مطالعه دیدگاه شهروندان تهرانی در خصوص تبلیغات فرهنگی محیطی و اولویتهای آنها
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهریحسینعلی قجری 1 , محمد صالح حسین زاده 2
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور(نویسنده مسؤول)
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین
کلید واژه: شهرداری تهران, تبلیغات فرهنگی, تبلیغات فرهنگی محیطی, محتوای تبلیغات فرهنگی, طبقه اجتماعی اقتصادی,
چکیده مقاله :
در جامعهشناسی شهری علاوه بر کالبد شهر یکی از مسایل مهم و مورد توجه فرهنگ شهری است. لذا فرهنگ سازی در شهرها یکی از موضوعات اساسی در جامعهشناسی شهری است. با توجه به اهمیت فرهنگسازی و تبلیغات فرهنگی محیطی و ضرورت توجه به نظر شهروندان، مقاله حاضر در راستای احصاء میزان رضایت شهروندان و اولویتهای آنها در خصوص تبلیغات فرهنگی محیطی به نگارش درآمدهاست. با توجه به هدف و مسئله تحقیق و با مرور مفاهیم و نظریههای مختلف، چهارچوب مفهومی تحقیق، تدوین گردید. چهارچوب نظری تحقیق تلفیقی از نظریههای مختلف رسانه، فرهنگ و تبلیغات است. نوع روش مقاله حاضر پیمایشی است. جامعه آماری تمام شهروندان بالای 18 سال شهر تهران، حجم نمونه 1151 نفر از مناطق 22 گانه شهر تهران به صورت متناسب است. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته، روش جمعآوری دادها پرسشنامهای و به صورت آنلاین است. بر اساس یافتهها و نتایج آماری این مقاله، اولویتهای محتواهای تبلیغات فرهنگی محیطی بر اساس ابعاد کلی فرهنگ به ترتیب درصد عبارتند از: بعد اجتماعی تبلیغات محیطی 49.5 درصد ، بعد اقتصادی25.4 درصد و بعد سیاسی 25.1 درصد.اولویت اول شهروندان تهرانی در بعد فرهنگ اجتماعی یا عمومی عبارت است از: خانواده با 19.8 درصد، در بعد اقتصادی: فرهنگ مصرف با 25.7 درصد و در بعد سیاسی: ارزیابی نظام با 24.4 درصد و بیشترین میزان اثربخشی اشکال تبلیغات محیطی مربوط میشود به بیلبورد با میانگین 2.35 از 4 . همچنین بر اساس آزمونهای آماری بین طبقه اجتماعی، جنسیت و محل سکونت و میزان رضایت مندی مردم از تبلیغات محیطی انجام شده در شهر تهران رابطه معنیداری وجود ندارد.
In urban sociology, urban culture, in addition to the body of the city, is one of the most important issues to be taken into consideration. Therefore, the promotion of urban culture in cities is one of the basic topics in urban sociology. Given the importance of culture and cultural environmental advertisements and the need to pay attention to citizens' opinions, the present study aimed to examine the level of citizens' satisfaction with and their priorities regarding cultural environmental advertisements. The conceptual framework of the research consisted of a collection of theories concerning the media, culture, and advertisement. The present study was a descriptive survey. The research population consisted of all citizens over 18 years of age in Tehran, of which 1151 individuals from the 22 districts of Tehran were selected using a proportional sampling technique. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The findings showed the priorities of the residents in order of percentage are as follows: social environmental advertising was 49.5%, economic advertising wa 25.4% and the political advertising was 25.1%. The first priority of Tehrani citizens in terms of social or public culture was: family with 19.8%, In the economic dimension: consumption culture with 25.7% and in the political dimension: system evaluation with 24.4% And the maximum effectiveness of environmental advertising was related to billboards with a mean of 2.35 of 4. Also, there weres no correlations between social class, gender, and place of residence with the level of people's satisfaction with environmental advertising.
- آسابرگر، آرتور(1379)، روشهای تحلیل رسانهها، ترجمهی پرویز اجلالی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- اتولر، بینگر(1376)، ارتباطات اقناعی، ترجمه علی رستمی، تهران، انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیما.
- احمدی، نقی(1389)، مهندسی تبلیغات محیطی، تهران، فراز اندیشه سبز.
- احسان فر،فاطمه،(1396)، بررسی تحلیلی تبلیغات تعاملی در حوزه فرهنگ بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی، پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران :دانشکده هنر دانشگاه شاهد.
- پارسائی،سارا(1395)، نشانه شناسی اجتماعی در تبلیغات محیطی شهری و رابطه آن با عناصر نشانه شناختی در تهران با تاکید بر بیلبوردهای مناطق ۱ و ۲،پایان نامه کارشناسی ارشد،ت هران:دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
- پورحسینی، امیر حسین و محمود محمدیان(1391)، تبلیغات محیطی ظرفیت های رها شده تبلیغات در ایران، تهران، مهربان نشر.
- حایری، وحید(1390)، تبلیغات فرهنگی از تئوری تا عمل، تهران، نشر تبلور.
- خیری مطلق، عبدالله(1394)، تبلغات محیطی نمودی برای قرائت فرانمود منظر شهرهای هند، فصلنامه هنر و تمدن شرق، دوره3، شماه 9، صص58-51.
- دادگران، محمد(1384)، افکار عمومی و معیارهای سنجش آن، انتشارات مروارید، تهران.
- دوپوی، گزاویه(1374) فرهنگ و توسعه، ترجمه: فاطمه فراهانی و عبدالحمید زرین قلم، تهران، مرکز انتشارات کمسیون ملی یونسکو در ایران.
- دفلور، ملوین لارنس(1383)، شناخت ارتباط جمعی، سیروس مدادی، تهران، دانشکده صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران.
- رمضانی،مهدی(1395)، بررسی میزان اثربخشی تبلیغات محیطی بر فرهنگ پذیری شهروندان در حوزه ترافیک و راهور از دیدگاه کارکنان ناجا، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
- فی لیتزن، سیسیلیا فون(1384)، کودکان و رسانهها، دیدگاهها و چشماندازها، تهران، مرکزتحقیقات صدا و سیما.
- قجری، حسینعلی(1396) روش سنجش اثر رسانهها، تهران، انتشارات جامعهشناسان.
- کمیسیون ملی یونسکو در ایران(1381) گزارش جهانی فرهنگ2000، تهران، مرکز انتشارات کمیسیون ملی یونسکو در ایران
- محمدی فر، محمدرضا(1377) فرهنگ تبلیغات؛ تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات.
- معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران(1390)، تبلیغات محیطی/ نشست های تخصصی تبلیغات محیطی در منظر شهری، چاپ نخست، تهران.
- مک کویل، دنیس01382)درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- مهدیزاده، سید محمد(1384)، مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات،سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تهران، مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامهای.
- مهرداد، هرمز(1379)، مقدمهای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، تهران، مؤسسه فرهنگی پژوهشی فاوان.
- وبستر، فرانک،(1380) نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران، نشر قصیده سرا.
- یحیایی ایلهای، احمد(1389) جامعهشناسی تبلیغات، تهران،.انتشارات جاجرمی.
- Berkowitz, L, and Rogers, K.H. (1986). A priming effect analysis of media inttuences in J. Bryant and D. Zillman (Eds), perspectives on media effects. Hillsadale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Block, J. (1961). “The Q-Sort Method in Personality Assessment and Psychiatric Research”, Springfield, IL, Charles C Thomas.
- Boros, S. (2006). “Q-methodology: Applications and Implications”, Invited lecture at the Research Colloquium of the Department of Organizational Studies, Tilburg University.
- Fisk, John (1994). Introduction for Communication Studies, Routledge Publication.
- Gadamer, Hans – Georg (1994
- Kim, C., Park, S., Kwon, K., & Chang, W. (2012). An empirical test to measure the effectiveness of online advertising in online marketplaces using a hierarchical Bayes model. Expert Systems with Applications (39), 117–128.
- Lewis, S. W. (2012). The potential for international and transnational public service advertising in public spaces in American and Chinese global cities: Conclusions from a 2010 survey of advertisements in subways in Beijing, New York, Shanghai and Washington, DC. Public Relations Review, 38, 765– 778.
- McQuail, Denis (1994). Mass Communication Theory, Sage Publication.
_||_