طراحی سیستم آموزشی سواد تحلیلی به نوجوانان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
فاطمه عارضی
1
*
,
نرگس حسن مرادی
2
,
سجاد مهدی زاده
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکده علوم انسانی
2 - هیئت علمی گروه مدیریت اموزشی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،
3 - استادیار گروه فرهنگ و تربیت، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران
کلید واژه: ", سواد تحلیلی", , ", طراحی سیستم آموزشی", , ", دانش اموزان", , ", نوجوانان", ,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستم آموزش سواد تحلیلی به دانش آموزان مقطع دوم متوسطه در سال 1402 انجام شده است. روش شناسی پژوهش: در این مقاله از روش های کیفی و کمی به صورت متوالی بهره برده شده است .مرحله اول پژوهش به کمک پرسشنامه از 384 نمونه دانش آموزان سطح سواد تحلیلی آنها سنجیده شد، سپس به کمک تمامی منابع مربوطه با در نظر گرفتن کد گذاری پیرامون موضوع مورد بحث، سرفصل های مناسب برای تدریس این سواد تعریف شده و سپس در این مرحله که با روش پیمایشی است 8 نفر از متخصصین به روش زنجیره ای انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند تا صحت و اهمیت سرفصل های انتخاب شده سنجیده شود. . یافتهها: یافته های به دست آمده نشان داد سرفصلهای آموزش سواد تحلیلی شامل 4 مولفه اصلی و 6 مولفه فرعی است .برای محاسبه ضریب توافق متخصصان نسبت مجموع افرادی که گزینه های خیلی زیاد و زیاد را انتخاب کرده بودند به کل متخصصین تقسیم شد .بررسی ضرایب توافق در خصوص همه سرفصلهای آموزشی و روشهای آموزش بالاتر از 0.6 است که حاکی از اعتبار نتایج به دست آمده است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد با استفاده از آموزش خرد و با مدل ارائه شده میتوان این سواد را در بین نوجوانان ترویج داد
Introduction: The present research was carried out with the aim of designing an analytical literacy education system for second year high school students in 1402. research methodology: In this article, qualitative and quantitative methods have been used consecutively. The first stage of the research was measured with the help of a questionnaire from 384 samples of students, their level of analytical literacy, then with the help of all the relevant sources, considering Based on the topic under discussion, appropriate headings for teaching this literacy are defined and then in this stage, which is a survey method, 8 experts were selected in a chain method and interviewed in order to measure the correctness and importance of the selected headings Findings: The obtained findings showed that the topics of analytical literacy training include 4 main components and 6 sub-components. To calculate the experts' agreement coefficient, the ratio of the total number of people who chose too many and too many options was divided by the total number of experts. Examining the agreement coefficients regarding all educational topics and teaching methods is higher than 0.6, which indicates the validity of the obtained results. Conclusion: It seems that this literacy can be promoted among teenagers by using micro-education and with the presented model.