بررسی تأثیر توجه تقسیم شده و هیجان بر احتمال پدیدآیی حافظه کاذب در میان افراد مبتلا به اختلالات خلقی مراکز مشاوره شهر کرمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیویدا رضوی نعمت اللهی 1 , عبداﷲ شفیع آبادی 2 , حسین آزاد 3 , فرهاد ماهر 4
1 - دکترای مشاوره
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبائی
3 - استاد دانشگاه علامه طباطبائی
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کرج
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر به بررسی اثر توجه تقسیم شده و هیجان ترس بر احتمال پدیدآیی جافظه کاذب در میان افراد مبتلا به اختلالات خلقی (افسردگی) مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر کرمان پرداخته شد. مشارکت کنندگان بر اساس آزمون بک و خط برش 25 انتخاب گردیده و تحت دو آزمایش توجه تقسیم شده و هیجان قرار گرفتند. در آزمایش اول 240 مشارکت کننده تحت شرایط توجه تقسیم شده (توجه مترکز) و هیجان ترس و (عدم هیجان ترس) فهرست هایی از کلمات متداعی (از نظر معنایی) را دریافت کرده و پس از گذشت یک ساعت از آنان خواسته شد تا آن کلمات را بازخوانی و بازشناسی کنند. در آزمایش دوم نیز 240 مشارکت کننده تحت شرایط توجه تقسیم شده (توجه متمرکز) و هیجان ترس گذشت یک ساعت تصاویر را بازخوانی و بازشناسی نمودند. نتایج حاکی از آن بود که در هر دو آزمایش، شرایط توجه تقسیم شده و هیجان ترس به افزایش میزان بازخوانی و بازشناسی کاذب کلمات و تصاویر منجر می گردند. همچنین یافته ها نشان داد که مشارکت کنندگان به میزان قابل ملاحظه ای کلمات و تصاویر کاذب را به یاد می آورند نتایج بر حسب نظریات مطروحه در حافظه کاذب مورد بحث قرار گرفت.
A participants were selected on the basis of BECK and KHATEBORESH25 test on the basis of divided attention and excitement test. I n the first test, 240 participants in situation of divided attention ( full concentration) and fear excitement and ( lack of fear excitement) received some lists of associated words(semantically).After one hour they were asked to recognize and re-read the words. In the second test, 240 participants recognized and re-read them for one hour in situation of divided attention. The results showed that in these tests, divide attention situation and fear excitement leads to an increase in false re-reading and recognizing the words and pictures. The results also showed that participants considerably remember the false words and pictures. It is to mention that the results on the basis of the mentioned theories will be discussed in false memory.