وری سازمانی، از پرسش‌نامه اولسانیا و همکاران (2012) استفاده شده است. پرسش‌نامه‌های مذکور، پس از سنجش روایی منطقی و همچنین روایی سازه، پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ، که مقدار آن بالای 7/0 برآورد شد، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، در دو سطح توصیفی و استنباطی بوده است و از طریق نرم‌افزارهای SPSS 21، WarpPls6 و Lisrel 8.9 اجرا شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، سیستم پنج اس، با مقدار ضریب تعیین 489/0 از طریق فرهنگ سازمانی بر بهره‌وری اداره مخابرات شهرکرد، تأثیر بسیار قوی‌ای داشته است، که مبین قدرت پیش‌بینی‌کنندگی بالای مؤلفه‌های سیستم پنج‌اس می‌باشد و فرهنگ سازمانی نیز با مقدار ضریب تعیین 562/0 تأثیر بسیار قوی‌ای بر بهره‌وری داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تبیین نقش اخلاق حرفه ای بر عملکرد مدیران مدارس در توانمند سازی معلمان با رویکرد PLS
        فهیمه واپرزه بهنام طالبی مر یم سا مری
        از آنجا که معلمان سرمایه های اجتماعی نظام آموزشی در هر کشوری محسوب می شوند. از این رو توانمندسازی آنان زمینه شکوفایی نسل آتی کشور را تضمین می نماید. این پژوهش با هدف تبیین نقش اخلاق حرفه ای بر عملکرد مدیران مدارس در توانمندسازی معلمان انجام یافته است. روش پژوهش حاضر توص چکیده کامل
        از آنجا که معلمان سرمایه های اجتماعی نظام آموزشی در هر کشوری محسوب می شوند. از این رو توانمندسازی آنان زمینه شکوفایی نسل آتی کشور را تضمین می نماید. این پژوهش با هدف تبیین نقش اخلاق حرفه ای بر عملکرد مدیران مدارس در توانمندسازی معلمان انجام یافته است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس مروج سلامت استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1397-1398 می باشد. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان و کرجسی 291 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی بر اساس ناحیه و منطقه آموزش و پرورش و مقطع تحصیلی انتخاب شده است. برای اندازه‌گیری متغیر‌های تحقیق از پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای مدیران (بهاگیر، 1390)، پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران مدارس بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها توسط متخصصان تایید و پایایی آن‌ها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه عملکرد مدیران مدارس 966/0، برای پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای مدیران 911/0 برآورد شده است. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار pls3 نشان داد، عملکرد مدیران در توانمند سازی معلمان بر اساس اخلاق حرفه‌ای آنان قابل پیش بینی است (01/0>P). با توجه به نقش اخلاق حرفه‌ای در ارتقاء عملکرد مدیران در توانمند سازی معلمان می‌توان گفت ارتقاء اخلاق حرفه‌ای مدیران در توانمندسازی معلمان مدارس نقش مؤثری داشته است. پرونده مقاله