• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه فلات شغلی با تمایل به ترک خدمت، استرس شغلی و فرسودگی شغلی کارکنان
        سید محمد میرکمالی صلاح الدین ابراهیمی کمال خلیل‌بیگی ادریس فتحی
        به دلیل تغییرات در محیط های سازمانی، یکی از مهم ترین مسائل مربوط به مسیرهای شغلی در دهه بعدی، فلات زدگی شغلی خواهد بود. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط متغیرهای فلات شغلی با تمایل به ترک خدمت کارکنان به روش تحلیل مسیراست. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرس چکیده کامل
        به دلیل تغییرات در محیط های سازمانی، یکی از مهم ترین مسائل مربوط به مسیرهای شغلی در دهه بعدی، فلات زدگی شغلی خواهد بود. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط متغیرهای فلات شغلی با تمایل به ترک خدمت کارکنان به روش تحلیل مسیراست. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مهاباد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 250 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس های فلات شغلی، تمایل به ترک خدمت، استرس شغلی و فرسودگی شغلی پاسخ دادند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و تحلیل عاملی تأییدی و همچنین پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرانباخ تأیید شد. از میان متغیرهای پژوهش به ترتیب متغیرهای فلات شغلی، فرسودگی شغلی و استرس شغلی به ترتیب بالاترین تا پایین ترین ضریب همبستگی را با ترک خدمت دارند. همچنین همبستگی فلات شغلی با فرسودگی شغلی و استرس شغلی مثبت و معنادار است. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد، فلات شغلی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر ترک سازمانی دارد. همچنین تأثیر غیر مستقیم فلات شغلی بر ترک سازمانی معنادار است و از طریق فرسودگی شغلی، و استرس شغلی صورت می گیرد. همچنین فرسودگی شغلی تأثیر غیر مستقیم مثبت و معنادار بر ترک سازمانی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی خطرحسابرسی، مبتنی برمدیریت خطر جامع و راهبری شرکتی
        محمد امین زکی زاده فرزین رضایی ایرج نوروش
        شناسایی وارزیابی خطر حسابرسی، کلیدی ترین بخش فرآیند حسابرسی مبتنی برخطر است. خطر حسابرسی یعنی احتمال خطر این که حسابرس نسبت به صورت های مالی حاوی اشتباه و یا تحریف با اهمیت، نظر حرفه ای نامناسب اظهار کند. هدف این پژوهش شناسایی خطرحسابرسی، مبتنی برمدیریت خطر جامع و ویژگی چکیده کامل
        شناسایی وارزیابی خطر حسابرسی، کلیدی ترین بخش فرآیند حسابرسی مبتنی برخطر است. خطر حسابرسی یعنی احتمال خطر این که حسابرس نسبت به صورت های مالی حاوی اشتباه و یا تحریف با اهمیت، نظر حرفه ای نامناسب اظهار کند. هدف این پژوهش شناسایی خطرحسابرسی، مبتنی برمدیریت خطر جامع و ویژگی های راهبری شرکتی است. بدین منظور از معیارهای انحراف از استانداردهاوقوانین، خطر جامع وویژگی های راهبری شرکتی بهره برده شد.در تحقیق حاضر مناظر اندازه گیری مدیریت خطر جامع شامل مخاطرات عملیاتی، استراتژی، گزارشگری و قوانین و مقررات و ویژگی های راهبری شرکتی شامل استقلال هیأت مدیره، مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی و دوگانگی مدیریت است. این پژوهش با 87 شرکت نمونه و در بازه زمانی یازده ساله 1396-1386 شامل 957 سال- شرکت به شیوه توصیفی- همبستگی با اجرای الگوی رگرسیون چند متغیره انجام شد. سپس با طرح سوالات بصورت زوجی و تحلیل سلسله مراتبی(AHP) اهمیت معیارهای خطر حسابرسی تعیین گردید. یافته های پژوهش حاکی است بین استقلال هیأت مدیره، و خطر قوانین مقررات، با خطر حسابرسی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مدل پویایی سیستم جهت ارزیابی معیارهای رفع انتظارات مشتریان در سطح مدیریت کیفیت جامع
        حسن دهقان دهنوی زهرا دلشاد
        موفقیت مدیریت کیفیت جامع با توانایی یادگیری، جذب، تطابق و اجرای تغییر نگرش‌های سازمان و تلفیق آن‌ها در سازمان ارتباط دارد. شرط موفقیت سازمان جهت بهبود کارایی شرکت در زمینه پاسخگویی سریع در یک سازمان، متمرکز بر مشتری و عملیات مبتنی بر مدیریت کیفیت جامع است. هدف این پژوهش چکیده کامل
        موفقیت مدیریت کیفیت جامع با توانایی یادگیری، جذب، تطابق و اجرای تغییر نگرش‌های سازمان و تلفیق آن‌ها در سازمان ارتباط دارد. شرط موفقیت سازمان جهت بهبود کارایی شرکت در زمینه پاسخگویی سریع در یک سازمان، متمرکز بر مشتری و عملیات مبتنی بر مدیریت کیفیت جامع است. هدف این پژوهش، بررسی و بهبود در مشتری‌مداری کیفیت جامع با استفاده از رویکرد پویایی سیستم است. در این پژوهش با مرور ادبیات نظری و نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان، معیارهای مرتبط با انتظارات مشتریان، شناسایی شدند. پس از شناسایی اجزا و متغیرهای انتظارات مشتریان، شبیه‌سازی با ارائه فرضیه‌های دینامیکی شروع شده و حلقه‌های علّی، نمودارهای جریان، معادلات ریاضی تکمیل شد. بدین منظور از مدل پویایی سیستم‌ها با استفاده از نرم افزار Vensim، روشی را برای یافتن ارتباط بین عوامل مرتبط با رفع انتظارات مشتریان ارائه گردید. نتایج این پژوهش برای صنایعی که قصد برنامه‌ریزی در رفع انتظارات مشتریان در سطح مدیریت کیفیت جامع را دارند، قابل استفاده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شناسایی واولویت بندی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش
        ماشاالله خورشیدی محمد حسین پور یدالله مهرعلیزاده غلامحسین برکت
        امروزه تئوری های مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت دانایی، مدیریت توسعه و مدیریت ارزش بعنوان مکاتب نوین مدیریت شناخته می شوند. پایه و اساس فرهنگ هر سازمانی، ارزشهای آن سازمان می باشد. سیستم مدیریت ارزش، ارزش را در سه گام خاص ، تعیین ارزشهای محوری سازمان ، همگانی کردن ارزشه چکیده کامل
        امروزه تئوری های مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت دانایی، مدیریت توسعه و مدیریت ارزش بعنوان مکاتب نوین مدیریت شناخته می شوند. پایه و اساس فرهنگ هر سازمانی، ارزشهای آن سازمان می باشد. سیستم مدیریت ارزش، ارزش را در سه گام خاص ، تعیین ارزشهای محوری سازمان ، همگانی کردن ارزشهای تعیین شده وهمسو کردن فعالیتها و اقدامات سازمان با ارزشها تعریف می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش است که در آن پژوهشگر به دنبال چگونگی ایجاد مدیریت ارزش در اداره کل مدیریت آموزش صدا و سیما است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است . جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران وکارشناسان آموزش مراکزآموزشی صدا و سیمای کشور (121نفر) می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است . روائی پرسشنامه از طریق تائید خبرگان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 96/0 به تائید رسید و در نهایت سوالات فرعی پژوهش از طریق روش تی آزمون شدند. طبق نتایج تحقیق تاثیر شاخص های ارزش اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی ، مذهبی و زیبایی بر اثربخشی سیستم مدیریتی ارزش اداره کل آموزش صدا و سیما تائید شده اند . با توجه به نتایج رتبه بندی آزمون فریدمن از بین کلیه عوامل این پژوهش، عوامل ارزش اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی وزیبایی بیشترین و عوامل ارزش سیاسی و مذهبی کمترین اثرگذاری را بر مدیریت ارزش در اداره کل مدیریت آموزش صدا وسیما دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیر قابلیت‌های پویایی زنجیره تامین بر عملکرد آن با میانجی‌گری تاب‌آوری زنجیره تامین
        مصطفی شیخ ‌آقاجانی محمد رحیم رمضانیان
        اختلالات در شرکت ها ممکن است از سوی مشتریان، تامین کنندگان و عوامل دیگر زنجیره تامین باشد که باعث بروز آسیب هایی همچون هزینه های بالاتر، عملکرد ضعیف، فروش از دست رفته، سود کمتر، ورشکستگی و غیره در زنجیره تامین می شود. برای جلوگیری از این آسیب ها و بهبود عملکرد، ایجاد تا چکیده کامل
        اختلالات در شرکت ها ممکن است از سوی مشتریان، تامین کنندگان و عوامل دیگر زنجیره تامین باشد که باعث بروز آسیب هایی همچون هزینه های بالاتر، عملکرد ضعیف، فروش از دست رفته، سود کمتر، ورشکستگی و غیره در زنجیره تامین می شود. برای جلوگیری از این آسیب ها و بهبود عملکرد، ایجاد تاب آوری در زنجیره تامین به فعالیت مهمی برای شرکت ها و مدیران در زنجیره تامین تبدیل شده است. برای دست یابی به این هدف، شناسایی و بهبود عوامل موثر بر تاب آوری زنجیره تامین برای مدیران ضروری است. در این تحقیق تاثیر قابلیت های پویایی زنجیره تامین بر عملکرد زنجیره تامین با میانجی گری تاب آوری زنجیره تامین و همچنین تاثیرات مستقیم قابلیت های پویایی زنجیره تامین بر تاب آوری و عملکرد زنجیره تامین توسط معادلات ساختاری مورد بررسی قرار می گیرد. طبق نتایج، تاثیر مثبت قابلیت های یکپارچگی و انعطاف پذیری بر روی عملکرد زنجیره تامین با میانجی گری تاب آوری تایید و تاثیر قابلیت های خارجی بر عملکرد زنجیره تامین با میانجی گری تاب آوری رد می شود. همچنین، نتایج تاثیرات مثبت تاب آوری زنجیره تامین و قابلیت انعطاف پذیری بر عملکرد زنجیره تامین و قابلیت های یکپارچگی و انعطاف پذیری بر تاب آوری را تایید؛ و تاثیرات مثبت قابلیت های خارجی بر تاب آوری و قابلیت های خارجی و یکپارچگی بر عملکرد زنجیره تامین را رد می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیر ثبات مدیریت بر حرفه‌ای ‌گرایی کارکنان با رویکرد شایسته‌سالاری
        بهروز رضایی منش امید سرابی جعفر عباس پور
        نیروی انسانی کارآمد و حرفه ای، شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمان های دیگر است؛ چرا که، نیروی انسانی حرفه ای مهم ترین منبع هر سازمانی است. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تأثیر ثبات مدیریت بر حرفه ای گرایی کارکنان از طریق شایسته سالاری در اداره کل آموزش و پرورش استان ا چکیده کامل
        نیروی انسانی کارآمد و حرفه ای، شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمان های دیگر است؛ چرا که، نیروی انسانی حرفه ای مهم ترین منبع هر سازمانی است. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین تأثیر ثبات مدیریت بر حرفه ای گرایی کارکنان از طریق شایسته سالاری در اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام است، نمونه برآورد شده با استفاده از فرمول کوکران تعداد 132 نفر از کارکنان اداره می باشد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی - پیمایشی است.. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه حاوی 29 سؤال در خصوص ثبات مدیریت، شایسته سالاری و حرفه ای گرایی استفاده شد. در تأمین روایی پرسشنامه از نظر اساتید و در جهت تعیین پایایی پژوهش از روش آلفای کرونباخ بهره گرفته شد، نتایج بدست آمده از آلفای کرونباخ میزان 87 درصد را نشان می دهد که پایایی قابل قبولی است. همچنین با توجه به اینکه داده ها دارای توزیع نرمال بودند، از روش رگرسیون چند متغیره در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از تأیید فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی تحقیق می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد، ثبات مدیریت از طریق شایسته سالاری تأثیر قابل توجهی بر حرفه ای گرایی کارکنان دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تأثیر پیوندهای بازاریابی رابطه‌مند بر رضایت و سهم مشتری در صنعت بانکداری
        غلامرضا احمدی صمد عالی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پیوندهای بازاریابی رابطه‌مند در قالب سه نوع پیوندهای مالی، اجتماعی و ساختاری بر رضایت مشتریان و ارتباط آن با سهم مشتریان در صنعت بانکداری انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان شعب بانک کشاورزی مستقر در شهر تبریز می باشند. تعداد 38 چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پیوندهای بازاریابی رابطه‌مند در قالب سه نوع پیوندهای مالی، اجتماعی و ساختاری بر رضایت مشتریان و ارتباط آن با سهم مشتریان در صنعت بانکداری انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان شعب بانک کشاورزی مستقر در شهر تبریز می باشند. تعداد 389 مشتری از 12 شعبه بانک کشاورزی شهر تبریز با تکمیل پرسشنامه، در تحقیق مشارکت کردند و برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. تحقیق حاضر از لحاظ روش از نوع تحقیقات علّی است و داده ها با استفاده از تکنیک حدّاقل مربعّات جزئی مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مدل‌سازی معادلات ساختاری، ابتدا برازش مدل اندازه گیری، مدل ساختاری و مدل کلّی بررسی و مورد تأیید قرار گرفته سپس به آزمون فرضیه های پژوهش پرداخته شد. یافته‌های پژوهش، ارتباط مثبت معناداری بین هر سه نوع پیوندهای بازاریابی رابطه‌مند و رضایت مشتریان نشان می‌دهد. پیوندهای اجتماعی، مالی و ساختاری به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رضایت مشتریان داشتند. همچنین در این پژوهش ارتباط مثبت معناداری بین رضایت و سهم مشتریان مشاهده گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تاثیر مقاومت کارکنان در برابر تغییرات سازمانی
        حمید سپهری اصیل کیوان شاه قلیان
        هدف از این تحقیق تعیین تاثیر مقاومت کارکنان بر تغییرات سازمانی می باشد و فرضیه اصلی عبارتست از: مقاومت کارکنان بر تغییرات سازمانی تاثیر دارد . حجم جامعة آماری برابر با 450 نفر می‌باشد لذا با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری 207 نفر از کارشناسان شرکت مهندسی توسعه چکیده کامل
        هدف از این تحقیق تعیین تاثیر مقاومت کارکنان بر تغییرات سازمانی می باشد و فرضیه اصلی عبارتست از: مقاومت کارکنان بر تغییرات سازمانی تاثیر دارد . حجم جامعة آماری برابر با 450 نفر می‌باشد لذا با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری 207 نفر از کارشناسان شرکت مهندسی توسعه صنایع انرژی نوین می باشد، این تحقیق کاربردی و روش جمع آوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی وبا استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد و به لحاظ زمانی مقطعی است. با توجه به تعداد جامعه آماری این تحقیق، از افراد قابل دسترس دراین تحقیق برای انجام پژوهش استفاده شده است. همچنین در سطح استنباطی به منظور بررسی صحت و سقم فرضیه ها و روابط بین متغیر های تحقیق از مدل معادلات ساختاری و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شده است و با توجه به مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری از آنجا که مقدار بدست آمده آماره t در تمام فرضیات خارج از 96/1 است نتایج بدست آمده نشان از تایید تاثیر مقاومت کارکنان بر میزان درک تغییر، تعهد عاطفی، تغییر ساختاری، گستره و شدت تغییر می باشد. پرونده مقاله