• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه بازارهای بین المللی با رویکرد ترکیبی (مورد مطالعه: محصولات پتروشیمی)
        مصطفی احمدزاده عبداله نعامی سید محمود هاشمی
        هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی می‌باشد. برای تحقق این هدف با بهره‌گیری از رویکرد تحقیقی ترکیبی، عوامل اثرگذار بر بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی مورد شناسایی قرار گرفتند. ابتدا روش تحقیق، کیفی و نظریه داد چکیده کامل
        هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی می‌باشد. برای تحقق این هدف با بهره‌گیری از رویکرد تحقیقی ترکیبی، عوامل اثرگذار بر بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی مورد شناسایی قرار گرفتند. ابتدا روش تحقیق، کیفی و نظریه داده بنیاد بود. لذا محقق با 20 نفر از مدیران این صنعت مصاحبه و 106 مفهوم را در 21 مقوله و 6 بعد شناسایی کردند. عوامل شناسایی شده شرایط علّی عبارتند از، عوامل قیمتی، گروههای اثرگذار، توانمندی مدیر صادرات، عوامل جغرافیایی، شرایط شرکت میزبان، شرایط رقابتی، عوامل تولید، شرایط محصول و استراتژی و وضعیت شرکت. علاوه بر این 5 عامل کلان اقتصادی، سیاستهای دولتی، قوانین صادراتی، عوامل مربوط به صنعت و چالشهای کلان صادرات به عنوان شرایط زمینه‌ای استخراج گردید. در بخش کمّی مدل به دست آمده با استفاده از نرم افزار لیزرل با یک نمونه 212 تایی اعتبارسنجی شد. نتایج نشان داد که همه 9 عامل بر پیامد عملکرد مالی به دست آمده در مدل تحقیق اثر مثبت دارند. همچنین 8 عامل علّی بر پیامد تصویر برند تاثیر مثبتی نشان دادند. اما نقش عامل کشور میزبان تأیید نشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه الگوی خط مشی گذاری عمومی مطلوب در سازمان امور مالیاتی کشور
        حمزه اسدپور علیرضا امیرکبیری محمدرضا ربیعی مندجین
        هدف این مقاله، شناسایی شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، استراتژی‌ها و پیامدهای ارائه الگوی خط‌مشی‌گذاری عمومی در سازمان امور مالیاتی کشور است. خط‌مشی‌گذاری عمومی فرآیندی است که طی آن بعضی مسائل مورد توجه حکومت قرار می‌گیرد، راه‌حل‌هایی برای آن تدوین و از بین راه‌حل‌ها، ی چکیده کامل
        هدف این مقاله، شناسایی شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، استراتژی‌ها و پیامدهای ارائه الگوی خط‌مشی‌گذاری عمومی در سازمان امور مالیاتی کشور است. خط‌مشی‌گذاری عمومی فرآیندی است که طی آن بعضی مسائل مورد توجه حکومت قرار می‌گیرد، راه‌حل‌هایی برای آن تدوین و از بین راه‌حل‌ها، یک سیاست تصویب و اجرا می‌شود. این تحقیق از نظر روش‌شناسی، پژوهشی کیفی (نظریه داده بنیاد)است.روش نمونه‌گیری، نظری و هدفمند و حجم نمونه، 14 نفر از صاحبنظران حوزه خط‌مشی‌گذاری در نظام مالیاتی کشور است. محتوای پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافته‌ها بیانگر این است که الگوی خط‌مشی‌گذاری عمومی مطلوب سازمان مالیاتی کشور دربردارنده شرایط علی (3 مقوله و 12 کد مفهومی و 173 کد اولیه)، شرایط زمینه‌ای (4 مقوله و 23 کد مفهومی و 168 کد اولیه)، شرایط مداخله‌گر (6 مقوله و 22 کد مفهومی و 220 کد اولیه)، استراتژی‌ها (3 مقوله، 8 کد مفهومی و 48 کد اولیه) و پیامدها (2 مقوله، 4 کد مفهومی و 30 کد اولیه) است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی عوامل تعیین‌کننده و پیامدهای وام‌های غیرجاری با استفاده از روش فراترکیب
        محمدرضا اسماعیلی محمد ابراهیم محمدپور زرندی مهرزاد مینویی
        این پژوهش به دنبال یافتن عوامل تعیین‌کننده و پیامدهای وام‌های غیرجاری بود. برای این منظور از روش فراترکیب استفاده شد و 7 گام فراترکیب مطرح شده توسط سندلوسکی و باروسو (2007) اجرا شد. نمونه موردنظر برای فراترکیب، از مطالعه‌های منتخب و براساس ارتباط آنها با سوال پژوهش تشکی چکیده کامل
        این پژوهش به دنبال یافتن عوامل تعیین‌کننده و پیامدهای وام‌های غیرجاری بود. برای این منظور از روش فراترکیب استفاده شد و 7 گام فراترکیب مطرح شده توسط سندلوسکی و باروسو (2007) اجرا شد. نمونه موردنظر برای فراترکیب، از مطالعه‌های منتخب و براساس ارتباط آنها با سوال پژوهش تشکیل می‌شود. در پژوهش حاضر نمونه اولیه شامل 194 منبع مرتبط با موضوع تحقیق بود که از پایگاه‌های اطلاعاتی و بدون محدودیت زمانی استخراج گردید. پس از غربال‌گری منابع از لحاظ موارد مختلفی از قبیل عنوان، چکیده، محتوا و کیفیت، 151 منبع باقی ماند که نتایج آنها مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفت و با یکدیگر تلفیق شد. نتیجه اجرای این فرایند، استخراج 118 کد بود که در قالب 10 طبقه عوامل تعیین‌کننده، 11راهبرد برای کاهش و 12 پیامد وام‌های غیرجاری دسته‌بندی شد. عوامل تعیین‌کننده شامل عوامل بین‌المللی، عوامل مرتبط با اقتصاد کلان، خاص بانک، مرتبط با صنعت، بازار، وام‌گیرنده، وام، عوامل سیاسی، کلان مالی و نهادی می‌شوند. 36 درصد عوامل در طبقه مرتبط با اقتصاد کلان، 31 درصد در طبقه عوامل خاص بانک و 33 درصد در 9 طبقه دیگر دسته‌بندی شدند. از دیگر نتایج این مطالعه علیت حلقوی مشاهده شده در میان پیامدها و عوامل تعیین‌کننده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارجحیت سنجی و تعیین روابط عوامل موثر بر تامین مالی کسب وکارهای کوچک و متوسط در ایران
        حمید پاداش بهمن خداپناه مجتبی بابایی هزه جان
        پژوهش با هدف ارجحیت سنجی و تعیین روابط عوامل موثر بر تامین مالی کسب و کاهاری کوچک و متوسط با بهره گیری از روش FAHP - MICMAC در استان تهران انجام گرفته است. از منظر هدف کاربردی و از نظر روش ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و هیئت مدیره کسب و کارهای کو چکیده کامل
        پژوهش با هدف ارجحیت سنجی و تعیین روابط عوامل موثر بر تامین مالی کسب و کاهاری کوچک و متوسط با بهره گیری از روش FAHP - MICMAC در استان تهران انجام گرفته است. از منظر هدف کاربردی و از نظر روش ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و هیئت مدیره کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در استان تهران است که تعداد 185 نفر از بین آن ها بوسیله نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقایسات زوجی استفاده شد که روایی آن بوسیله خبرگان دانشگاهی و کارشناسان مالی -بانکداری تایید شد. نتایج نشان داد سیاست های مالی دولت،سیاست های پولی بانک مرکزی هزینه فرآیند تأمین مالی بیشترین سهم در تامین مالی کسب و کارهای کوچک ومتوسط داراهستند، طبق تحلیل میک مک، حجم تامین مالی، ساختار بهینه سرمایه، هزینه فرآیند تأمین مالی، جذابیت ابزار تأمین مالی،وضعیت اعتباری شرکت به عنوان معیارهای تاثیر پذیر در نحوی تامین مالی نقش دارند. سیاست های نظارتی سازمان بورس، ریسک های مرتبط با ابزار، بازده مورد انتظار،سازوکار تقسیم سود مربوط به ابزار مالی، سطح ریسک پذیری به عنوان عوامل دوجهی دسته بندی شده است.سیاست های مالی دولت با در نظرگرفتن کلیه شاخص ها به عنوان تاثیرگذارترین عامل است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عوامل موثر برکارایی سرمایه گذاری در منابع انسانی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
        رسول مسروری عسگر پاک مرام احمد محمدی غلامرضا رحیمی
        توجه به نیروی انسانی در سازمانها طی سالهای اخیر بخش عظیمی سرمایه سازمانهای پیشرو را به خود اختصاص داده است. اکنون مدیران آگاه و توانمند می دانند که هر چه بیشتر مقدمات توسعه و ارتقای نیروی انسانی را فراهم کنند، موفقیت، کارایی و برتری بالای رقابت سازمان خود را در مقابل سا چکیده کامل
        توجه به نیروی انسانی در سازمانها طی سالهای اخیر بخش عظیمی سرمایه سازمانهای پیشرو را به خود اختصاص داده است. اکنون مدیران آگاه و توانمند می دانند که هر چه بیشتر مقدمات توسعه و ارتقای نیروی انسانی را فراهم کنند، موفقیت، کارایی و برتری بالای رقابت سازمان خود را در مقابل سایر سازمانها تضمین کرده اند.کارآمدترین راه به دست آوردن مزیت رقابتی بالا و مهمترین شاخص برتری با توجه به تغییرات و تحولات شگرف در شرایط فعلی، کارامدتر و توانمند کردن منابع انسانی در سازمانها می باشد.نیروی انسانی والاترین سرمایه‌ای است که سازمان‌ها در اختیار دارند. هدف کلی این تحقیق، ارائه مدلی بر کارایی سرمایه‌گذاری در منابع انسانی در بازار سرمایه ایران می‌باشدجامعه آماری این تحقیق را کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می‌دهند. . روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. نمونه آماری شامل 155 شرکت می‌باشد که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته بر اساس طیف لیکرت استفاده شد. جهت بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای آزمون فرضیه‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت گزارشگری مالی، افشای سرمایه انسانی، در منابع انسانی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه الگوی قابلیتهای استراتژیک بازاریابی مبتنی بر مزیت رقابتی در صنعت بانکداری برمبنای رویکرد داده بنیاد
        وحید جواهری عباس حیدری بهرام خیری
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی قابلیتهای استراتژیک بازاریابی مبتنی بر مزیت رقابتی در صنعت بانکداری برمبنای رویکرد داده بنیاد اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تجز چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی قابلیتهای استراتژیک بازاریابی مبتنی بر مزیت رقابتی در صنعت بانکداری برمبنای رویکرد داده بنیاد اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری نظری بود و با بهره‌مندی از تکنیک‌های هدفمند (قضاوتی) انجام شد. مطابق با الگوی نظام مند نظریـة داده بنیـاد، برای جامعـة آماری خبرگان و مدیران با سابقه در صنعت بانکداری به تعداد15 نفر انتخاب شدند.یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که برای موفقیت اجرای الگوی استراتژیک بازاریابی مبتنی بر مزیت رقابتی می‌بایست مدیران صنعت بانکداری با تلاش بیشتر در زمینه فعالیت های مبتنی بر مزیت رقابتی ، درک مثبتی را از بازاریابی در خود ایجاد کنند. همچنین آنها می توانند با تاکید بر قابلیتهای استراتژیک بازاریابی در راستای توجه به الگوهای رقابتی ، تصویر بهتری از خدمات خود ارایه نموده و درجهت توسعه مزیت رقابتی گام بردارند. بعلاوه این پژوهش لزوم توجه به قابلیتهای استراتژیک بازاریابی مبتنی بر مزیت رقابتی در صنعت بانکداری را به مدیران گوشزد می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه مدل کمی ارزیابی اثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان با رویکرد بازاریابی کارآفرینانه (مورد مطالعه: بانک تجارت)
        احد دهقان زاده مجتبی معظمی اسفندیار دشمن زیاری اسماعیل کاوسی
        پژوهش حاضر به طراحی مدل ارزیابی اثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان با رویکرد بازاریابی کارآفرینانه پرداخته است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی می‌باشد. با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 20 نفر از خبرگان ، شاخص ها مورد تعدیل و پالایش چکیده کامل
        پژوهش حاضر به طراحی مدل ارزیابی اثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان با رویکرد بازاریابی کارآفرینانه پرداخته است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی می‌باشد. با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 20 نفر از خبرگان ، شاخص ها مورد تعدیل و پالایش قرار گرفت و مدل نهایی احصاء گردید. جهت پیاده سازی الگوی طراحی شده، پرسشنامه محقق ساخته به بوته پیمایش گذاشت شد. در این مرحله جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک تجارت در شهر تهران (5163نفر ) می باشد. بر اساس فرمول کوکران تعداد 358 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از گردآوری داده ها، تحلیل آماری داده های در دو سطح توصیفی ( شاخص های آماری) و سطح استنباطی (تحلیل عاملی تاییدی)، صورت پذیرفت. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که در ابعاد ارزیابی اثربخشی دوره های مجازی آموزش های ضمن خدمت کارکنان در بانک تجارت بیشترین توجه به بعد کیفیت خدمات آموزشی در آموزش مجازی و کمترین توجه به بعد نقش فناوری اطالعات در آموزش های مجازی می باشد. همچنین در میان 13 مولفه شناسایی شده، "کیفیت اطلاعات" بیشترین توجه و مولفه "ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی" کمترین توجه را به خود جلب کرده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تاثیر آمیزه بازاریابی خدمات بر ارزش ویژه برند بانک صادرات استان تهران(مطالعه موردی منطقه شمال تهران )
        ساسان عیسی زاده نشلی محمد رضا رستمی
        در سال های اخیر، اهمیت نقش دارایی های نامشهود در اثربخشی فعالیت ها، خلق و بقای عملکرد مالی کسب و کارها در سطح صنایع مختلف بر همگان آشکار شده است. شناخت این نقش، نیاز سازمان ها به ارزیابی وضعیت برند خود و مقایسه آن با سایر رقبا را تقویت کرده و ضرورت سنجش ارزش آن بابهره گ چکیده کامل
        در سال های اخیر، اهمیت نقش دارایی های نامشهود در اثربخشی فعالیت ها، خلق و بقای عملکرد مالی کسب و کارها در سطح صنایع مختلف بر همگان آشکار شده است. شناخت این نقش، نیاز سازمان ها به ارزیابی وضعیت برند خود و مقایسه آن با سایر رقبا را تقویت کرده و ضرورت سنجش ارزش آن بابهره گیری از جدیدترین شیوه ها و ابزارهای کیفی و کمی را یادآوری کرده است. باتوجه به مدل ومتغییرهای موجود پرسشنامه ای طراحی شدکه شامل 18 سوال است و این پرسشنامه ها در بین 800 نفر مشتریان ممتاز شعبه تهران به تعداد260 پرسشنامه توزیع ونتایج بدست آمده از تحلیل های آماری مورد استفاده قرار گرفته است،و براین اساس 4 فرضیه مطرح شده که ابتدا از طریق جمعیت شناختی به توصیف نمونه ها پرداخته و سپس با استفاده ازآزمون های آماری استنباطی میزان ارتباط متغییرهاوتست فرضیات با بکارگیری نرم افزاری لیزرل نتایج مورد نظر بررسی شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - طراحی مدل قابلیت های بازاریابی برون گرا به منظور بهبود عملکرد بانکهای دولتی
        ادیب اقبالیار فواد کوهزادی یوسف محمدکریمی سیده اسرین خضری
        هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش طراحی مدل قابلیت های بازاریابی برون گرا در بهبود عملکرد بانک های دولتی می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و در آن به بررسی قابلیت های بازاریابی برون گرا در بهبود عملکرد بانکی پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران وکارشناسا چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش طراحی مدل قابلیت های بازاریابی برون گرا در بهبود عملکرد بانک های دولتی می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و در آن به بررسی قابلیت های بازاریابی برون گرا در بهبود عملکرد بانکی پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران وکارشناسان شعب بانک های سپه تشکیل می دهند. در تجزیه وتحلیل داده ها نیز از آزمون آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه، آزمون کولوموگروف- اسمیرنوف برای سنجش نرمال بودن توزیع داده ها و آزمون همبستگی برای سنجش فرضیه های تحقیق استفاده گردید. در بررسی اثرات قابلیت های بازاریابی برون گرا بر عملکرد بانکی شعب بانک سپه، هر سه فرضیه با اطمینان 95% و سطح خطای 5% مورد تایید قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین قابلیت های بازاریابی برون گرا و عملکرد بانکی رابطه معنی داری وجود دارد. بدین معنی که هر اندازه قابلیت های بازاریابی برون گرا در شعب بانکی بهتر باشد شاهد عملکرد بانکی بهتر خواهیم بود.واژگان کلیدی: قابلیت بازاریابی برون گرا، عملکرد بانکی، بانک های دولتی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی مفهومی انتقال فنآوری در صنعت خودرو با استفاده از روش نظریة داده بنیاد در دو نمونة موردی محصول پژو 301 و 2008
        سیداحمد مدیرقمی طهمورث سهرابی زاد اله فتحی
        پس از پذیرش برجام و علی رغم غیبت چندسالة پژو در همکاری با ایران خودرو، این شرکت با هدف انتقال فناوری، دوباره اقدام به راه اندازی پروژة مشترکی با شرکت پژو برای تولید دو محصول 301 و 2008 نمود اما مانند تجربه های تلخ گذشته، این پروژة انتقال فناوری نیز با شکست مواجه شد؛ لذا چکیده کامل
        پس از پذیرش برجام و علی رغم غیبت چندسالة پژو در همکاری با ایران خودرو، این شرکت با هدف انتقال فناوری، دوباره اقدام به راه اندازی پروژة مشترکی با شرکت پژو برای تولید دو محصول 301 و 2008 نمود اما مانند تجربه های تلخ گذشته، این پروژة انتقال فناوری نیز با شکست مواجه شد؛ لذا در این مقاله، مسألة انتقال فنآوری در صنعت خودرو به صورت مفهومی و با استفاده از نظریة داده بنیاد، بررسی و عوامل تأثیرگذار در آن ارائه شده است. در این مقاله از ابتدا انتقال فنآوری با انتقال دانش معادل فرض شده است و انتقال دانش در دو دستة دانش صریح و ضمنی، نقد شده است. بر اساس پیشینة پژوهش، عوامل مؤثر در انتقال فنآوری در 7 گروه طبقه بندی شده اند. در ادامه، پرسش‎ های اصلی برای طرح در مصاحبه ها گردآوری شدند. از مصاحبه ها 42 عبارت به نام "دریافت مفهومی" به دست آمدند. سپس دریافت های مفهومی به 9 "دستة معنایی" تقسیم بندی و "ریشة ضعف" در هر دستة معنائی ارائه شد. نتایج نشان می‌دهند که فشار رقابتی کم در بازار خودروسازی ایران منجر به ایجاد یک انحصار شده است؛ به طوریکه گروه خودروسازی پژو، هیچ گونه فنآوری قطعات پیشرفتة خود را به تأمین‌کنندگان ایرانی قطعات آنها انتقال نداده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی تاثیر کنترل‌های داخلی شرکت‌ها بر رابطه بین سطح مسئولیت اجتماعی و حساسیت سرمایه‌گذاری به جریان نقدی
        فروزان محمدی یاریجانی مریم نورائی
        اگرچه میزان سرمایهگذاری شرکت‌ها ناشی از عوامل متعددی می‌باشد. اما انتظار می‌رود عامل کنترل داخلی بر جریان وجوه نقد شرکت و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها اثر داشته باشد است. بنابراین هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است که اثر کنترل‌های داخلی بر رابطه بین سطح مسئولیت اجتماعی و حس چکیده کامل
        اگرچه میزان سرمایهگذاری شرکت‌ها ناشی از عوامل متعددی می‌باشد. اما انتظار می‌رود عامل کنترل داخلی بر جریان وجوه نقد شرکت و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها اثر داشته باشد است. بنابراین هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است که اثر کنترل‌های داخلی بر رابطه بین سطح مسئولیت اجتماعی و حساسیت سرمایه‌گذاری به جریان نقدی چیست.روش پژوهش توصیفی و از نظر ارتباط بین متغیرها ترکیبی از علی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه ، شامل 140 شرکت طی سال‌های 1395 تا 1399 است. برای پردازش و آزمون فرضیه‌ها از روش رگرسیونی و داده‌های تابلویی و همچنین مدل اثرات ثابت استفاده شده است. همچنین از نرم افزار وس ویور برای جستجوی پراستنادترین نویسندگان استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد سطح مسئولیت اجتماعی با حساسیت سرمایه‌گذاری جریان نقدی رابطه منفی و معناداری دارد و کنترل‌های داخلی بر رابطه بین سطح مسئولیت اجتماعی و حساسیت سرمایه‌گذاری جریان نقدی تأثیر منفی و معناداری دارد. بنابراین می‌توان استدلال نمود که افشای گزارش‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی موجب افزایش کیفیت اطلاعات حسابداری و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی خواهد شد همچنین کیفیت بالای اطلاعات حسابداری موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، هزینه‌های نمایندگی و حساسیت سرمایه‌گذاری به وجهنقد می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - تبیین ویژگی های زیست بوم با روش فراترکیب
        محمدحسین یوسفیان سیدحمید خداداد حسینی اصغر مشبکی اصفهانی علی شایان
        ویژگیهای دنیای کسب وکار امروزی مدیران را به سمت توجه به کسب وکار خود در قالب یک زیست بوم سوق داده و این توجه در حال افزایش میباشد. نگرش از منظر زیست بوم کسب وکار در مقایسه با نگرش به یک کسب وکار خاص تفاوتهای قابل توجهی ایجاد کرده و تحلیلها و در ادامه اقدامات را از سطح ف چکیده کامل
        ویژگیهای دنیای کسب وکار امروزی مدیران را به سمت توجه به کسب وکار خود در قالب یک زیست بوم سوق داده و این توجه در حال افزایش میباشد. نگرش از منظر زیست بوم کسب وکار در مقایسه با نگرش به یک کسب وکار خاص تفاوتهای قابل توجهی ایجاد کرده و تحلیلها و در ادامه اقدامات را از سطح فردی به سطح جمعی منتقل خواهد نمود. اما پیشنیاز هر گونه تحلیل یا اقدام در حوزه زیست بوم شناسایی ویژگیهای زیست بومها میباشد. به منظور تبیین ویژگیهای زیست بومها و بارویکرد فراترکیب، مقالات منتشر شده در چهار پایگاه داده و به صورت خاص چهار مجله معتبر بررسی و پس از ارزیابی و غربالگری مقالات، 54 مقاله انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات به دست آمده ترکیب و تفسیر گردیدند. بر اساس نتایج فراترکیب، ویژگیهای زیست بومها را میتوان در پنج ویژگی اصلی شامل ویژگیهای ساختاری، ویژگیهای تعاملی، ویژگیهای تکاملی، ویژگیهای اجتماعی و ویژگیهای حکمرانی دسته بندی نمود که هر کدام دربردارنده ویژگیهای فرعی و مفاهیم بوده و بایکدیگر چارچوب ویژگیهای زیست بوم را تشکیل میدهند. این ویژگیها تمام ابعاد یک زیست بوم را تحت تأثیر قرار داده و شناخت دقیق آنها راهنمای هر گونه تحقیق یا اقدام در زیستبومها میباشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - تحلیل مضامین فرهنگی بیانیه گام دوم انفلاب
        لیلا کلیج سیدوحید عقیلی حسن خجسته باقرزاده
        بیانیه گام دوم انقلاب چشم اندازی است که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری برای ترسیم وضعیت فعلی و دورنمای آینده جمهوری اسلامی ایران با هدف نهایی نیل به تمدن نوین اسلامی صادر شده است. این بیانیه دارای کارکردهای مفیدی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فر چکیده کامل
        بیانیه گام دوم انقلاب چشم اندازی است که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی از سوی مقام معظم رهبری برای ترسیم وضعیت فعلی و دورنمای آینده جمهوری اسلامی ایران با هدف نهایی نیل به تمدن نوین اسلامی صادر شده است. این بیانیه دارای کارکردهای مفیدی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، رهبر معظم انقلاب همواره بر اولویت فرهنگ نزد دولتمردان تاکید کرده اند، اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در بُعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد ولی پوچ ، پوک و میان تهی است. این پژوهش به دنبال یافتن مسایل فرهنگی مدّنظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم با روش تحلیل مضمون انجام شده است. براین اساس، برای یافتن مؤلفه‌های فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب، ابتدا 50گزاره‌ی کلیدی مرتبط با حوزه ی فرهنگ از متن بیانیه احصا شد و در نهایت ۴ مضمون فراگیر به دست آمد. در بخش انتهایی نیز۴ مضمون فراگیر فرهنگ محوری، لزوم ایجاد جهاد علمی، تقویت نیروهای خود جوش فرهنگی و تهدید زایی رسانه از مفاهیم فرهنگی بیانیه مورد بحث قرار گرفتند. پرونده مقاله