تدوین مدلی برای آموزش شهروندی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهریمنصور آرایش 1 , محمدتقی شیخی 2 * , حسین پرویز اجلالی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه الزهراء
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
کلید واژه: توسعه, آموزش, آموزش شهروندی, توسعه ی پایدار شهری, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
رفتار شهروندان و کیفیت مشارکت آنان در امور جامعه به عنوان یکی از الزامات سرمایه اجتماعی و از شاخصهای توسعه یافتگی جوامع میباشد. با کاهش کیفیت محیط زیست شهری، رشد آسیبهای اجتماعی، کاهش کیفیت رفاه شهری، ضرورت ایجاد و گسترش آموزش شهروندی درجوامع شهری تشدید شده است. هدف این پژوهش تدوین الگوی مفهومی برای آموزش شهروندی است پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریـه داده بنیـاد انجـام شده است. جامعه آماری شامل افراد متخصص در زمینه آموزش و حقوق شهروندی میباشند کـه بـا اسـتفاده از رویکـرد نمونهگیری هدفمند(تعداد 15 نفر) بـه عنـوان مشـارکت کننـدگان در پـژوهش انتخـاب شـدند. دادهها به روش مصاحبه و به صورت نیمه ساختار یافته گردآوری شدهاند. برای اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیـر شـرکت کننـده در پژوهش استفاده شده است. دادهها به روش تحلیل محتوا بررسی و نتایج تحلیل در قالب مدل پارادایمی شامل :شرایط علی(ضرورت آگاهی و برخورداری از حقوق و مسئولیتها، همسویی با تحولات نوین، کیفیت زندگی و بسط همبستگی اجتماعی)؛ مقوله کانونی(مفهوم شهروندی و آموزش شهروندی)؛ راهبردها(ایجاد فرصتهای یادگیری، نگرشسازی در آموزش، دموکراتیزه کردن دولت رفاه، ارتقاء نظام سیاسی )؛ زمینه (پویایی قانون، رفاه و تامین اجتماعی)؛ شرایط مداخلهگر (عدم توسعه فرهنگی، سیاسی شدن آموزش شهروندی، ناکارآمدی آموزش سنتی) و پیامدها (قانون گرایی و دموکراسی، توسعه اجتماعی) فرایند آموزش شهروندی را منعکس مینمایند.
Citizens’ behavior and the quality of their participation in community affairs are among the requirements of social capital and they are also among the indicators of the development of societies. With the decline in the quality of urban environment, the growth of social pathologies, and a decline in the quality of urban welfare, the need for the development and expansion of citizenship education in the city has become prominent. The purpose of this research is to develop a conceptual model for citizenship education. The present study is a qualitative research that was conducted using a grounded theory approach. The research population consisted of people specializing in education and citizenship rights, who were selected through a targeted sampling approach (15 people) as participants in the research. Data were collected by semi-structured interviews. For reliability and validity of the instrument, the views of participant and non-participating experts were used. Data were analyzed using content analysis method. Results of the analysis were based on a paradigmatic model including: causative conditions (necessity of having knowledge about rights and responsibilities, openness to new developments, quality of life, and expansion of social solidarity); focal category (citizenship concept and citizenship education), Strategies (creating opportunities for learning, attitude development about education, democratization of the welfare state, promotion of the political system); the context (the dynamics of law, welfare and social security); intervention conditions (lack of cultural development, the politicization of citizenship education, inefficiencies of Traditional education) and outcomes (lawmaking and democracy, social development) reflect the process of citizenship education