مساله مکانیابی پوششی مراکز امدادی در رفتار مدیریت لجستیک بشردوستانه با عملیات نجات مبتنی بر پهپاد در شرایط عدم قطعیت
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتامین فروغی 1 , بابک فرهنگ مقدم 2 , محمد حسن بهزادی 3 , فرزاد موحدی سبحانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی . تهران . ایران
3 - دانشیار ، گروه آمار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: عدم قطعیت, مدیریت لجستیک بشردوستانه, عملیات نجات مبتنی بر پهپاد,
چکیده مقاله :
بلایای طبیعی به دلیل ماهیت غیرمنتظره بودن و وسعت وقایع، تنوع و مقدار تدارکات و خدمات مورد نیاز قربانیان، نیازمند بسیج فوری و اقدام ذینفعان متعدد است. تمرکز عملیاتهای امداد بحران بر طراحی حمل و نقل مواد کمکهای اولیه، غذا، تجهیزات و پرسنل نجات از نقاط عرضه به تعداد زیادی از گرههای مقصد که در سراسر ناحیه بحران از نظر جغرافیایی پراکنده شدهاند و تخلیه و انتقال سریع افراد آسیب دیده از بحران به مراکز پزشکی و پناهگاههای امن میباشد. لذا از مسائل مهم و کارآمد در حمل و نقل بشردوستانه، مساله مسیریابی وسیله نقلیه امدادی است. در این مقاله، مساله مکانیابی تسهیلات فازی متراکم با ظرفیت چند سطحی در عملیات نجات مبتنی بر پهپاد مورد مطالعه قرار میگیرد. هدف این مساله تعیین بهترین مکانها برای راهاندازی و سوختگیری جایگاهها بهگونهای است که زمان انتظار حادثه دیدگان برای دریافت امداد مورد نیاز از یک آستانه مشخص فراتر نرود. به دلیل ماهیت غیر قطعی بحران در مدل پیشنهادی تقاضا فازی در نظر گرفته شده است سپس این مدل فازی با استفاده از روش خیمنز به مدل قطعی تبدیل شده است. در نهایت مدل ریاضی پیشنهادی با استفاده از الگوریتم NSGA-II حل و نتایج ارائه گردید.
Due to the nature of the unexpected and the magnitude of the events, the variety and the amount of supplies and services needed by the victims, natural disasters require immediate mobilization and action of multiple stakeholders. Crisis relief operations focus on planning the transportation of first aid materials, food, equipment and rescue personnel from supply points to a large number of destination nodes that are geographically dispersed throughout the crisis area and the rapid evacuation and transfer of people affected by the crisis to centers. Medicine and safe shelters. Therefore, one of the most important and efficient issues in humanitarian transportation is the issue of routing the relief vehicle. In this article, the location problem of dense fuzzy facilities with multi-level capacity in UAV-based rescue operations is studied. The purpose of this problem is to determine the best places to set up and refuel the stations so that the waiting time of the victims to receive the needed assistance does not exceed a certain threshold. Due to the non-deterministic nature of the crisis, fuzzy demand is considered in the proposed model, then this fuzzy model is converted into a deterministic model using the Jimenez method. Finally, the proposed mathematical model was solved using NSGA-II algorithm and the results were presented.
_||_