بررسی میزان و عوامل فرهنگی- اجتماعی مرتبط با نشاط اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یزد)
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهری
کلید واژه: دانشجو, دینداری, یزد, عزت نفس, نشاط اجتماعی, امید به آینده,
چکیده مقاله :
شهر علاوه بر ویژگی های کالبدی توسعه، لازم است در زمینه های روانی و اجتماعی نیز به نیازهای شهروندان توجه کند، یک شهر توسعه یافته شهری است فعال، سرزنده، شاد و بانشاط. در عین حال دانشگاه یک نهاد مدرن است که جایگاه آن در شهر است و دانشجویان به عنوان یک قشر مؤثر، جوان، سرزنده و بانشاط می توانند موتور تحرک نشاط در شهر باشند. شهر یزد از نظر میزان نشاط اجتماعی دارای وضعیت مطلوبی نیست و بر اساس برخی پژوهش ها و مشاهدات تجربی استان یزد دارای کمترین میزان نشاط اجتماعی است. با توجه به آنکه دانشگاه یزد در شهر یزد واقع است؛ پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان و عوامل فرهنگی- اجتماعی مرتبط با نشاط اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه یزد به روش پیمایش و با ابزار پرسش نامه انجام شده که تعداد 277 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، از هفت دانشکده انتخاب شدند نمونه ی تحقیق را تشکیل می دهند. نتایج نشان داد که: میانگین نمره ی نشاط اجتماعی دانشجویان مورد بررسی 71/13± 46/42 بود که با میانگین شادکامی کشورهای در حال توسعه تفاوت معناداری نداشت. بین میزان نشاط دانشجویان با متغیرهای زمینه ای سن، جنس، وضعیت تأهل، محل سکونت و مقطع تحصیلی رابطه ی معناداری مشاهده نگردید در حالی که نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد، بین رشته ی تحصیلی و میزان نشاط اجتماعی رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای اساسی تحقیق نشان داد که بین میزان نشاط اجتماعی و تمامی این متغیرهای مستقل (دینداری، بهره مندی از وسایل ارتباط جمعی، امید به آینده و عزت نفس) رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که در مجموع، به ترتیب سه متغیر عزت نفس، امید به آینده و دینداری توانسته اند 8/44 درصد از تغییرات متغیر نشاط اجتماعی را تبیین کنند. قابل ذکر است، در این مقاله واژه های نشاط، شادی، شادکامی و شادمانی مترادف یکدیگر به کار رفته اند. کلید واژهها: نشاط اجتماعی، امید به آینده، عزت نفس، دینداری، دانشجو، یزد
Although a city has to have certain physical characteristics to be considered as developed, but attention should also be paid to the mental and social needs of the residents and that the citizens should be energetic, dynamic and cheerful. University is a modern institution and the place of modern institution is city. Students, as an effective and important stratum, can act as the engine for happiness in city. Therefore, the aim of present research is to study the amount of happiness among students in Yazd University and to see what factors affect it. The method of research was survey and the research population consisted of Yazd university students in second term of academic year of 1389. The sample included 277 students (154 girls&123 bots) that were selected via stratified sampling. The main technique of gathering data was questionnaire which had appropriate level of validity and reliability. The data analysis techniques were Pearson correlation, T- test, one way variance analysis & stepwise multiple regression. The results showed that the mean score of happiness were between 42 ± 46 that congruent with the score of happiness in developing countries. There were no significant relationships between the amount of happiness and variables like age, sex, marital status, the place of residence, education. But the relationship between happiness and field of study was significant. Pearson's correlation showed that social happiness was significantly related to religiosity, the use of mass media, hopefulness about future, and self-esteem. The regression analysis also showed that the three variables of self-esteem, hopefulness about future, and religiosity explained about 44.8 percent of variance of the dependent variable. Key word: Social Happiness, hopefulness about future, Self-esteem, Religiosity, Students, Yazd
- آرگایل، مایکل. (1383). روان شناسی شادی. ترجمهی فاطمه بهرامی و دیگران، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
- جلیلیان، فرزاد و امدادی، شهره و کریمی، مهرداد و براتی، مجید و غریب نواز، حسن. (1390). افسردگی در بین دانشجویان؛ بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده. مجلهی علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، دورهی هجدهم، شمارهی 4، صص 66-60.
- چلبی، مسعود و موسوی، سید محسن. (1388). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر شادمانی در سطوح خرد و کلان. "مجلهی جامعهشناسی ایران"، دورهی نهم، شمارهی 1و2 ، صص34-57 .
- ربانی، رسول و دیگران.(1387). فرهنگ و شادی: رویکرد نظری و تجربی در زندگی روزمرهی سرپرستان خانوار در شهر اصفهان، فصلنامهی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات.
- سراج زاده، حسین.(1377). نگرشها و رفتارهای دینی نوجوانان تهران و دلالتهای آن بر نظریههای سکولار شدن، نمایهی پژوهش، شماره7و8 .
- ظهور، علیرضا و فکری، علیرضا. (1382). وضعیت شادابی دانشجویان دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران. ارمغان دانش، سال هشتم، شماره 30 .
- علیپور، احمد علی و نور بالا، احمد علی.(1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامهی شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاههای تهران، ماهنامهی اندیشه و رفتار، شمارههای 1و 2.
- فلاح، محمد حسین و نیک فرجام، محمدرضا. (1388). جایگاه اعتکاف در آموزههای دینی و تأثیر آن بر افزایش شادکامی (مطالعهی موردی: دانشجویان دختر دانشگاههای یزد)، فصلنامهی علمی- پژوهشی علوم اسلامی، سال چهارم، شماره 16.
- قاسمی، وحید. (1380). گونهشناسی و تبیین فرهنگ سیاسی دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران سال تحصیلی 80-1379، پایاننامه دکتری جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان.
- کشاورز، امیر و مولوی، حسین و کلانتری، مهرداد. (1387). رابطهی بین سرزندگی و ویژگیهای جمعیتشناختی با شادکامی در مردم شهر اصفهان. مطالعات روان شناختی دانشگاه الزهرا، دورهی 4، شمارهی 4 .
- کلدی، علیرضا و فلاح مین باشی، فاطمه. (1388) بررسی کارکردهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها از نظر دانشجویان (مطالعهی موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. پژوهشنامهی علوم اجتماعی، سال سوم، شمارهی اول، صص89-71.
- کیا، علی اصغر وامیری،رقیه. (1391) بررسی میزان نشاط اجتماعی و عوامل مرتبط با آن در بین شهروندان 15-64 سال شهر اهواز، فصلنامهی برنامهریزی رفاه و توسعهی اجتماعی، شمارهی 15.
- گنجی، محمد. (1383). تبیین وضعیت دینداری دانشجویان دانشگاه اصفهان، پایاننامهی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهان.
- گیدنز، آنتونی. (1373). جامعهشناسی، ترجمهی حمید صبوری کاشانی، تهران: نشر نی.
- معیدفر. (1387). بررسی انتقادی ساختار و جایگاه اجتماعی دانشگاه در ایران، گزارش یک نشست، سایت انجمن جامعهشناسی ایران.
- میرشاه جعفری، ابراهیم و عابدی، محمدرضا و دریکوندی، هدایت اله. (1381). شادمانی و عوامل مؤثر بر آن. تازههای علوم شناختی، سال چهارم، شمارهی 3 .
- وحیدا، فریدون و ودادهیر، ابوعلی و فرنام، محمد. (1393). نشاط عمومی در زندگی اجتماعی – فرهنگی شهر: مطالعهای با رویکرد تئوری کیفیت اجتماعی در شهر اردبیل. مطالعات جامعهشناختی شهری، سال چهارم، شمارهی یازدهم، صص 34-1.
- ویسی، اکبر وقیسوندی، آرمان. (1390). تحلیل و بررسی نقش کاربری و طراحی شهری در نشاط اجتماعی. اولین کنفرانس بین المللی دوچرخه شهری، تهران، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور.
- Argyle, M, (2001). The psychology of happiness. London, Rutledge.
- Argyle, M & Lu, L (1990). The happiness of extraverts, Personality and Individual Differences, 11, 1011-1017.
- Brunei, L., Stanca, L., (2006). Income aspirations, television and happiness: evidence from the World Values Survey. Kyklos 59, 209-225.
- Brunei, L., Stanca, L., (2008). Watching alone: relational goods, television and happiness. Journal of Economic Behavior & Organization 65, 506-528.
- Byrd, k. R, Lear, D & Schwenka, S, (2000). Mysticm as a predictor of subjective well-being, International Journal for the Psychology of Religion, 10(4) 259-269.
- Campbell, A. (1981). The Sense of well-being in America. New York: MC Grew-Hill.
- Cheng, H & Furnham, A, (2003). Personality, self-esteem, and demographic predictions of happiness and depression, Personality and Individual Differences, 34, 921-942.
- Cynthia A. Long. (2009). Exploration of hope levels among homeless late adolescents. B.A. California State University, Sacramento.
- Diener, E & et al, (1984). Subjective well-being, Psychological Bulletin, 95, 542-575.
- Francis, L. (2003), The Relationship between Religion and Happiness among German Students, Pastoral Psychology, vol. 51, no.4.
- Frey, B.S., Benesch, C., Stutzer, A., (2007). Dose watching TV make us happy? Journal of Economic Psychology 28, 283-313.
- Fujita, F, Diener, E, & Sandvik, E (1991). Gender differences in negative affect and well-being: The case for emotional intensity, Journal of personality and social psychology, 61, 427-434.
- Galatzer, Wolfgang. (2000)," happiness: classic theory in the light of currentresearch", Journal of happiness studies, 1: 501-511.
- Greely, A.M. (1974). Sociology of paranormal. In p.
- Halman, L. Heunk .F. & Demoor, R. (1987). A study in to the values of the ducth in a european context. Tilburg: Tilburg University Press.
- Hay, D. (1982). Exploring inner space. Harmondsworth: Penguin.
- Hills, P & Argyle. M ,(2001). Happiness, introversion-extraversion and introverts, Personality and Individual Differences, 30.595-608.
- Inglehart, R, (1990). Culture shift in advanced industrial society, Princeton, NJ: Princeton University.
- Kaldor, P. (1994). Winds of change. Home bush West, NSW: Anza.
- Lupri, E., Freideres, J. (1999). Happiness: What studies on twins show us about nature and happiness set point? New York. NY: Golden Books.
- Miller, J., & Powers, M. (1988) Development of an Instrument to Measure Hope. Nursing Research, 37(1), 6 – 10.
- Mitesh, K. & Tobias, R. (2011). Anote on the relationship between television viewing and individual happiness. Journal of Socio-Economics 40, 53-58.
- Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
- Snyder, C.R. (2000). Handbook of Hope. Theory, Measures and Applications. New York: Academic Press.
- Snyder, C.R. (1999). Coping: The Psychology of What Works. New York, NY: Oxnard University Press.
- Taylor, R, J. & Chatters, L.C.(1988). Church members as a source of informal social support. Review of Religious Research, 30, 193-202.
- Veenhoven, R, (1996). Happy life-expectancy. A new comprehensive measure of quality – of- life in nation, Social Indicators Research, 69, 1-57.
- Veenhoven, R. (1988). The utility of happiness. Social Indicators Research, 20, 254-333.
- Wart, P.J. (2001). What determines happiness? http:// Vanderbilt owes Asp? ID=290.
- Wilson, W. (1967). Correlates of avowed happiness. Psychological Bulletin, 67, 294-306