حدود 32درصد انرژی در دنیا در ساختمانها مصرف میشود. در میان راهکارهای متنوع برای کاهش این میزان مصرف، انتخاب انواع مناسب پنجرهها در پوسته ساختمانها میتواند نقش مهمی در بهرهوری انرژی آنها داشته باشد. به دلیل تابش مستمر خورشیدی به جبهه جنوبی، در این مطالعه، تأثیر پا چکیده کامل
حدود 32درصد انرژی در دنیا در ساختمانها مصرف میشود. در میان راهکارهای متنوع برای کاهش این میزان مصرف، انتخاب انواع مناسب پنجرهها در پوسته ساختمانها میتواند نقش مهمی در بهرهوری انرژی آنها داشته باشد. به دلیل تابش مستمر خورشیدی به جبهه جنوبی، در این مطالعه، تأثیر پارامترهای مختلف پنجره دوجداره همچون نوع شیشه و همچنین گاز پرکننده بین دوجداره شیشه با چهار فاصله هوایی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش بیان یافتهها و تحلیل آنها بهصورت قیاسی بوده که در قالب نمودار ارائه گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که استفاده از شیشه انعکاسی با گاز زنون و فاصلة هوایی 8 میلیمتری حداکثر صرفهجویی انرژی را به میزان 99/14درصد در قیاس با مدل مرجع برای جبهه جنوب فراهم میکند. نتایج نشان میدهند انتخاب شیشه جاذب و کم گسیل حتی در بهترین شرایط انتخاب مناسبی برای شهر تهران نیست زیرا نسبت به مدل مرجع به ترتیب به میزان 53/0 و 79/3درصد باعث افزایش مصرف انرژی میشوند.
پرونده مقاله
فضاهای شهری در برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان نقش منحصربهفردی دارند. ارتقاء کیفیت این فضاها می تواند در سلامت و رشد قوای جسمی، تقویت تعاملات اجتماعی و پرورش خلاقیت مؤثر باشد. نقاشی کردن راهی برای ابراز توانایی و خلاقیتِ کودکان است. هدف این پژوهش، مطالعة تأ چکیده کامل
فضاهای شهری در برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان نقش منحصربهفردی دارند. ارتقاء کیفیت این فضاها می تواند در سلامت و رشد قوای جسمی، تقویت تعاملات اجتماعی و پرورش خلاقیت مؤثر باشد. نقاشی کردن راهی برای ابراز توانایی و خلاقیتِ کودکان است. هدف این پژوهش، مطالعة تأثیرگذارترین شاخصها بر ایجاد فضای شهری دوستدار کودک بر مبنای نقاشی میباشد. روش پژوهش کیفی و دادهها با شیوه پیمایش، گردآوری شدهاند. جامعه آماری، کودکان هفت تا دوازدهساله مشهد و نمونه آماری بهصورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب شده است. بدین منظور تعداد 70 نقاشی توسط کودکان و مبتنی بر مدل ترسیمی - طراحیِ نقشه های شناختی ترسیم و تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد امنیت و آسایش در رتبه اول و دسترسی مناسب به فضاهای سبز و طبیعی، محیطهای تفریحی، وجود فضای باز همگانی، حمل ونقل عمومی مناسب، دسترسی به خدمات و تسهیلات اساسی، وجود محیط عاری از آلودگی، وجود عنصر بصری جذاب و امکان مشارکت کودکان در رتبههای بعدی قرار دارند.
پرونده مقاله
شناخت سبکهای یادگیری آموزشگیرندگان عاملی مهم در افزایش یادگیری و جلوگیری از هدررفتن استعدادها و امکانات است. پژوهش حاضر باهدف شناخت و مقایسة سبکهای یادگیری دو گروه کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاههای مختلف استان همدان، کارکرد تحصیلی و ارتباط آن ب چکیده کامل
شناخت سبکهای یادگیری آموزشگیرندگان عاملی مهم در افزایش یادگیری و جلوگیری از هدررفتن استعدادها و امکانات است. پژوهش حاضر باهدف شناخت و مقایسة سبکهای یادگیری دو گروه کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاههای مختلف استان همدان، کارکرد تحصیلی و ارتباط آن با جنسیت دانشجویان انجامگرفته است. پژوهش از کلیة دانشجویان معماری استان همدان که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند انجامشده است. روش پژوهش پیمایشی و به لحاظ نتایج، توصیفی - تحلیلی است و معدل دروس تخصصی دانشجویان بهعنوان شاخص کارکرد تحصیلی در نظر گرفتهشده است. در گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة کلب و جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمون مجذور کایدو بهره گرفتهشده است. نتایج نشان میدهد بین سبکهای یادگیری دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و همینطور بین سبکهای یادگیری دانشگاههای مختلف تفاوت معناداری وجود دارد. در خصوص پاسخ به پرسشهای دیگر پژوهش تفاوت معناداری بین دانشجویان با جنسیت متفاوت و میانگین نمرات دروس تخصصی دیده نشد.
پرونده مقاله
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوج چکیده کامل
بخشی از خطاهای آموزش طراحی معماری ناشی از نادیدهگرفتن قابلیتهای دانشجو و انجام برنامههای آموزشی هماهنگ است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل فرایند طراحی و مدل آموزش دروس طراحی معماری بر مبنای تفاوتهای فردی است. از طریق نظریه زمینهای و با استفاده از یک پرسشنامه چندوجهی در میان مدرسان جوان دروس طراحی معماری، با کدگذاری باز از میان 472 مفهوم اولیه مستخرج از مبانی نظری و مطالعات میدانی، 83 مقوله محوری و در پی آن 9 مقوله عمده تولید گردید و در مدل پارادایمی، مقوله هسته با عنوان فرایند فرد محور طراحی حاصل شد. با استفاده از مفاهیم سازنده نظریه و پارادایم مارپیچ گونه فرایند طراحی، مدل فرایند فردمحور طراحی که کنشی است میان ویژگیهای فردی تدوین گردید. رسالت یاد دهندگان شناخت این ویژگیها و ارتقای آن در راستای اهداف طراحانه است. در انتها راهکارهای آموزشی در قالب مدل آموزش طراحی معماری بر مبنای این تفاوتها ارائه شد.
پرونده مقاله
عوامل متعددی در مطلوبیت منظر صوتی اثرگذار هستند که دلیل حضور فرد در فضای شهری و تواتر مراجعه از جمله آن است. در تحقیق حاضر تأثیر این مسئله در مطلوبیت منظر صوتی بازار تبریز موردمطالعه قرار گرفته است. برای روشن شدن نحوه ادراک افراد مختلف از منظر صوتی بازار، از پرسشنامه ا چکیده کامل
عوامل متعددی در مطلوبیت منظر صوتی اثرگذار هستند که دلیل حضور فرد در فضای شهری و تواتر مراجعه از جمله آن است. در تحقیق حاضر تأثیر این مسئله در مطلوبیت منظر صوتی بازار تبریز موردمطالعه قرار گرفته است. برای روشن شدن نحوه ادراک افراد مختلف از منظر صوتی بازار، از پرسشنامه استفاده شده که 384 نفر از سه گروه مورد آزمون قرار گرفتهاند. همبستگی اسپیرمن بین مؤلفه-های مطروحه محاسبه شده و از لحاظ آماری معنادار است. هرچه میزان مواجهه با منظر صوتی بیشتر باشد، خوشایندی آن کمتر می-گردد. به طوری که کسبه بازار مشخصاً منظر صوتی بازار را نسبت به سایرین نامطلوبتر درک میکنند. گردشگران به علت فراغت بال و مدت کم مواجهه با صدای بازار، آن را خوشایندتر از سایرین تلقی میکنند. در فضاهای آرام و آسوده بازار تبریز مهمترین عاملی کاهنده آسایش صوتی و مطلوبیت منظر صوتی، بروز ناگهانی صداهایی با اختلاف تراز صوت است.
پرونده مقاله
کیفیت نور روز از مهمترین عوامل کیفی طراحی فضاهای آموزشی است که تأثیر بسیاری بر کارایی دانشآموزان دارد. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای کاربردی پنجره بر بهرهگیری مناسب از نور روز و کیفیت روشنایی در شرایط گوناگون میباشد. متغیرهای اصلی در این تحقیق؛ جهت، مساحت پنج چکیده کامل
کیفیت نور روز از مهمترین عوامل کیفی طراحی فضاهای آموزشی است که تأثیر بسیاری بر کارایی دانشآموزان دارد. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای کاربردی پنجره بر بهرهگیری مناسب از نور روز و کیفیت روشنایی در شرایط گوناگون میباشد. متغیرهای اصلی در این تحقیق؛ جهت، مساحت پنجره و انعکاس مصالح هستند که بهعنوان عوامل مورد تحلیل در طرح خیرگی و کیفیت روشنایی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نوع تحقیق توصیفی - کمی میباشد. روش تحقیق تحلیلی - عددی بر مبنای مدلسازی رایانهای است. نمونه پایهای تحقیق یک کلاس متداول دروس عملی در تهران است، کیفیت روشنایی آن در جهات مختلف در اولین روز هر ماه بررسی شده و سپس تأثیر ابعاد پنجره کلاس توسط نرمافزار دیالوکس ارزیابی میگردد. نتایج تحقیق نشان میدهد رابطه دقیقى میان جهت استقرار پنجره، مساحت نور گذر و بافت مصالح وجود دارد که تأثیر عمدهای بر عمق نفوذ نور و ایجاد خیرگی و کیفیت روشنایی در کلاس میگذارد.
پرونده مقاله
کنشهای عملکردی در هر فضا تأثیر مستقیم بر میزان بازده عملکردی و درنتیجه تخصیص اوزان به فضاهای پیرامون خود دارد. یکی از این فضاها که بر تغییرات این میزان تأثیر بسزایی دارد، فضای حیاط است. براین اساس هدف از انجام این پژوهش، سنجش میزان راندمان عملکردی فضای حیاط با تأکید بر چکیده کامل
کنشهای عملکردی در هر فضا تأثیر مستقیم بر میزان بازده عملکردی و درنتیجه تخصیص اوزان به فضاهای پیرامون خود دارد. یکی از این فضاها که بر تغییرات این میزان تأثیر بسزایی دارد، فضای حیاط است. براین اساس هدف از انجام این پژوهش، سنجش میزان راندمان عملکردی فضای حیاط با تأکید بر مفهوم شعاع عملکردی در انواع مختلف الگوهای خانههای سنتی ایران است. بهمنظور انجام فرایند مذکور از روابط ریاضی نحو فضا و بهطور خاص از تابع نزول عمق نسبی برای تجزیهوتحلیل و اثبات مسئلهی یادشده، بهره گرفتهشده است. نتایج تحقیق نشان داد که کاهش میزان عمق و درنتیجه کاهش میزان شعاع عملکردی و البته افزایش حوزۀ نفوذ مؤثر، در تعیین میزان راندمان عملکردی در فضای حیاط مؤثر است. همچنین دادهها حاکی از آن بود که افزایش تعداد حیاط در الگوی خانههای سنتی، باعث افزایش راندمان عملکردی این عنصر در نظام پیکرهبندی خانه میشود.
پرونده مقاله
در حوزه طراحی پژوهی، از مسئله طراحی سخن بسیار گفتهشده است. همچنین بخش عمده مطالعات این حوزه، معطوف به یافتن تأثیر دو تکنیک مؤثر بر فهم و یا حل مسئله طراحی بوده است. پرسش اصلی پژوهش این است که تکنیکهای استعاره و قیاس در کدام قسمت از فرایند طراحی معماری نقش مفیدتری را ا چکیده کامل
در حوزه طراحی پژوهی، از مسئله طراحی سخن بسیار گفتهشده است. همچنین بخش عمده مطالعات این حوزه، معطوف به یافتن تأثیر دو تکنیک مؤثر بر فهم و یا حل مسئله طراحی بوده است. پرسش اصلی پژوهش این است که تکنیکهای استعاره و قیاس در کدام قسمت از فرایند طراحی معماری نقش مفیدتری را ایفا میکنند و آیا کارایی این تکنیکها در تمام فعالیتهای فرایند طراحی به یک اندازه است؟ هدف از ارائه این مقاله، بررسی پژوهشهای مرتبط با قیاس و استعاره از یکسو و پژوهشهای مرتبط با فرایند طراحی از سوی دیگر در جهت تبیین جایگاه هرکدام از این دو تکنیک در فرایند طراحی معماری میباشد. مهمترین نتیجه این پژوهش این است که استعاره در مراحل تحلیل تا ترکیب (فهم مسئله طراحی و تولید کانسپت) و قیاس در مراحل ترکیب تا ارزیابی (پیشبرد مسئله یا توسعه کانسپت، حل مسئله و بازتعریف مجدد مسئله) از مدل فرایند طراحی معماری کارآمدتر و مؤثرتر است.
پرونده مقاله