• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان
        دکتر رمضان حسن زاده محمد حسین اسدی
        هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر آموزش سـواد اطلاعـاتی بـر عملکـرد تحـصیلی دانشجویان است سواد اطلاعاتی قابلیتی است که فـرد را در دسـترس مفیـد و مـؤثر بـه اطلاعات، ارزیابی انتقادی آن و استفاده دقیق و خلاق از اطلاعات بدست آمده بـه منظـور رفع نیازهای اطلاعاتی خویش توانمند می ساز چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر آموزش سـواد اطلاعـاتی بـر عملکـرد تحـصیلی دانشجویان است سواد اطلاعاتی قابلیتی است که فـرد را در دسـترس مفیـد و مـؤثر بـه اطلاعات، ارزیابی انتقادی آن و استفاده دقیق و خلاق از اطلاعات بدست آمده بـه منظـور رفع نیازهای اطلاعاتی خویش توانمند می سازد. روش: این تحقیق از نوع شبه آزمایشی است. در این تحقیق از طرح پیش آزمـون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه آماری شـامل40 نفـر از دانـشجویان مرکـزآموزش عالی فنی امام محمد باقر (ع) شهرستان ساری است که به گونه تصادفی انتخاب و به طور تصادفی20 نفر در گروه اول (آزمـایش) و 20نفـر در گـروه دوم (کنتـرل) قـرارگرفتند. در تجزیه و تحلیل توصیفی، از ماتریس یا جدول داده ها استفاده شـده اسـت و در تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها، از آزمون t، استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین عملکـرد تحـصیلی دو گـروه آزمایـشی وکنترل تفاوت معنادار وجود دارد. بین توانایی های تشخیص و تعیین نیاز اطلاعـاتی در دوگــروه آزمــایش و کنتــرل از نظــر آمــاری تفــاوت معنــی داری وجــود دارد. بــین ایجــاد توانمندیهای جایابی و دسترسی به اطلاعات در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر آمـاری تفاوت معنی داری وجود دارد. بین ایجاد توانمندی های مربوط به استفاده مؤثر و مسئولانه از اطلاعات در دو گروه آزمایش و کنترل از نظر آمـاری تفـاوت معنـی داری وجـود دارد. نحوه استفاده از منابع اطلاعاتی در کتابخانـه هـا در دو گـروه آزمـایش و کنتـرل از نظـرآماری تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج بدست آمده و تأیید فرضیه ها میتوان به این مهم دست یافـت کـه برگزاری دوره های سواد اطلاعاتی در استفاده بهینه و مناسـب اطلاعـات بـه دانـشجویان کمک می کند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تأثیر توجه تقسیم شده و هیجان بر احتمال پدیدآیی حافظه کاذب در میان افراد مبتلا به اختلالات خلقی مراکز مشاوره شهر کرمان
        ویدا رضوی نعمت اللهی عبداﷲ شفیع آبادی حسین آزاد فرهاد ماهر
        در تحقیق حاضر به بررسی اثر توجه تقسیم شده و هیجان ترس بر احتمال پدیدآیی جافظه کاذب در میان افراد مبتلا به اختلالات خلقی (افسردگی) مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر کرمان پرداخته شد. مشارکت کنندگان بر اساس آزمون بک و خط برش 25 انتخاب گردیده و تحت دو آزمایش توجه تقسیم شده چکیده کامل
        در تحقیق حاضر به بررسی اثر توجه تقسیم شده و هیجان ترس بر احتمال پدیدآیی جافظه کاذب در میان افراد مبتلا به اختلالات خلقی (افسردگی) مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر کرمان پرداخته شد. مشارکت کنندگان بر اساس آزمون بک و خط برش 25 انتخاب گردیده و تحت دو آزمایش توجه تقسیم شده و هیجان قرار گرفتند. در آزمایش اول 240 مشارکت کننده تحت شرایط توجه تقسیم شده (توجه مترکز) و هیجان ترس و (عدم هیجان ترس) فهرست هایی از کلمات متداعی (از نظر معنایی) را دریافت کرده و پس از گذشت یک ساعت از آنان خواسته شد تا آن کلمات را بازخوانی و بازشناسی کنند. در آزمایش دوم نیز 240 مشارکت کننده تحت شرایط توجه تقسیم شده (توجه متمرکز) و هیجان ترس گذشت یک ساعت تصاویر را بازخوانی و بازشناسی نمودند. نتایج حاکی از آن بود که در هر دو آزمایش، شرایط توجه تقسیم شده و هیجان ترس به افزایش میزان بازخوانی و بازشناسی کاذب کلمات و تصاویر منجر می گردند. همچنین یافته ها نشان داد که مشارکت کنندگان به میزان قابل ملاحظه ای کلمات و تصاویر کاذب را به یاد می آورند نتایج بر حسب نظریات مطروحه در حافظه کاذب مورد بحث قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - کاربست رویکرد ساخت و سازگرایی در آموزش و پرورش
        حسین مومنی مهموئی مرتضی کرمی
        یادگیری انسا ن یکی از موضوعاتی است که در حوزه روان شناسـی شـناختی از جایگاه والایی برخوردار می باشد. از ابتـدای آغـاز علـم روانشناسـی در سـال 1878 تـاکنون صاحبنظران مختلف روانشناسی با نگریستن از زوایـای مختلـف بـه رفتـار انـسان سعی کرده اند تا یادگیری را تبیین کنند. ظهو چکیده کامل
        یادگیری انسا ن یکی از موضوعاتی است که در حوزه روان شناسـی شـناختی از جایگاه والایی برخوردار می باشد. از ابتـدای آغـاز علـم روانشناسـی در سـال 1878 تـاکنون صاحبنظران مختلف روانشناسی با نگریستن از زوایـای مختلـف بـه رفتـار انـسان سعی کرده اند تا یادگیری را تبیین کنند. ظهور دیدگاه های رفتارگرایی کلاسیک و کنش گرا ،یادگیری اجتماعی، گشتالت، شناختی، پردازش اطلاعات و ... حاصل این امر مـی باشـ د. از جمله رویکردهای نوینی که در بحث یادگیری انسان بعنـوان پـارادایمی نـو ظهـور مطـرح مـی باشـ د. رویکـرد ساخت و سـازگرایی اسـت کـه با الهـام از کارهـای پیـاژه، دی ویی، ویگوتسکی، برونر و ... شکل گرفت. در این مقاله سعی میگردد با ارائه مفهـوم، تاریخچـه، انـواع و مزایـای سـاخت و سازگرایی و کاربرد آن در آموزش و پرورش گامی در راستای آشناسـازی خواننـده بـااین رویکرد برداشته شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی موانع کاربست فاوا ( فناوری اطلاعات و ارتباطات) در مدارس متوسطه شهر اصفهان از نظر دبیران و مدیران
        سوزان شهباز احمد رضا نصر اصفهانی عشرت زمانی
        در آغاز قرن بیست و یکم، افراد و جوامع، با نیاز روزافـزون خـود بـه آمـوزش،مسئولیت فوق العاده سنگینی بر دوش مؤسسات آموزشی گذاشته اند .سرعت فزآینده علم و پیشرفت سریع فناوری، تلاش هر چه بیـشتر دسـتانـدکاران نظـام آموزشـی را بـرای آگاهی از فناوریهـای جدیـد و قابلیت هـای آنهـ چکیده کامل
        در آغاز قرن بیست و یکم، افراد و جوامع، با نیاز روزافـزون خـود بـه آمـوزش،مسئولیت فوق العاده سنگینی بر دوش مؤسسات آموزشی گذاشته اند .سرعت فزآینده علم و پیشرفت سریع فناوری، تلاش هر چه بیـشتر دسـتانـدکاران نظـام آموزشـی را بـرای آگاهی از فناوریهـای جدیـد و قابلیت هـای آنهـا ضـروری مـیسـاز د. از ایـن رو نظامهـای آموزشی در مقابل مـوج عظیمـی از تحـولات قـرار گرفتـه انـد کـه در آن موقعیـت سـنتی مدرسه، روش آموزش، دانش آموزان، معلم و مدیر به چالش کشیده شده اسـت. اگـر چـه ورود فاوا به مدارس میتواند باعث تحول نظام آموزشـی شـود ولـی تـرویج فناوری هـای نوین با موانعی نیز همراه است.به منظور بررسی موانـع کـاربرد فـاوا د ر مـدارس، پـژوهش توصـیفی-پیمایـشی حاضر انجام شده است نمونه آماری این پژوهش شامل 180 نفر از دبیـران و 37 نفـر ازمدیران مدارس متوسطه است. که دارای کارگاه فاوا بود ه انـد و از طریـق تـصادفی سـاده هماهنگ با تعـداد دبیـران و مـدیران نـواحی آموزشـی در سـطح شـهر اصـفهان انتخـاب شده اند. ابزار بکار رفته در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است کـه بـرای بررسـی روایی آن، از روایی محتوا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیـه و تحلیل پرسشنامه ها از طریق آمـاری توصـیفی و اسـتنباطی در محـیطSPSS صـورتگرفته است. از جمله مهمترین موانع کاربست فاوا که در پژوهش حاضر مشخص شده می توان به: 1- عدم تسلط دبیران به زبان انگلیسی 2- ضعف در دانش رایانه ای دبیران 3-عدم تلفیق رایانه در محتوای برنامه درسی 4- کمبود وقت کار عملی نسبت به تئوری در دبیرستانها اشاره کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسه ویژگیهای شخصیتی نوجوانان عادی و بزهکار 18 ـ 12 ساله شهرستان اهواز
        علی خانه کشی فرحناز عزیزی طاس احمدی
        پژوهش حاضر تحت عنوان مقایـسه ویژگیهـای شخـصیتی نوجوانـان عـادی وبزهکار شهرستان اهواز انجام شده است. هدف از اجرای این تحقیق پاسخ به ایـن سـؤال بوده که آیا بین نوجوانان عادی و بزهکار از لحاظ ویژگی های شخصیتی از قبیل هیجان پذیری، گوشه گیری، وسواس، افسردگی، افکار پارانوئید، چکیده کامل
        پژوهش حاضر تحت عنوان مقایـسه ویژگیهـای شخـصیتی نوجوانـان عـادی وبزهکار شهرستان اهواز انجام شده است. هدف از اجرای این تحقیق پاسخ به ایـن سـؤال بوده که آیا بین نوجوانان عادی و بزهکار از لحاظ ویژگی های شخصیتی از قبیل هیجان پذیری، گوشه گیری، وسواس، افسردگی، افکار پارانوئید، پرخاشگری، بی قـراری وتمایلات ضداجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد؟ حجم نمونه پژوهش 150 نوجوان مشتمل بر (75 نوجـوان عـادی و 75 نوجـوان بزهکار) بود که گروه بزهکار بصورت تصادفی از مرکز اصلاح و تربیت شهرستان اهوازو افراد عادی نیز به صورت گروه های در دسترس با در نظـر گـرفتن دامنـه سـنی مـوردنظر از سطح شهر انتخـاب شـدند. جهـت جمـع آوری اطلاعـات از پرسـشنامه ویژگیهـای شخصیتی و ودورث (1920) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیـل داده هـا از روشـهای آماری میانگین، واریانس، آزمونt گروه های مستقل و تحلیل واریانس یک عاملی با طـرح اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج آزمونt نشان داد که بین نوجوانان عادی و بزهکـاراز لحاظ ویژگی های شخصیتی هشتگانهمذکور اخـتلاف معنـی داری وجـود دار د. بنـابراین تمام فرضیه ها به صورت مورد نظر تأیید شدند. همچنین تحلیل واریـانس یـک عـاملی بـاطرح اندازه گیری مکرر (مانووا) نشان داد که بین متغیرهای آزمایشی هشتگانه در هـر دوگروه (عادی و بزهکار) اختلاف آماری معنی داری وجود دارد. (001/>0P) پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تفاوت دیدگاه معلمان و مدیران نسبت به نظام موجود ارزشیابی عملکرد
        دکتر محمدرضا کرامتی دکتر محمود قربانی اشرف لازمی خدیجه باردبارجاوید
        سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین دیدگاه معلمان و مدیران مـدارس نسبت به نظام موجود ارزشیابی عملکرد معلمان تفاوت وجود دارد. جامعـه آمـاری کلیـه مدیران و معلمان مدارس راهنمایی منطقه تبادکان (1749 نفر) بودند که تعداد 100 نفر بـه صورت تصادفی انتخاب شـدند. در تجزیـه و چکیده کامل
        سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین دیدگاه معلمان و مدیران مـدارس نسبت به نظام موجود ارزشیابی عملکرد معلمان تفاوت وجود دارد. جامعـه آمـاری کلیـه مدیران و معلمان مدارس راهنمایی منطقه تبادکان (1749 نفر) بودند که تعداد 100 نفر بـه صورت تصادفی انتخاب شـدند. در تجزیـه و تحلیـل داده هـا از آزمـونt و آزمـون لـون استفاده شد. نتایج نشان داد بین دیدگاه معلمان و مدیران تفاوت معنی داری وجود دارد ومدیران نسبت به اهداف، روشها، محتوا، معیارها و استانداردها، شایـستگی ارزشـیابان واستفاده از نتایج ارزشیابی دیدگاه مثبت تری دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - آموزش مهارتهای زندگی و تأثیر آن بر بهبود زندگی شرکت کنندگان
        مریم محمدزاده ویژه
        شناسایی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی (گروه های پیگیر_و خدمات مکاتبه ای) بر بهبود زندگی فراگیران شرکت کننده در نهضت سوادآموزی بعنوان هدف کلی انتخاب گردید بر اساس هدف کلی انتخاب شده این فرض مطرح شد که شرکت در گروه های پیگیر سواد و برنامه خدمات مکاتبه ای سواد بر بهبود نگرش ف چکیده کامل
        شناسایی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی (گروه های پیگیر_و خدمات مکاتبه ای) بر بهبود زندگی فراگیران شرکت کننده در نهضت سوادآموزی بعنوان هدف کلی انتخاب گردید بر اساس هدف کلی انتخاب شده این فرض مطرح شد که شرکت در گروه های پیگیر سواد و برنامه خدمات مکاتبه ای سواد بر بهبود نگرش فراگیران در زمینه مهارتهای اساسی زندگی آنان، مؤثر است. سپس با استفاده از روش علی_مقایسه ای بر روی 1902 نفر گروه های پیگیر ،279 نفر خدمات مکاتبه ای و 5102 نفر کلاسهای تکمیلی و اعمال روش تجزیه و تحلیلt استودنت برای گروه های مستقل و تحلیل واریانس یک راهه نتایج به این قرار اعلام گردید: شرکت در گروه های پیگیر سواد بر بهبود نگرش فراگیران در زمینه تصمیم گیری همه جانبه، تأثیر سواد بر زندگی اجتماعی، شناخت حقوق شهروندی، بکارگیری مهارتها در فعالیتهای غیر رسمی، عزت نفس مؤثر است اما شرکت در دوره های خدمات مکاتبه ای بر بهبود نگرش فراگیران در زمینه بکارگیری مهارتها در فعالیتهای غیررسمی، عزت نفس، تصمیم گیری همه جانبه و تأثیر سواد بر زندگی اجتماعی آنان مؤثر نمی باشد ولی در شناخت حقوق شهروندی آنان مؤثر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی جایگاه مدیریت دانش بر اساس نظریه نوناکا و رابطه آن با فرهنگ سازمانی
        فاطمه زارع
        در این پژوهش، نظر به مؤلفه های اصلی نظریه نوناکا: اجتماعی شدن، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی، جایگاه مدیریت دانش در سازمان الف[1] مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آن هستیم که بدانیم مدیریت دانش و مؤلفه های آن در سازمان الف از چه جایگاهی برخوردار است و رابطه آن با فرهنگ چکیده کامل
        در این پژوهش، نظر به مؤلفه های اصلی نظریه نوناکا: اجتماعی شدن، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی، جایگاه مدیریت دانش در سازمان الف[1] مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آن هستیم که بدانیم مدیریت دانش و مؤلفه های آن در سازمان الف از چه جایگاهی برخوردار است و رابطه آن با فرهنگ سازمانی به چه شکل است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران، میانی سازمان الف در سال 78-68 تشکیل می دهند که نمونه ای با حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده از این جامعه انتخاب گردید. این اقدام با نظر به گستره حجم جامعه آماری مدیران که مشتمل بر 55 نفر م یباشند انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مدیریت دانش 62 سؤال و فرهنگ سازمانی 46 سؤال استفاده شده است. برای یقین روایی پرسشنامه مدیریت دانش در نتیجه محاسبه آلفای کرونباخ 9039/ 0و فرهنگ سازمانی 9262/ 0می باشد. تحلیل داده ها نشان داده است که برونی سازی در قلمرو مدیریت دانش در سازمان الف از بالاترین جایگاه برخوردار است. سپس به ترتیب ترکیب، درونیسازی و اجتماعی شدن در مراتب بعدی قرار گرفته اند. همچنین بر اساس نتایج به دست آمده میان فرهنگ سازمانی و اجتماعی شدن، ترکیب و درونی سازی رابطه معناداری وجود دارد ولی میان فرهنگ سازمانی و برونی سازی رابطه معناداری وجود ندارد. پس میتوان گفت که مدیران در سازمان الف بیش از آن که تمایل به درونی کردن دانش و رقابت با یکدیگر داشته باشند تمایل به تشریک و تبادل دانش و تجارب خود با یکدیگر دارند که خرده فرهنگهای سازمانی در سازمان الف بر این مورد بی تأثیر است. پرونده مقاله