سواد اجتماعی و مصرف مادی در بین جوانان دارای برخورداری اقتصادی در شهر تهران
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهریمریم نوتاش 1 , غلامرضا غفاری 2 , شهلا کاظمی پور 3 , فرح ترکمان 4
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - دانشیار گروه برنامهریزی اجتماعی دانشگاه تهران
3 - دانشیار گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران
4 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: سواد اجتماعی, بچهپولدارها, مصرف مادی,
چکیده مقاله :
مقاله ی حاضر با هدف پاسخ به این پرسش تنظیم شده است که آیا سواد اجتماعی با مصرف مادی جوانان دارای برخورداری اقتصادی (بچه پولدارهای تهرانی) رابطه دارد؟ در واقع مسأله اقتصادی- اجتماعی مصرف مادیِ طبقه ی اقتصادی بچه پولدارها در ارتباط با مفهوم جامعهشناختی سواد اجتماعی قرار گرفته است. سواد اجتماعی به عنوان متغیر مستقل با شاخصهای مهارتهای زندگی اجتماعی، تعهدات اجتماعی و ارزشهای انسانی و مصرف مادی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. روش اصلی تحقیق در این مقاله، پیمایشی، ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه و روش نمونهگیری تصادفی بوده است. البته برای تکمیل دادههای پرسشنامه از روش کیفی مصاحبه نیز بهره گرفته شده است. بر طبق یافتههای مقاله؛ بین سطح سواد اجتماعی جوانان دارای برخورداری اقتصادی و مصرف مادی آنها رابطه ی معنادار و معکوس به میزان 0.63- وجود دارد همچنین نتایج مصاحبه با برخی از افراد جامعه ی آماری مقاله نشان داده است این جوانان برخوردار به لحاظ اقتصادی سبک زندگی خاصی دارند که با ویژگیهای تنآسایی، مصرف تظاهری، غیریتسازی، مدگرایی، رویکرد مادی به خانواده شناخته میشود. براساس یافتههای مصاحبه با جامعه ی آماری شاخصهای جدیدی در ارتباط با متغیر سواد اجتماعی به دست آمد که از آن جمله میتوان به آیندهنگری، تعلق اجتماعی، حفظ ارزشهای جمعی، امید اجتماعی و همبستگی خانوادگی اشاره کرد که البته اکثریت جامعه ی هدف این مقاله از آنها بیبهره بودند.
.
- اسماعیلی، اسماعیل و همکاران. (1394). بررسی تأثیر جامعهشناختی متغیرهای یارانه و سرمایهی فرهنگی بر سبک زندگی معلمان سرپرست خانوار شهرستان آمل در سال 1394، مجلهی مطالعات توسعهی اجتماعی ایران، سال هفتم، شمارهی چهارم.
- باکاک، روبرت. (1381). مصرف، (مترجم: خسرو صبری). تهران: نشر شیرازه.
- بوردیو، پییر. (1381). نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی. (مترجم: مرتضی مردیها). تهران: انتشارات نقش و نگار.
- حمیدی، نفیسه و مهدی فرجی. (1387). سبک زندگی و پوشش زنان در تهران، فصلنامهی تحقیقات فرهنگی، شمارهی 1.
- سعیدی، علی اصغر (1382). جامعهی مصرفی و جوانان. فصلنامهی مطالعات جوانان. شمارهی پنجم. بهار. صص 74-61.
- عرفانمنش، ایمان و سهیلا صادقی فسایی .(1395). بازنمایی و تحلیل گفتمان انتقادی- لاکانی الگوی خانواده داعش در فضای مجازی، نشریهی مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال هفدهم، شمارهی سی و پنجم.
- کلانتری، عبدالحسین و تسلیمی طهرانیرضا. (1392). تمایزات جامعهشناختی و جغرافیایی سبک زندگی در شهر تهران. مطالعات جامعهشناختی. دورهی 20. شمارهی 2. صص 208- 187.
- گوشبر، فرهاد. (1384). طبقهی اجتماعی و سبک زندگی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
- وبلن، تورستین .(1383). نظریهی طبقهی تن آسا. ( مترجم: فرهنگ ارشاد). تهران: نشر نی.
- Bourdieu, Pierre. )1984(. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Routledge.
- Davison, J& Arthur, J. )2007(. Active Citizenship and Then Development Social literacy: A Case for Experiential Learning.
- Jaffari.M & Bayat. M .)2015(. The engineering of achievement rate of literate man’s strategic vision in elementary school and high school by RADAR technique, International Science and Investigation Journal. Vol 4(3).
- Street b. v. )1995(. literacy in theory and practice, Cambridge university press.
- Street, Brian V & Adam Lefstein.)2007(. Literacy An advanced resource book. First Published by Routledge.
_||_