تولید ضایعات ساختمانی یکی از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر عملکرد و افزایش هزینه در پروژههای ساختمانی است. در این پژوهش ابتدا عوامل مؤثر بر تولید ضایعات از مقالات پیشین، پرسشنامه و مصاحبه شناسایی شد. مطالعه موردی پژوهش حاضر، سازمان مدیریت پسماند در شهرداری اصفهان بوده است چکیده کامل
تولید ضایعات ساختمانی یکی از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر عملکرد و افزایش هزینه در پروژههای ساختمانی است. در این پژوهش ابتدا عوامل مؤثر بر تولید ضایعات از مقالات پیشین، پرسشنامه و مصاحبه شناسایی شد. مطالعه موردی پژوهش حاضر، سازمان مدیریت پسماند در شهرداری اصفهان بوده است. در مرحله بعدی به تهیه و توزیع 52 پرسشنامه پرداخته شد. پس از جمعآوری اطلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه، بررسی شد. در مرحله آخر نیز پس از تأیید عوامل مؤثر در تولید ضایعات ساختمانی و نحوه ارتباط آنها، بهمنظور تدوین چارچوب مفهومی، نمودارهای علت و معلولی ترسیم گردید. نتایج آماری نشان داد که رتبه اول تا سوم مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش ضایعات ساختمانی با رویکرد ساختوساز ناب، دیدگاه جریان، شناسایی ضایعات از دیدگاه تبدیل یا تحولگرا و شناسایی ضایعات از دیدگاه ارزش دارای بیشترین اهمیت ازنظر کارشناسان و خبرگان در سازمان مدیریت پسماند بوده است. همچنین روابط علت و معلولی، از طریق روش دیمتل تأیید گردید. نحوه ارتباط بین متغیرها از طریق حلقههای علت و معلولی و تفکر سیستمی ریشهیابی شد. طبق یافتههای تجزیهوتحلیل دیمتل، شاخص D نشاندهنده تأثیرگذاری معیارها است هر چقدر عدد D یک معیار بیشتر باشد آن معیار دارای تأثیرگذاری بیشتری در سیستم است که بر این اساس بهرهوری در اجرای پروژههای ساخت دارای بیشترین تأثیرگذاری است. شاخص R نشاندهنده تأثیرپذیری معیارها است هر چقدر عدد R یک معیار بیشتر باشد آن معیار دارای تاثیرپذیری بیشتری در سیستم است که بر این اساس افزایش هزینه برای جبران خسارتهای محیطزیستی بیشترین تأثیرپذیری را دارد.
پرونده مقاله
در این تحقیق هدف بهینهسازی قاب خمشی فولادی متوسط در سطح خطر ایمنی جانی طبق آیین¬نامه FEMA 350 میباشد. بدین منظور، دو سازه¬ی فولادی با تعداد طبقات3 و 5 طبقه در نظر گرفته شده است. این سازه¬ها با آیین¬نامهی AISC طراحی شده و سپس با استفاده از روش الگوریتم تغییرشکلهای چکیده کامل
در این تحقیق هدف بهینهسازی قاب خمشی فولادی متوسط در سطح خطر ایمنی جانی طبق آیین¬نامه FEMA 350 میباشد. بدین منظور، دو سازه¬ی فولادی با تعداد طبقات3 و 5 طبقه در نظر گرفته شده است. این سازه¬ها با آیین¬نامهی AISC طراحی شده و سپس با استفاده از روش الگوریتم تغییرشکلهای یکنواخت مورد بهینهسازی لرزه¬ای قرار گرفته¬اند. روش تغییرشکلهای یکنواخت که یکی از روش¬های سریع در بهینه¬سازی بر اساس معیارهای عملکردی میباشد طوری برای بهینهسازی بکارگرفته شده تا پراکندگی دوران¬های پلاستیک ایجاد شده در اجزای سازه به کمترین مقدار رسیده و دوران¬های پلاستیک مجاز در سطح خطر ایمنی جانی براساس آیین¬نامهی FEMA را اقناع نماید. برای مدل¬سازی از نرم¬افزار کد باز Opensees براساس روش تاریخچه زمانی غیرخطی استفاده شده است. هدف بهینهسازی دستیابی به عملکرد مناسب در سطح خطر و سطح عملکرد به صورت همزمان میباشد. همچنین ساز¬ه¬ی بهسازی شده، تحت رکوردهای زلزله با شدتهای مختلف قرار گرفته و عملکرد آن مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج نشان می¬دهند در روند استفاده از این الگوریتم همگرایی بخوبی ایجاد شده و استفاده از تابع هدف ِدوران-های پلاستیک یکی از مناسب¬ترین روش¬ها در بهینهسازی¬ سازه¬های فولادی محسوب می¬شود. تغییرات توزیع مصالح از اجزای سازه¬ای، عمدتاً از طبقات بالا به سمت طبقات پایین¬تر و از اعضای کناری به سمت اعضای داخلی قاب صورت گرفته و همچنین بهسازی در سطح عملکرد ایمنی جانی موجب کاهش وزن هر دو سازه شده و منجر به کاهش وزن آن¬ها بین 9 تا 20 درصد می¬شود.
پرونده مقاله
مقاله حاضر یک روش دومرحلهای قدرتمند برای تشخیص خسارت پلهای بزرگ دهانه با مقاطع متغیر ارائه مینماید. پلها یکی از زیرساختهای اساسی در حوزه حملونقل شهری و برون شهری بوده که تشخیص خسارت به موقع درطول بهرهبرداری آن حائز اهمیت میباشد. خسارت دراین دسته از سازهها سبب ا چکیده کامل
مقاله حاضر یک روش دومرحلهای قدرتمند برای تشخیص خسارت پلهای بزرگ دهانه با مقاطع متغیر ارائه مینماید. پلها یکی از زیرساختهای اساسی در حوزه حملونقل شهری و برون شهری بوده که تشخیص خسارت به موقع درطول بهرهبرداری آن حائز اهمیت میباشد. خسارت دراین دسته از سازهها سبب اختلال درخدمترسانی درزمان بروزبلایای طبیعیخواهد شد. روش ارائه شده بر مبنای ترکیب المان محدود طیفی و شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال و همچنین ترکیب الگوریتم ژنتیک و رگرسیون بردار پشتیبان برای تشخیص وتخمین میزان شدتخسارت میباشد. یکی از روشهای کارآمد درحوزه انتشار امواج روش المان محدود طیفی بوده که از قابلیت مدلسازی با انعطافپذیری بالا و تشخیص خسارات ریز میباشد. روشهای مبتنی بر ارتعاش بطور گسترده برای تشخیص خسارت سازهها استفاده میگردد درحالیکه شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال از حساسیت بالاتری در تشخیص خسارت در میان دیگر روشهای مبتنی برارتعاش برخوردار است. مدل مورد تحقیق، پلکروچایلد درغرب کانادا میباشد که دارای ویژگیهای خاصی از نظرهندسی و هم از مشخصات المانهای سازهای میباشد. در این تحقیق شاخص خسارت انرژی کرنشی مودال به علت تغییر مقطع در طول شاهتیرها اصلاح گردیده است. همچنین از رگرسیون بردار پشتیبان به عنوان یک تکنیک قدرتمند در تخمین میزان شدت خسارت استفاده شده است. جهت افزایش دقت و بهبود روش تخمین میزان شدت خسارات از الگوریتم ژنتیک برای بهینهسازی پارامترهای مؤثر رگرسیون بردار پشتیبان استفاده میگردد. روش ترکیبی الگوریتم ژنتیک و رگرسیون بردار پشتیبان توانسته است به نحو مطلوبی شدت خسارات را تخمین بزند.
پرونده مقاله
کشور پرجمعیت ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه¬ای با لرزهخیزی بسیار بالا واقع شده است و نیاز به تحلیل¬های دقیق خطر و ریسک لرزه¬ای در آن، بخصوص برای نقاط استراتژیک جمعیتی و صنعتی به منظور فراهم کردن اطلاعات حیاتی برای تصمیم-گیرندگان جهت توسعه اقدامات موثر کاهش ریسک، اجتن چکیده کامل
کشور پرجمعیت ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه¬ای با لرزهخیزی بسیار بالا واقع شده است و نیاز به تحلیل¬های دقیق خطر و ریسک لرزه¬ای در آن، بخصوص برای نقاط استراتژیک جمعیتی و صنعتی به منظور فراهم کردن اطلاعات حیاتی برای تصمیم-گیرندگان جهت توسعه اقدامات موثر کاهش ریسک، اجتناب ناپذیر است. این مقاله با استفاده از روشهای دقیق و بروز، اطلاعات اخیر سرشماری جمعیت و مسکن، دادههای اجتماعی-اقتصادی، برای نخستین¬بار تحلیل ریسک لرزه¬ای با در نظر گرفتن عدم قطعیت¬های مختلف برای ساختمانهای با سیستمهای متنوع سازهای در شهر یاسوج انجام شده است. اطلاعات توصیفی و کمی ساختمانها و گسلهای فعال حوزه این شهر در نرم¬افزار GIS پیاده شده و با استفاده از قابلیت¬های نرم¬افزار OpenQuake، تحلیل احتمالاتی خطر انجام و منحنیهای خطر و طیف طرح برای ساختگاه حوزه پژوهش تولید شده است. بر این اساس، تحلیل ریسک احتمالاتی با در نظر گرفتن عدم قطعیت¬های مختلف در نرم¬افزار OpenQuake انجام شده است و منحنیهای ریسک لرزه¬ای برای چهارسطح متفاوت آسیبپذیری تولید شده است. تجزیه و تحلیل کمی آسیبپذیری ساختمان در شهر یاسوج نشان میدهد که ساختمانهای بنایی غیرمسلح بالاترین درصد آسیب را در تمامی سطوح شدت نشان میدهند، بهترتیب با 48.4، 43.1، 39.4 درصد و 33.5 درصد برای آسیبهای خفیف، متوسط، گسترده و ریزش. ساختمانهای فولادی کم کیفیت پس از سازههایبنایی غیر مسلح بیشترین آسیب را متحمل میشوند و این امر بر نیاز فوری به مقاومسازی تاکید می کند. در مقابل، ساختمانهای فولادی و بتن مسلح با کیفیت متوسط ارزیابی آسیب لرزهای مطلوبی را نشان می دهند. یافتههای کیفی بر اهمیت اجرای یک سیستم نظارت/کنترل قوی برای کیفیت ساخت و ساز، پیشبینی بهبود قابلتوجه در قابلیت اطمینان سازه در طول دوره بهرهبرداری با کیفیت اجرای متوسط تا بالا تأکید میکنند. نتایج نشان میدهد که جهت پیشگیری از خسارات بالای اقتصادی، اجتماعی و انسانی، بازنگری در طراحی سازه¬های مقاوم جدید و مقاومسازی ساختمانهای موجود در منطقه موضوع تحقیق بسیار حائز اهمیت میباشد.
پرونده مقاله
یکی از روش¬های پایداری گود استفاده از سیستم شمعهای بتن مسلح حائل میباشد. در زمین¬های دارای خاک سست، میزان نفوذ نوک شمع در خاک متراکم یکی از پارامترهای تعیین کننده پایداری شمع می¬باشد. در این پژوهش، تاثیر نفوذ طول شمع در خاک متراکم (ماسه متراکم) با تغییر لایه¬بندی خاک و چکیده کامل
یکی از روش¬های پایداری گود استفاده از سیستم شمعهای بتن مسلح حائل میباشد. در زمین¬های دارای خاک سست، میزان نفوذ نوک شمع در خاک متراکم یکی از پارامترهای تعیین کننده پایداری شمع می¬باشد. در این پژوهش، تاثیر نفوذ طول شمع در خاک متراکم (ماسه متراکم) با تغییر لایه¬بندی خاک و همچنین با اعمال شتاب نگاشت¬ دو زلزله اهر-ورزقان(1391) و بم(1382) با استفاده از نرم افزار پلکسیس بررسی شده است. نتایج نشان می¬دهد با افزایش عمق خاک سست، در زلزله¬های مذکور علاوه بر افزایش لنگر خمشی، تغییر شکل¬های¬ افقی درحالت استاتیکی و دینامیکی نسبت به مدل مبنا به ترتیب 18و6 برابر، تغییر شکل¬های¬ قائم در حالت استاتیکی و دینامیکی نسبت به مدل مبنا به ترتیب 48 و6 برابر و برآیند تغییر شکلها در حالت استاتیکی و دینامیکی نسبت به مدل مبنا به ترتیب 18 و7 برابر افزایش می¬یابد. گسیختگی در گودال در شرایطی که عمق خاک سست به 9 متر می¬رسد اتفاق می¬افتد.
پرونده مقاله
ارزیابی عملکرد شمع در برابر بارگذاری های لرزهای یکی از مسائل مهم در مهندسی ژئوتکنیک به شمار میرود. رویکردهای مختلفی در ارزیابی این عملکرد مورد استفاده قرار میگیرند که میتوان به رویکردهای پیوسته و گسسته اشاره نمود. در رویکرد پیوسته میتوان از تحلیلهای دوبعدی و سه بع چکیده کامل
ارزیابی عملکرد شمع در برابر بارگذاری های لرزهای یکی از مسائل مهم در مهندسی ژئوتکنیک به شمار میرود. رویکردهای مختلفی در ارزیابی این عملکرد مورد استفاده قرار میگیرند که میتوان به رویکردهای پیوسته و گسسته اشاره نمود. در رویکرد پیوسته میتوان از تحلیلهای دوبعدی و سه بعدی استفاده نمود. یکی از معایب بسیار مهمی که در تحلیلهای سه بعدی شمع میتوان به آن اشاره نمود، افزایش هزینههای محاسباتی است. بنابراین، بهبود دقت تحلیلهای دوبعدی به منظور کاهش هزینههای محاسباتی امری اجتنابناپذیر است. در مطالعه حاضر، رفتار شمع منفرد مدفون در خاک ماسه تک¬لایه و دولایه تحت دو رکورد زلزله (حوزه دور و نزدیک) با استفاده از نرم¬افزار المان محدود Abaqus مورد ارزیابی قرار گرفت. در گام بعد، پردازش سیگنال داده¬های شتاب- زمان مقطع شمع با استفاده از تبدیل موجک انجام گرفت. براساس نتایج، انرژی موجک برای سیگنال سرشمع تحت رکورد حوزه نزدیک بیشتر از رکورد حوزه دور به¬دست آمد. به¬طوری¬که برای خاک تک¬لایه و دولایه به¬ترتیب در حدود 11% و 41% افزایش در انرژی موجک محاسبه شد. این افزایش در انرژی موجک ناشی از افزایش قابل ملاحظه جابه¬جایی افقی شمع تحت رکوردهای حوزه نزدیک گسل در مقایسه با رکوردهای حوزه دور است. بنابراین، با انجام تحلیل سیگنال مبتنی بر تبدیل موجک پیوسته بر روی شتاب افقی مقطع شمع می¬توان اطلاعات مناسبی از نوع رکورد زلزله به¬لحاظ نزدیکی و دوری از گسل تعیین نمود.
پرونده مقاله
قاب مهاربندی شده همگرا یک قاب متعارف برای ایجاد مقاومت جانبی و سختی سازه است. این قابها شکلپذیری و ظرفیت اتلاف انرژی کمتری نسبت به سایر سیستمهای مشابه دارند. مطالعات بر روی رفتار جانبی قابهای مهاربندی شده همگرا نشان میدهد که شکلپذیری و رفتار لرزهای این قابها به چکیده کامل
قاب مهاربندی شده همگرا یک قاب متعارف برای ایجاد مقاومت جانبی و سختی سازه است. این قابها شکلپذیری و ظرفیت اتلاف انرژی کمتری نسبت به سایر سیستمهای مشابه دارند. مطالعات بر روی رفتار جانبی قابهای مهاربندی شده همگرا نشان میدهد که شکلپذیری و رفتار لرزهای این قابها به شدت تحت تاثیر رفتار عضو فشاری میباشد و کاهش سختی و مقاومت پس از کمانش عضو فشاری، عملکرد قابهای مهاربندی شده همگرا را تحت بارگذاری چرخهای به طور قابل توجهی کاهش میدهد. در این مقاله، یک المان تسلیم شونده فولاد، ساخته شده از قطعات دورریز برای بهبود عملکرد چرخهای قاب مهاربندی شده قطری پیشنهاد شده است. عملکرد هیسترزیس المان پیشنهادی از طریق مطالعات آزمایشگاهی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات آزمایشگاهی و عددی، عملکرد چرخهای پایدار المان پیشنهادی و ظرفیت اتلاف انرژی مناسب آن را نشان میدهد. در مورد المان مورد مطالعه، تا 18 میلی متر تغییر مکان محوری، کاهش مقاومت و سختی مشاهده نمیشود. از سوی دیگر دستیابی به نسبت میرایی ویسکوز معادل برای میراگر ساخته شده در این مقاله بدون استفاده از ابزارهای پیچیده قابل توجه است.
پرونده مقاله