بلایای طبیعی به دلیل ماهیت غیرمنتظره بودن و وسعت وقایع، تنوع و مقدار تدارکات و خدمات مورد نیاز قربانیان، نیازمند بسیج فوری و اقدام ذینفعان متعدد است. تمرکز عملیاتهای امداد بحران بر طراحی حمل و نقل مواد کمکهای اولیه، غذا، تجهیزات و پرسنل نجات از نقاط عرضه به تعداد زیادی چکیده کامل
بلایای طبیعی به دلیل ماهیت غیرمنتظره بودن و وسعت وقایع، تنوع و مقدار تدارکات و خدمات مورد نیاز قربانیان، نیازمند بسیج فوری و اقدام ذینفعان متعدد است. تمرکز عملیاتهای امداد بحران بر طراحی حمل و نقل مواد کمکهای اولیه، غذا، تجهیزات و پرسنل نجات از نقاط عرضه به تعداد زیادی از گرههای مقصد که در سراسر ناحیه بحران از نظر جغرافیایی پراکنده شدهاند و تخلیه و انتقال سریع افراد آسیب دیده از بحران به مراکز پزشکی و پناهگاههای امن میباشد. لذا از مسائل مهم و کارآمد در حمل و نقل بشردوستانه، مساله مسیریابی وسیله نقلیه امدادی است. در این مقاله، مساله مکانیابی تسهیلات فازی متراکم با ظرفیت چند سطحی در عملیات نجات مبتنی بر پهپاد مورد مطالعه قرار میگیرد. هدف این مساله تعیین بهترین مکانها برای راهاندازی و سوختگیری جایگاهها بهگونهای است که زمان انتظار حادثه دیدگان برای دریافت امداد مورد نیاز از یک آستانه مشخص فراتر نرود. به دلیل ماهیت غیر قطعی بحران در مدل پیشنهادی تقاضا فازی در نظر گرفته شده است سپس این مدل فازی با استفاده از روش خیمنز به مدل قطعی تبدیل شده است. در نهایت مدل ریاضی پیشنهادی با استفاده از الگوریتم NSGA-II حل و نتایج ارائه گردید.
پرونده مقاله
امروزه وجود میزان غیرمجاز هوای آلوده، افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و آماده و بسیاری موارد دیگر، بیماریهای قلبی را به شدت افزایش داده است. بدین منظور با کنترل خطر ابتلا به این بیماریها، میتوان سبب جلوگیری و یا کاهش بروز آن شد. این پژوهش با استفاده از فرایندهای تصمی چکیده کامل
امروزه وجود میزان غیرمجاز هوای آلوده، افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و آماده و بسیاری موارد دیگر، بیماریهای قلبی را به شدت افزایش داده است. بدین منظور با کنترل خطر ابتلا به این بیماریها، میتوان سبب جلوگیری و یا کاهش بروز آن شد. این پژوهش با استفاده از فرایندهای تصمیمگیری مارکوف به دنبال تخمین ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی است. برای این کار ابتدا ورودی-های مدل با استفاده از ریزشبیه سازی معتبر غربالگری بیماریهای قلبی عروقی ایجاد شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران– ایران، با استفاده از الگوریتم ژنتیک مشخص میگردد. سپس با استفاده از آن فاکتورهای ورودی مدل تعریف میشود. با استفاده از این ورودیها، سه مدل تخمین ریسک، شناسایی شده است. نتایج حاصل از این مدلها از دستورالعملهای WHO حمایت میکند که به LYs مورد انتظار بالا و هزینههای با تخفیف بالای دارو ارائه میشود. در انتها نشان داده میشود که مدلهای خطر استفادهشده برای تعیین احتمال عوارض اغلب با یکدیگر در تعارض هستند. به همین علت، برای توسعه روششناسی MDP مفید است که سیاستهایی را ارائه دهیم که بهرغم تفاوت بین مدل ریسکپذیری و ریسک واقعی حاکم بر آن، بهخوبی عمل میکند.
پرونده مقاله
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر رفتار های سبز مدیران بر توسعه مدیریت منابع انسانی راهبردی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری چکیده کامل
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر رفتار های سبز مدیران بر توسعه مدیریت منابع انسانی راهبردی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان می باشند که تعداد آنها حدودا 3500 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 340 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، رفتار های سبز مدیران بر توسعه مدیریت منابع انسانی راهبردی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اثر مثبت و معنی داری دارد.
پرونده مقاله
این تحقیق در راستای بررسی عوامل رفتاری موثر بر ارتقای هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبست چکیده کامل
این تحقیق در راستای بررسی عوامل رفتاری موثر بر ارتقای هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران می باشند که تعداد آنها حدودا 2500 نفر می باشند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 308 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون آزمون کا اسکوئر(کای دو)استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت ، بین عوامل رفتاری عدالت سازمانی ، رضایت شغلی ، امنیت شغلی و سلامت سازمانی و هویت سازمانی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان رابطه مثبت و معنی داری وجوددارد.
پرونده مقاله
با توجه به جایگاه مدیریت استعداد، هدف پژوهش حاضر دستیابی به الگوی مدیریت استعداد است. این پژوهش به لحاظ هدف،کاربردی با روش تحقیق، آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته در بین 15 نفر از خبرگان حوزه آموزش در جهاد دانشگاهی، با نمونه چکیده کامل
با توجه به جایگاه مدیریت استعداد، هدف پژوهش حاضر دستیابی به الگوی مدیریت استعداد است. این پژوهش به لحاظ هدف،کاربردی با روش تحقیق، آمیخته اکتشافی انجام شده است. در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته در بین 15 نفر از خبرگان حوزه آموزش در جهاد دانشگاهی، با نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع دادهها، شناسایی و با تحلیل مضمون تحلیل شده است. جامعه آماری بخش کمی، مدیران حوزه آموزشی جهاد دانشگاهی کشور (650 نفر) بوده که حجم نمونه براساس جدول مورگان 305 نفر و با نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها مبتنی بر پرسشنامه محققساخته مدیریت استعداد و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شده است. نتایج کیفی نشان داد که نظام مدیریت استعداد در جهاد دانشگاهی در ابعاد برنامهریزی و سازماندهی، استعدادیابی، حرفهگرایی و توسعهمحوری، عدالتمحوری، تخصصگرائی و شایستهسالاری، مدیریت منابع انسانی، دانشسازی، ارائه بازخورد، فرهنگسازی، کادرسازی و معیشت طبقهبندی شده و در بخش کمی نیز برازش، روایی و پایایی این الگوی مدیریت استعداد تأیید شده است.
پرونده مقاله
چکیده:هدف و زمینه: این پژوهش با هدف ارائه الگوی مدیریت دانش و توانمند سازی کارکنان بانک ها مطالعه موردی بانک ملی صورت پذیرفته است.روش پژوهش: ابزار این پژوهش با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد، جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مدیران ارشد بانک ملی می باشد که به روش نم چکیده کامل
چکیده:هدف و زمینه: این پژوهش با هدف ارائه الگوی مدیریت دانش و توانمند سازی کارکنان بانک ها مطالعه موردی بانک ملی صورت پذیرفته است.روش پژوهش: ابزار این پژوهش با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته می باشد، جامعه آماری این پژوهش خبرگان و مدیران ارشد بانک ملی می باشد که به روش نمونه گیری گلوله برفی 11 نفر تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل از نوع کیفی و روش داده بنیاد است. نرم افزار مورد استفاده MAXQDA می باشد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که عوامل ایجاد فضای سالم و شاد آموزشی، ایجاد بسترهای هوشمند سازی سازمان، ایجاد بستر گسترش فناوری اطلاعات، ایجاد شفافیت در ماموریتها و اهداف و چشم اندازهای سازمان بعنوان عوامل زمینه ای ، توسعه فردی کارکنان و یادگیری محیط بانک بعنوان پیامد نهایی ، آموزش آنلاین و آموزش منسجم و ایجاد شورای یادگیری بعنوان راهبردها، اخذ تعهد مدیرعامل و مدیران ارشد در خصوص تدوین برنامه توسعه فردی برای کارکنان و منابع مالی بعنوان عوامل مداخله گر، شخصی سازی آموزش و تاکید بر یادگیری حین کار مقوله های محوری این مدل پارادایمی شناخته شدند.نتیجه گیری: توجه به مقوله آموزش و توانمندسازی کارکنان در حوزه های مختلف و شایستگی های مورد انتظار برای آنها، طی فرآیند توسعه فردی بویژه در حوزه مدیریت منابع انسانی در بانک ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل درون سازمانی مؤثر بر پیادهسازی مدل مدیریت استعداد (مورد مطالعه گروه صنعتی ایرانخودرو) انجام گرفت. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی- توسعهای، از نظر روش گردآوری توصیفی- پیمایشی، از نظر زمان مقطعی و از نظر ماهیت گردآوری داده‎ها آمیخته چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل درون سازمانی مؤثر بر پیادهسازی مدل مدیریت استعداد (مورد مطالعه گروه صنعتی ایرانخودرو) انجام گرفت. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی- توسعهای، از نظر روش گردآوری توصیفی- پیمایشی، از نظر زمان مقطعی و از نظر ماهیت گردآوری داده‎ها آمیخته (کیفی-کمی) می‎باشد. برای جمع‎آوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و مدیران بخش میانی و کلان گروه صنعتی ایرانخودرو و در بخش کمی شامل کارکنان، کارشناسان و مدیران میانی گروه صنعتی ایرانخودرو به تعداد 1500 نفر بود. حجم نمونه در بخش کیفی 15 نفر و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 306 نفر بود که به ترتیب بر اساس روش نمونه‎گیری هدفمند (قضاوتی) و نمونه‎گیری خوشه‎ای انتخاب شدند. یافته‎ها نشان داد که چهار عامل درون سازمانی شامل جذب استعداد، ارزیابی و کشف استعداد، توسعه و آموزش استعداد و حفظ استعداد در پیاده‎سازی مدیریت استعداد تأثیر دارند. در جذب استعداد سه مؤلفه به ترتیب اولویت شامل بهکارگماری، انتخاب و کارمند یابی شناسایی شدند. در بعد ارزیابی و کشف استعداد مؤلفه مدیریت عملکرد و مراکز ارزیابی معرفی شدند. در بعد توسعه و آموزش استعدادها دو مؤلفه مدیریت کار راهه و توسعه و آموزش و در بعد حفظ استعداد دو مؤلفه انضباط و جبران خدمات شناسایی و اولویتبندی شدند.
پرونده مقاله
مسئولیتپذیری و رفتار مسئولانه همواره بهعنوان برنامهای برای توسعه و رشدیافتگی پایدار در سازمانها مورد توجه مدیران و برنامهریزان سازمانی بوده است، لذا هدف از پژوهش ارایه طرحواره مسئولیتپذیری رفتار حرفهای کارکنان ادارات دولتی با تاکید بر بند 20 سیاستهای کلی نظام ا چکیده کامل
مسئولیتپذیری و رفتار مسئولانه همواره بهعنوان برنامهای برای توسعه و رشدیافتگی پایدار در سازمانها مورد توجه مدیران و برنامهریزان سازمانی بوده است، لذا هدف از پژوهش ارایه طرحواره مسئولیتپذیری رفتار حرفهای کارکنان ادارات دولتی با تاکید بر بند 20 سیاستهای کلی نظام ادرای بود. پژوهش از نظر فلسفه ساختگرایانه و به لحاظ صبغه پژوهش، کیفی با رویکرد استقرایی و به لحاظ ماهیت، اکتشافی است. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 15 نفر از صاحبنظران حوزه مدیریت دولتی، اعضای هیئت علمی که دارای سابقه اجرایی در سازمانهای دولتی بودند. نمونهگیری به شیوه هدفمند و تا اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها براساس روش استراس و کوربین انجام شد. مرحله کدگذاری 143 مفاهیم اولیه و 33 مفهوم محوری شناسایی شدند. ابعاد ششگانة طرحواره شرایط علی (7 کد) شرایط زمینه ای (3 کد)، راهبردها(7کد)، پدیده محوری(6کد) شرایط مداخله گر(3 کد) و پیامدها(7 کد) احصا گردید. لذا جهت ایجاد مسئولیتپذیری کارکنان لازم است فرهنگ سازمانی، مسائل قانونی و وابستگی سازمانی تقویت گردد. مدیران اهتمام ویژهای به مبارزه با بیتفاوتی و تدوین فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق حرفهای داشته باشند.
پرونده مقاله